Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugle valg
#1
Hej

Jeg er kommet lidt i tvivl om jeg skyder med den rigtige kugle i min riffel.

Jeg har en 6,5x55 og skyder pt. med Lapuas Mega 10,1 grams. Jeg er typen der godt kan lide have en kugle der går til det hele så når den ryger ud af skabet skal den kunne dræbe et stykke råvildt eller et stykke kronvildt på passende vis. Jeg var i skotland her i uge 42 og skyde kronvildt og kuglen imponerede mig ikke lige frem på 150-170m. For mit (utrænede) blik virkede det som om kuglen virkede som spidskarp uden at ekspandere(der oppe tog de ikke lunge/hjerte ud så kunne ikke få klarhed over den reelle virkning). Dog skød jeg ikke et antal der kan lægges direkte statetik på, men...

Nogen der har efaring med lapuas 10,1 mega, både til danske forhold og længere afstande? Eller kan anbefale en god kugle til både råvildt og kronvildt og gerne til både kort hold og lidt længere skudafstande? Jeg oplader ikke selv og kender ikke rigtigt nogen der gør så det er ikke en mulighed for mig.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#2
Under skyldig hensyntagen til de stedlige love på området, kan du med fordel vælge en patron, ladet med en soft point boat tail kugle af en eller anden art, i 7,8 til 9,1 grams vægtklassen. De holder farten bedre på de længere skudhold.
Jeg vil dog stadig fastholde at Megaen er uovertruffen til normal dansk jagt.
Du skal også være opmærksom på at hvis din 6,5x55 skal være lovlig til jagt på kronvildt i danmark, så skal du holde dig til kuglevægte på 10 gram og derover. Det er meget svært at finde 9 grams i købeammunition, der overholder de 2700 joule.[Wink]

JPL
JPL
Svar
#3
Prøv evt. at få målt Norma´s Nosler Partition i din kanon og hvis den overholder de strenge krav i DK så er du på den grønne gren mht kuglevalg.

Har selv i mange år brugt denne combo (som hjemmeladet) med virkeligt godt resultat.

Specielt til skotland ville jeg personligt tage en 7,8g Ballistic Tip til de små hjortedyr derovre.
Har kontakter der årligt skyder hundredevis af hjorte/hinder med netop Ballistic tip i 6,5 og det er med et virkeligt ypperligt resultat der strækker sig over et meget stort statistisk materiale.

Men hvis du vil have éen ladning så prøv som sagt at starte med at få kronograferet en 9,1g partition i din riffel.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Hej!
Jeg har oplevet fine resultater med Lapua Mega i min 6,5x55 både til skotsk kronvildt, dansk råvildt og en enkelt svensk elg. Mest for eksperimentets skyld har anvendt Normas 10,1 grams Oryx-projektil de seneste 3-4 sæsoner. Oryx har jeg gode erfaringer med til dåvildt på afstande fra 8 meter til 200+. Som oftest er der en meget beskeden kødødelæggelse og flugtstrækninger < 50 meter.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#5
Hej! Jeg ville kigge på Hornady SST. Den har fantastiske flyveegenskaber, er uhyggelig præcis, rigtig god virkning i vildtet med minimal kødødelæggelse - og så er den billig! 100 stk for 800 kr hos Skov i Bording. Skyder selv med dem i min 270W og er meget tilfreds!
Svar
#6
i kaliber 6,5x55 fås ikke SST færdigladet[Wink] iflg Hornady.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

i kaliber 6,5x55 fås ikke SST færdigladet[Wink] iflg Hornady.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Nu må de da også komme ind i kampen og få flikket nogle interbond sammen i 6,5. Så kan de jo passende samtidig smide noget fabriksammo ud til de stakler der ikke kan rulle selv [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#8
...min far skyder med 6.5x55 - og jeg er temmelig sikker på at han op til bukkejagten købte 100 stk - SST...netop på min opfordring Smile Men det er selvfølgelig muligt at han er kommet hjem med en Interlock istedet - hvilket i øvrigt heller ikke er skidt! SST er bare lidt mere præcis da den har boattail...
Svar
#9
Hornady's 6,5x55 med 140 grains spirepoint er ikke lovlig til jagt på kronvildt i danmark [Wink]
Den holder ganske enkelt ikke energikravet.

JPL
JPL
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Prøv evt. at få målt Norma´s Nosler Partition i din kanon og hvis den overholder de strenge krav i DK så er du på den grønne gren mht kuglevalg.

