Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftræk
#1
Jeg har igennem flere år skudt med diverse rifler og aftræk omkring 800 gram.

Den sidste var en rem 700 VSF i 308 med et shilen aftræk.

Den blev så handlet for en rem 700 police i 308 med standard aftræk.
Dette står på ca 1300 gram.

Hatting der normalt er fornuftig nok siger det er fint og jeg skal bare lige lære det at kende.

Men adskillige tøraftræk viser at jeg har meget svært ved at fastholde retningspunkt når trykket øges.

Aftrækket er rent og klart, men justeres den nedad bliver der et lille slæb og det har jeg ikke kunnet skyde med.

Live skydning giver også større spredning end før, pånær når riflen er i bænk, her betyder mit aftræk ikke så meget. Så riflen skyder faktisk udmærket.

Skal jeg skifte aftræk, få det justeret/poleret eller træne videre.[?][?][?]

Jeg kan godt følge argumenterne for den aftræksvægt jeg har nu, men jeg har aldrig haft problemer med den vægt jeg havde før.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#2
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....
Du skal have en Jewel trigger på.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Du skal have en Jewel trigger på.....

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Ja det er nok rigtigt, men hvad skal aftræksvægten være[?][?][?]

Kan man lære at skyde med tungere aftræk når man først har vænnet sig til de lette[?][?][?]

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#4
Citat:quote:

Kan man lære at skyde med tungere aftræk når man først har vænnet sig til de lette



Det må være individuelt, men mon ikke, hvis man øver sig nok [Wink]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#5
Mig bekendt kan "Hunter" udgaven justeres fra omkring 100 til omkring 1500 gram. Så det er jo bare at eksperimentere.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Citat:quote:

Kan man lære at skyde med tungere aftræk når man først har vænnet sig til de lette


Sagtens.
Du skal bare uagtet "pro´s and con´s" afgøre om du vil skyde med bevidst eller ubevidst aftræk.

Jeg ville nok kunne træne ubevidst aftræk både med let og tungt aftræk.

Umiddelbart lyder det som om at du "ubevidst" skyder med bevidst aftræk??
Eller hva´?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft
Sagtens.
Du skal bare uagtet "pro´s and con´s" afgøre om du vil skyde med bevidst eller ubevidst aftræk.

Umiddelbart lyder det som om at du "ubevidst" skyder med bevidst aftræk??
Eller hva´?

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Det har du nok ret i, og her ligger vel problemet.

Jeg har siden tidernes morgen altid skudt med et let aftræk, og det har virket udmærket, da man jo ikke presser så meget på riflen og derved heller ikke påvirker resten af riflen i nævneværdig grad.

Efter at have fået tungere aftræk har jeg koncentreret mig mere om at lave et ubevidst aftræk(de tidligere har som du siger nok været bevidste) og så er det jeg kan se at mens trykket øges bevæger sigtet sig(medmindre riflen er i bænk eller de der røde holdere).
Havde riflen nu været en let jagtmodel, havde det været helt umuligt, da den vel ville flytte sig mere[?][?][?].

Umiddelbart hælder jeg mest til den lette løsning, lettere aftræk
men er bevidst aftræk bare en dårlig vane[?]
Jeg har altid læst at skuddet skal komme som en overraskelse, men det er ihvertfald for mig lettere når det er under 1 kg.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Citat:quote:

og så er det jeg kan se at mens trykket øges bevæger sigtet sig(


Jeg ved ikke om jeg kommer til at fortælle dig om rene banaliteter her, men alligevel. Jeg har fra både pistolskydning og riffelbaneskydning lært, at selvfølgelig bevæger sigtet sig. Ingen kan holde et skydevåben stille. Udfordringen er at optimere sin skydeteknik, så våbnet bevæger sig ens ved hvert skud (kort sagt).

For mig at se handler det mere om træning end om teknik her, eller er jeg helt galt på den ??

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Citat:quote:

og så er det jeg kan se at mens trykket øges bevæger sigtet sig(


Jeg ved ikke om jeg kommer til at fortælle dig om rene banaliteter her, men alligevel. Jeg har fra både pistolskydning og riffelbaneskydning lært, at selvfølgelig bevæger sigtet sig. Ingen kan holde et skydevåben stille. Udfordringen er at optimere sin skydeteknik, så våbnet bevæger sig ens ved hvert skud (kort sagt).

For mig at se handler det mere om træning end om teknik her, eller er jeg helt galt på den ??

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



OK jeg kan følge dig.

Men med et lettere aftræk når riflen ikke at flytte sig lige så meget.
Eller sagt på en anden måde så har jeg større tendens til at rive skuddene af når modstanden er hårdere.

Helt optimalt(nærmest klodset op) kan jeg faktisk holde sigtet i et plaster på 100 meter, og når det går godt sidder skuddene også der, men det er da rigtigt, at den ikke er helt stille.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg har altid læst at skuddet skal komme som en overraskelse.............


