Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Det ultimative laderum
#1
Hej genladere...

Jeg skal til at indrette et laderum i huset[:p] Rummet er på 1,8 x 3,5 meter med en dør i den ene ende. Jeg forestiller mig noget med en bordplade i forskellige arbejdshøjder i længderetningen af rummet.

Jeg vil gerne lave det "rigtigt" første gang med hensyn til placering af værktøj, hylder til die sæt, plastkasser til hylstre, osv. I den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at vide, om der er nogen, der har nogle idéer/smarte løsninger, som de vil dele ud af[Smile][Smile][Smile]

Jeg har selv tænkt på at lave en forhøjet bordplade til vægten, så man ikke skal bukke sig langt ned for at aflæse skalaen og jeg arbejder på en løsning, hvor tumbleren kan drejes om på hovedet, så den let og uden spild, tømmes ned i en bakke.

Der findes jo sikkert et utal af idéer rundt omkring i de forskellige laderum - så evt. en beskrivelse eller et foto af løsningerne kunne være fint.

Materialevalg til bordplader, gulvbelægninger mv. er også interessant.

Måske der var andre, som kunne få glæde af indlæggene[^][:0][Wink]

Mvh Jeppe

NSK SAFARISKYDNING '06
.22lr .22-250 6,5x55 .30-06 300WSM .338WM .376Steyr og plads til flere...
Svar
#2
Punkt 1:

Der er ingen grund til at lave "lade-bordene" for dybe. Det vigtigste er at de er totalt stabile (så man ikke skal "holde igen" på ladepressen og så videre.) Har du faste vægge i form af beton eller murværk, så køb nogle meget kraftige hyldeknægte og lave et smalt men langt bord til ladepresserne (Du ender sikkert med mere end 1 [8D]) Sørg for at få en fornuftig afstand mellem presse og krudtmål og hæng eventuelt en ekstra hylde op over bordet til krudtvægt og krudtmål. (Så er vægten "isoleret" fra bordets bevægelser når du bruger ladepressen)

punkt 2:

Jeg fik fat i et gammelt arkivskab med mange "flade" hylder/skuffer der kan trækkes ud (Egentligt et skab til kort og tegninger)
Der kan man så vælge at inddele hylderne til de forskellige kalibre og man kan have sine mange æsker med projektiler "lagt ud" så man ikke skal flytte 8 æsker med 100 stk .458 500 grains projektiler for at kunne tage den nederste æske ud[Sad]

Punkt 3:

Husk også en god belysning!! En blanding af lysstofrør og halogen-spots giver godt baggrundslys og danner kontraster o.s.v så man kan se ordentligt.

Køb et af de mindre, billige "værdi-skabe" til krudtet, så det kan stå tæt på lade-bordet, og væn dig til kun at tage det krudt ud du pt lader med.. så risikerer man ikke at "blande krudt"

lav en riffel-holder et sted i rummet, så du har et sted hvor riflerne står sikkert når du har den(dem) inde for at teste headspace o.s.v.

Lav et værktøjs-brædt på væggen ved ladepressen med søm til dine shell-holdere og nummerer dem eller skriv de kalibre du bruger dem til ud for... Lav også en holder til et mindre antal dies, så de er indenfor rækkevidde når der skal skiftes mellem sizer og så videre.

Sørg for at der er plads til mange "lade-brædder" med hylstre i forskellige stadier af bearbejdning.
Der skal være rigtig meget "afsætnings-plads"

En solid aflåselig skuffe til fænghætterne skal der også være.

Et laderum er også stedet hvor "mindre stuerene" trofæer kan få lov til at pynte på væggene og billeder og plakater med jagt og våben er også tilladt[:p]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Hej Jeppe

Mht. til din tumbler vil jeg foreslå at du placere den udenfor laderummet.. Det er ikke til at være i rummet når den står og arbejder og desuden(afhængig af model) kan det næsten ikke undgåes at det støver en smule.. og det er sku pis.. irriterende, at få hele laderummet dækket af støv, hvergang man tumbler. Sommetider ender det jo også med, at man spilder lidt granulat på bordet/gulvet mv. når hylstrene skal sepereres fra granulatet..
Mht. materialevalg til gulv og bord, Skal du være sikker på at materialet er antistatisk.
Vedr. ladepresse! har jeg selv valgt at montere den på en ca 25mm jernplade på 30x40cm. Pressen spændes herefter op med to skruetvinger på ladebordet. Så kan jeg sætte pressen til side når jeg ikke skal anvende den!! Man har jo altid brug for bordplads!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#4
For nu at citere en tråd i et andet forum:

" Billeder, Billeder ! Denne tråd er værdiløs uden billeder ! "

Jeg går også og drømmer om engang at få plads til at indrette et decideret laderum. Til den tid vil jeg gerne kunne vende tilbage til dette forum og se alle de gode ideer.

