Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7x64
#1
Hejsa

Jeg har en god bekendt, der er ved at købe et løb til hans 202.
Han vil gerne have den i 7x64 da han har hørt dette er et super kaliber, med en meget ret kuglebane.
Den skal primært bruges til vildsvin og kronvildt.
Jeg har været inde på norma's ballistikside, men kan ikke lige udfra det se den skulle være noget helt specielt. Kuglebanen er næsten sammenfaldene med 30.06
Den eneste virkelige fordel må da være reglerne i Frankrig ang. millitærkalibre.
Er jeg helt galt på den ? er der nogle der har noget erfaring med sådan et kaliber ?

Hilsen Steen
Svar
#2
Det kommer vel i betydelig grad an på hvilken jagtform der skal dyrkes. Hvis din kammerat skal dyrke bjergjagt på lange afstande er det da et fornuftigt valg ( skyder man overhovedet vildsvin på lang afstand???).

Hvis derimod der er tale om skovjagt på mere moderate afstande eller endda drivjagt, så mener jeg ikke kaliberet er specielt velegnet. Her skal nogle langsommere og tungere projektiler til. Udvalget er næste uendeligt, men dit eget bud med en 30.06 er da ikke så tosset.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#3
Jeg har praktisk erfaring med 7x64, så det kan ikke afholde mig fra, efter i en årrække at havde brugt dette kaliber, at mene den er et hamonisk og vel sammansat patron. I landende syd for os er den meget mere udbredt end i DK, m.h.t. at kunne købe patroner i Langbortistan er nok en ting jeg vil se bort fra med mindre ens hverdag består i at fare verden rundt for at gå på jagt, dette parameter har ikke været noget jeg har overhoved har skænket en tanke da jeg valgte kaliber. Efter min vudering bør man nok være hjemmelader da trænings amu. er dyrt. Jeg har brugt den til rå- då- og kronvildt samt vildsvin og muflon, og jeg har på intet tidspunkt følt behov for andet. Men indrømmet der er mange midelklasse kaliber der kan det samme som 7x64, jeg traf mit valg og det må andre også gøre ud fra hvad de mener tjener dem bedst.

Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Mvh.
TAR

"Si vis pacem, para
bellum".
Svar
#4
"Superkaliber" - marginal ballistiske fordele - billig trænings ammunition. Nu kører kaliber karusellen igen [Wink][Wink][Wink]- kylling - bryst eller lår - moren eller datteren.

Super og ikke super: 7mm Rem.Mag. 10,3 gram kugle 895 m/s - 7x64 10,3 gram kugle 880 m/s (RWS fabrik og samme kugle), kun 15 sølle m/s.

Marginal ballistiske fordele: Hvis skud afstanden er indenfor 200 meter skal man lede længe for at finde en, det værende sig fra 6,5 til 8 mm.

Billig trænings patronerBig Griner er nogle patroner der koster mindre end andre, men billig bliver de aldrig. Det koster at få en kvalitets patron med en ordenlig kugle til jagt. Hvis man lader selv skal man også købe minimum 50 eller 100 kugler for at prøve noget nyt. Hvis riffelen er til jagt brug er prisen på patronen ikke et afgørende argument ellers køb en 6,5x55.

Jeg mangler en oplysning, hvis det skal være et alsidigt løbs sæt: Hvilken kaliber sidder der på riffelen nu? Til hjort og svin ville jeg tage en 9,3x62'er.

Med hensyn til 7x64: Jeg overvejede kraftigt 7x64 som den lille kaliber, da jeg skulle have pibe systen, 9,3x62 var givet på forhånd. Valget stod mellem 270W, 7x57 og 7x64. Jeg overvejede aldrig 308W til en M98 lås. Det blev 270W der vandt!
Det har jeg næsten fortrudt at jeg ikke valgte 7x64, 270'ern er og bliver ikke en ren 7 mm med det temmelige brede kugle udvalg og max. kugle vægt er kun 160 grain, Nosler P. Det sætter kaliberen lidt tilbage, som 6,5x55 og 10,1 gram.
Det er ikke tilfældet med 7x64, den kan lades til næsten alt!

Den altafgørende faktor: 7x64 var desværre ikke med, da de danske våben importører/handlere bestemte, hvad vi skulle skyde med og hvad der måtte være tilgængelig standard ammunition på hylderne, 6,5x55 308W og 30-06.

Hvad med en 280 Rem! Der er billig 30-06 messing og stort udvalg af 7 mm kugler[Big Grin]Spøg til side, hvis den gode bekendte vil have en relativ ret kuglebane og 7 mm - er og bliver 7x64 ikke noget dårligt valg!

Mvh Thorlak

Forudtaget, jo da - jeg har en 7x65R


Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#5
Takker for svarene [Smile]
Det er hans tyske jagtkammerater der har lokket ham til at kigge efter denne kaliber, han har i øjeblikket en 6,5x55 pibe på.

Hilsen Steen
Svar
#6
Jamen det er da ikke helt dumt.

Så kan han træne en hel masse med 6,5´eren på både stillestående mål og hjortebane og blive rigtig godt dus med riflen og dens betjening, og så skifte til "jagtpiben" når han skal på jagt.

Personligt tror jeg nu han ofte vil lade 6,5 -piben sidde på. Der skal jo indskydes efter pibeskift, og det meste af det han kan skyde med 7 X 64 kan han også skyde med 6,5 X 55. så hvis det var mig der havde en velfungerende riffel med 6,5 pibe på, ville jeg købe en ekstra pibe i 9,3 X 62 til "det grove".

Jeg har nu en helt anden løsning inden for rækkevidde, men derom senere [Smile]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)