Jeg bliver altså nødt til at kommentere på sådan nogle statements (jeg har godt hørt det før).
I min optik er det lodret forkert - selvfølgefølgelig skal skuddet ikke komme som en overraskelse!!!! Jeg ved ikke hvad der foregår i hovedet på folk som postulerer sligt.
Man er saftsusemig ilde sted hvis ikke man præcist ved hvornår skuddet går - hvornår skal man kunne stoppe/fortryde et skud hvis man ikke præcist ved hvornår det går?

Vedr. tråden iøvrigt må jeg tilstå at jeg er til tunge aftræk - mit står på 1800 gram.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Jeg har altid læst at skuddet skal komme som en overraskelse.............


Jeg bliver altså nødt til at kommentere på sådan nogle statements (jeg har godt hørt det før).
I min optik er det lodret forkert - selvfølgefølgelig skal skuddet ikke komme som en overraskelse!!!! Jeg ved ikke hvad der foregår i hovedet på folk som postulerer sligt.
Man er saftsusemig ilde sted hvis ikke man præcist ved hvornår skuddet går - hvornår skal man kunne stoppe/fortryde et skud hvis man ikke præcist ved hvornår det går?

Vedr. tråden iøvrigt må jeg tilstå at jeg er til tunge aftræk - mit står på 1800 gram.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Jeg vælger at fortolke i den retning at jeg(i hvertfald på dette område) ikke er helt tosset. Skuddet skal da komme når man mener at sigtet er rigtigt.

Vedr. vægt
Jeg ville ønske jeg kunne skyde med 1300 eller mere da jeg er mere end lydhør for de gode argumenter for dette.
Men som en luset amatør kommer jeg bare aldrig til at træne nok til at det bliver godt(lige så godt som med let aftræk).
Måske når ungerne(og konen[?]) er flyttet, men det er der altså bare mange år til.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

...........Skuddet skal da komme når man mener at sigtet er rigtigt.


Skuddet skal komme når man har besluttet sig for at skyde.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by 308 komp

...........Skuddet skal da komme når man mener at sigtet er rigtigt.

--------------------------------------------------------------------------------

Skuddet skal komme når man har besluttet sig for at skyde.

Herlig diskussion denneher. Jeg har ført den i årevis med mig selv.

Jeg lærte oprindeligt at skyde "jagtrelevant" med bevidst aftræk. Så frekventerede jeg diverse skydebaner med pistol og riffel, her lærte jeg at skyde med "ubevidst" aftræk, der hvor skudet kommer som en overraskelse. Dette er selvfølgelig en tilsnigelse, for det kommer jo selvfølgelig på et tidspunkt efter at man har besluttet sig for at skyde, men for at forklare aftræksteknikken, fungerer det egentlig meget godt.

Siden har jeg savnet det bevidste aftræk på jagt, men brugt det ubevidste når der er tid til det. Mit pendul svinger for tiden mod at foretage et bevidst aftræk så velkontrolleret, at det ikke går ud over skudplaceringen, men så sent som i weekenden skød jeg en polarhare på 96 meters afstand. Jeg skød den selvfølgelig i hovedet for ikke at ødelægge kødet, og her brugte jeg teknikken fra skydebanen for at være sikker på at ramme rigtigt.

Jeg kan vel opsummere det sådan, at jeg bruger baneaftræk når der er tid, og jagtaftræk når det skal gå stærkt, og hairsplit præcision ikke er nødvendig.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Forskellige skyde dicipliner = forskellige aftræksteknikker....

Da jeg en gang lærte at skyde 200 og 300m med DDS som udgangspunkt var det ALTID med ubevidst aftræk.
Det læres nye skytter uagtet om folk nu mener det er forkert eller ej.

Der skydes ikke millitær "style" eller jagt "style" men skiveskydning.

Om folk ønsker det ene eller andet er vel en smagssag.

Når man hæver våbnet og retter det mod skiven, så er man i den situation at sigtningen påbegyndes med intentionen at placere en kugle præcis i midten af skiven.

Selv bruger jeg som sagt bevidst aftræk ved stående skydning på stillestående såvel som bevægeligt mål.

I andre skydestillinger hvor "støtten" er bedre gør jeg som jeg har lært siden jeg som 8 årig startede med DDS skydning nemlig ubevidst aftræk.

At folk synes det er forkert, tja, ikke mit problem.

Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt problem i det.

At folk skyder med nogle til tider pisse farligt justerede aftræk er en sikkerhedsbrist! Til mit kendskab laves der ikke standardmonterede jagtaftræk der kan stilles, SIKKERT, ret meget under 1 kg.

Men bevares, det er jo nok ren religion.[?]

Begge metoder er brugbare til hver sine disipliner og kan trænes op!
Til instinktiv skydning vil det nok være lidt malplaceret med ubevidst aftræk. Ligesom det med overvejende sandsynlighed ville være med bevidst aftræk ved "benchrest" agtig skydning.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Forskellige skyde dicipliner = forskellige aftræksteknikker....

Enig, BIG time[Big Grin]

Da jeg en gang lærte at skyde 200 og 300m med DDS som udgangspunkt var det ALTID med ubevidst aftræk.
Det læres nye skytter uagtet om folk nu mener det er forkert eller ej.

