Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg riffel No 2
#1
Hej Alle

Vi her i huset er ved at planlægge en tur til Namibia i foråret 2009, (lang tid til men vi var afsted i sommers så vi skal jo lige få pusten tilbage).[Big Grin]

Jeg havde lejet riffel på stedet og skød med en 8x57 Brno, jeg overvejer nu at købe en riffel nr 2, da jeg kun har en 6,5x55 og gerne vil have noget større, her tænker jeg på .300W, .338 eller 9,3x62.

Jeg har fravalgt 30-06, da jeg har min 6,5x55, derfor kom med inputs til en større kaliber uden at jeg ender i den store ende af bigfive.[B)]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#2
hej santo
og velkommen til
jeg ville vælge 9,3x62 det er en god cal til det meste

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Sat lidt paa spidsen, saa ville jeg nok udelukke .308 hvis du vil have noget der er stoerre...gevinsten er nok til at overse i forhold til de 2 andre du naevner....
En 338 LM vil kunne klare det meste[:p][Big Grin]

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Sat lidt paa spidsen, saa ville jeg nok udelukke .308 hvis du vil have noget der er stoerre...gevinsten er nok til at overse i forhold til de 2 andre du naevner....
En 338 LM vil kunne klare det meste[:p][Big Grin]

"You learn something new and depressing every day"



Santo nævner vist ikke 308win. som en mulighed.

Hej Santo

Som du kan læse i flere tråde, er der fortalere for alle 3 kalibre.
Personligt har jeg valgt en Winchester 70 300WM rustfri/plast til
min kommende Afrikatur. Sammen med en Swift A-Frame tror jeg den klare det jeg har på listen.
Det var min mening at købe en 338WM, men den var ikke i den model jeg ville have.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#5
Når nu Høeg ikke selv vil byde ind, vel jeg da linke til hans fine beskrivelse af 338 win mag.

http://www.riffeljagt.com/K%20.338%20Win...ringer.htm

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Hej

Som jeg skrev, så er både 308 og 30-06 valgt fra pga min 6,5x55.

Det jeg har fundet ud af kuglebanen er fladest på .338 herefter kommer .300W og så 9,3x62.

Med hensyn til indkøb af patroner, så er det nok billigst til 9,3x62, fordi den er blevet udbredt her i skandinavien. men omkostningerne til patroner skræmmer ikke og jeg har hverken tid eller lyst til at mixe selv, hvilket også bliver for dyrt med de skud jeg skyder pr. år.[:I]

Patroner til de 2 andre er nok nemmere at skaffe på den sydlige halvkugle.

Jeg hælder nok mest til .338'eren, den er nok et overkill, men kan lige nappe livet af en bøffel hvis man skulle møde sådan en fyr på sin aften walk.

mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Når nu Høeg ikke selv vil byde ind, vel jeg da linke til hans fine beskrivelse af 338 win mag.

http://www.riffeljagt.com/K%20.338%20Win...ringer.htm

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



HVilken kikkert har du på 338 VM? Jeg har en 3-9x42 fra winchester på min og det "fungere" ikke.

Hvis du kender nogen der skyder med diverse kalibere så kan du eventuelt tage ud og skyde med deres for et få en fornemmelse af hvordan rekylen er. .338WM river i hvert fald lidt i skulderen, Ved ikke med de andre.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#8
Sorry, jeg laeste forkert der stod 300W og ikke 308W, min fejl......
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Santo

Det jeg har fundet ud af kuglebanen er fladest på .338 herefter kommer .300W og så 9,3x62.


Ikke korrekt. .300 WM er generelt den mest fladtskydende af de tre. Men til denne form for jagt er kuglebanen totalt uniteressant de tre kalibrer imellem. Der er ingen praktisk forskel på de skudhold du kommer ud for. Jeg har selv haft gode erfaringer med alle tre kalibrer, men foretrækker i dag .338'eren.

Citat:quote:

Originally posted by Santo
Med hensyn til indkøb af patroner, så er det nok billigst til 9,3x62, fordi den er blevet udbredt her i skandinavien. men omkostningerne til patroner skræmmer ikke og jeg har hverken tid eller lyst til at mixe selv, hvilket også bliver for dyrt med de skud jeg skyder pr. år.[:I]


I Afrika vil du i dag få svært ved at opdrive ammunition til 9,3x62'eren, der nu om stunder ikke er særligt kendt uden for Europa. De to andre kalibrer er som standart lagerførte stort set overalt. Selv om man har medbragt egen ammunition er muligheden for at købe lokalt ikke helt ligegyldig.

Citat:quote:

Originally posted by SantoJeg hælder nok mest til .338'eren, den er nok et overkill, men kan lige nappe livet af en bøffel hvis man skulle møde sådan en fyr på sin aften walk.


