Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aimpoint 2MOA vs. 4 MOA - erfaringer??
#1
9000'eren kan fåes med to forskellige punktstørrelser - jeg syntes std. (2MOA) virker ret lille, specielt til drivjagt - men er bange for at 4'eren bliver træls at skyde ind - nogen erfaringer med disse ??

Pft.
Hans

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. korn & kærv
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Buhl

9000'eren kan fåes med to forskellige punktstørrelser - jeg syntes std. (2MOA) virker ret lille, specielt til drivjagt - men er bange for at 4'eren bliver træls at skyde ind - nogen erfaringer med disse ??

Pft.
Hans

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. korn & kærv



Jeg har ingen efaring med nogen af dem, men indskydning kan klares for dem begge.

Skal du indskyde en 4 moa laver du en skive der har et center på 5 moa så skulle det stadig være til at holde i centrum og have en lille ring om dit sigtemiddel.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Jeg har ingen erfaring med 2'eren men ville vælge den frem for 4'eren [Big Grin] Den er alt andet lige, nemmere at indskyde end 4'eren og giver en følelse af mere præcision=mere selvtillid.
Det vil også være en fordel, hvis vildtet kommer langsomt for, eller står stille.
Jeg er næsten sikker på, dit øje nok skal fange 2'eren, selv hvis vildtet kommer stærkt.
Når det er sagt, er det nu heller ikke noget problem at lave 3 skuds grupper på under 4 cm m. 4'eren.

En anden metode til at indskyde med, er at skrue så meget ned for lysstyrken, at pletten kun lige kan anes. Så kan man faktisk se skiven gennem pletten.

mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#4
Hejsan,

Har netop fået en 9000 2moa monteret på en 9.3*62'er.

Ville absolut ikke välge et större rödpunkt efter jeg har skudt med 2moa'en.

Satte kugler uden ret stor umage på under 10CM ring på 100 meter stående.[Smile]

Mvh,

Tore
Svar
#5
Hej,
har selv monteret en 4moa, men, trukket den frem foran udkasteråbningen for at lette ladningen af riflen og for at mindske dotten en smule.

Jeg fik et godt trick på skydebanen med at skrue meget langt ned for dotten under indskydning således man ser skivecenteret "igennem" den svagt lysende dot som så samtidigt synes mere skarp og ikke så "ulden".

Om den samme teknik kan bruges ved en 2moa ved jeg ikke?

Grossisten herhjemme fortæller at der sælges fortrinsvist 2moa til jagtbrug, hvis det er ti lnogen tænkelig hjælp.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Hej

Jeg købte for ca. 2 år siden en Aimpoint 9000 med 4 MOA punkt. Efter flere ture på skydebanen og et par jagter, hvor der bød sig chancer ud til 100m, valgte jeg at skifte til 2 MOA, fordi jeg mener at 4 dækker for meget og det er markant sværere at "sigte".

Nu har jeg haft min 2 MOA i et år og er meget tilfreds. Jeg er komfortabel med at skyde ud til 120m, med punktet skruet ned til akurat markeringsstørrelse. Når man er på drivjagt skruer man op til kraftigere lys i punktet og derved får samme effekt som et større punkt.

Ved indskydning er det nødvendigt at skrue så langt ned som muligt, men jeg oplever ikke punktet nogensinde bliver transparent.

Min helt klare anbefaling: Køb en 2 MOA, den har i mine øjne samme fordele som 4 MOA´en + nogle flere.

/RAW
Svar
#7
Tak for de gode råd - købte en 2MOA i torsdags - nu skal jeg bare ud og skyde den ind, lade nogle store bønner til 9.3'eren og så afsted efter svin !Smile

Mvh.
Buhl

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. Aimpoint 9000L
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#8
God ladelyst og god tur Buhl

Hvad lader du med? Selv fodrer jeg min 9,3x62 med Norma Oryx 18,5g og det fungerer rigtig godt.

/RAW
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by RAW

God ladelyst og god tur Buhl

Hvad lader du med? Selv fodrer jeg min 9,3x62 med Norma Oryx 18,5g og det fungerer rigtig godt.

/RAW


Tak for det RAW! - tager et smut til Kroatien midt i Januar...
I første omgang bliver det Lapua Mega 285g som jeg prøver med - det er ikke en kugle jeg bruge hvis hastigheden kommer ret meget over 700m/s - vi sigter på at ramme lige under 700m/s - nu må vi se hvordan ladningerne går. Jeg kan forestile mig at Megaen er en smule blødere end Oryxen, men det vil vise sig. Jeg tror det er meget vigtigt at afpasse kuglen efter hastigheden. Jeg har skudt elg med min 7mm og Rhino SS 170g - og selv ved træf på over 200 meter var den svampet ret kraftigt op, og det er en kugle der går for at være endog meget hård.

