Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kikkert til jagtfeltskydning.
#1
Hej Forum.

Jeg har planer om, at skifte kikkerten på min riffel ud med en model med lidt mere power.

Tanken var at købe en kikkert, der kan bruges til både jagtfeltskydning og jagt i de lyse timer. Jeg er den lykkelige ejer af en Tikka M 558 i kaliber 243, der på nuværende tidspunkt er monteret med en Swarovski 3-12X56. Denne kombination er uhyggelig velskydende, men drømmen om en kraftigere kikkert med BDC og så videre har jeg haft et stykke tid.

Jeg har søgt viden både her på forummet og andre steder på nettet og har fundet frem til, at valget nok falder på en Leupold Mark 4 8,5-25x50.[:p]

Hvad er den generelle erfaring med Leupold med hensyn til holdbarhed, skarphed, klikfasthed og så videre[?] (jeg er ret kræsen, det skal bare virke)

Kan I giver mig nogle anbefalinge, dele ud af erfaringer eller blot gode råd[?]

Sax
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Sax

Hej Forum.

Jeg har søgt viden både her på forummet og andre steder på nettet og har fundet frem til, at valget nok falder på en Leupold Mark 4 8,5-25x50.[:p]

Sax



Jeg købte først en, også en til, også en 6,5-20x50 alle med belyst tmr.

Hvis du kan acceptere at øjeafstanden ikke er den samme på lavest og højest forstørrrelse så finder jeg ingen problemer med den.
Den ene sidder på min 300 RUM og den leverer lidt mere rekyl end en 243, så det holder den også til.

Vælg TMR sigtemiddel fordi det aldrig kan dække over målet.

Vil du have det uddybet så send PM

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#3
Hej Sax,

Har en Mark4 i 6.5-20x50 med belyst mil dot. Kikkerten er klikfast og tårnene er lette at arbejde med. Jeg vil nok være forsigtig med at gå højere end 6.5-20 med mindre du vil skyde på extremt lange hold (agde manden der hele 2 gange præsterede at sætte en tier i naboens skive til årets mesterskab jagtfelt i Ulfborg[xx(]).

Den eneste ulempe når du nu nævner jagtfeltskydning er at der på hver post jp skydes på forskellinge afstande. Det kræver lige lidt øvelse når der både skal klikkes for afstand og stilles skarpt med parallaxe justeringen - man har jo begrænset tid til at pille-rode-rage.

Hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#4
Er der ikke en der har foretaget en mere eller mindre vindenskablig test af paralaxen på en Leupold 6,5-20x50 LR[?]
Jeg kunne godt tænke mig nogle værdier til de streger kikkerten har..

Jeg ved godt at øvelsen går på at dreje, og når den så er klar ja så skulle det passe og så kan man jo samtidig tage og bruge Ignorantens virren med hoved test for at se om krydset flytter sig...
Men... når man skyder til jagtfeltskydning så er det ikke nok for mig med 150 sek at få styr på det også (har rigeligt med at ramme) så det kunne jo være at en havde brugt en weekend på at værdiansætte disse streger [Wink][Big Grin]

og.... jeg har en Leupold 4,5-14x50 LR på vej - har den også de her streger? og hvis...hvad med værdier[?]

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#5
Hej sax. Bruger selv swarovski 6-24*50 til feltskydning og jagt hvor lange skud kan forekomme.Er meget tilfreds med den, og den er klikfast. Har ingen problemer med at nå div. justeringer inden for tidsrammen til feltskydning. Du er velkommen til at prøve den hvis du kan vente til foråret, når vi begynder på feltskydning igen.
mvh. Preben
[Image: lrs.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#6
Jeg har selv kigget på Mark 4, og VX-L Longe Range Target. Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad jeg får for de penge Mark 4'en koster mere end VX-L'eren - er der nogle af jer kloge hoveder der har et bud på det?

I forbindelse med mine undersøgelser har jeg hørt at 8,5-25 skulle have problemer med at fokuserer på de helt korte afstande. Derfor hælder jeg mest til 6,5-20 modellen.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har selv kigget på Mark 4, og VX-L Longe Range Target. Jeg har lidt svært ved at gennemskue hvad jeg får for de penge Mark 4'en koster mere end VX-L'eren - er der nogle af jer kloge hoveder der har et bud på det?

I forbindelse med mine undersøgelser har jeg hørt at 8,5-25 skulle have problemer med at fokuserer på de helt korte afstande. Derfor hælder jeg mest til 6,5-20 modellen.



Klog eller ej

mark 4 fåes belyst over 4,5-14 x50.
Mulighed for taktiske sigtemidler.
Udvendige kliktårne.

De store forstørrelser har ganske rigtigt svært ved at være skarpe på 30 meter afstand, men det er heller ikke lige deres område.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#8
Skyder selv med en Zeiss 6-24 x 56 med sigte 63, og den er bare fed, men jo også lidt dyr..

Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Sax

Hej Forum.

