Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Indgangshuller
#1
Hej,

Hermed et praktisk/teoretisk spørgsmål:

Kan man ved råvildt i vinterpels opleve, at hurtigt ekspanderende kugler (ikke varmint kugler)starter ekspansionen tidligere grundet den tykke pels, hvilket vil medføre et større indgangshul....?

Har selv oplevet noget et par gange, der har fået mig til at spekulere i denne retning.

Mvh.
Søren
Svar
#2
Det har jeg ikke oplevet med Lapua Mega 12 gr. - hvis man da vil kalde den hurtigt-ekspanderende.

/Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#3
En af mine kammerater har samme erfaring, at de lette kugler i 223 ikke laver samme arbejde, når pelsen er tyk.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Problemet er sikkert størst med hurtige kalibre på kort afstand. Noget med at projektilet stadig attenuerer (tror jeg Arvid Borge Pedersen kaldte det), atså at spidsen tegner en cirkel i luften istedet for at pege lige i skudretningen. Der skal noget afstand og noget luftmodstand til at stabilisere kuglen

Selvfølgelig opleves det ikke som et problem med Lapua Mega. En god tung, lidt langsom kugle har ikke de nykker i samme grad.

Jeg snakkede engang med en hjemmeværnsmand som i ramme alvor instruerede mig om, at projektilets hastighed vokser de første 100 m [:0] Da jeg forsigtigt spurgte til hvad han byggede den antagelse på svarede han, at han havde testet projektilets gennemtrængningsevne i træ på forskellige afstande, og den evne voksede de første 100 m.

Jeg tror det er effekten af den aftagende attenuation han har målt.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
"Attenuation" betyder dæmpning.. Der kan menes at projektilets "nutation" eller "kredsformig bevægelse" dæmpes af luftmodstanden... eller er det bare ordhøvleri[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#6
Hej,

Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Jeg snakkede engang med en hjemmeværnsmand som i ramme alvor instruerede mig om, at projektilets hastighed vokser de første 100 m [:0] Da jeg forsigtigt spurgte til hvad han byggede den antagelse på svarede han, at han havde testet projektilets gennemtrængningsevne i træ på forskellige afstande, og den evne voksede de første 100 m.

Jeg tror det er effekten af den aftagende attenuation han har målt.



Kan dette ikke skyldes kuglens konstruktion [?] hvis den på klods hold fragmenterer eller ekspanderer voldsomt grundet den høje hastighed, så vil det gå ud over restvægten hvilket reducerer gennemtrængningsevnen. På 100m holder kuglen bedre sammen hvilket giver højere restvægt og bedre gennemtrængning [?]

Forøvrigt tror jeg egentligt god at en solid vinterpels plus et godt fedtlag først på vinteren kan bremse en let kugle mere end sommerpelsen.

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
Hej
Jeg har også oplevet det et par gange.
1. gang for mange år siden med en norma "silverblix" 9 gr. m/plastspids i 6,5 x 55. Det var en buk i sommerpels - men afstanden var også kun 7 meter. Indgangshul på størrelse med en håndflade og da den stod spids - ingen udgangshul.

Anden gang var på en ræv ult. januar - helt åben mark ca. 170 meter. Den blev ramt skråt forfra på skulderbladet og med diagonal passage. Igen 6,5 x 55 men 9 gr. hornady. Undrede mig meget over indgangshul på størrelse med knyttet hånd - men altså også i en noget skæv vinkel. Sammen med en meget indsigtfuld kammerat ressonerede vi, at det måtte være p.g.a. rævens tætte vinterpels kombineret med den skrå vinkel som gav den atypiske ekspansion.

mvh
Korthår
Svar
#8
@ Dravis: Du har fuldstændig ret, det er en nutation der er tale om. Kan man sige at vindmodstanden attenuerer nutationen ?? [Big Grin] Ligemeget, det er den effekt vi taler om.

@ flemming: Det har måske en betydning men jeg tvivler. Hjemmeværnsmanden har skudt med sit tjenestevåben, en M75 i kaliber 7.62 X 51 Nato med militærammunition, altså spidsskarp. Selvfølgelig vil projektilet deformeres mere på tæt hold med større hastighed, så det er svært at vide hvilken effekt der bidrager mest til resultatet.

Venlig hilsen Lasse
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#9
Hej Alle,

Jeg var så heldig idag at skyde et rålam, jeg havde sat formiddagen af til at gå en tur med riflen, på min naboes jord. (Flink mand, hvor man kommer langt med en flaske rødvin og en middag [Smile])
Meningen var at jeg skulle ned i et mose område vest for hvor jeg bor,
for at komme derned er der 300m. mark med vinterbyg der skal forceres.
Problemet var bare at der stod 7 dyr ude på marken, som jeg ikke kunne undgå at støde, da vinterbyg i december ikke giver meget skjul.[Big Grin]
Jeg tog en rask beslutning og gik girekte mod dem, da vinden var god, hvis de hurtigt stak af så var det det men til min store undren blev de stående. Så da der var 100m tilbage, var det ned på maven og vælge en, den faldt på stedet.

