Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Storvildtkaliber??
#1
På et andet netforum hærger en debat om hvilket kaliber der er det mindste lovlige til "Big four/5".
En siger .375, en anden at 9.3x62 er OK i flere lande, men ingen ved det rigtigt.
Er der et sted hvor dette er præciseret??
Hvad siger D'Herrer Autister til denne sag??

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#2
Der er undtagelser der godkender kalibre under .375, hvilket kunne betyde at du fuldt lovligt kan forsøge at myrde et næsehorn med feks. 9,3x57 (.366) [xx(][:o)] Det hele er skruet sammen med kuglediameteren, og det rene selvmord hvis man er underkalibreret.

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#3
I Namibia er der visse krav til anslagsenergi, for at jage de fem store. En lille smule krudt mere, og det havde være tilladt at skyde elefant med min 300WBY da jeg var på jagt dernede.

Jeg har "sakset" dette fra NAPHA hjemmeside:
Firearms
Smallest calibre 7 mm.
Minimum energy (Eo - muzzle velocity): 1350 Joule for springbuck, duiker etc.
2700 Joule for hartebeest, wildebeest, kudu, gemsbuck, eland etc.
5400 Joule for buffalo, elephant, rhino etc.


Det er jo ikke det vilde krav for at skyde på big game!
Så der er muligheder hvis man ønsker at Barbie skal skyde en elefant[Big Grin]

Jeg har ingen problemer med at få 900m/s med et 220 GRS projektil, hvilket vil give en Eo på ca. 5800 Joule.....[^]

Desværre er det ret pebret at skyde elefant i Namibia[Sad][V]....såååå det må nok blive et andet sted i afrika[:p]
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#4
Jeg ved faktisk ikke hvor det er præciceret, andet end at du skal spørge din PH. Jeg ved til gengæld, at der er en "hovedregel" der hedder at tidligere engelske kolonier har .375 (9,5mm) og tidligere tyske/fastlands-europæiske har 9,3 som minimum. Zimbabwe har dog begge indflydelser og er endt med 9,3 . Tanzania har .375- Namibia 9,3 (så vidt jeg husker er RSA's minimum 9,3
9,3 kan med lidt *** i voldskhed lades til 5000joule. (RL22)

Vi er en gruppe der skal til Zim. for at jage bøfler/ leopard og elefant og selvom Jeg har en 9,3'er i forvejen, har jeg anskaffet .416 alligevel. Husk at .375- 9,3 eller ej...! Big bore starter ved .400, så chancen for at anskaffe nyt legetøj er tilstede hvis du skal lege med store pattedyr.

A man can never have too much red wine, too many books, or too much ammunition. -
R. Kipling
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)