Har selv i mange år brugt denne combo (som hjemmeladet) med virkeligt godt resultat.

Specielt til skotland ville jeg personligt tage en 7,8g Ballistic Tip til de små hjortedyr derovre.
Har kontakter der årligt skyder hundredevis af hjorte/hinder med netop Ballistic tip i 6,5 og det er med et virkeligt ypperligt resultat der strækker sig over et meget stort statistisk materiale.

Men hvis du vil have éen ladning så prøv som sagt at starte med at få kronograferet en 9,1g partition i din riffel.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Dette er vise ord. Nosler Partition er en af de bedst dræbende kugler der findes pga den tynde mantel i frontsektionen kombineret med sikker dybdevirkning pga delevæggen. I magnumhastigheder synes jeg den ødelægge alt for meget kød, men i langsommere hastigheder, som ex 6,5X55 giver, så er den et ikke bare et godt valg - jeg vil vove at påstå, at det er optimalt. Hjemmeladet kan den uden større problemer lades til at overholde energikravet. Men tjek Normas ammo som gammelsmølfen siger...
Svar
#11
Hvordan en Partition Nosler virker i andre kalibrer end 6,5x55 skal jeg ikke udtale mig om.
Men i 6,5x55 er den TOTALT UANSVARLIG OG UBRUGELIG

Mit erfaringsgrundlag begrænser sig dog til 6 stykker råvildt, med denne kugle.
1 hvor ryggen var eksploderet
2 styk hvor kuglen laver retningsændringer mellem 90 og 180grader, efter træf på ribben.
3 styk hvor kuglen ekspanderer på indgangssiden, taber hele fronten, og fiser igennem som en fuldkappet fladnæset, efterladende et udgangshul mindre end en blyantstykkelse. Resultat: ingen skudtegn, ingen schweiss de første 100m og flugtstrækninger mellem 200 og 350 meter, ved en kugleplacering ´der ved anvendelse af Mega, Alaska, Vulkan. Oryx, Interlock, i mere end 100 tilfælde aldrig har medført flugtstrækninger på over 40 meter(normalt mellem 0 - 10)

Jeg har 3-4 bekræftede tilfælde hvor kunder har oplevet lignende, hvor schweiss hundeføreren har kategoriseret som rene forbiskud, hvor man på min opfordring har foretaget afsøgning om efteråret, og i alle tilfælde har man fundet skeletrester fra dyrerne indenfor 300m.

Fælles for de dårlige episoder, har været:
Kort skudafstand (under 50m)
Kugleplacering lige bag forbenet , højdevis midtpå
Ingen skudtegn
Ingen schweiss på skudstedet
Dyrene løber i moderat fart fra skudstedet, ved fuld bevidsthed, og var i stand til både at hoppe over forhindringer, dukke under og zik zakke gennem forhindringer.
Der begyndte at komme schweiss efter 75 - 100 meters flugtstrækning

jbn
Svar
#12
Ville gerne have en allaround kugle og Nosler Partion levere iflg. norma kun 2600 j på 100 meter. Udover det hvordan jeg forklare en betjent at den levere 2700 j (hvis det nu skulle være tilfældet) lige netop i min riffel selv om der står 2600 j på pakken?[B)]

Så reelt er det en norma vulcan eller Oryx til danske forhold? Begges leveres i 156 Grains færdig ladet.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#13
En fysisk måling vil under alle omstændigheder være reproducerbar og ville under en mulig "retssag" kunne undersøges hvorfor der ikke under nogen omstændigheder ville være problemer i at anvende en ammo der rent faktuelt overholder loven.

Derfor, prøv at måle og tag vurderingen herefter.

mvh

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Da jeg i sin tid jagede elg i Värmland kom jeg en del hos den lokale vildtslagter. Han havde hvert år cirka 150-200 døde elge igennem slagtehallen. Langt den mest anvendte kugle der var 6,5 mm Nosler Partition ladet op til max. hastighed. Jeg hørte aldrig et ondt ord om Nosler. Hverken fra vildtslagteren eller fra jægerne.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Hvordan får man målt kugle hastigheden`? Var det ikke det du tænkte på Gammeltoft?

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Hvordan får man målt kugle hastigheden`? Var det ikke det du tænkte på Gammeltoft?



Man finder en der har en chronograf, og skyder et par skud hen over den. Hvor i landet bor du?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Da jeg i sin tid jagede elg i Värmland kom jeg en del hos den lokale vildtslagter. Han havde hvert år cirka 150-200 døde elge igennem slagtehallen. Langt den mest anvendte kugle der var 6,5 mm Nosler Partition ladet op til max. hastighed. Jeg hørte aldrig et ondt ord om Nosler. Hverken fra vildtslagteren eller fra jægerne.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.



