Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Løs kugle i hylster.
#1
Hej

Jeg sidder og prøver at lade mine første patroner, og det går egentlig meget godt.
Jeg har købt ladeudstyret hos Rex, og fået en masse hjælp og vejledning fra ham og
Anders Hatting.
Jeg bruger en Lee ladepresse og die-sæt og Hornady's ladedata.
Vithavouri N160 krudt og Hornady SP 140 grain kugle.
Færdig patron skal være 2,905"=73,78mm. og trimlængde på hylster 2,155"=54,74mm.
Jeg bruger 1 gangs afskudte hylstre fra Norma i 6,5*55, og hylstrene bliver fullsized.

Problemet er at når jeg presser kuglen i er der egentlig fin modtand/friktion og kuglen sidder fast indtil den når den
ca. 1,5 milimeters udfræsning der er på kuglen, og det passer lige med sættedybden.
Her kan jeg flytte kugle frem og tilbage i de ca. 1,5 milimeter som udfræsningen jo er.
Jeg regner ikke med at kuglen skal være løs på den måde, og som jeg ser det er det fordi hylsteret kun klemmer aller
yderst og ikke på hele længden af hylsterhalsen.Det er samme problematik på de 5 patroner jeg har ladet til at starte på.
Jeg synes ikke jeg kan gøre så meget forkert når jeg sizer hylsteret, men jeg må jo alligevel fejle et eller andet sted
da jeg som udgangspunkt mener at udstyret er i orden.
Jeg har fulgt fremgangsmåden i bogen fra genladnings kurset og hornadys ladebog.

vh Torben
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by belsebub

Jeg har fulgt fremgangsmåden i bogen fra genladnings kurset og hornadys ladebog.

vh Torben


Har du indstillet sizerdien som det er beskrevet i den brugsanvisning der fulgte med dien?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Ja, stemplet i top og så skrue die'en ned og røre patronholderen, sænke stemplet og skrue dien 1/4-1/3 omgang længere ned.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#4
Og du har trykket godt til?
Hvilken Lee-presse har du købt?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Lee classic O-presse som jeg har spændt fast med 3 8mm bolte i en 30mm massiv bøge træplade. [Smile] Der er ikke noget der giver efter når jeg trækker i håndtaget og jeg synes fint at jeg har en fornemmelse af når den er i bund [Big Grin] og ikke har mere effekt.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#6
Så må de kloge til [B)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Det lyder da helt tosset!![:0] , hvad står der helt nøjagtig på dit die-sæt ???
Svar
#8
der står "Lee deluxe die set" 6,5x55 Swedish og på die'en er der graveret 6,5x55.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#9
Hvor meget luft er der mellen seaterdien og hylsterholderen når hylsterholderen er i top?

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#10
Der er ingen synlig afstand mellem die og hylsterholder, kigget ved en sizing efter dit spørgsmål kom på.
Seaterdien er justeret på samme måde som sizerdien.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#11
Så er det måske der dit problem er...

Læg en 20 krones mønt på hylsterholderen og skub den op. juster dit seaterdie ned så den rører mønten og ikke mere... Der skal være luft mellem seaterdien og hylsterholderen...

Du er sansynligvis begyndt at lave en crimp på hylsteret og det kan give det resultat du har fået...

[Image: skelet025.gif]

Wildcatters does have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
Hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Hvis jeg skubber et usized tomt hylster op i seater die'en, selvfølgelig med hjælp af pressen, kan jeg påvirke hylsterbunden
med en skruetrækker/kuglepen eller andet der er småt nok så hylsteret bevæger sig en smule(når stemplet er i top), så jeg tror ikke det klemmer nogen steder på vej op og det er heller ikke den fornemmelse jeg har når det bliver skubbet op.
Hylsteret går også helt frit og uden modstand hvis jeg skubber det op med en finger.

Jeg prøver dit forslag for at udelukke.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#13
Jeg har kigget på Lee's hjemmeside og der er ingen crimp funktion på seater die'en, jeg kan da også skubbe hylsteret
en anelse længere op i die'en uden modstand, end det kommer op når det sidder i patronholderen.
http://www.leeprecision.com/html/HelpVid...0die-1.wmv

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#14
Hej belsebub,

Det er lidt mystisk, men hylsterhalsen må være let trompetformet efter isætning af projektilet. Har du kontrolleret, at hylsterhalsen er rejfet indvendig og helt fri for "kant". Hvis der er kant vil projektilet udvidde den øverste del af hylsteret. Kanten støtter dog fint indtil du kommer til rejfningen i projektilet.

