Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kan ammunition ødelægge en riffelpibe.
#1
Hej Forum

I min overskrift tænker jeg ikke på fejagtigt, genladet, overladet ammunition.

Grunden til min overskrift var en kommentar i en tråd om skydning med .308W. Så vidt jeg husker blev der skrevt noget i stil med "du kan også prøve AMA hvis du kan nænne at komme det i din riffel"

Så det er mit spørgsmål kan en sådant fabriksladet ammunition ødelægge din pibe ved få skud, eller er det bare et spørsmål om et marginalt større slid og dermed korte levetid i antal skud?

JBN
JBN

Have been there, have done it and have got the T-shirt.
Svar
#2
Nej det er noget sludder. Det er ikke piben der kan tage skade, men AMA patroner overholder en Nato standard som ikke er identisk med den civile .308 De er kun næsten ens. I nogle rifler klemmer de afskudte hylstre og man må tæve bundstykket op. Det er nok her det kommer ind i billedet om du kan nænne at fodre din riffel med dem.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: 63256_def30fe550ab487d6a3c51bc7d-1.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
@M@X Nemlig ja!! Det kan godt koste en knækket udtrækker i ny og næ. og så skal rensestokken i brig for at få det afskudte hylster ud - lidt besværligt på hjortebanen hvis man vil skyde dobbeltskud. Hvis man gider, kan man afhjælpe problemet ved at tage projektilet ud, hælde krudtet ud af hylsteret, kalibrere hylsteret til cal. .308 standard (husk at pille fænghætte uddriveren ud af die sættet først), hælde krudtet tilbage og montere projektilet igen.

Man kan selvfølgelig også få revet kammeret op til 7.62 x 51 NATO. Det kan fint skyde med .308 også.

mvh
Hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Man kan selvfølgelig også få revet kammeret op til 7.62 x 51 NATO. Det kan fint skyde med .308 også.

Nemlig - jeg skyder med Lapua Scenar .308 fabriksammunition i et 7.62x51 kammer og hvis man kan hive ydeligere præcision ud af dem ved at afskyde dem i et SAAMI .308 kammer så er jeg imponeret.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#5
Så er det altså uden grund at mange skytter i bla. USA under National Matches osv anvender match kamre med snævrere tolerancer....

Ja man lærer noget nyt hver dag[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#6
Eller også er Lapuas Scenar i virkeligheden en 7.62'er [^]
Og nu er USA altså heller ikke skydesportens State of the Art - de amerikanere jeg har mødt inden for sporten har været jævne skytter....vi kan altså godt selv herovre in the old countries[8D]
Jeg har mødt russere som har givet mig lyst til at pakke mit grej sammen (f.eks. en 2-skud gruppering på 1 cm/370 meter/siddende skydestilling.........så er jeg ved at være grydeklar)
[Image: Spetnazsiddende.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#7
Nu har jeg set mange steder, at der er forskel på .308 Win og på 7,62x51 nato, men er det en konstant forskel der kan måles og skelnes mellem under fremstillingen af våben og ammunition, eller er det bare samme mål med forskellige tolerancer ???

Ellers en nejs samling skydejern der [:p][:p][:p], måske bortset fra den bæ-farvede lyddæmper [xx(]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
[Image: rimless2.JPG]

Lyddæmperen er ikke bæfarvet - det er et "dæmper-kondom" i Goretex der sidder ud over.
[Image: P1010028A.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#9
Det jeg mener er at der mange steder både i bench rest og i national match, både i 308 og andre kalibre anvendes match kamre og grej generelt for at lave de helt små skudgrupper på de lange distancer.
Ligeledes eksperimenteres der meget i de kredse med mindre throat diametre for at aligne kuglen så meget som menneskeligt muligt inden riffelgangen berøres.

Så hvis "sloppy chambers" skulle være "state of the art" så ville der vel ikke være noget der hedder match??

De rivaler jeg selv har til formålet er der ikke kun forskel i head space længden (den styrer jeg alligevel selv)[Big Grin]!! der er en række mål der er anderledes/mindre for bedre pasning OG bedre sammenfald mellem pibe og projektil akser inden kontakt med riffelgangene.
EKS:
Med halsdiameteren som udgangspunkt målt på rivalen:

standard 308win rival 0
308 NATO rival +0,08mm
308 Match -0,12mm

Min erfaring er at de piber jeg har kamret har haft en tendens til at være nemmere at få til at skyde de helt små skudgrupper med de snævrere kammermål.
Om det så er et rent tilfælde kan jeg ikke svare på......

Man kan vel ikke se at dårlig koncentricitet under et hvert givent tilfælde giver bedre præcision end hvor alle mål er sammenpassede til mindste detalje.

