Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Han og tæve i løbetid
#1
Hej

Jeg har en han og en tæve i lab. og det er ved at være tid til hendes første løbetid, er der nogen som har et forslag til hvordan man håndter det.

Jeg har hørt at man kan få et stik ved dyrelægen til ham så han ikke gider, er der nogen som bruger det[?]

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#2
Hej,

Jeg var på opsamling (kalder de det, jeg kalder det hundetræning[Big Grin]) i fredags, hvor der var en tæve med der var i løbetid.
Den havde fået en klorof... et eller andet pille, som gjorde at min han ikke værdigede hende et blik hele dagen. Så noget kan der fåes.

Mvh.
Søren
Svar
#3
Pillerne hedder Klofyl og kan fåes på apoteket i håndkøb,de skulle fjerne lugten fra tæven. Jeg vil nu ikke gi´ nogen garanti. Man kan bruge dem til træning, for at reduserer lugten af hensyn til hanhundene, men er ulovlige til prøver.

Hilsen Stjernholm
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by stjernholm

Pillerne hedder Klofyl og kan fåes på apoteket i håndkøb,de skulle fjerne lugten fra tæven. Jeg vil nu ikke gi´ nogen garanti. Man kan bruge dem til træning, for at reduserer lugten af hensyn til hanhundene, men er ulovlige til prøver.

Hilsen Stjernholm



Enig - INGEN GARENTI !

Hvis du satser på klorofyl-pillerne - som for øvrigt som regel er meget effektive på jagter og træning - så skal du regne med en familieforøgelse indenfor de næste par måneder[Wink] Så effektive er de godt nok heller ikke[:I]

Man kan kemisk kastrere ham - meeeen det er lidt drastisk. Det man bruger er kvindeligt kønshormon (progesteron-derivat) , som hæmmer produktion af det mandlige kønshormon (testosteron). Virker med fuld virkning indenfor et par uger og holder op til 3-5 måneder. Så det skal planlægges god tid i forvejen.

Hvis du ikke skal avle på hende, så få hende steriliseret - det er noget nemmere at håndtere.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#5
I min familie fungerer det sådan at jeg som en del af "jagtlejen" hos min far, passer vores/mine forældres hanhund, når deres tæve er i løbetid.

Jeg ville ikke turde satse på de der klofyl tabletter. Hanhunde er forskellige, og der skal nok være en der kan gennemskue "bedraget". Jeg er foreksempel helt sikker på at ovennævnte hanhund ville være hjort - klofyl eller ej.

Mit råd er at holde dem adskilt. Hvis det kan lade sig gøre ville det være rarest for dig hvis hanhunden bliver passet et andet sted. De har en tendens til at pive og gø som tosser, hvis de er i samme hus.

Mvh THomas

Mvh Thomas
Mvh Thomas
Svar
#6
Nu er det overstået faktisk er det snart ved at være tid igen, jeg fik sidste gang en sprøjte til handyret det virker fint, men det holder ikke i 3 mån.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Nu er det overstået faktisk er det snart ved at være tid igen, jeg fik sidste gang en sprøjte til handyret det virker fint, men det holder ikke i 3 mån.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted



Hej Kim

Det kommer helt an på hvilket præparat man bruger og i hvilken dosis.
Nogle præparater har større depotvirkning, og dermed længere virkning.
En anden tendens er at virkningen langsomt "klinger af", så det ikke føles at det er virksomt i så lang tid som det rent faktisk er.
Men din hanhund har nok fået en dosis i den milde ende - og det er såmænd godt nok.
Hvis du ikke skal have hvalpe på hende, så få hende steriliseret - så slipper du for al bøvlet, minsker risikoen for mamatumore og fjerner risikoen for underlivsbetændelse helt. Og tæven..... hun er ligeglad[Wink]
Det har jo også sine bivirkninger på hanhunden, såsom mindre hanhunde-præg, større appetit, mindre aktivitet osv....

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#8
Jeg skal have hvalpe, men først næste gang som sikkert bliver ved jule tid.

Min han er lige blevet overfølgesom over for husstøv mider, det får han så en kur imod her over sommeren, men kan man så godt bruge ham til avl eller skal hun i byen og bedækkes.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#9
Citat:quote:


og det er ved at være tid til hendes første løbetid, er der nogen som har et forslag til hvordan man håndter det.

En hundegård til hver, en kompressor, en rensepistol fyldt med vand og med en strips om aftrækkeren, en magnetventil mellem kompressoren og rensepistolen og en fjernbetjening (som den fra Skrot Harald til lamper og lignende). Når så han har sagt UHH UHH UUUUUHHHHHH giver man et kort tryk på fjernbetjeningen - så kan man sove en times tid igen indtil han siger: UHH UUHH UUUUUUUVVHHHHHHHHHH.
[Big Grin][Big Grin]
CP

PS: Det "grove" varer kun en uges tid og kræver faktisk kun ca. et tryk hver nat - men han bliver f..... godt nok tynd.
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Jeg skal have hvalpe, men først næste gang som sikkert bliver ved jule tid.