En .338 er langt fra "overkill" på de store afrikanske antiloper -eller på et europæisk vildsvin for den sags skyld. Alle de tre kalibrer, du nævner, KAN tage livet af en bøffel, men det er kun enkelte steder du MÅ gøre det med en 9,3x62'er (Bl.a. Zimbabwe), de to andre kalibrer er for små i.h.t. almindelig afrikansk jagtlovgivning.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Jeg har ikke ret megen erfaring med de større kalibre, men har dog skudt med .338. Jeg fandt ud af at den ud til 200 meter er noget ustabil. Dvs at grupperne var svære at samle. Om det har nogen praktisk betydning ifm jagt vil jeg lade være op til den enkelte. Ud over de 200 meter stabiliseredes kuglen og det var væsentlig nemmere at holde en acceptabel samling. Den store fordel ved 338 er at den er meget lidt følsom overfor sidevind! jamo
Svar
#11
Hvis man vil have noget med mere punch end 6,5x55, er der naturligvis mange gode muligheder. Men hvis jeg skulle anbefale noget, vil det, baseret på mine erfaringer, være enten 7mm Rem Mag eller 338 Win mag.
338 Win mag er allerede blevet glimrende beskrevet. Jeg har selv ganske gode erfaringer gennem de 15 år, jeg har benyttet en. Det er nok mit favoritkaliber til vildt større end rådyr. Jeg syntes dog ikke rekylen er helt ubetydelig, og jeg kender flere, der ikke bryder sig om at skyde med den, især med 250grs kugler, der efter min mening er 338'erens bedste kugle.
Er man ikke specielt rekylstærk mener jeg faktisk, at man er bedre tjent med en 7mm Rem Mag. Den er klart et skridt op ad stigen i forhold til 6,5x55, og jeg er sikker på, at den kan håndtere alt plains game i afrika, uden større problemer.
Personligt har jeg dog kun begrænset erfaring med 7mm Rem Mag, da jeg kun har skudt en enkelt moskusokse med den.

Mvh Søren
Svar
#12
Det mindste der mange steder acepteres til BigFive er 375 H&H og lignende.

Så 375 H&H, 375 Ruger og 9,3x62 ville være højt på min ønskeseddel.

Af disse, så er 375 H&H nok den der er lettest at få ammo til, når du står i Afrika.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#13
Da jeg i sin tid ledte efter en 300Winmag, stødte jeg på en let brugt .375'er ...

Det køb har jeg aldrig fortrudt. Den har samme kuglebane som en 30.06'er, men mere kuglevægt.

Nu har jeg fået lavet det sådan, at jeg har 2 kikkerter jeg kan skifte mellem.

Så jeg er dækket ind til både driv/trykjagt med lav eller ingen forstørrelse og anstandsjagt/pürsch, med en lysstærk optik.

Selv om jeg også har både 30.06'er og en 7 mm Rem. er det 375'eren der kommer med på jagt ...

375'eren er som 95 årig, stadig meget relevant, klassificeret som et af de største mellemklassekalibre.

Præcis, pålidelig og nem at finde ammu til.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Hvis .375 H&H skal drages ind i diskussionen, så kan jeg vel lige så godt erkende, at jeg netop selv har investeret i en Sako 75 med Sako jagtdiopter i det pågældende kaliber. Den tror jeg, at jeg bliver glad for, men vil nok alligevel snuppe den rustfri .338'er med, når jeg skal ud og rejse langt.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#15
Hej

Indtil videre takker jeg for alle råd der er givet, jeg har læst lidt om Høgh's .338 og det afklarede en stor del og bekræftede kun det jeg selv har overvejet, man behøver jo ikke at bruge den største kugle.[8D]

Nu vil jeg bruge en del tid på at finde en god brugt .338, hvis ikke jeg lige falder over noget nyt, det vil tiden vise.

Man kan jo krejle lidt når det er i ren handel og så få et godt optik med i købet. Her tænker jeg på noget i området af 2-6x50 der omkring, uden at det bliver for tungt at slæbe på, men vi får se.

Nogen forslag til hvad man ikke skal købe??

mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#16
En cal. 300 vil være rigeligt til det meste vildt i Afrika op til og med Kuda. Da Jeg var i Afrika i foråret bragte jeg min 300 Weatherby det var alt rigeligt, næste år vil jeg bringe 2 rifler, måske en single shot i et mindre cal, 243 eller 257 og en 300wea. Det er efter min mening over kill at bruge en 375 til en bavian eller en Klippie. Kugle valg og placement er mere vigtigt. En 338 er et godt cal. men for tæt på en 300. og for lille til The big five.

Bo
Svar
#17
Hej

Jeg bringer lige denne tråd frem igen, i min søgen efter en .300wm eller .338wm, er jeg faldet over en riffel i kaliber 8x68 S.[Smile]

Jeg har læst lidt om kalibret på Høgh's hjemmeside og kan se at den ligger imellem/omkring de 2 ønskede.[:I]

Er der nogle der kan fortælle noget godt eller dårligt om denne kaliber.[?]

Jeg ved godt at bønner til denne kaliber ligger i den dyre ende, men det er ikke hundredevis af skud den skal skyde om året, dertil haver jeg en 6.5x55.[Big Grin]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar
#18
Fordelen er at den ikke er en bæltepatron ligesom næsten alle andre
kedelige magnums.[B)]
Nu ligger alle disse 3 meget tæt i ydelse, men en rigtig autist ville
nok vælge en .338-68S [Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Hej Santo

Hvis du først skal bruge en riffel om et år, kan du købe min når jeg har været afsted i April.
[Image: 01010016.jpg]
Den har indtil nu skudt 10 skud.

1 Maj har den nok skudt 50 skud.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#20
Hej Mp

Og hvad er det så for en model[?].

Prisen er vel ikke særlig høj på sådan en brugt[Big Grin]

Må man spørge, hvor man skal hen[?]

Mvh

Santo
Mvh

[Image: 422764-125392427587619-45944359-n.jpg]




Livet er for kort til jagt og riffelskydning! Man kan simpelthen ikke leve længe nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)