At sige at NATO kamre ALTID skulle skyde dårligere eller bedre er vel heller ikke helt rigtigt??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Jeg må indrømme at jeg er lidt på herrens mark her.
Pkt. 1, at hals diameteren har vel noget at gøre med godstykkelsen på hylstret, jeg formoder at der findes nogle standarder for det, men der er vel et spillerum.

Pkt. 2 Nu har jeg siddet og målt halsdiameteren på 4 forskellige patroner (.308/7.62x51).
Lapua Scenar .308: 8.58 mm
Ruag P Target .308/7.62x51: 8.52 mm
AMA 7.62x51: 8.52 mm
FFV Tracer 7.62x51: 8.57 mm

Hvad kan jeg så udlede af det - i min riffel som har et 7.62x51 kammer (det står der ihvertfald på piben) skyder Scenaren bedst....er det så fordi at det er den med den største halsdiameter (d.v.s. strammer mest)?
Jeg er faktisk ret sikker på at monterede man min riffel i en skydemaskine (railgun eller hvad man nu kan finde på), så ville den, med Scenaren, kun lave et hul (teoretisk) på en serie af et eller andet antal skud.

RUAG ammunitionen som man påstår er "compatible with all 7.62x51 bolt action weapons" kan jeg ikke klemme ned under 4-5 cm på en 5-skudsgruppe og det uanset at ladningen er CIP-certificeret (det er Lapua's Scenar også) og fabrikken påstår at man kan gruppere 10 skud inden for 1 cm/100 meter og 10 skud indenfor 30 mm/300 meter - hvad er CIP så forøvrigt værd .
CIP


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#11
Så vidt jeg har fattet/erfaret så drejer det sig om at få de to akser hhv patron og pibe til at være sammenfaldende,

Skal det opnås må de respektive diametre som udgangspunkt være så tæt på hinanden som det lader sig gøre forsvarligt.

Man kan nemt forestille sig at det i dit tilfælde bla. kan være det der "hæver" forenden af patronen op så de to centre er sammenfaldende.

Det er ihvertfald det resultat der tilstræbes med match kamre.

Standarder anvendes for at "alle" patroner kan afskydes i "alle" kamre og derfor må der være ret store spillerum hvorfor de to akser ikke nødvendigvis kan være sammenfaldende.

Jeg afprøvede teorien med matchkamre i en 308 pibe der i forvejen accepterede nato ammo. den havde i forvejen skudt få hundrede skud.
Den kunne på en god dag holde ti´er ringen på 200m med 5 skud.
Efter jeg satte piben en "halslængde" tilbage og skar et match kammer kunne jeg uden problemer holde 20 skud i rap fra bænk inden for x-ti´eren.

Det tror jeg nok ULG kan huske[Big Grin][Big Grin]

En anden fordel ved snævre kamre er at hylstrene ikke stresses så meget[Wink]

Forresten, accepterer din riffel AMA amo/Nato ammo??

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Forresten, accepterer din riffel AMA amo/Nato ammo??


Jeps, og den skyder forbavsende (efter mine forventninger) godt med det, jeg kan sagtens holde 8-10 cm/200 meter - 10 skud.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#13
Jeg har fået at vide, at Natoammunitionen skulle være specielt kraftigt ladet, da det skulle bruges til ½automaterne. Og at det der var til LMG'en skulle være endnu kraftigere.

Og så er de jo forsynet med tombakbelagt stålprojektil, det har der været skrevet om tidligere, at det skulle undgås.

Har ovenstående noget på sig[?]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Jeg syntes ikke at almindelige AMA'er virker kraftigere ladet, men helt klart sådan noget som tracere, der er beregnet til LMG'et - jeg har ikke problemer med at få dem ud, men jeg kan godt mærke at de klemmer lidt mere.
Nu har jeg ikke prøvet at save nogen AMA projektiler igennem, men jeg tror ikke at det er stål projektiler, kun en stålkappe uden på blyet.....tombaken skulle gerne være så tyk at bommene ikke kommer ind at røre stålkappen.....ellers ville forsvaret våben jo også blive ødelagt.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#15
AMA's 7,62 mm skarp patron model 62 og 75 har et kappeklædt blyprojektil hvor kappen består af tombakbelagt blik. Kappen består af to halvdele, forrest og bagerst, hvorfor den kan finde på at dele sig ved anslag. Derfor blev den forbudt til andet end træningsbrug. Man skulle jo nødig overtræde nogle konventioner.

AMA's 7,62 mm skarp patron model 94 har et kappeklædt blyprojektil hvor kappen består alene af tombak i et stykke. Har afløst M/62/75 efterhånden som de blev brugt eller solgt til civile.

Det er yderst sjældent det er skydningen med de nævnte, eller for den sags skyld alle andre typer ammunition, der er årsag til opslidte piber, men derimod skødesløs/forkert rensning og vedligeholdelse af disse [Wink]

Hvis din riffel kan repeteres uden klemmere og træg låsegang, kan du uden problemer bruge dem til træning. Hvis de klemmer eller giver træg låsegang, så køb dog et andet mærke.

