Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka og Tasco Tilbud
#1
Jeg skal til at tage jagttegn her til vinter, og er så småt begyndt at se lidt på våben, og har undersøgt en del om det, og derfor har jeg besluttet mig til, at jeg vil have en Tikka T3 Hunter. Det hænger lidt sammen med at der er nogle gode tilbud på lige det våben, sammen med en riffelkikkert der hedder Tasco Titan 3x12x52.
Og mit spørgsmål er så: Er der nogen der har nogle erferinger med den kikkert/optik...?
Hele sættet som nyt har jeg fundet til 9000,- Altså Tikka T3 Hunter cal 30 06, montage, og Tasco Titan 3x12x52 det er vel en OK pris ?

på forhånd tak
mvh Thomas Olesen
ps Jeg håber at det er det rigtige sted jeg har lagt det spørgsmål ind i forumet
Sauer Custom
Svar
#2
Rifflen ståar til ca 7k + en montage til 1,5k (optilock, det bedste til Tikka så vidt jeg er orienteret) + kikkert, og her har jeg set tilbud med Zeiss conquest til ca. 4000 kr i 3-9x40 (og mere har du ikke brug for i DK vil jeg påstå - skal du til Polen/tyskland etc er det en anden snak)....Så har du altså et sæt med en kanon kikkert, en solid montage og riffel der giver fuld valuta for pengene....

Det vil løbe op i ca. 11kkr, kommer du oven i købet fra Jylland krejler du dig selvsagt til en rabat....[Smile]

Hvis du kan nøjes med en mindre kikkert vil jeg gå efter en sådan tilbud, altså kvalitetskikkert i en mindre størrelse for at holde prisen i nærheden af det førnævnte leje....

Om Tasco så var det for en del år siden produceret et andet sted end der det er idag (jeg husker ikke hvor), men dengang skulle de have været ganske anstændige. Nu er de vist der at man får hvad man betaler for....

Der var hos Zeiss en "mega sigtekikkert test" fra et jagtblad hvor den var anmeldt, du kan se om du kan finde den på zeiss´s hjemmeside, ellers kan jeg PB den til dig....

Held & lykke med købet

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#3
http://www.brockmichelsen.dk/upload/PDF/...kerter.pdf

Side 8[Wink]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#4
Hej. Jeg ved ikke hvor meget du har skudt med riffel, men det er måske bedre at starte med et kaliber med mindre rekyl, 6.5x55. Der er alligevel en del herinde, hvor det er et problem med rekylen, der snakkes om lætte kugler for at mindske rekylen!![B)]!. Men hvis det skal være en 30.06 , den er jo meget alsidig, så er det rimmeligt simpelt at montere en rekyldæmper i bagskæfter(dem der er beregnet til haglvåben).Det vil da være meget synd hvis man bliver rekylskræk af sin første riffel!. [Smile] Hilsen A-bolt
Svar
#5
prøv lige en 3006 først, det er ikke en rekyle der burde give rekyleskræk, med mindre det er et ultralight skæfte.

men køb ikke en riffel unden af have prøvet den , eller en magen til.

du kan sikkert få lov til at prøve forskellige rifler på skydebanen

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#6
Hej. Jeg ved ikke hvor meget du har skudt med riffel, men det er måske bedre at starte med et kaliber med mindre rekyl, 6.5x55. Der er alligevel en del herinde, hvor det er et problem med rekylen, der snakkes om lætte kugler for at mindske rekylen!!!. Men hvis det skal være en 30.06 , den er jo meget alsidig, så er det rimmeligt simpelt at montere en rekyldæmper i bagskæfter(dem der er beregnet til haglvåben).Det vil da være meget synd hvis man bliver rekylskræk af sin første riffel!. Hilsen A-bolt

så sandt, så sandt

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#7
Iflg min oplevelse kan folk godt blive rekylskræk af 30-06, så meget at det påvirker deres skydning i betydelig grad. Derfor 6,5x55 og 308win gode start kalibere da rekylen er moderat og alle hjorte arterne kan nedlægges med dem. Vigtigst af alt billigt trænings ammunition, det er der dog også til 30.06

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#8
30-06 er stor kalibre for mest unerfaren skydter bruging sporter vægt riflen. Bedre afsted til brug riflen i kalibres.. .243 Win,.260 Rem,6.5x55Swede,.25-06 Rem og .270 Win,mindre rekyle menes bedre præcision for mest skydters og jægers.[Wink] just my 2 cents...Eric

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#9
Tak for svarende...
Det bliver uden tvivel cal 30 06.
Men mit spørgtsmål gik på om der var nogen der havde nogle erferinger med lige nøjaktig den Tasco kikkert der hedder Titan 3-12x52...?
som jeg skrev havde jeg jo fundet det oven nævnte sæt til 9K.

mvh Thomas Olesen
Sauer Custom
Svar
#10
Hej Thomas

Jeg har ikke erfaring med lige netop den model, men min erfaring med Tasco er dårlige.
Tikkaen er et godt køb, hvor du får meget for pengene, men jeg vil råde dig til at købe en kikkert af en ordenlig kvalitet. Så skal du kun græde én gang.

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#11
En ting er optikken/billedekvaliteten, noget helt andet er f.eks. klikfasthed, evnen til at vende tilbage til samme punkt efter at have stillet paa den og paalidelighed....

Jeg fik samme tilbud som dig, men efter at have laest paa diverse amerikanske optik-fora naede jeg til den konklusion at Tasco nok ikke var vejen.

Tilbudet er ok billigt, men da jeg ledte efter vaaben i foraaret fandt jeg for ca. 8.5kkr en Tikka Hunter + bushnell elite....Bushnell er helt ok kvalitet til prisen, og er produceret i Japan fremfor Kina.....

Men hav lidt is i maven og vent til der kommer et bedre tilbud...Du faar jagttegnet i maj, og til den tid skulle der nok vaere et tilbud el 2. Inden jeg havde jagttegnet lagde jeg penge ind paa et vaaben hos en forhandler og fik det saaledes lagt til side....

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#12
T3 hunter er en let riffel, så i 3006 vil den kunne mærkes, så prøv lige og ryk nogle skud af med den inden du køber. Jeg har selv en i 270win som jeg fik for 4k, spritny hos østjysk sidste år[Big Grin] så se dig godt for.
Jeg ville hellere købe en smidt & bender til 6k og så finde en god brugt riffel.
Når du finder ud af at tascoen ikke længere er "god nok" så får du ikke mange basseører for den i brugthandel.

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#13
Tak for de mange svar

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#14
Nu er/var Tasco jo ikke bare Tasco.
Titan modellen er/var da Tasco's topmodel og langt den dyreste.
De forskellige modeller af Tasco var/er lavet i forskellige lande, så som Japan, Kina, Taiwan og Korea men hvilke kikkerter er efterhånden ikke det ? Det er efterhånden lige så svært at gennemskue som hvilke bilmærker der samarbejder.
Så vidt jeg ved, bliver f.eks. Schmidt & Bender kikkerter også fremstillet af Meopta i, jeg tror det er Ungarn eller Tjekkiet, foruden dem der bliver fremstillet på fabrikken i Tyskland.

JPL
JPL
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)