Der skydes ikke millitær "style" eller jagt "style" men skiveskydning.

Om folk ønsker det ene eller andet er vel en smagssag.

Når man hæver våbnet og retter det mod skiven, så er man i den situation at sigtningen påbegyndes med intentionen at placere en kugle præcis i midten af skiven.

Selv bruger jeg som sagt bevidst aftræk ved stående skydning på stillestående såvel som bevægeligt mål.

Det er dem der behersker begge aftræksteknikker, der har den største fordel. En skytte der altid har skudt med ubevidst aftræk, har store problemer på bevægelige mål ...

I andre skydestillinger hvor "støtten" er bedre gør jeg som jeg har lært siden jeg som 8 årig startede med DDS skydning nemlig ubevidst aftræk.

At folk synes det er forkert, tja, ikke mit problem.

Hvis nogen mener det er forkert, så kunne det jo tænkes de tager fejl ...

Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt problem i det.

At folk skyder med nogle til tider pisse farligt justerede aftræk er en sikkerhedsbrist! Til mit kendskab laves der ikke standardmonterede jagtaftræk der kan stilles, SIKKERT, ret meget under 1 kg.

Men bevares, det er jo nok ren religion.[?]

Begge metoder er brugbare til hver sine discipliner og kan trænes op!
Til instinktiv skydning vil det nok være lidt malplaceret med ubevidst aftræk. Ligesom det med overvejende sandsynlighed ville være med bevidst aftræk ved "benchrest" agtig skydning.

Dem der tvivler på denne påstand, kan jo selv efterprøve det.

Kan blot tilføje, at mine egne erfaringer, de stemmer med Gammeltofts ...

/Clax



/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Forskellige skyde dicipliner = forskellige aftræksteknikker....

Da jeg en gang lærte at skyde 200 og 300m med DDS som udgangspunkt var det ALTID med ubevidst aftræk.
Det læres nye skytter uagtet om folk nu mener det er forkert eller ej.

Der skydes ikke millitær "style" eller jagt "style" men skiveskydning.

Om folk ønsker det ene eller andet er vel en smagssag.

Når man hæver våbnet og retter det mod skiven, så er man i den situation at sigtningen påbegyndes med intentionen at placere en kugle præcis i midten af skiven.

Selv bruger jeg som sagt bevidst aftræk ved stående skydning på stillestående såvel som bevægeligt mål.

I andre skydestillinger hvor "støtten" er bedre gør jeg som jeg har lært siden jeg som 8 årig startede med DDS skydning nemlig ubevidst aftræk.

At folk synes det er forkert, tja, ikke mit problem.

Jeg kan ikke se noget sikkerhedsmæssigt problem i det.

At folk skyder med nogle til tider pisse farligt justerede aftræk er en sikkerhedsbrist! Til mit kendskab laves der ikke standardmonterede jagtaftræk der kan stilles, SIKKERT, ret meget under 1 kg.

Men bevares, det er jo nok ren religion.[?]

Begge metoder er brugbare til hver sine disipliner og kan trænes op!
Til instinktiv skydning vil det nok være lidt malplaceret med ubevidst aftræk. Ligesom det med overvejende sandsynlighed ville være med bevidst aftræk ved "benchrest" agtig skydning.

/Gammeltoft


Jeg kan kun være enig i ovenstående.
Når jeg f.eks skyder pistol med rigelig skydetid, har jeg også altid fået bedre resultater ved at bruge ubevidst aftræk (overraskende) selv om sigtet pendler en smule end ved at trykke på "klampen" når sigtet stod rigtigt.

JPL
JPL
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Jeg kan kun være enig i ovenstående.
Når jeg f.eks skyder pistol med rigelig skydetid, har jeg også altid fået bedre resultater ved at bruge ubevidst aftræk (overraskende) selv om sigtet pendler en smule end ved at trykke på "klampen" når sigtet stod rigtigt.

JPL



Det er fordi, og jeg citerer her Göte Gåård, den svenske verdensmester i skydning:

"Det skud som ikke er afgivet på vej ind mod træfområdets centrum, det er altid på vej væk" ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Bliv endelig ved, det bliver kun bedre og mere imformativt!!!!

Hav en god dag! Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Det er fordi, og jeg citerer her Göte Gåård, den svenske verdensmester i skydning:.......................


Var det ikke ham der påstod at han skød 1 million skud om året?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Det er fordi, og jeg citerer her Göte Gåård, den svenske verdensmester i skydning:.......................


Var det ikke ham der påstod at han skød 1 million skud om året?


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Hvis året, som det sædvanligvis gør, består af 365 dage, svarer det også kun til 2739,7 skud i døgnet eller 114 skud i timen(2 skud i minuttet) året rundt uden søvn.
Fratrækkes lidt tid til søvn, nødvendig ompibning et par gange om ugen, rensning af våben, kørsel til og fra banen, medmindre han bor der, ja så vil jeg påstå at det lyder mindre troværdigt.

Selv i et skudår tror jeg ikke på den.
VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)