Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Genladning i Sellier & Bellot hylstre
#1
Er der nogen, der har erfaring med genladning i Sellier og Bellot hylstre i 308 W?
Rumfanget i patronhylstret har indvirkning på trykket - derfor teoretisk behov justering af krudtmængden....eller hvad?
Hvilke ladedata bruges til Sellier og Bellot hylstrene - de samme som Norma eller...?
VH ran
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#2
her er lidt info...

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=491

dermed ikke være sagt at man ikke kan genlade dem, men det vil kræve at man er yderst opmærksom på hvordan hylstrene har det efter poleringen...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Det er sjovt, som der e forskellige meninger om S&B. HAr forsøgt at finde ladeinfo om dem i løbet af dagen. Var inden på nogle amerikanske forums og kigge. Der var der bred enighed om at S&B ammo var udemærket, men svinede mere i løbene end mærkevarerne = oftere rensning af riffelløb. Til gengæld var der bred enighed om at hylstrene var "mighty fine brass for reloading"....hmmmm...gad vide hvad de er "forvænte med derovre"...[Smile]

Nu står jeg jo med en "røvfuld" S&B patroner i cal 308 (har brugt S&B fabriksammo til træningsskydning) Har ikke nogle Normahylstre på lager - desværre.... ville selvfølgelig hellere genlade i Norma, da det jo går for at være det bedste på vore breddegrader.

I den tråd du linker til tilbyder du den anden gut en mængde norma cal 308W hylstre. Har du stadig dem? .....og er de til salg?

ran
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran

Nu står jeg jo med en "røvfuld" S&B patroner i cal 308 (har brugt S&B fabriksammo til træningsskydning)



Hej Ran.

Prøv at veje nogle stykker. Jo flere jo bedre. Ligger vægten meget ens tyder noget på at rumvfanget også er ensartet, og derfor sagtens kan bruges til genladning.

Er S&B hylstrene tungere end Norma hylstre, er rumfanget også mindre og du skal derfor starte med lidt lavere ladning. Om kvaliteten af messinger er på højde med Normas og Lapuas ved jeg ikke, men jeg har da stadig et par kasser med Lapua hylstre i.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by 375ras

Citat:quote:

Originally posted by ran

Nu står jeg jo med en "røvfuld" S&B patroner i cal 308 (har brugt S&B fabriksammo til træningsskydning)



Hej Ran.

Prøv at veje nogle stykker. Jo flere jo bedre. Ligger vægten meget ens tyder noget på at rumvfanget også er ensartet, og derfor sagtens kan bruges til genladning.

Er S&B hylstrene tungere end Norma hylstre, er rumfanget også mindre og du skal derfor starte med lidt lavere ladning. Om kvaliteten af messinger er på højde med Normas og Lapuas ved jeg ikke, men jeg har da stadig et par kasser med Lapua hylstre i.

Med venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.



hvis hylstrene revner, er det overflødigt at veje, etc...

hvad hylstrene vejer, contra andre fabrikater, betyder heller ikke noget, så længe du starter med milde ladninger... det skal man gøre under alle omstændigheder...

men måske hvis man starter med at udgløde hylsterhalsen, man kan få noget brugbart ud af S&B hylstrerne...

ran, start med at få opdateret din profile... så er det nemmere at få kontakt... [Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Profile opdateret - så I nu kan maile til mig.. :-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Hej ran, jeg har ladet en del boller i selleri hylstre i netop cal. 308W flere gange i mangel på bedre. Det virker som om de er mere "seje" at kalibrere end feks. Norma og jeg synes især deres fænghætte huller er temmelig snævre og dermed svære at få maset en fænghætte i[Sad!], men de har virket upåklageligt med de samme ladninger.

MVH
Mugge [Image: violent-smiley-043.gif]
MVH
Mugge

Svar
#8
[/quote]
hvis hylstrene revner, er det overflødigt at veje, etc...

hvad hylstrene vejer, contra andre fabrikater, betyder heller ikke noget, så længe du starter med milde ladninger... det skal man gøre under alle omstændigheder...

men måske hvis man starter med at udgløde hylsterhalsen, man kan få noget brugbart ud af S&B hylstrerne...

Dr. Strangelove
[/quote]
Hej DR. Strangelove.

Enig. Hvis hylstrene revner så er de ikke værd at arbejde med.

Uening. Vægt og dermed volumen er absolut ikke uvæsentlig. Jeg har i tidens løb ladet et par-troner i kaliber 300 Win. Mag. med ladninger som er meget lette i Normas hylstre, hvorimod samme ladninger i RWS hylstre absolut ligger på grænsen.

Se i øvrigt Normas ladebog. I netop 300 Win. Mag opgiver de ladadata for hhv. tunge (læs hylstre der er produceret hos RWS, se side 309 - 313) og lette hylstre (læs hylstre der er produceret i Åtmotfors, se side 314-319).

Norma opgiver følgendefor de to hylstervægt i 300 Win. Mag.