Jagtprojektiler med kobber, tombak eller nikkelbelagte jern/blik-kapper har været anvendt siden det blev almindeligt at kappeklæde blyprojektilerne for at kunne opnå større udgangshastigheder. Selvfølgelig vil piben med tiden blive slidt op, men det vil den også med andre typer.
Værktøj der bruges - slides.

Det lyder efterhånden som om ammunition med belagte jernkapper er lavet for at ødelægge våben.
Tror du på det så tror du vel også Dolly Parton sover på maven.

JPL
JPL
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Hvis din riffel kan repeteres uden klemmere og træg låsegang, kan du uden problemer bruge dem til træning. Hvis de klemmer eller giver træg låsegang, så køb dog et andet mærke.


Hvis man absolut vil skyde AMA i en .308 (og ikke ha' problemer) så få fat i nogle gauge (en GO .308, en NO GO .308 og en FIELD .308 er ok - 7.62'er gauges er næsten ikke til at opdrive).

For rifler kamret til 7.62 NATO, er headspace'et (tommer):

GO: 1.6355"
NO-GO: 1.6405"
FIELD: 1.6455"

Og for .308 Winchester kammer:

GO: 1.630"
NO-GO: 1.634"
FIELD: 1.638"

Hvis .308-riflen kan lukke på NO GO'en men ikke på FIELD'en, skulle den kunne skyde NATO ammunition, uden problemer. Hvis den ikke kan lukke på NO GO'en, vil den klemme og det er ikke anbefalelsesværdigt at skyde AMA i kamret.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Hvis din riffel kan repeteres uden klemmere og træg låsegang, kan du uden problemer bruge dem til træning. Hvis de klemmer eller giver træg låsegang, så køb dog et andet mærke.


Hvis man absolut vil skyde AMA i en .308 (og ikke ha' problemer) så få fat i nogle gauge (en GO .308, en NO GO .308 og en FIELD .308 er ok - 7.62'er gauges er næsten ikke til at opdrive).

For rifler kamret til 7.62 NATO, er headspace'et (tommer):

GO: 1.6355"
NO-GO: 1.6405"
FIELD: 1.6455" Hvad er en field gauge?

Og for .308 Winchester kammer:

GO: 1.630"
NO-GO: 1.634"
FIELD: 1.638"

Hvis .308-riflen kan lukke på NO GO'en men ikke på FIELD'en, skulle den kunne skyde NATO ammunition, uden problemer. Hvis den ikke kan lukke på NO GO'en, vil den klemme og det er ikke anbefalelsesværdigt at skyde AMA i kamret.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]


mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#18
Det er den maximalt tilladte lukkeafstand (lige før det bliver farligt). Hvis riflen kan lukke en FIELD gauge skal den til rep.
[Image: FIELDGauge.jpg]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#19
Forskellen på 308 nato, 308win og 308 win match er IKKE kun "headlength"!!!
En del andre mål er også anderledes hvis man måler på de rivaler kamrene skæres med??????.

Men overalt på nettet kan man finde beskrivelser....
Der er bare at google løs[Big Grin]

http://armedcanadian.blogspot.com/2007/1...mbers.html

Så der er tilsyneladende ikke enighed om emnet mellem de mennesker der "laver" standarderne og dem der laver rivalerne[B)]

Alt ialt er det nok begrænset hvad der sker ved så små forskelle.
Det lyder jo næsten som dommedagsprofetier[xx(]

Fik en gang kamret en 308´er hvor det efterfølgende viste sig at headspace var over 0,5mm. Det der skete var ?? Ingenting.....

Når hylstrene skilte ad på den halve omgang kom der lidt gas bagud og intet andet.

Prøv det samme i en af de unævnelige[xx(]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Ja, nu har du så lige været "heldig" og ramme det link jeg citerede fra men som jeg har skrevet før (jeg kan ikke huske om det var i en PM til dig) kan min lås næsten (den kan ikke) lukke på .308 FIELD Gaugen. Jeg er helt sikker på (uden dog at ha' prøvet, at den lukker på en .308 NO GO Gauge (1.634").
Henrik, hos Jensen rifles, har målt både mit og en riffel magen til min's kamre (øh der var vist lidt med gramatikken) og han konklusion var at det var "hårde" NATO-kamre.....d.v.s. at de holdt NATO-kammer målene, men i den snævre ende. Men som jeg også har skrevet før, så går begge rifler perfekt med Lapua Scenar 168 grains fabriksammu.............måske er denne ammunition 7.62x51 NATO - jeg kan ihvertfald ikke måle nogen forskel fra disse Scenarer og AMA af betydning.


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)