Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gl. Dansk Hønsehund
#1
Hej er der nogen der har sådan en hund og hvad kan i fortælle om den godt og dårligt ?

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#2
Jeg sidder midt i mit speciale, og har helt tilfældigt et bachelorprojekt om muskeltræthed hos ovennævnte race liggende. Jeg har ikke sat mig dybt ind i problematikken, men kan dog se at det er en arvelig lidelse, som man er opmærksom på. Det kan man da lige være opmærksom på ved et køb, især hvis du er interreseret i at avle på din kommende hund.

Uffe

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Skal du have den med til Kroatien sammen med en bowie kniv på¨svinejagt, glem det[Big Grin]Nå spøg til side. Har kun været på jagt med to forskellige, og var absolut ikke imponeret. Men nu er jeg også stor fan af ruhåret hønsehund som mange andre her på vores lille ø.
[Image: th_IMG_0021.jpg]
Rettrækker = mange døde svin
mvh Don Bums

Svar
#4
Citat:quote:

sammen med en bowie kniv på¨svinejagt,


Nej, Fällkniven selvfølgelig [Wink]

Tilbage til tråden.

Man ser heller ikke mange af dem rundt omkring. Det der tiltrak mig ved den var at det er en stående hund, men med et søg tæt på føreren. Jeg er træt af at dem jeg går på jagt sammen med, deres hunde de pisker bare derud af og jager vildtet væk fra jægerene lige så ofte som det lykkes dem at holde det i en stand [}Smile]

@ ujensen, nu siger muskeltræthed måske sig selv, men jeg vover alligevel at spørge om hvad det nøjagtigt er ??

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ ujensen, nu siger muskeltræthed måske sig selv, men jeg vover alligevel at spørge om hvad det nøjagtigt er ??


Det siger absolut ikke sig selv. Det er et lidt misvisende ord for en recessivt nedarvet lidelse, der resulterer i en mangelfuld kontakt mellem nerver og muskler (neuromuskulær lidelse).Når en sygdom er recssivt nedarvet, betyder det at begge forældre skal være bærere af genet for at sygdommen viser sig. Desuden er det ofte sådan at en forælder kun giver det defekte gen med i halvdelen af tilfældene. Derfor kan man lave mange hvalpe med en hund der er bærer af genet uden at få en syg hvalp. Man får bare en masse nye bærere af genet. Optimalt ville man bare tage alle bærere ud af avlen, men problemet med "små" racer som gammel dansk hønsehund er at avlsmaterialet er begrænset.
Men det er som sagt noget man er opmærksom på blandt avlerne så snak med dem om det.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Tilbage til tråden.

Man ser heller ikke mange af dem rundt omkring. Det der tiltrak mig ved den var at det er en stående hund, men med et søg tæt på føreren. Jeg er træt af at dem jeg går på jagt sammen med, deres hunde de pisker bare derud af og jager vildtet væk fra jægerene lige så ofte som det lykkes dem at holde det i en stand [}Smile]

LANI

Surgeon fever....



Hej Lani

Uanset hvilken race du køber, skal du regne med, at der skal ofres meget tid på dressur.
Men meget dressur = megen jagtglæde OG en super jagthund - så det arbejde der lægges i dressuren er aldrig spildt.

At en hund "pisker bare derud af" bør ikke være ensbetydende med at vildtet jages op på for lang afstand.
En hurtig hund "nagler" (får det til at trykke, så hunden kan tage stand for det) ofte vildtet bedre end en meget langsomtgående hund. Det vildt som letter for tidligt for hunden, vil som regel også lette for tidligt (for langt ude) for jægeren.

Hvis det skyldes at hunden er udresseret og bevidst støder vildtet op på for langt hold, kan man opleve det samme med stort set alle hunderacer som ikke er blevet dresserede.
Så jager de kun for deres egen skyld og burde blive hjemme eller gå "hinter" ved siden af føreren.

Så - vælg IKKE hund efter hvor langt du tror de går ud, bare fordi du så evt. kan skyde på det vildt som en udresseret hund rejser - bare fordi den ikke er nået langt nok væk[8D]

Jeg kunne aldrig drømme om at fremhæve en hunderace frem for en anden - det er der ligeså meget religion i, som valg riffel og ammunition[8D] - men ofte afspejler antallet af hunde som man ser på de forskellige jagter, de kvaliteter som er ønskværdige til den givne jagtform.
Altså få gravhunde med som andeapportører og få kort- eller ruhårede hønsehunde med på gravjagt (kun én til apportering af evt. anskudt ræv)

mvh
Korthår
Svar
#7
Så sandt så sandt, korthår[Smile]
[Image: lrs.jpg]
mvh Don Bums

Svar
#8
Hej

Jeg har kend og set til flere Gammel Danske hønsehunde, de sådan set været fornuftige på jagt, dog må jeg sige at mit indtryk er at de måske er knapt så alsidige som eks. vis en tysk ruhår og slet ikke så skarpe hvis det er nødvendigt. Men dog er det også en smags sag, og i bund og grund handler det vel om når vi vælger en jagthunde race, at vi får valgt den hvor der er mest der tiltaler os.

Så tag ud og få set nogen hvalpe og deres forældre evt. se en af dem arbejde i marken, så får du et langt bedre indtryk af hvad du kan få ved at vælge en bestemt hvalp.[Smile]
Troels Gundlach
Svar
#9
Jeg var meget tæt på selv at købe en for 3 år siden intil jeg fandt udaf at den helst ikke vil i vand, det skulle være meget få af dem som man kan lokke i vandet.