Lige en lille detalje til den med at spænde pressen permanent fast på en "upermanent" plade: Jeg har gjort det samme på en træplade med gennemslagsmøtrikker, det fungerer fint. Hvis du monterer gennemslagsmøtrikker nedefra på ladebordet, så kan du hurtigt og nemt skrue pressen af og på.

Angående arlivskabet, så var det en smart ide at få en med mange flade skuffer. Jeg har et arkivskab med kun tre store dybe skuffer. De er så store, så der kan stå en hel kasse øl i hver, og selvom det kan have sine gode sider, så bliver der nemt rodet og uoverskueligt i så store skuffer.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

For nu at citere en tråd i et andet forum:

" Billeder, Billeder ! Denne tråd er værdiløs uden billeder ! "

Jeg går også og drømmer om engang at få plads til at indrette et decideret laderum. Til den tid vil jeg gerne kunne vende tilbage til dette forum og se alle de gode ideer.

Lige en lille detalje til den med at spænde pressen permanent fast på en "upermanent" plade: Jeg har gjort det samme på en træplade med gennemslagsmøtrikker, det fungerer fint. Hvis du monterer gennemslagsmøtrikker nedefra på ladebordet, så kan du hurtigt og nemt skrue pressen af og på.

Angående arlivskabet, så var det en smart ide at få en med mange flade skuffer. Jeg har et arkivskab med kun tre store dybe skuffer. De er så store, så der kan stå en hel kasse øl i hver, og selvom det kan have sine gode sider, så bliver der nemt rodet og uoverskueligt i så store skuffer.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Jeg troede ikke at I måtte rulle selv deroppe [?].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Der er jo ingen der siger jeg skal bo her altid, og drømme har man da lov til at ha. Med kvadratmeterprisen på boliger her bliver det bestet ikke her i landet det bliver realiseret.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Tusind tak for svarene[Wink]

Der var da nogle gode "fif" imellem. Især det med at bordene ikke behøver være så dybe er blevet relevant, efter at kæresten har beslaglagt halvdelen af rummet til påklædningsværelse - støn...[xx(]

Til gengæld får jeg bygget 2 skuffe elementer ind i væggen så de ikke optager plads i rummet[Big Grin] og våbenskabet bliver bygget ind i væggen i rummet overfor - naturligvis i en ordentlig højde, så man ikke skal bukke sig, for at se alle kanonerne[^][:p]

Tumbleren bliver jeg desværre nok nød til at have i rummet - der er ikke rigtig plads andre steder, hvis den vel at mærke ikke skal pakkes væk efter brug...

Jeg regner med at lave bordpladen i 28 mm støbe X-finér. Er det en antistatisk overflade[?] (Pladerne har jeg = gratis)

Når rummet engang er færdigt, så lægger jeg fotos ind. Jeg er naturligvis stadigvæk interesseret i idéer og fotos af andre laderum.

Mvh

Jeppe

NSK SAFARISKYDNING '06
.22lr .22-250 6,5x55 .30-06 300WSM .338WM .376Steyr og plads til flere...
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by .376 Steyr
kæresten har beslaglagt halvdelen af rummet til påklædningsværelse - støn...[xx(]

Tumbleren bliver jeg desværre nok nød til at have i rummet - der er ikke rigtig plads andre steder, hvis den vel at mærke ikke skal pakkes væk efter brug...


Det lyder ikke som den bedste cocktail med støv og kærestens tøj. Kunne man ikke lave en eller anden kasse, som man kunne stille ned over tumbleren når den kører. Eller placere deninde i et skab. Både som støj- og støvdæmpning?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Ingen problem med støv.. Rummet består faktisk af 2 små rum. Det var meningen at væggen mellem rummene skulle ha´ været væltet...

NSK SAFARISKYDNING '06
.22lr .22-250 6,5x55 .30-06 300WSM .338WM .376Steyr og plads til flere...
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Der er jo ingen der siger jeg skal bo her altid, og drømme har man da lov til at ha. Med kvadratmeterprisen på boliger her bliver det bestet ikke her i landet det bliver realiseret.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.



Har faktisk spekuleret på at købe en 5-fods container og indrette den til et slags miniværksted.

For at genlade her i Grønland, skal man have det danske Genladekursus og dermed Genladecertifikat.

Det er omstændigt at bestille krudt m.v. - og man får kun allernådigst lov til det, når man gentagne gange har vist papirer m.v.

Om der stilles krav til genladefaciliteter, ja det ved jeg ikke - men en 5-fods container ville gøre sig udemærket - og det er til at komme om for penge, hvis den skulle indrettes som laderum.
Det koster ikke alverden at beklæde den med gipsplader m.v.