Min han er lige blevet overfølgesom over for husstøv mider, det får han så en kur imod her over sommeren, men kan man så godt bruge ham til avl eller skal hun i byen og bedækkes.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted



Hej Kim

Allergi har en tendens til at være arveligt, men det er ikke en af de største tendenser.
Jeg har set utroligt mange kennelejere som har set meeeeget stort på allergi ved avl, og bare produceret derudaf.....[xx(]
Hvis man nu tager cockerspaniel som eksempel, så har 70 til 80 % af dem en eller anden form for problemer med ørerne, og det er som regel allergirelateret....... og formodentlig opstået pga. at man ikke har taget den del af avlen seriøst, så det maner vel lidt til eftertanke.

Konklussion - Tja.......[:I]
Personligt ville jeg nok finde en god hanhund uden problemer.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Jeg er lidt i syv sind om jeg skal brug min han eller ej, hvis det der kan ske er at nogen af hvalpene måske får allergi som nemt kan helbredes mener jeg ikke jeg gør noget helt forkert, men hvis jeg ikke finder en anden hund kommer det jo aldrig ud af racen.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Jeg er lidt i syv sind om jeg skal brug min han eller ej, hvis det der kan ske er at nogen af hvalpene måske får allergi som nemt kan helbredes mener jeg ikke jeg gør noget helt forkert, men hvis jeg ikke finder en anden hund kommer det jo aldrig ud af racen.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted



Hej Kim

Som udgangspunkt er allergi ikke noget man nemt kommer ud af[V]
Det er dyrt, bøvlet og desværre er der mange som får problemer igen.
Så.........[}Smile]

Hvad er det for en race og hvilket foder bruger du???

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#13
Hej Asbjoern
Det er en brun lab på 3 aar og jeg bruger normalt sportsman pride det har jeg brugt altid, men efter han fik allergi har jeg skiftet til nutra hvilket ikke har givet nogen forskel.

Hvis jeg ellers forstod dyrlægen rigtigt ville det koste 1500 kr at få det helbredt, men det lyder til at du ved noget om det så jeg er ikke helt så optimistisk mere.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by kim richter

Hej Asbjoern
Det er en brun lab på 3 aar og jeg bruger normalt sportsman pride det har jeg brugt altid, men efter han fik allergi har jeg skiftet til nutra hvilket ikke har givet nogen forskel.

Hvis jeg ellers forstod dyrlægen rigtigt ville det koste 1500 kr at få det helbredt, men det lyder til at du ved noget om det så jeg er ikke helt så optimistisk mere.

KR

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted



Hej Kim

Hvis vi snakker om en hyposensibilisering er prisen ok, MEN der er absolut ingen garanti.[xx(]

Den brune labrador er en dejlig hund - har faktisk været på jagt efter en selv da vi skulle have ny. Jeg faldt så for en "almindelig" sort - dejlig hund[Smile]
Du nævner at din hund er 3 år, og det er en god alder til en hyposensibilisering - der er mange som responderer tilfredsstillende på behandlingen i den alder.
Det vigtigste er næsten at man ikke lader den gå for lang tid med allergien, da den kan "ændre karakter", og derved taber man noget af muligheden for at kunne hyposensibiliserer den.
Men det tyder jo på at du allerede er klar over det og har reageret hurtigt[^]
Jeg kender ikke de 2 typer foder, men det lyder til at du har sat dig grundigt ind i tingene så mon ikke de er iorden - generelt om foder kan man sige at kvaliteten afspejles i prisen.

Jeg håber ikke at jeg har gjort dig alt for nedtrykt, og der er mange hunde som kommer sig fint over hyposensibiliseringen, og din har en god alder.

Ps. Både konen og jeg er dyrlæger, og vi prøver altid at få en hvalp som ikke er helt ren - de fejler næsten aldrig noget og er meget billigere[Big Grin]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#15
Citat:quote:

Jeg kender ikke de 2 typer foder, men det lyder til at du har sat dig grundigt ind i tingene så mon ikke de er iorden - generelt om foder kan man sige at kvaliteten afspejles i prisen.


Præcis samme mening har jeg haft i 20 år og altid købt de dyre mærker.
Har og har haft flere hyberaktive Langhår som har været utrolig svære at holde i en ordentlig foderstand.(man får lidt onde blikke når man møder med et "skelet" sidst på jagtsæsonen)

Var så til et foredrag hvor en dyrlæge, der samtidig er meget aktiv hundesportsmand, påstod man lige så godt kunne fodre med Bilkas billigste - VILD diskution, hvor jeg også deltog kraftigt.

Efterfølgende tænkte man jo lidt over hvad den kloge mand havde sagt og lod det komme an på en prøve.

Har nu fodret med "Dyrlægens Præstationsfoder" (Dyrlægens fuldfoder er ikke nok til den meget aktive) fra Bilka i 2 år og har aldrig haft flottere hunde.

Mvh.
Claus Petersen
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)