Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Øland : Skød voksne elge efter 5 års fredning
#1
Efter fem år fälldes 16-taggare

Årets älgjakt på Öland var speciell på flera sätt Den startade inte förrän i början av november, för första gången på fem år fälldes vuxna älgar på ön och prover togs på alla fällda djur.

Älgjakten på Öland gick i höst över förväntan. I Borgholms älgskötselområde lyckades man fälla kvoten vuxna ensamma hondjur och en kalv före lunch den första jaktdagen. På södra Öland, i Mörbylånga älgskötselområde, fälldes efter ett par dagars jakt en 16-taggare. Även flera hondjur sköts under de första jaktdagarna.
Lennart Danielsson, som jagade på egna marker i Kastlösa, berättar att det tog honom lång tid innan han lyckades räkna taggarna på båda skovlarna och insåg att älgtjuren var skjutbar.
– Från det att jag upptäckte älgtjuren och fram till dess jag sköt gick det 45 minuter, berättar Lennart. Dessutom var det tre tjurar i sällskap men de två mindre kunde jag räkna bort direkt.
Prover togs på samtliga fällda djur. Proverna kommer nu att analyseras på SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, för att se vilka sjukdomar som älgarna bär på. Ett speciellt intresse riktas mot fästingburna sjukdomar.
På södra Öland fortsätter nu kalvjakten till den 2 december och på norra Öland i Borgholms älgskötselområde kan jägarna fortsätta att jaga kalv till den sista januari.
Bernt Karlsson
Ola Antonsson

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Kima
det tog honom lång tid innan han lyckades räkna taggarna på båda skovlarna och insåg att älgtjuren var skjutbar.


Hvor mange takker skal de have for at være afskudsbare? Er det generelt i Sverige, eller svinger det fra sted til sted?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)