Hvordan ser dine træf med oryxen ud - er der gennemskud på grisen ? Hvordan ser udgangshullet ud ??

Mvh.
Buhl

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. Aimpoint 9000L
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#10
Nu ved jeg godt, at du ikke har spurgt mig, men alligevel.

Jeg tror at Oryx-en er et godt vælg til en kaliber, der ikke går så hurtigt.
Har skudt en del grise med min 8mm, og der var klar tendens til at de virker bedst når det ikke går så stærkt.

Jeg er ret sikker på, at Oryx i netop 9,3 virker godt på gris, og giver gennemskud, når det er realistisk at forvente gennemskud.

Tag du bare den med, så kan vi prøve den af.

Den er garanteret ikke værre end den der 270WSM[Big Grin]

Hilsen Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Hej Buba !
Ja, det bliver spændende at se hvad den duer til - har lige snakket med troels i dag, han fik den op og gå 740m/s - m 25mm spredning - selv om det nok er mindre afgørende på sådan en bøsse!

Og nej, jeg tror ikke at 9.3eren er bedre end min 270wsm var til tandkirugi på grissebasser

God jul !

Mvh.
Hans

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. Aimpoint 9000L
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar
#12
han fik den op og gå 740m/s

skrev du op[Big Grin][Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
740m/s er relativt langsomt.Men for en 18,5g kugle i 9,3x62 er det faktisk en OK hastighed.
F.ex. i Vithavoris ladedata er det højste man kommer op på med 285gr Mega i 58 cm løb knap 700m/s.

9,3x62 er ikke kaliber man bryder hastighedsrekorder med.

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#14
er der ikke noget med, at hvis man vil bruge tunge kugler i 9,3 bør man ikke have større fødder end str 47

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#15
Det kan være at jeg kommer til at lyde stupid, men den fik jeg ikke lige?

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
halløj Buba
hvis dine fødder rager for langt frem er de i farezonen når kuglebanen bliver så krum[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
[:I]

Hi Hi!!!jeg er ikke så hurtig, du ved![Big Grin]

Jeg skyder jo med Blaser, det siger vel en smule om ens IQ(man kan jo altid kende manden på hans riffel).

Men hvad feen, jeg har lært at leve med det, man kan vænne sig til meget.

Rigtig dejlig jul til jer alle!!!

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#18
SÅ så Buba, Nu skal du jo ikke ligefrem hjælpe boltlifterne med at være på nakken af os kvalitetsbevidste blaser ejere[Big Grin]Vi er få mod mange, så vi er nødt til at stå lidt sammen, i den stærke modvind[Big Grin]
[Image: lrs.jpg]
Nå undskyld. Kom vistnok væk fra tråden. Godt nytår allesammen[xx(]
mvh Don Bums

Svar
#19
Hej Buhl

Jeg skød en "lille" gris sidste januar, hvor jeg fik taget lidt billeder se dem her: http://www.riffeljagt.com/forum/code/topic.asp?TOPIC_ID=7906

Hvis jeg var dig, ville jeg ikke bekymre mig så frygtelig meget om udgangshastighed, for det er ofte på ret kort hold man skyder svin, hvad enten det er på anstand eller tryk. 9,3´eren er jo heller ikke ligefrem konstrueret som et langdistance-kaliber. Sørg hellere for at have en ordentlig egenspredning, så du ved hvor du rammer.

K6B

/RAW
Svar
#20
Raw: Jeg ved godt at 9.3x62 det ikke er et langdistancekaliber - det er heller ikke derfor jeg har købt sådan en og udstyret den med en aimpoint ;-) - jeg har min 7mm rem mag til den slags. Egenspredning er ca 25 mm v. 740 m/s hvilket jeg er lidt imponeret af....
Forøvrigt: Rigtig fin gris og meget fine billeder!

STROM: jeg må sige jeg er stærkt uenig med din "str. 47 udtalelse"!!
En 9,3x62 kan smide en 16,2 grams Barnes x med næsten 800 m/s. det giver et overslag på knap 8 cm på 120 m og -12 cm på 250 meter ved indskydning på 200 meter. Det tror jeg er hvad min 6.5x55 kunne gøre med en 10 grams kugle, og nok en hel del dårliger end en 308'er med en af de tungere kugler? Det er ingen hastighedskaliber, men det er så sandelig heller ikke en "potatiskastere" syntes jeg Wink??

/Buhl

Remmington 597 22LR / m. Kinaoptik
Sako 75 7mm rem mag / m. Leupold LPS 2.5-10x45
Sako 75 9.3x62 / m. Aimpoint 9000L
Remmington 597 22LR / m. Bausch&Lomb 4x40

Sako AI 222Rem / m. Leupold VX-I 2-7x33

Sako 75 SS "Træls-0-sex" m. Leupold LPS 2.5-10x45
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)