Jeg har planer om, at skifte kikkerten på min riffel ud med en model med lidt mere power.

Tanken var at købe en kikkert, der kan bruges til både jagtfeltskydning og jagt i de lyse timer. Jeg er den lykkelige ejer af en Tikka M 558 i kaliber 243, der på nuværende tidspunkt er monteret med en Swarovski 3-12X56. Denne kombination er uhyggelig velskydende, men drømmen om en kraftigere kikkert med BDC og så videre har jeg haft et stykke tid.

Jeg har søgt viden både her på forummet og andre steder på nettet og har fundet frem til, at valget nok falder på en Leupold Mark 4 8,5-25x50.[:p]

Hvad er den generelle erfaring med Leupold med hensyn til holdbarhed, skarphed, klikfasthed og så videre[?] (jeg er ret kræsen, det skal bare virke)

Kan I giver mig nogle anbefalinge, dele ud af erfaringer eller blot gode råd[?]

Sax



Hej Xax

Jeg har en leupold 8,5-25 x 40, den må du gerne prøve ...

Hilsen Clax
K&B Claxel Wink




Svar
#10
Tak for alle jeres gode råd, tilbud om prøveskydning med diverse kikkerttyper osv.

Jeg kan se, at der er mange muligheder på markedet og ligeså mange meninger om de forskellige trådkors, forstørrelsesgrader og fabrikater. Tror jeg holder mig til en kikkert med max 20X fórstørrelse og et godt lysindfald.

Som "smugkigger" på dette forum igennem et længere stykke tid må jeg sige, at jeg er vildt imponeret over den viden de ærede forummedlemmer ligger inde med omkring jagt, skydning, våben og udstyr.

Tak til alle
Svar
#11
Vedr. dit spørgsmål om kvalitet kan jeg kun sige, at Leupold er KRAM!!!! Optikken er i top - måske ikke på højde med swarovski - men det tror jeg ikke på har nogen indflydelse for din skydning når det er til baneskydning og jagt i dagslys!

Leupold har livsvarig garanti - og den er uden fis og krumspring!!! Den virker også. Jeg har kun haft Leupoldere på mine rifler og har altid været super tilfreds. jeg har købt dem via Theopticzone, og dermed sparet $$$$$$$!!!! Zeiss og alle de andre er efterMIN mening ikke de mange tusinde kroner ekstra værd - dertil er forskellen for teoretisk...uha - nu får jeg sikkert prygl [:I]

J.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Vedr. dit spørgsmål om kvalitet kan jeg kun sige, at Leupold er KRAM!!!! Optikken er i top - måske ikke på højde med swarovski - men det tror jeg ikke på har nogen indflydelse for din skydning når det er til baneskydning og jagt i dagslys!

Leupold har livsvarig garanti - og den er uden fis og krumspring!!! Den virker også. Jeg har kun haft Leupoldere på mine rifler og har altid været super tilfreds. jeg har købt dem via Theopticzone, og dermed sparet $$$$$$$!!!! Zeiss og alle de andre er efterMIN mening ikke de mange tusinde kroner ekstra værd - dertil er forskellen for teoretisk...uha - nu får jeg sikkert prygl [:I]

J.



Ikke af mig, jeg kan nemlig heller ikke se en forskel der berettiger forskellen i pris. Men jeg kan sagtens forstå dem der mener at forskellen berettiger de forskellige priser og derfor køber Zeiss eller andre superkikkerter.

På samme måde er der folk der foretrækker en Savage som jo skyder præcist og andre betaler mere for en Sauer eller Blazer og sådan er vi jo heldigvis så forskellige [Smile]
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Meget diplomatisk sagt! Det tror jeg fuldt ud jeg kan tilslutte mig... [Smile]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Sax

Tak for alle jeres gode råd, tilbud om prøveskydning med diverse kikkerttyper osv.

Jeg kan se, at der er mange muligheder på markedet og ligeså mange meninger om de forskellige trådkors, forstørrelsesgrader og fabrikater. Tror jeg holder mig til en kikkert med max 20X fórstørrelse og et godt lysindfald.

Som "smugkigger" på dette forum igennem et længere stykke tid må jeg sige, at jeg er vildt imponeret over den viden de ærede forummedlemmer ligger inde med omkring jagt, skydning, våben og udstyr.

Tak til alle



Hej Stinger B.

Jeg har da en ekstra 6,5-20 du kan låne, hvis det var noget.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#15
@ Clax. Du skulle vel ikke ha' en du vil give væk??[:p]

Hilsen Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#16
Nope ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#17
...desuden har Mk4 diamond-coatede linser ligesom VX-L serien. De har vidst også bedre fjedre i kliktårnene, og så er de med 30mm rør.

J.
Svar
#18
Hej

Jeg kan stærkt anbefale en Schmidt og Bender 5-25 x 56.
Den har gode kliktårne med udvendig skala, samt parallelaksejustering på siden.

Ole
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)