Light case. 180 grains Norma Oryx fra 74,0 til 77,3 grains MRP

Heavy cases 180 grains Norma Oryx fra 67,0 til 71,3 grains MRP

Maksladningen for de tunge hylstre ligger altså over hvad startladningen er for de lette hylstre.

Ang. udglødning. Jeg ved ikke hvor let adgang i har til Norma eller Lapua hylstre i 308 W, men for mit eget vedkommende er det ikke et kaliber hvor jeg udgløder hylsterhalsen.

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by 375ras



hvis hylstrene revner, er det overflødigt at veje, etc...

hvad hylstrene vejer, contra andre fabrikater, betyder heller ikke noget, så længe du starter med milde ladninger... det skal man gøre under alle omstændigheder...

men måske hvis man starter med at udgløde hylsterhalsen, man kan få noget brugbart ud af S&B hylstrerne...

Dr. Strangelove
[/quote]
Hej DR. Strangelove.

Enig. Hvis hylstrene revner så er de ikke værd at arbejde med.

Uening. Vægt og dermed volumen er absolut ikke uvæsentlig. Jeg har i tidens løb ladet et par-troner i kaliber 300 Win. Mag. med ladninger som er meget lette i Normas hylstre, hvorimod samme ladninger i RWS hylstre absolut ligger på grænsen.

Se i øvrigt Normas ladebog. I netop 300 Win. Mag opgiver de ladadata for hhv. tunge (læs hylstre der er produceret hos RWS, se side 309 - 313) og lette hylstre (læs hylstre der er produceret i Åtmotfors, se side 314-319).

Norma opgiver følgendefor de to hylstervægt i 300 Win. Mag.

Light case. 180 grains Norma Oryx fra 74,0 til 77,3 grains MRP

Heavy cases 180 grains Norma Oryx fra 67,0 til 71,3 grains MRP

Maksladningen for de tunge hylstre ligger altså over hvad startladningen er for de lette hylstre.

Ang. udglødning. Jeg ved ikke hvor let adgang i har til Norma eller Lapua hylstre i 308 W, men for mit eget vedkommende er det ikke et kaliber hvor jeg udgløder hylsterhalsen.

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
[/quote]
jeg tror at der er meget stor forskel på de hylsterlot der kommer fra s&b...jeg har set flere gange på skydebanen, at nye s&b patroner er revnet i halsen... og det i flere forskellige kalibre...

Vægt og dermed volumen er absolut uvæsentlig, da vi snakker 308w...
jeg vejer ikke mine hylstre... det er livet for kort til... og jeg har ingen problemer med præcisionen...
det er bare at starte systematisk fra en ende af, med en lav ladning...

som du selv er inde på, er det en anden snak med 300 win mag...

udglødning...

jeg foretrækker 308 hylstre fra norma... har aldrig følt behovet for at udgløde halsen der... kvalihylster... yepper!

til min 22-243 imp bruger jeg lapua hylstre... fordi de er tykke i godset... er begyndt at udgløde et par stykker for at se om de holder længere end uglødet...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Det er egentlig vældig interessant, når snakken først går i gang om disse hylstre. Jeg har en jagtkammerat, der bla.a. også bruger S&B fabriksammo til træning. Han har en helt ny Tikka T3 6,5x55. Han har oplevet nogle gange at S&B patronerne sidder fast i kammeret - inden afskydning. Forstået sådan, at han i et par tilfælde har mistet koncentrationen inden skudafgivelse, og har så villet tage patronen ud af kammeret inden den var skudt af - men patronudtrækkeren har ikke kunnet få fat i patronen. Han har også i et par tilfælde udtaget flækkede hylstre fra sin riffel. Han har ikke de samme problem med Norma træningspatroner.
Jeg har nu ikke oplevet noget som helst negativt med S&B i forbindelse med brugen af deres fabriksammo. Det er nok ikke verdens mest præcise ammunition, men den har egentlig fungeret ret fint for mig. Jeg har kunne holde skudgrupper indenfor 3-4 cm ved hurtig afgivelse af skud/tømning af magasin... og aldrig haft en killer eller revnet hylster. I forgårs kontrollerede jeg alle mine tomme S&B hylstre. De er tilsyneladende intakte (er nu også kun afskudt 1 gang). Jeg har haft ståltråd i dem alle sammen og har ikke registreret materialeforsydning med den metode. Ej heller er hylstrene revnet.
Har dog konstateret, at der på hylstrenes yderside (på halsen) er sorte aflejringer på stort set alle hylstrene - ellers intet at bemærke. Kunne det tænkes, at problemerne med S&B hylstre var kaliber specifik? Lidt interessant, hvis der i deres hylsterproduktion findes hylster forme af svingende kvalitet...
De af Jer, der har oplevet flækkede hylstre osv.... hvilken kaliber skyder I med?
(Jeg skyder med "kartoffelkaster" - 308w - og går på jagt med en "sæbehund" - labrador, som der er så mange af, at de koger sæbe af den ude på DAKA)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Nå, men nu er jeg så kommet i gang med at kalibrere hylstre. Jeg købte et sæt dies af Rex, og de skulle selvfølgelig prøves, så det gik aftenen i går med...

