Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vindmodstand
#1
Jeg har mange gange tænkt på hvilket projektil er det ultimative.

Spørgsmålet kan ikke besvaret med et fyldestgørende svar, men noget der pt. undrer mig meget er udformningen på projektiler.

jeg er meget afhænger af kalibre med en meget flad kuglebane og derfor undrer det mig meget at en meget stor del af de eksisterende projektiler på markedet er mere eller mindre "flade" i snuden.

Når et stykke metal går med den fart et projektil gør, hvorfor er det så ikke mere strømlignet??

Mine egne amatørerfaringer viser da også at både præsition og kuglebane er bedst, når jeg bruger Nostler bt og swifts scirocco. De er både spidse og har bt, hvilket må bryde vindmodstanden bedre."ifølge mig"!!

Er jeg helt på galt spor??

Men er der nogen som helt undersøgelser af dette spørgsmål.

Venligst

Jenslp
Svar
#2
Hej Jenslp

Du er ikke helt galt på den, men der er forskel på hvilke afstande projektilerne skal anvendes på, derfor skræddersyr nogle fabrikanter kugler til lange hold. Som f.eks. Scirocco. Mega'en er skabt til "nærkamp", Lapua har Mira til de lange hold.

Jo kortere og stumpt et projektil er, jo mere retningsstabilt er det. Et spidsskarpt stålprojektil, der ikke deformeres ved anslaget, vil "slå vejrmøller" eller kulbuttere, som det hedder i fagsproget, når det går gennem kropsvæv. Det kan medføre at retningen ændres, noget man også kan se ved skud på korte afstande med alm. jagtprojektiler.

Nu bruger jeg ikke den slags stålprojektiler, hvis nogen skulle få den tanke ...

Men jeg har set et torpedoformet projektil i cal. .224" blive afbøjet af et skulderblad på en etårsbuk, så der ikke var noget af projektilet, der trængte ind til noget vitalt.

Det var aldrig sket med en solid i f.eks. cal. .375 [Big Grin]

Så du har ret, intet entydigt svar, men pris og kvalitet følges pænt ad, også i "kuglejunglen"

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
hej,
præcision er ikke afhængig af at kuglen er strømliniet. En rundnæset kugle kan være akkurat ligeså præcis som et spidnæset kugle med boattail. Den rundnæset kugle har bare en dårligere = krummere kuglebanen.

Der er to ting der afgør kuglens evne til at overvinde luftmodstand. Det ene er kuglens udformning (aerodynamik) eller tværsnitsbelastning (SD = sectional density).

Der er nogen myter mht. kuglens retningsstabilitet. Det er vigtigt at man ikke sammenligner fuldkappet og blødnæsede kugler. Det har faktisk ved flere praktisk forsøg vist sig, at spisnæsede blødnæsede kugler er mere retningsstabile, hvis de træffer på forhindringer undervejs. Den rundnæsede kugle har den fordel, at den kan overfører energien til dyret hurtigere end en spisnæset. De fladnæsede projektiler er de projektiler, som allerhurtigst overfører energi til målet.

Retningsstabilieteten er langt mere afhængig af tværsnitsbelastning end af kuglens udformning. cal. 22 har ofte meget lav tværsnitsbelastning, og derfor mindre retningsbestemte. Mange af militæret fulkappede kugler har heller ikke særlig høj trævsnitsbelastning.

mvh. JOhannes
Svar
#4
Nu er jeg ikke ekspert, men alt andet lige må et flad- eller rundnæset projektil også have lettere ved at starte ekspansionen en end spitzer, da der er en større blyflade eksponeret.

Mvh.
Steen S
Svar
#5
Tak for jeres gode svar, jeg er blevet en del klogere på nogle punkter.
Jeg har lige et "followup" spørgsmål. Nu skyder jeg i min cal. .30 med scirocco. Den har en plastspids, når den nu rammer (og det gør den engang imellem, når jeg er heldig)skal denne plastspids så regnes med projektilets udformning, eller er projektilet "flad" i næsen, da plastspidsen forsvinder, når den træffet målet??

Desuden ved jeg godt at "stumpnæsede" er ligeså præcise som "spidse", men jeg synes ud fra min egen erfaring at vind og vejr har mindre effekt på disse spidse med boattail en andre.

Har nogle lignende erfaringer, eller er jeg på galt spor?

Venligst

Jenslp

PS.

God weekend
Svar
#6
Hej Jenslp

Jo bedre kuglen flyver, jo hurtigere er den ude ved målet og derfor bliver den mindre påvirket af vinden ...

Og det gør at spidse projektiler med boattail er mindre følsomme.

Kugler med plastspids er at regne som hollowpointkugler, det gælder i de fleste tilfælde, da plastproppen sidder i et hul. Når kuglen er langt fra hjemmet, er hastigheden faldet, og derfor skal ekspansionen starte rimelig let. Der er lavet mange tests om emnet i diverse tidsskrifter, hvor man har sænket hastigheden og skudt i diverse emner, for at teste kuglernes evne til at ekspandere på forskellige hold.

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Jenslp

når den nu rammer (og det gør den engang imellem, når jeg er heldig)



Held er en faktor man aldrig må lade ude af betragtning.

Knæk og bræk

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)