Det var bare en tanke, der kan formodenlig være andre årsager.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#15
De hylstre jeg har længdetrimmet har jeg rejfet med en håndrejfer både indvendig og udvendig på hylsteret og jeg har
prøvet at seate 2 kugler på hylstre der ikke var længdetrimmet men selvfølgelig fullsized.Alle hylstrene er under 55mm som jo
er længste mål på hylsteret.

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#16
Hej,

1. Hvis længden "skal" være så kort så ville jeg nok få undersøgt riflen da denne kombo under normale 6,5x55 omstændigheder burde kunne være ca 79mm.
Derfor burde du uden videre kunne lave patronen 76mm.

2. Hvad er det indvendige mål i hylsteret inden du sætter kuglen??
Det bør ligge på 6,65-6,68, hvis det er standard dies.
Dette mål skal hylsterhalsen have hele vejen (målt med f.eks et spærmål)

3. Lån en RCBS elelr anden die i samme kaliber og prøv scenariet igen.

Held og lykke[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Hej Gammeltoft

De "skal" ikke være så korte men det er de data som Hornady foreskriver med den kugle og det krudt.Umiddelbart vil der jo
ikke være noget problem i at lave patronen 76mm med en anden krudtmængde og det ender det jo nok også med, men det "irriterer" mig at det ikke fungerer når det for andre fungerer(må jeg formode). Med den udfræsning der er på kuglen var min første indskydelse at det passer med længden på patronen når det yderste af hylsterhalsen passer deri, hvilket det også gør jvf. Hornady og deres data for c.o.l. Hvis så bare hylsteret klemte om kuglen i resten af halsen er der ingen problem med sættedybden.
Det er ikke fordi jeg ikke forstår hvad du siger og heller ikke for at gøre det mere mere besværligt for mig selv [Big Grin] men som jeg skrev før så irriterer det mig at det ikke fungerer, særligt med den tanke at hjemmeladning ikke kun er for at spare
penge.
Når jeg måler udfræsningen på kuglen er den jo kun ca. 6,38mm hvilket er noget mindre end ca. 6,6mm(målt yderst) hylster halsen er efter en fullsizing. Kuglen er ca. 6,7mm på resten af bærefladen. Alt er målt med en skydelære uden ur, så der er helt sikkert måle-unøjagtigheder.
Er det fordi man skal bruge en seater die med crimp funktion til netop denne kugle med den sættedybde eller er det et helt
andet problem ? Jeg synes jo at når jeg har sized hylsteret så skal det klemme hele vejen ind og ikke kun længst ude på halsen,
eller er det normalt sådan?

vh Torben

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar
#18
Normalt vil jeg ikke crimpe et hylster, og slet ikke et 6,5x55. Prov med et andet die og sæt kuglen tættere til the lands, Gammeltoft snakker om 79mm og du sætter dem til 74mm. Prøv også med en anden kugle uden crimp eller lad som om den crimp ikke existerer og få sat kuglen tættere til the lands. Det gælder om at lade en kugle så løst som muligt dog uden at kuglen kan sætte sig dybere i magasinet ved afskydning.

Bo
Svar
#19
Ikke fordi, at jeg skal komme her og spille klog [Big Grin], men den eneste grund jeg kan se til chrimp er ved automatvåben og våben
med voldsom rekyl. Her kan patronerne i magasinen få projektilet
slået løs af rekylen - især hvis der skydes fra bænk med rekylaflastning.

Har du tænkt på, at når hylsterhalsen kommer til rillen, kan den
muligvis fange den og blokere. Hvis du så fortsætter isætningen kan du muligvis ødelægge seizingen af hylsterhalsen.

Hvis du prøver at seate projektilet manuelt efter seizing må projektilet ikke gå let i hylsteret. Hvis det gør er det her problemet er.

Hvis projektilet går stramt ved den manuelle prøve, skal du standse
seatingen inden du når til rillen, eller reducere længden af halsen.

mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#20
Hej Bo og AB

Det med crimpningen af hylsteret omkring kuglen var ment som et spørgsmål fra min side da jeg ikke er helt stiv i
genladningens verden endnu. Jeg har efterfølgende prøvet at at necksize hylstrene med succes dvs. at når jeg necksizer,
klemmer hylsteret om kuglen i hele hylsterhalsens længde og derved er der heller ikke problemer selvom kuglen bliver
seatet med 74mm patronlængde. Jeg vil prøve at låne en anden fullsizer die og se om ikke min lykke er gjort ved det.[Smile]

vh Torben

S&L 6,5*55
Marlin .17HMR
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)