Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
223 og tunge kugler
#1
Jeg ved godt at det har været diskuteret før, men jeg kunne ikke lige finde svaret på mit spørgsmål.
Hvad er det med at alle vil skyde med tunge kugler i 222/223? Råvildt må jo skydes med 50 grains kugler, og det kan en 223 med 12" pibe vel godt styre?
Grunden til at jeg spørger er selvfølgelig at jeg er brændt varm på en 223ér med 12" stigning. Riflen skal primært bruges til krager, ræve og andet småvildt, men jeg vil også gerne have muligheden for at kunne nedlægge et stykke råvildt med riflen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#2
Hej ujensen...

Årsagen til at de fleste vil skyde med tunge kugler er at der er større sansynlighed for gennemskud i et i forvejen lille kaliber og at hastigheden ikke falder så hurtigt...

Her er et lille hurtigt udvalg af .224 kal kugler

[Image: 224kugler005.jpg]

Fra venstre mod højre:

Berger 30 grains MEF (Maximum expasion Factor) Molycoated

Nosler Ballistic tip 40 grains

Nosler Ballistic tip 55 grains

Nosler Partition 60 grains

RWS Kegelspitz 74 grains (bemærk hvor kort den er i forhold til vægten)

Hornady A-Max 75 grains

Den 223'er du påtænker at skaffe med 1:12 stigning vil også kunne bruges til råvildt med kugler der vejer omkring de 55 grains...

Mener at vide at Norma kommer med en ny oryx til foråret i .224 kal...

Ellers er der også den mulighed at bruge Rhino's kugle... (Forudsat at det skal være bondede kugler...)

Håber jeg hart forstået dit spørgsmål rigtigt...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove
Håber jeg hart forstået dit spørgsmål rigtigt...

Dr. Strangelove


Helt rigtigt. Tak for det.
Jeg forstår godt at der ønskes tungere kugler hvis riflen primært skal bruges til råvildt, men så ville jeg nok gå op i en 243. Til mit formål er 12" nok meget fint [^].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Hej Dr.!

Den Hornady V-max kugle du har afbilledet egner sig vel ikke til råvildt (ikke at du har skrevet det). Jeg er bare nysgærrig efter at vide hvordan den virker.

M.v.h.

Jamo
Svar
#5
Jeg mener ikke at man skal begynde at bruge match kugler til jagt... Heller ikke selv om de kan være billigere... Skal man spare penge, kunne man gøre det ved at leje en mindre jagt...

Begge disse typer er Match kugler, som teksten viser...

[Image: 224kuglerMatch.jpg]

En V-max ville jeg have (ikke nødvendigvis store)betænkeligheder ved at bruge til råvildt...

Så til dit spørgsmål mht om jeg har brugt nogle af de omtalte kugler til jagt, så må svaret være nej...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)