Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kugler til .45/70Gov't (Marlin)
#1
Goddag allesammen (eller jer der gider svare på noget om .45/70-ladninger)

Jeg havde egentlig et lille spørgsmål, idet jeg bor i Grønland - og vi ikke har SÅ omfattende udvalg i .45/70Govt, så har jeg spekuleret på at få genladet eller ladet nogle patroner efter egne specs i Dk - og få dem shippet herop.

Ja rent faktisk er .45/70 ikke lige dén kaliber vi har her overhovedet.
Så jeg skulle bestille patroner i Dk, for at have noget at skyde med.

Så jeg hører meget gerne fra jer, hvis i har en ladning som I holder af til ovennævnte formål. [Smile]

Jeg har i den forbindelse en bunke engangsafskudte hylstre fra nogle Remington fabriksladninger og påregner at der nok skal købes ekstra ind.

Mit spørgsmål omhandler egentlig projektilerne og ladningerne.

Mit primære kriterie er, at idet det er en leveraction Marlin 1895CB, så skal det jo gerne være rundnæsede eller fladnæsede.
Derudover må de gerne veje 300-400 grain - er nået frem til at 350 grain er passende.
OG de må gerne være fuldkappede til jagt heroppe, men blødnæsede er jeg bestemt ikke afvisende for.

Jeg skal primært bruge dem til "For sjov"-skydning, men måske også gerne til at vælte et rensdyr eller en moskusokse på et tidspunkt.

Jeg har nogle helt igennem standard Remington 300 grain med blyspids og hul som virker udemærket til dette formål. De udvikler ca 1800 joule.

Grunden til at jeg gerne vil have nogle patroner ladet op, eller genladet for den sags skyld - er at jeg gerne ville variere ladningerne lidt og dermed nå lidt ud i grænserne af hvad riflen kan tage.

Jeg ønsker i hvert fald TO niveauer i ladninger.!

Første niveau må gerne være en slags Cowboy-ladning, altså en svag lagning som er behagelig for kvinder og børn at skyde med. Den behøver dog ikke være med rent blyprojektil som traditionelle Cowboyladninger.

Andet niveau (anden ladning) må gerne være en "sparke røv" ladning som gerne må ligge i det øvre niveau af hvad en moderne og nyproduceret Marlin 1895CB (26" ottekantet løb med ballard rifling) kan klare.

Jeg ved at spændvidden er enorm på denne riffel - set i joule.

Riflen tager som sådan rene blyprojektiler og kappede projektiler lige godt, idet den er født med dyb Ballard-rifling.

Så Cowboyladningen kunne for såvidt godt være i rene blyprojektiler, for at holde dem adskilt rent visuelt.

Jeg har dog aldrig brugt rene blyprojektiler og kender ikke noget til blyafsætningen i min riffel ved brug af disse projektiler.

Så for en nemheds skyld, også rent indkøbsmæssigt, må det gerne være med samme projektil til begge ladninger.

Som nævnt er mine kriterier, at :

Projektilet skal være :
1: skal være fladnæset eller rundnæset, da det er en leveraction med rørmagasin
2: projektilet skal ligge i 300-400 grain klassen. 350 grain kunne være passende.
3: projektilet må gerne være billigst muligt (vi har ingen krav om ekspanderende kugle, men det må gerne være blyspids/ekspanderende)

Krudtladningen skal være :
1: Første ladning må gerne være en blid "hyggeladning" uden for meget rekyl - en "Familie-ladning" om man vil.
2: Anden ladning må gerne være en "Sparke røv"-ladning
(Regner alligevel med at bruge fabriksladninger til jagt, men derfor kan den blide ladning godt bruges til rensdyr - og den hårde ladning til moskus.)

Hvad kunne i evt anbefale af kuglevalg(vægt/type) og ladning (fænghættetype, krudttype/-ladning og deraf hastighed/energi) ?!?

Hylstrene jeg har i forvejen, er standard Remington hylstre, så de ekstra hylstre bliver nok også i Remington.
Winchester og StarLine laver også nogle ok hylstre, og det er jeg anturligvis åben for.!

Der skal nok fremstilles 200 stk af den blide - og måske det samme af den hårde ladning. og foreløbig har jeg ca 100 tomme hylstre.