Hvis du ikke før har trænet hund vil du gøre dig selv en tjenste ved at undgå de meget selvstændige hund som helt klart er sværest at arbejede med.
De bløde hunde som lab/golden er gode som første gangs hund

Mellem klasse kunne være F T / kleiner m. osv.

derefter hønsehunde og til sidst terrier og beagler.

Omvente er der sikkert mange som starte med en hønsehund og bruge den tid der skal til som vil være uenig i min opstilling.

KR.

Heller komme galt afsted end, slet ikke afsted
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#10
Men det må da være en ren fornøjelse, at have en hund der både kan" gø og gokke"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

petoni

"One shot--one kill"
Per Tolstrup Nielsen  
Svar
#11
Hej Lani.

Jeg kommer fra et hjem, hvor min fader har haft gammel dansk hønsehund siden jeg var spæd. Da jeg begyndte at interessere mig for jagt lagde jeg mærke til at min faders hunde ikke var specielt glad for at komme i vand - og det har været gennemgående i de fire hunde han har haft af racen. Men samtlige hunde har haft stor jagt passion - fantastiske hunde til fuglevildtet - rigtig god stand - langsom arbejdende og har et rigtig godt søg. Samtidig har samtlige hunde været nogle rigtig fine familehunde, rigtig glade og elsker børn og leg.

Omkring det nære søg ved hundeføreren, har jeg kun oplevet, at det vist er individuelt fra hund til hund. Den hund min fader har nu, søger ret langt ud, og arbejder sig ind mod ham - den formår at holde en fast stand til han kommer frem - hvis da ikke fuglen sidder løst.
Den er ikke skarp over for råvildt - men afliver gerne en hare hvis den kommer i den situation.

Ovenstående er bygget på mine erfaringer som hjemmeboende og siden set fra sidelinien omkring min faders hunde.
Svar
#12
Man er begyndt at avle noget fransk hønse hund ind i den gamle danske model dette har givet dem en bust op. så de søger længer ud samt der kommet mere tempo på dem.
mvh
kristian

Dø ved kølle
Dø ved kølle
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Hej er der nogen der har sådan en hund og hvad kan i fortælle om den godt og dårligt ?

LANI

Surgeon fever....



Hej Lani

Jeg har haft en halv gammel dansk hønsehund[Wink][Wink][Wink] ....han var også halv lab.

Ud over det har 2 af mine kammerater haft/har en, så jeg vover pelsen med hensyn til hvad jeg har set.

Den ene - som desværre døde af en aggresiv lymfekræft da han var 5 år - gik kanon godt. I skovsåter arbejdede han utroligt selvstændigt, tog en imponerende stand, og der var fugl hver gang!
Han blev stående indtil ejeren kommanderede ham frem, oftest på afstand uden visuel kontakt men med en af os andre i nærheden - vi ramte desværre ikke hver gang men fugl var der[Smile].
Han var utroligt veldresseret og kunne efter min mening ikke fås meget bedre.

Den anden - som ikke var så veltrænet - havde en noget ustabil stand men havde god fært i næsen. Jeg er ret sikker på at det her drejede sig om manglende træning - en dejlig hund for øvrigt.

Generelt er de MEGET jagtivrige, men kræver noget mere træning og aktivitet i det daglige end en Lab. f.eks gør, men vand er de sgu ikke glade for[}Smile][}Smile][Big Grin]
Så hvis du er ivrig andejæger er det måske ikke lige den du skal kigge efter - eller som begge mine kammerater har gjort, anskaf dig også en lab.[Big Grin][Big Grin][Wink]
Men det afhænger selvfølgelig også mere af konens temperament.

PS. De savler en del.

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by river

Man er begyndt at avle noget fransk hønse hund ind i den gamle danske model dette har givet dem en bust op. så de søger længer ud samt der kommet mere tempo på dem.
mvh
kristian

Dø ved kølle



"Fransk hønsehund".....???
Den har jeg ikke hørt om før - er der nogen som har nogle informationer/billeder??[8)]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#15
du kan se mere omkring den franske indkrydsning på, http://www.gdh.dk hvor der er et link til den.
jeg har selv en 1/4 fransk, som du kan se på http://www.123hjemmeside.dk/soerig1
René
P.s. de kan godt gå i vand, men det kræver arbejde, hvilket alt jo gør.
Svar
#16
Hej,

Jeg har selv en GDH, Herman, som bliver 2 år denne måned og dermed reelt har een jagtsæson under poterne. Det billede, som tegnes af racen af Asbjoern og Lars kan jeg fuldt ud genkende. Derudover er det en fantastisk god familiehund. Jagtmæsigt god, om end ikke på højde med en ruhåret hønsehund (men der er vist ikke mange der kan konkurrere med dem (jeg har ikke selv en (endnu))). Mht. tidligere tiders muskeltræthed er dette ikke længere et problem, i hvert fald ikke når der købes hvalpe som er godkendt af GDH's avlsudvalg (se linket i GDH-ejers indlæg).

Mvh.
Jens

It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
It's not the caliber of the rifle that matters,

It's the caliber of the man behind it.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by GDH ejer

du kan se mere omkring den franske indkrydsning på, http://www.gdh.dk hvor der er et link til den.
jeg har selv en 1/4 fransk, som du kan se på http://www.123hjemmeside.dk/soerig1
René
P.s. de kan godt gå i vand, men det kræver arbejde, hvilket alt jo gør.



Ok - så er jeg med igen. Tak for oplysningen[Smile]

Asbjoern
------------------------------
Nu også med 338 win. mag......
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)