Neck-sizeren: Først kørte jeg 60-70 Lapua hylstre i necksizeren. Det kørte rigtig fint og helt uden problemer. Derefter prøvede jeg med S&B. Efter at have checket at de var med boxerfænghætter placerede jeg et hylster i pressen. Det første hylster gik fint indtil fænghætten var presset ud. Det sidste stykke gik det noget stramt hvorefter pressen pludselig gav efter. Hylsterhalsen blev presset ned i skuldrene/hylstret, som derefter blev helt uanvendeligt. Efterfølgende var indmaden i dien "løs" og nålen kan rokke lidt fra side til side.... Jeg prøvede lidt flere S&B hylstre i necksizeren, alle med samme resultat - fænghætten kommer fint ud, men når halsen skal formes pressen den ned i hylsteret. Jeg prøvede efterfølgende at køre et normahylster i necksizeren - det kørte uden problemer, dog stadig med den lidt "løse" fornemmelse af at diens indmad.

Jeg har efterfølgende skruet necksizeren fra hinanden og samlet den igen. det ser ikke ud som om noget er knækket - den er bare blevet "løs"

Derefter skulle S&B hylstrene prøves i full-sizeren...det gik helt fint - ingen problemer - hverken med S&B eller Norma hylstre.
Faktisk kunne jeg ikke rigtig mærke nogen forskel....S&B virkede måske lidt mere sprøde i materialet i forhold til Norma, men for en del af Normahylstrene skulle der lægges mindst lige så meget kraft i kalibreringen som med S&B hylstrene....

fortsættelse følger, når jeg kommer videre i processen...[Smile]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
Hej "Ran"

Grundig gennemlæsning af "manualen" tilrådes ved brug af Lee's "Collet Necksizer"
Den er ret følsom overfor hylstrenes hårdhed og især tykkelsen af godset i halsen. S&B hylstrene kan have været tykke nok i godset til at de ikke kan komme ind i det smalle mellemrum mellem "klem-fingrene og "stjerten" i midten af Collet-sizeren.
Bruger man så vold på den så maser man "fingrene" på collet'en skæve og den bliver "løs"

Lee's Collet-neck-sizer arbejder efter et helt andet princip ernd andre necksizere. Den klemmer halsen sammen om en "stjert" i midten ved hjælp af ringen nederst på "dien" som så skubber på nogle skrå flader inde i dien og klemmer "fingrene" på Collet'en sammen om hylsterhalsen. Det virker fint og giver god præcision og lavt slid på hylstrene, men det kræver at hylstrene er bløde i halsen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by dravis

Hej "Ran"

Grundig gennemlæsning af "manualen" tilrådes ved brug af Lee's "Collet Necksizer"
Den er ret følsom overfor hylstrenes hårdhed og især tykkelsen af godset i halsen. S&B hylstrene kan have været tykke nok i godset til at de ikke kan komme ind i det smalle mellemrum mellem "klem-fingrene og "stjerten" i midten af Collet-sizeren.
Bruger man så vold på den så maser man "fingrene" på collet'en skæve og den bliver "løs"

Lee's Collet-neck-sizer arbejder efter et helt andet princip ernd andre necksizere. Den klemmer halsen sammen om en "stjert" i midten ved hjælp af ringen nederst på "dien" som så skubber på nogle skrå flader inde i dien og klemmer "fingrene" på Collet'en sammen om hylsterhalsen. Det virker fint og giver god præcision og lavt slid på hylstrene, men det kræver at hylstrene er bløde i halsen.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"



Når dien er blevet "løs" og den omtalte ring/rørstump kan skubbes op og ned med fingrene, er det så muligt at rekonstruere dien?
Ved adskillelse ser det ikke ud som om noget er knækket. Er det et spørgsmål on et lile kunstgreb, eller skal jeg afskrive dien?[V]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Hej "Ran"

Der er sikkert sket det at "fingrene" på "collet'en" er blevet bøjet ind så de hviler ind mod "Stjerten" i midten. Du kan eventuelt prøve at rette dem ud igen, men jeg ved ikke om det vil virke.
Et normalt hylster vil sikkert bare skubbe "fingrene" ud og Die'en vil fortsat fungere.

Ellers er det retur til Lee, de bytter den uden bøvl.

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#15
Ang Selleri og Papilotter, har jeg den erfaring at hvis man skyder med et våben med "stort" kammer som F.eks. 308 Nato eller 308 som problemløst skyder med 308 nato patroner.Så kan man godt skrotte disse hylstre,eller endnu bedre.HOLD JER FRA SKIDTET.I det hele taget.De revner ved førstegangsafskydning også.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)