Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winchester 94
#1
Hej!

Jeg sidder og lurer på en winchester 94 kal. 30-30. Jeg har set et par stykke gå for ca. 300-400 euro-dollars.....Jeg vil meget gerne have den i Trapper-modellen, altså 16" (40 cm) løb....

Er der nogen af jer der har erfaring med dette våben til råvildt-jagt - ud til ca 100m? Hvordan er præcisionen med de faste midler?
John Wayne havde ikke en kikkert på sin, så derfor har Modo heller ikke en[Smile]. John Wayne havde heller ikke en Marlin, så derfor er det heller ikke en mulighed...

Jeg vil dog overveje at afvige fra John Wayne-kriteriet på det punkt, at de faste sigtemidler kan udskiftes til en anden type.

Kom glad med inputs[Smile]

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#2
Hva` med en Henry??[8D]
"Once upon a time in the West"
Svar
#3
30-30 er en af de kalibre der er skudt flest Whitetail med, gennem tiden... (30-06 er nok tæt på...)

Den skulle også gå, på 150-200 meter, men derefter så begynder man at skulle holde meget over...

Af faste sigtemidler der har jeg set på jeg XS Ghost Ring sigte, der bl.a. passer på Winchester 94.
http://www.xssights.com/store/rifle.html

Jeg mangler dog stadig en billig '94er at lege med, eller en Marlin 1895 Cowboy som HappyNanoq's... (Nej, jeg er SLET ikke misundelig[:p][^])

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#4
Citat:quote:

Hva` med en Henry??

Dem jeg har set er lige dyre nok naar de skal bruges til 95% sjov og ballade og 5% jagt...[Smile]! Men er 2-3kkr en reel pris?

Citat:quote:

Af faste sigtemidler der har jeg set på jeg XS Ghost Ring sigte, der bl.a. passer på Winchester 94.
http://www.xssights.com/store/rifle.html



Se det er noget man kender fra Scouten!.....

Men jeg vil stadig gerne hoere om der er nogen der har erfaringer med den....

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#5
Jeg har skudt en del med .30-30 og ud til 100-150 meter er den glimrende til jagt på det meste europæiske vildt (med den er kun lovlig til og med råvildt).
Du finder ikke en mere handy riffel end denne - det er sikkert derfor, at det er verdens mest populære civile riffelkonstruktion nogensinde - produceret i godt 7.000.000 eksemplarer over en periode på mere end 100 år.
Et Williams jagtdiopter koster ikke mange basører og riflen er i reglen forberedt for det med huller på baskulens venstreside. Du kan få en brugt '94'er i god brugsstand for 2.000 kr. Hvor mange vil du ha'?

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Citat:quote:

Jeg har skudt en del med .30-30 og ud til 100-150 meter er den glimrende til jagt på det meste europæiske vildt (med den er kun lovlig til og med råvildt).


Det var det jeg fiskede efter!

Citat:quote:

Hvor mange vil du ha'?


Vil du da af med en?

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

- produceret i godt 7.000.000 millioner eksemplarer


DET var godtnok mange..[Big Grin][Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Citat:quote:

Jeg har skudt en del med .30-30 og ud til 100-150 meter er den glimrende til jagt på det meste europæiske vildt (med den er kun lovlig til og med råvildt).


Det var det jeg fiskede efter!



DER GÅR dog rygter om, at en leveraction .30-30Winchester vil kunne opklassificeres til krondyr, ved at bruge HORNADY LEVEREVOLUTION ammunition. !!

Så skulle den nemlig kunne klare kravet i alle klasser.

Og jo, Marlin 1895CB er SKØN... men det er så med 26" løb.

Ellers findes der også standard Marlin 1895 - og 1895 Guidegun, med hver især 22" og 18.5" løb.

1895'erne er så dog i lidt større kaliber, nemlig .45/70Government.

Men Marlin laver også .30-30Winchester rifler.

Winchester 94 er nu også charmerende - men jeg gik specifikt efter kaliberen. =o)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#9
Ja, jeg saa det samme ang. leverevolution paa et andet forum. Men jeg er ret sikker paa at det kun bliver til raavildt, da der kun er en smule daavildt paa reviret. Hvis jeg gaar specifikt efter dem, saa bliver de scouted ihjel[Smile] Men man ved jo aldrig hvad man moeder her i efteraaret, saa er det jo meget rart at kunne gribe muligheden....

Men tak for svarene

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#10
Jeg kan ikke udtale mig om cal.30-30, men jeg har en Trapper i cal.357mag. og en Trails End i cal.44mag. Jeg kunne ikke ramme med Trapperens originale sigtemidler. For det første synes jeg at et buckhorn sigtemiddel er en underlig ulden størrelse. For det andet er sigtelinien kun 30 cm og for det tredie, så er mine øjne ikke helt nye mere. Så jeg har monteret XS-ghost-ring sights med Williams Twilight dioptre på dem begge ( købt hos Brownells ) og efter min mening, så er der en verden til forskel. Nu kan jeg med begge våben holde mine grupper inden for en god 5-krone på 100 m.

MVH

Torben

[IMG][Image: PB260005.jpg][/img]
Svar
#11
Jeg har en 94 i 30.30 en model "legendery lawman" med 40cm løb (jeg har måltden til 39cm??)den er fed og skyde med rimelig precis med fabriksladet ammo men svær at lade til fordi at sigtemidlet er dim til en bestemt fabriksladet ammo min passer med en 170gr fra remmington

Jeg skød en rådyr med den 3/10 i år på ca 60-70m det var på driv jagt (kun jeg selv og hund [8D])og den gik ned på stedet[8D]

jeg har også jeg har også en marlin 1895cowboy i cal 45.70 den har jeg også skudt med enda bedre resultat[8D] men den er jo noget større faktisk MEGET Længere som giver sine begrænsninger i tæt krat

hvor næsten 94 er næsten en revolver

jeg har lavet et riffel itui næsten magen til den man bruger på sadlen jeg har bare tilført en lille ting så man kan bære den på rykken så man har begge hænder fri og dan stadig meget hurtig at trække[Big Grin]

Min 94 er købt på arsenalet.com

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)