Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8x57- keglespids
#1
Har brug for et par kloge folk. Har købt en pakke keglespids 224 grains til min dejlige Brno ZG47, i 8x57 JS. Nu mangler jeg ladedata for denne kugle. Har tænkt mig at bruge Norma 203-B.
Er der nogen som har erfaringer med disse kugler? Er den ok til kaliberet, eller bedre i en 8x68? Den skal bruges til drivjagt.

Michael
Svar
#2
Hej
har prøvet dem af i uge 46 i kalibre 9,3 x 62 i 16 gr på en buk død i knaldet ram i bagkant blad og lidt skrå bagud.
lungerne lignede havegryn inde i kroppen fuldstændig ødelagt, men mindre skader i selve kroppen/kødet ved udgang et aflangt udgangs hul 3,5cm x 7cm pga. den tager 4 ribben på vej ud .Indgangs hul ca 9 mm.
dagen efter skyder jeg en kronhind, lungeskud vinkelret på 65m afstand forende efter 20 m kuglen sidder på bagkant blad, gennemskud og et 40mm hul/kanal igennem begge lunger.
denne var ladet med Norma 201 56 grains. Fart 740 m/s og en meget flot skud gruppe på 100 m (10mm)
Har en afprøvet ladning 8 x 57 js .Vithavuori n160 56,2 grains. nosler partion 200 grains nr 35277 den kan kronvildtet ikke li! [Big Grin] "NO MERSEY" MVH. Sniper2
Svar
#3
Hej Sniper. Tak for dit indlæg- desværre har jeg ikke en 9,3 i samlingen....
Ved at der var ladedata i den blå, tyske ladebog. Kunne være spændende at se de data. Det var med Rottweiler krudt, men kunne man finde samme krudttype til NP i 200 grains, kunne man jo begynde med noget omregning.
Lige nu er der ladt op med NP 200 grains foran 47 gr 203-B. Så må vi se om det virker.
Svar
#4
8x57S har i mange år været en overset kaliber, måske fordi amerikanerne har nedgjort den "pga de mange svage og nedslidte rifler, der kom på overskudsmarkedet fra Tyskland". Jeg har netop fået lyst til at prøve kaliberet af, blot for forandringens skyld. Fra ræv til elg. Har I nogle gode, afprøvede ladedata ?
Svar
#5
Ring til Korsholm i Skjern.
De sælger Rhino krudt, og der er også en krudt-type der passer på Rottweil krudt.
Jeg skulle bruge R904 til min drilling og BBF i cal. 7x65R
Det er bare ikke til at få i DK, og det endte op med noget Rhino RP 18. Det "funker". Super precision, og tilpas lavt tryk i knæklåsvåben, ved at vælge RP 18 (R904)
Der medfølger "data" på krudtet. Det vil sige over relativ TRYK og HASTIGHED. Det kan du så f.eks. slå op i Normas Ladebog (laddmanual) fra 2004 på side 87.
Jeg ser ingen problemer med det krudt.

Venligst
Mogens Nielsen.
Svar
#6
Hej PHN
Har en 8 x 57 js med 150 grains hornady spire point nr. 3232
fænghætte cci 200. Vihtavouri n 140. 53,0 grains den skyder godt og nedlægger meget fint, en god patron. [Big Grin]

MVH. Sniper2
Svar
#7
Tak til sniper2. Jeg har 5 - 6 ladebøger stående på hylden, men det er altid godt at få en bekræftelse fra en bruger. Vihtavouris ladetabel for 8x57JS 150grains Speer Spitzer siger mellem 48,3 og 53,9 grains N140, så det passser jo flot med sniper2s 53 grains. Det er i øvrigt min erfaring, at nøjagtigheden altid lider lidt under maksimum-ladninger, så jeg var næppe gået helt op til de 53,9, men de bekræftede 53 grains er værd at prøve.

Hej til Pingvinen: Jeg købte lige en gammel BRNO 8x57S. Har endnu ikke fundet modelbetegnelsen. Et spørgsmål: Jeg bruger keglespids til mine 7mm og er godt tilfreds, men jeg er videbegærling: Hvad bruger du den meget tunge 224 grains kugle til ?
Svar
#8
Hej PHN.

For at være ærlig, så ved jeg det ikke endnu.....
Har lige talt med Korsholm (tak for tippet) KS 14,5g krudt Norma 203-B
Min: 44 grains = 674 m/s max: 46 grains = 712 m/s

Det skal da prøves. Tungt og langsomt til trygjagterne. Så må vi se om Winterbyøster 270 skal sælges...
Svar
#9
Så har jeg været ude at prøveskyde min ladning. Det så sgu godt ud. Kunne kun skyde på 50 m, men to af skudene rørte hinanden og det sidste var få mm derfra ( må nok tage skylden for det). Så jeg må sige, at den gamle Brno kan sagtens håndtere 14,5 grams kugler- nu er spørgsmålet om dyrene kan.

Knæk og bræk

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)