Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ombygning af Steyr Mannlicher
#1
Jeg har med stor interesse læst om jeres ombygningsprojekter, og har nu selv fået "blod på tanden"

Sagen er den, at jeg har en Steyr Mannlicher model M cal. 30-06 stående, som jeg ikke bruger mere da skabet er fuldt med andre "lækre" sager. Men jeg syntes selv, at en skræddersyet råvildt riffel ville være dejlig, og da denne Steyr er meget let (og ubehagelig at skyde med) havde jeg cal. 243W. i tankerne.....

Kan det overhovedt lade sig gøre, at ombygge riflen til en kortere kaliber (30-06 kontrá 243w.)?? Jeg er klar over at med en ombygning til 25-06 ville det praktisk talt kun være piben som skulle skiftes, men jeg tror dog at denne kaliber for hurtig til råvildt.

Jeg modtager gerne andre gode forslag om kalibervelg til råvildt, sålænge at jeg kan bruge min gamle Steyr til projektet.....

Håber i vil ødsle af jeres erfaring Smile

"Jeg er ikke fejlfri, men jeg har aldrig begået den fejl, at tro jeg aldrig har begået en fejl"
Svar
#2
hej 700vsf
da det er en lang lås ville jeg vælge en "lang cal." dvs 2506 eller 6,506
med stor sansynelighed give det problemer med en 243

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#3
Hej Hatting,

Hvad siger du til 6,5x54MS ? den har den lave rekyl, men er den lang nok til, at den ikke giver problemer i låsen ?

Tak!

"Jeg er ikke fejlfri, men jeg har aldrig begået den fejl, at tro jeg aldrig har begået en fejl"
Svar
#4
min 25-06 har efterhånden en del råvildt på somvittigheden og hullerne er ikke værre end med så mange andre kalibre.
du får en fladtskydende riffel med lav rekyl som kan bruges til det meste.
kan anbefales

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#5
Eller hvad med noget så eksotisk som 6,5x55. Den passer da også i den lange lås, rekylet kan de fleste håndtere og farten holdes nede.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Hej Strom, Ujensen,

Tak for jeres input! Vedr. 6,5x55, så er "problemet" at sådan en, har jeg allerede.... Smile

Jeg har tænkt meget over 6,5x54MS, da den må den klassiske Steyr kaliber.... Men hvad siger i- kan den kaliber fungere i den lange lås ? Hvilken låselængde laver man normalt til den kaliber ? Max C.O.L. på henholdsvis 6,5x54 og 30-06 er 77,80mm og 85,00mm

Det burde vel fungere, eller hvad siger i ?

"Jeg er ikke fejlfri, men jeg har aldrig begået den fejl, at tro jeg aldrig har begået en fejl"
Svar
#7
Det var da pudsigt. Jeg har præcis samme riffel i samme kaliber.
Som jeg også har tænkt på at skrue en tak ned. dog kun til .308 kunne det måske lade sig gøre?

Glæder mig til at se hvordan denne tråd udvikler sig.
Svar
#8
Jeg ved godt at det er en discount løsning, men hvad med at bruge 110 grains kugler til 30-06'eren?

Det giver næsten samme ballistic som en 25-06 med 110 grains kugler.

Jeg har selv en fuldskæftet (Steyr)Mannlicher Schönauer M72'er, der er meget let(3,8kg med kikkert ifølge badevægten), men det er først omkring skud 30, jeg synes den er "Slem"
Jeg overvejer dog en bedre bagkappe, end Steyrs std. for at øge komforten en smule.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Vil dog sige, at hvis jeg havde mulighed for genladning, så ville jeg kigge STÆRKT efter 25-06'eren.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)