Jeg skød den med en 55gr. SAkO Gamhead i 22-250, den er ramt lidt højt, og 5cm for langt tilbage. Udenpå pelsen var der ikke meget at se. Men kuglen havde klippet 2 ribben på vej ind, noget af den var fortsat opefter og brækket yderligt 4 ribben uden at gå gennem ryggen. Mellemgulvet var der slået hul i og leveren var gele, jeg fandt ikke noget af kuglen. Den må have ekspanderet voldsomt med det samme, der var ikke antydning af træf på ribbene i den modsatte side overhovedet. Mon ikke dette havde været en grim anskydning hvis jeg havde ramt skulderen [?] Der er ikke blodudtrækninger af betydning.

Jeg tror jeg skal finde en anden/hårdere kugle til 22-250'eren.

Den havde en vældig tyk pels og et godt fedtlag, men det undrer mig at den fældede som bare pokker er det normalt på denne årstid ??

[Image: raalam20071227.jpg]

[Image: ind22250.jpg]

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#10
Fik lige føjet lidt mere til i praksis.
Havde en trykjagt ml. jul og nytår med min far, hvor vi kun var ham og jeg.
Vi havde en del råvildt oppe at løbe. Min far skyder et rålam som jeg, eller rettere min hund trykker/driver ud til ham.

Lammet skyder han på 50 mtr. med en klokkeren bladkugle.
Kaliber: 6,5x55 m. 120 grs. Ballistic Tip, indgangshul, som bunden af et kaffekrus...!!! (Det skal nævnes at dyret stod vinkelret på)

Jeg er efterhånden overbevist om at den tykke vinterpels kan foråsage forholdsvis kraftige indgangshuller, kontra sommerpelsen.

Godt Nytår

/Søren
Svar
#11
Det kan være at pelsen hjælper en smule til, men en Ballistic Tip, der går måske omkr 900m/s laver nogle ordentlige huller, uanset om der er pels i vejen, eller ej.

Især hvis den støder på nogle knogler på vej ind, vil den splintre og ødelægge en del kød, både fremad, bagud og til side.
Ikke destomindre vil knoglestumperne hjelpe meget til, og kan potentialt lave store vævsødelæggelser.

Og det er heller ikke anderlades for andre bløde kugler, især dem med plastspids.

Medmindre men er ud i varmint kugler, der ekspanderer når de rammer en tomat,tror ikke pelsen har meget at sige.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#12
Jeg mener at have læst fabriks info, der opgiver max hastigheden til
800 ms, jeg går ud fra at det er ved anslag. (ballistic tip)

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Det kan være at pelsen hjælper en smule til, men en Ballistic Tip, der går måske omkr 900m/s laver nogle ordentlige huller, uanset om der er pels i vejen, eller ej.

Især hvis den støder på nogle knogler på vej ind, vil den splintre og ødelægge en del kød, både fremad, bagud og til side.
Ikke destomindre vil knoglestumperne hjelpe meget til, og kan potentialt lave store vævsødelæggelser.

Og det er heller ikke anderlades for andre bløde kugler, især dem med plastspids.

Medmindre men er ud i varmint kugler, der ekspanderer når de rammer en tomat,tror ikke pelsen har meget at sige.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk



Hej Buba.

Dine udsagn om Nosler BT passer ikke, i hvertilfælde ikke altid.
Jeg har i en hel del år brugt netop den i 6,5x55 og i 6,5-06, og jeg genkender på ingen måder det du beskriver.
Jeg har skudt råvildt på og bag skulderknoglen uden at det har givet store ind- og udgangshuller, Derimod har arbejdet imellem de to huller altid været OK, og kun en enkelt gang har jeg ikke haft knald og fald effekten, så jeg bruger med stor tilfredshed stadig Nosler BT til råvildt.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#14
jeg har skudt en buk md en barnes kugler med ca 1000m/s og 300wby, der var et udganghul på ca 3 cm og indganghul var lig kuglen diameter ,og det var på ca 160 meter.

men jeg har også skudt en rå med min .300 og en remington coreloct, det var ikke kønt, indganhul på 4cm (kuglen expanderet inden indgang) og ca 10-12 cm udgangshul. den var suget helt tom for hjete lever og lunger

Godt jeg ramte bag bladet, så der ikke var kødskader

første og eneste gang jeg har brugt coreloct

skipper
378 Weatherby - The MAGNUM'S MAGNUM
http://www.weatherby.dk
Svar
#15
Det er sikkert rigtigt nok, at det ikke ALTID passer, især i 6,5.