Der kommer måske en ladning mere, såfremt der er noget der kan anbefales.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#2
Hej Happy

Har selv ladet lidt i dette kaliber men kun i 2 kugle vægte på 350 og 400/405 grains

350 grains med 55 grains vv n133 ligger nok tæt på 30-06 hvad rekylen angår,400/405 grains med 51,2 vv n133 ligger et stykke over 9,3*62 der er et par stykker der har prøvet min og de ønskede ikke at prøve mere end et par skud [Big Grin][Big Grin]

Går selv og overvejer at gå op i kuglevægt til 460 grains Cast performencen det er en ren bly kugle som er rimmelig hård og skulle efter hvad de skriver på http://www.marlinowners.com og http://www.levergunluvers.com være fornuftige kugler.
400/405 grains er lidt svære at få for tiden [}Smile]

Hvorfor drive med stående hunde når det kan gøres med Spaniels.

Nu også med 45/70.
Hilsen
Jan.
Nu med Ruhår
Nu også med 45/70.

Nu også med Bowtech Genaral 70#


Hilsen  Jan.
Svar
#3
Wow - det er da rart at høre lidt erfaringer =o) og at se at der er andre der kan lide denne kaliber.

Det er da bare helt perfekt.

Umiddelbart lyder det spændende i hvert fald. Og med de ladninger jeg har kigget på, så kunne helt op til 500-525 måske komme på tale (det kræver nok lidt ladning direkte til riflen)

men tror næppe jeg kommer over 400-450-465 grain.. så tunge behøver projektilerne ikke være - men det KUNNE da være sjovt at have nogle patroner der kunne dække hele området. I et eller andet niveau.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Jeg går stadig med tankerne om at få ladet 100 stk patroner af de stygge.

Ser at MidwayDanmark har 460 grain Cast Performance hjemme.
Men er også lidt lun på 405 grain Remington soft point.

Ellers en standard 350grain af en art og give den et helvedes los bagi.

Riflen er en moderne Marlin 1895 GuideGun i rustfri.

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Dueehh Happy - Hvis vi skulle drikke den øl sammen, kunne du jo smutte forbi Varde egnen og testskyde lidt forskelligt i min 1895'er og sige til om du har fået nok 'thunder' [B)]

Jeg har ladninger inden for den stygge del af skalaen til at ligge, og så samler jeg gerne en spandfuld til dig. Jeg har ligeledes en del i Bly til både jagt og hyggeskydning.

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#6
Det lyder som en ide. =o)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Damn... fandt lige nogle 525 grain "Pile-Drivers"

Det ser ud til at være en seriøs omgang...

http://beartoothbullets.com/open_sight/a...ght.htm/21

Kig lige videolinket nederst på siden. =o)

Gennemskud på 12 stk én gallon vandbeholdere. [Big Grin]

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#8
hej happy

jeg har en seco kugle tang der smidder 540 grs FPGC
det er dem vi bruger i tykke lotte[Big Grin][Wink]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#9
Det kunne måske være sjov at have sådan et projektil i "løs" vægt, sammen med en bunke kaje-rystere til riflen.

=o)

Det er såmænd det eneste de skal bruges til.... sådan.... forsikre én om at man stadig lever.!

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hatting

hej happy

jeg har en seco kugle tang der smidder 540 grs FPGC
det er dem vi bruger i tykke lotte[Big Grin][Wink]

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk



De bliver for lange medmindre man gider at skyde enkeltskuds [V]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar
#11
Tror en af de styggeste ladninger jeg har set, var en 350 grain kugle som eddermamehavdefornøjeligfartpå.

Jeg vil være godt tilfreds med nogle patroner med 400grain som til gengæld havde fart på. =o)

Har bunkevis af .45/70Gov't hylstre - engangsafskudte Remington hylstre.

Må lige se hvad jeg har - men der er vel 200+ hylstre, som jeg gerne sender og deler med en der gider være med i projektet. =o)

Projekt "Stang Isbjørnen en kajeryster" =o)
(indenfor rimelighedernes grænser naturligvis.!!)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#12
Så er der talt op og fundet frem.

Der er 260 stk engangsafskudte Remington-hylstre.

Bare jeg får noget ud af de 100 af dem... så går resten gerne til den der gider hjælpe, som en del af ulejligheden.

160 stk engangsafskudte hylstre kan man vel altid bruge... right.?

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#13
Happy du siger bare til [Smile] Så hiver vi lidt i håndtaget, og så kan du selv testskyde dem i baghaven [:0]

Jeg har fået din mail, men svaret derpå er lidt svævende [:I]

Mvh.
Lars/Great Dane

'Citat M@X' Udnævnt til "autonom bandit" af "jeg er ikke nærtagen" Blasergun

...So What - Jeg er udnævnt til skødehund af Miss Speedy Jegsnupperentudekikstil
Great Dane

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)