Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
At læse spor (rådyr og ræv)
#1
Hej.
Jeg er en ny jæger (fik tegnet i forårets runde) og er derefter flyttet til norge med min kæreste. Vi bor på en stor går nord for oslo og jeg har derfor fri tilgang til jagt ved fjord og i skov. Jeg bruger enhver ledig stund i skoven, både med og uden riffel for at blive "skovvant" og for at finde spor da jeg finder det ganske underholdende.
Dog tager det tid at "læse" et spor og ikke mindst alders bestemme sporet. Jeg har haft held til at spore rådyr og ræv et par gange, og elg.
Ca. 100 meter nede fra gården har vi en lille skovstribe på ca. 30 x 30 meter som jeg ikke har jagtet i endnu, men hvor jeg har fundet diverse spor. Bl.a. afføring, spor i jorden og skrab på træer.

Mit spørgsmål til jer mere erfarne jægere er. Markerer bukken sit revir med bl.a. skrab på træer hele året? eller er det bare i brunsten? (for da kan man jo sætte en grænse på hvornår såenne spor er friske)
Den afføring jeg har fundet har været kulsort og samlet i en lile pølse, men pølsen har bestået af små kugler. Kan det være ræv? (idet afføringen er sort mener jeg at have hørt at det er en kødæder) eller kan rådyr også have sort afføring der passer til den beskrivelse?

Er der nogen som kender nogle gode nordiske links på rådyrjagt, teknik mv.?

Henrik
Svar
#2
Hejsa

Rådyrpumler kan sagtens være sorte...eller i hvert fald meget mørke i farven.

De små kugler (eller pumler, som fruen plejer at kalde dem) kan godt ligge "kittet sammen" i en klump på størrelse med en knyttet barnehånd. Specielt hvis de er skidt ud i "skræk" eller i skudøjeblikket - det har jeg et par gange oplevet.... Dermed ikke være sagt, at de ikke kan skide klumper i fred og ro...[8D]

Mht bukkens afmærkning, har jeg selv konstateret fejning eller fejende adfærd dvs. at den gnubber panden mod træer, buske og grene i hovedhøjde for at markere sit territorium. Der kan formentlig være forskelle fra population til population - eller område til område, hvor længe hen på året de fortsætter med at gnubbe duft på træerne fra kirtlerne, der sidder i panden. Brunsten ligger formentlig også en smule forskudt, hvilket kan have indflydelse...

Skrab i jorden sker hele året - det er almindelig fødesøgningsadfærd for alle de rådyr, der går på mine terræner - og derfor formentlig også på dit...

En lille sort pølseformet pølse - altså uden kugler i (med mindre han har slugt nogen[Wink]) kommer sandsynligvis fra ræven - og de er oftest også sorte... men ligner mest miniudgaver af hundelorte.

Du kan lære meget om rådyrenes adfærd ved at læse forskellige bøger. F.eks. bogen "Rådyr", der er skrevet af to svenske forfattere (kan ikke lige huske deres navne..)

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)