Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gevær 1889 Krag-Jørgensen
#1
Her er lige et spørgsmål af de bedre:

Hvem konstruerede vores hjemlige hærs gamle standardriffel model 1889, også kendt som Krag-Jørgensengeværet?

Der er (mindst) mulige stamfædre idet mange hævder at våbnet blev lavet af Kongsberg i Norge af bøssemager Krag og kaptajn Jørgensen. Men nu har jeg efterhånden set flere steder at den danske version i virkeligheden var lavet af ingen ringere end general og senere krigsminister V.H.O. Madsen. Det er ikke helt usandsynligt, eftersom Madsen også var den drivende kraft bag datidens bedste maskingevær, som blev lavet af DISA (bedre kendt som Riffelsyndikatet) og ligeledes brugt i hæren (og af mange andre hære).

Ellers er der vel ikke meget at sige, andet end at både nordmænd og amerikanere også brugte Krag-Jørgensenriflen med stor succes. Berømt er især amerikanernes storm på San Juan Hill på Cuba i år 1900 hvor 200 spaniere (og deres tyske lejesoldater) skød en masse af de ca. 1500 yankeer bevæbnede med KJ-rifler der deltog i stormen. Men det er nu en anden historie!

Humlen her er at jeg vil være grumme taknemmelig for om nogen kan fortælle mig hvem det var der virkeligt opfandt Krag-Jørgensenriflen!

På forhånd tak!

Venligste hilsner Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#2
Til manden med det uudtalelige navn [Smile]

En lille reminder må være at den danske bærer modelbetegnelsen '1889', og den norske har modelår 1894. De første er dog norskfremstillet, men fremstillet i samarbejde mellem en dansker og en fjeldabe - begge ansat på Kongsberg. Danskerne valgte at indføre den med det samme, og nordmændene udskød dette i et par år. Der var vel et par gamle generaler der ikke kunne se ideen i at kunne skyde lidt hurtigere, da man risikerede overflødigt forbrug af ammunition [xx(] Den amerikanske version er kraftigt ændret, som en slags kompromis over at få trukket en udenby's riffel over hovedet. Blandt andet kan nævnes aftræk, sikring og manglende overrør (ligeledes som den norske) Jeg skal rode og grave lidt efter lidt læsestof.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
Hej
Her er lidt mere om 89 eren
http://en.wikipedia.org/wiki/Jarmann_M1884
http://home.no.net/dndc/03_01.htm

mvh

Kim

email : kima@dralf.dk

Arbejde er godt,for den som ikke har jagt nok.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)