Du har vel ikke overvejet at det var andre kugler der blev anvendt.
Mig bekendt er det mange år siden at 6,5x55 med en partition, var lovlig til elg. det kunne måske også være derfor du ikke hørte et ondt ord[Wink] Man står vel ikke ligefrem og reklamerer med ulovligheder, i et land hvor polisanmälande i jagtsammenhæng er en daglig foreteelse.

Det kan da også hænde at partition i en stor krop kan nå at afgive tilstrækkelig energi, selv om den har tabt fronten.
En anden forklaring kan være at der ofte skydes på lange hold, hvorved anslagshastigheden kommer så langt ned at kuglen ikke midster fronten.

Min erfaring med partition Nosler og råvildt på korte skudhold, gør stadig at jeg mener at den er fuldstændigt uanvendelig. De beskrevne 9 tilfælde var i mit tilfælde fuldud tilstrækkeligt til at afskrive den som anvendelig. Specielt når alt andet afprøvet virker problemfrit.

jbn
Svar
#18
Tja, med de snart over 100 rådyr jeg har nedlagt med denne kugle har der endnu ikke været problemer[Wink]
Skudafstande fra 50 til 400m[B)]

Derimod har jeg haft ret uheldige erfaringer med Hornady Interbond.
Slagteren forbød videre brug grundet for meget ødelagt kød samt enorme blodudtrædninger. Statistisk var det dog ret begrænset (6 hjorte)[8D].

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Hvordan en Partition Nosler virker i andre kalibrer end 6,5x55 skal jeg ikke udtale mig om.
Men i 6,5x55 er den TOTALT UANSVARLIG OG UBRUGELIG

Mit erfaringsgrundlag begrænser sig dog til 6 stykker råvildt, med denne kugle.
1 hvor ryggen var eksploderet
2 styk hvor kuglen laver retningsændringer mellem 90 og 180grader, efter træf på ribben.
3 styk hvor kuglen ekspanderer på indgangssiden, taber hele fronten, og fiser igennem som en fuldkappet fladnæset, efterladende et udgangshul mindre end en blyantstykkelse. Resultat: ingen skudtegn, ingen schweiss de første 100m og flugtstrækninger mellem 200 og 350 meter, ved en kugleplacering ´der ved anvendelse af Mega, Alaska, Vulkan. Oryx, Interlock, i mere end 100 tilfælde aldrig har medført flugtstrækninger på over 40 meter(normalt mellem 0 - 10)

Jeg har 3-4 bekræftede tilfælde hvor kunder har oplevet lignende, hvor schweiss hundeføreren har kategoriseret som rene forbiskud, hvor man på min opfordring har foretaget afsøgning om efteråret, og i alle tilfælde har man fundet skeletrester fra dyrerne indenfor 300m.

Fælles for de dårlige episoder, har været:
Kort skudafstand (under 50m)
Kugleplacering lige bag forbenet , højdevis midtpå
Ingen skudtegn
Ingen schweiss på skudstedet
Dyrene løber i moderat fart fra skudstedet, ved fuld bevidsthed, og var i stand til både at hoppe over forhindringer, dukke under og zik zakke gennem forhindringer.
Der begyndte at komme schweiss efter 75 - 100 meters flugtstrækning

jbn



Andre end Ignorant der har haft dårlige oplevelser med Nosler Partition???

Jeg er begyndt at anvende NP i år til råvildt (i 6,5x55). 5 stk. leveret uden noget at udsætte, men 2 fatale forbiere (?) - ingen skudtegn, ingen schweiss, resultatløse eftersøgninger og efterfølgende selvbebrejdelser i rå mængder. Begge bøffer naturligvis til bukke betragteligt over gennemsnittet. Det er mine første forbiskud til stående råvildt og jeg har efter måneders martren slået mig til tåls med at det var rene forbiere. Det er nok også tilfældet, men Ignorants lidet rosende ord om kuglen rejser alligevel en lille tvivl.

/Bundgaard
Svar
#20
Andre end Ignorant der har haft dårlige oplevelser med Nosler Partition???

ja, men det ligger nogle år tilbage hvor nogle lot ( cal 264 og 308 ) splintrede for meget op. dette fænomen blev omtalt i våbenmagasiner i USA og jeg har ikke oplevet det siden.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)