6,5 er en kaliber, som håndterer de bløde kugler ret godt, men der er ingen tvivl om, at de bløde projektiler med plastspids har tendens til at lukke meget og hurtigt op, og derfor dræbe hurtigt(knald og fald).

For at dræbe dyret hurtigt, skal man enten beskadige Central Nerve System (CNS), eller lave så store vævsskader, at blodtryket falder nærmest øjeblikkeligt.

Det kan være, at der er forkert af mig at lave så grove generaliseringer, og sige, at den ALTID VIL lave store huller. Men ikke destomindre, Nosler BT smadrer noget kød på sin vej.
Er man heldig(tilpas hastighed) vil den lukke tilpas sent op, og ødelægge vævet inde i brystkassen, og nå at afgive det meste af energien inde i "motorrummet". I denne tilfalde vil ingen få ondt i røven af vævsbeskadigelser, og udgangshullet vil være nydeligt.

Men hvis den tilfældigvis rammer ldt skråt, og oven i købet nogle knogler ret tidligt, mens den stadigvæk har meget fart på, vil den i teorien være i stand til at sende fragmenter hele vejen rundt, og lave en ordentlig hul på indgangssiden.

Fænomenet "stort ingangshul" er heller ikke den mest almindelig. Det kræver at en række betingelser er opfyldte, og det sker langt fra HVER gang.

Hvis der er nogle kugler, der har konstruktionsmessig anleg til at lave den nummer, så er det i hvert fald sådan nogle lette plastspids kugler, der går rimeligt hurtigt.

Jeg tror simpelthen ikke det er pelsens skyld alene.

@ Ex Cop

Synnes 800 m/s lyder lidt for en 120 gr kugle i 6,5x55???

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
Til dato er det klart det største indgangshul jeg har set med denne, og jeg vil give 375RAS ret, normalt ser indgangen med denne kugle pæn ud.
Det skal endda siges at kuglen på omtalte dyr sad bag skulderbladet....!!!

Min far har brugt denne kugle og samme ladning i en del år, og har ikke ligget på "den lade side" med teste den, og det er som skrevet det største krater jeg har set.
90% af de dyr han har skudt med den er sommerbukke, og her var resultatet, som sagt nydeligt.
Prøvede den selv i en enkelt bukkesæson, med tre bukke som resultat, og var her også godt tilfreds, inden "den gamle blyspids" kom på banen igen.

/Søren
Svar
#17
Ja jeg kan godt se, at det er irriterende, med hurtige kalibre og
lette kugler, hvis man ligefrem skal snige sig længere væk, for at
få den optimale virkning.

Vi er jo underlagt nogle fysiske love, og producenterne har også i nogle tilfælde andre forudsætninger at arbejde ud fra.
Heldigvis er der et fantastisk stort udvalg af kalibre og kugler, så man kan vælge den kombination, der passer bedst til den enkelte jagtform.

Det er min erfaring, at det ofte er hastigheden, der er banditten, når vi taler om kødspild. Det er nok en kombination af kuglekonstruktion og det enorme vaccum, når kuglen passerer.

Husk nu at Nosler BT findes i både en "hunting" og "varmint" udgave,
det kan jo være her (hunden ligger begravet) [Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
Det er ikke her "Hunden Ligger Begravet"..., det garanterer jeg..!![Wink]

/Søren
Svar
#19
Det er nu 13 år siden jeg ladede de første 120 grains Ballistic tip til min 6,5x55èr.

Dengang var det i et forsøg på at opnå en bedre ”knockdown” effekt på råvildt, end med de 140 grains kugler, jeg tidligere havde anvendt.

Det at jeg gik ned i kuglevægt, bevirkede en højere hastighed, og ladet med 44 grains N150 gav det en v/0 på 900 m/sek.

Effekten var mærkbar bedre, og jeg oplevede færre dyr der ”gik” efter skuddet end tidligere.

Jeg syntes ikke at kombinationen laver mere ravage end det er til at leve med, og når alt kommer til alt, hvad betyder det så hvis der skulle smutte et par hundrede gram af slaget. [}Smile]

@ Ex Cop - Det er rigtigt at Ballistic tip laves i en ”Varmint” version, med det er kun i de mindre kalibrer (til og med kal. .25).

En 120 grains - 6,5 kugle, findes kun i en ”Hunting” udgave.

Swift
Svar
#20
Tak for det Swift, det er helt korrekt - den havde jeg ikke lige fanget [B)]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)