Opbevaring af ikkeforbrugt krudt kan også blive et problem, såfremt det (som jeg frygter) skal opbevares i sprængstofdepot sammen med minørfirmaernes sprængstoffer til at fjerne fjeld med.

Men har spekuleret på at have et lille værksted i en sådan container, med bord, værktøj, lys, lille Honda-generator til lys/varme m.v.

Endnu bedre ville det næsten være med en 20-fods - så man også kunne have en lille båd på trailer derinde når man ikke brugte det.
(Man er vel jyde - og Golf III Syncro Variant'en har da også krog !!)

[Image: Polarbear.gif]
Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#11
Hey 376 Steyr.

Få nu den væg væltet. Når kæresten bliver træt af støvet har du hele rummet for dig selv [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Min laderum er omkring 3,5 x 4 meter og det er "a real mess" [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

[Image: 6tcjp7b.jpg]

Hunting and Fishing is a dirty business,but someone has to do it.
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#13
Hej alle genladere,

Her er et par billeder af mit ladebord.
For at ungå slagsmål med konen om pladsen var kreteriet at det kunne
slås sammen så det ikke stod og rodede med krudt og kuler (ingen fare
sønnen er 25 og har jagttegn).
Så jeg byggede et skab hvor den nederste del kunne lukkes ned son ladebord. Skabet er boltet fast i væggen og kan låses af når det er lukket. Har virket udmærket i 6 år hvor jeg har haft ladetiladelse.

[Image: PIC00024.jpg]

Skabet når det er lukket

[Image: PIC00021.jpg]

Skabet åbent

[Image: PIC00023.jpg]

Er der andre der har lavet noget de synes der er smart vil jeg gerne
se billeder af det.

MVH kanker

En ny ting om dagen, og du er professor om 100 år
Svar
#14
Det er fandme i orden. Anmoder om tilladelse til at lade mig kraftigt inspirere (jeg gør det nok alligevel [8D]).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
En tidligere krudt og kugle forhandler på Sjælland, har et tilsvarende arrangement med tingene indbygget i et skab. Der er vist noget med at den kære Brobølskimmel (Første halvdel af duoen M&M) har udspioneret og taget et billede af skabet?

Hvis der er nogen der brænder for at øse ud af gode ideer med indretning af laderum, så er det nu i skal komme med dem. Jeg står for her i vinterhalvåret, at flytte mit laderum fra Sjælland til Jylland - og så skal det sku være TOPDOLLAR [Smile]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#16
Var lige en tur omkring Robsoft.nu og de har også en debat omkring laderum. Håber at i kan åbne linket

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=54542

I samme tråd er der et link til nedenstående side også!!

http://www.snipershide.net/forum/ubbthre...22&fpart=1

Mvh.

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#17
Så blev jeg færdig med at indrette laderum.

[Image: DSC01536.jpg]

[Image: DSC01535.jpg]

[Image: DSC01534.jpg]

Tumbleren har jeg ladet stå i fyrrummet.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#18
Det ser godt ud. Det må være dejligt med så god plads. Hvad er det for en fisk?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#19
TAk for det, det er skønt med et fristed hvor der ikke skalryddes op hver gang man er godt igang med et eller andet. Fisken er fra mørrum 1997, den vejede 20,23 kg. Taget i pool 5, neden for jernbanen.

[Image: modibuk07.jpg]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#20
Så blev laderummet langt om længe (næsten) færdigt. Jeg fik min vilje og konen mistede sit påklædningsværelse til fordel for krudtrummet[B)]

Jeg mangler stadig lidt udsmykning i form af jagtfotos, trofæer og gennemhullede skydeskiver[:I]

Jeg monterede smalle bordplader - 50 cm, så de ikke optog alt for meget plads i det smalle rum. Tumbleren er af hensyn til støjen flyttet ud af rummet.
[Image: DSC01557.jpg]
Jeg valgte lakerede egetræsbordplader i forskellige højder, der er varme i klinkegulvet og rummet er bortset fra døren, brandsikret med betonloft og gips på væggene.

Pladsen er udnyttet så godt som muligt. Konens kosteskab under trappen på bagsiden af væggen, måtte vige, for et par indbyggede skuffeelementer. Den ene skuffe er en "bordplade" der kan trækkes ud, hvorpå mine ladedata er noteret.
[Image: DSC01558.jpg]
Våbenskabet er selvfølgelig boltet fast til væg og gulv med nogle lange, modbydelige ekspansionsbolte...[^]
Ellers er der plads til mit jagttøj og udstyr i et stort åbent skab.

Om rummet er blevet det ultimative laderum, ved jeg ikke - men værktøjet kan stå fremme hele tiden og være klar til brug. Glæder mig til at komme igang med at lade igen.

Tak for de indspark der er kommet[^][Smile]

.376 Steyr

Frækhed belønnes - nogle gange med tæsk...
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)