Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der gået mode i store huller med nye former ?
#1
Sidder og tænker lidt på de sidste par års nye kalibrer der er fremkommet, alle bygget med 45/70 som grundtanke. Først kom .458 american, som vist nok oprindeligt var et forsøg som US army stod for. Den ligger meget tæt op af den gamle kriger fra 1873 [Smile] Siden kom en træk og slip version i .45 Bla... Og nu en 450 Marlin ? Hvad *** skal det til for, jeg mener at kunne forstå behovet ved .458 American - nemlig at den kan køre i en Mauser lås. Men en bæltepatron til en Leveraction er da sygt i hovedet. Og træk og slip 45'eren ligner lidt en gammel 10,75 kaliber, hvilket sikkert er et hit på det tyske pølsemarked. Den sidste er i øvrigt med rebeated rim, og konstrueret for at kunne passe til en alt for lille klemmerik [xx(]

Joooh...Jeg ved det, det handler nemlig om at skabe et navn i branchen - at få egne kalibrer med. Men hvad med forbrugerne der sluger det råt, kan de overhovedet få ammunition om 25 år ? 45/70 govt. har jo kun været fremme i 132 år, og jeg vil gøre mit til at den er der om 132 år [:p]

Mvh.

Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Great Dane

Svar
#2
Nu satser du vist på at blive meget gammel[8D]

450 Marlin er såvidt jeg kan huske baseret på en af de utallige wildcats som blev lavet i 70'erne på basis af et eller andet H&H magnum hylster derfor bæltet den er blevet ændret for at den ikke skal passe i kammer på den originale kaliber. Jeg må tilstå at jeg ikke aner andet end hvad jeg kan læse mig til og som sådan er afhængig af skreven materiale.
Hvis der skal være begrundelser for alle kaliber kunne der sikkert afskrives en del .22 .30 .45 da de ligger meget tæt op af hinanden. Hvis det er firma navnet der er skæmmende så kan jeg ikke forstå at 45 Long Colt stadig eksistere den har da også et par år på bagen. derudover har alle våben fabrikanter et eller flere kaliber på samvittigheden bare se Winchester eller Remmington forskellen ligger mest i populariteten.
Valget af riffel er ikke bare et spørgsmål om kaliber men en del andre ting som bla. længde PRIS osv. Jeg kan ikke se at 450 Marlin skulle være et dårliger valg end andre i den størrelse ikke at den er ekstrem bedre men at den skulle være ringere fordi der eksistere et andet kaliber som er ældre er da ikke grundlag nok til at afvise den. en vil have konen andre datteren og her er konen meget gammel[xx(] Trøst dig måske når du ser tilbage om 132 år kan du svagt erindre et usagligt kaliber der plagierede den nu 264 årige 45-70. desværre har jagt til den tid nok været forbudt i 120 år[V]

Ole
Svar
#3
Hej GD,

tør jeg indrømme at en af årsagerne til at jeg meldte mig til dette forum at der er så mange 45/70 fans[Big Grin]

For nogle år siden førte mine (teoretiske[:I]) overvejelser, om den ultimative livsforsikring, mig til lever action. Og hvem kan sige lever action uden at sige 45/70?

Da jeg fandt Jim West havde jeg godt nok svært ved at se at hans 457 WWW Magnum var nødvendig, men våbenet... Til et specielt våben hører vel en speciel kaliber - og så spiser den stadig 45/70 og 410 til morgenmad.[8D]

Det er helt klart pionerene der køber de sidste nye kalibre - på den anden side er vejen til Alaska brolagt med døde (i hvert fald ruinerede) pionere.

Men som okj siger så bliver jagt nok forbudt. Hvordan har 45/70 det med kobberprojektiler? Den bliver aldrig den samme...[xx(]

hilsen
osterwald
Svar
#4
Lad os da bare få nogle flere kalibrer - dybest set kan alt tænkeligt jagt klares med en håndfuld forskellige af slagsen, men så ville vores hobby jo være omtrent lige så spændende som at samle på citater fra Gajol-æsker....
.45-70 er en udmærket kaliber - mest i kraft af udvikling der er sket længe efter, at den blev introduceret - her tænker jeg ikke mindst på røgsvagt krudt....de færreste har lyst til at slæbe rundt på en "handy" karabin med 80 cm pibe...
Men at påstå at .45-70 er bedre end andre grove kalibrer, der yder nøjagtigt det samme....nej det holder ikke rigtigt. Selvfølgelig ligger der markedsføringstanker bag enhver kaliberlancering, men der er jo intet nyt i, at erhvervslivet gør alt for at sælge deres produkter. Og at navnene bruges i markedsføringen gør jo ikke kalibrerne dårligere - tværtimod kan man sige, at markedsføringen kun for alvor fungerer, hvis kalibrerne beviser deres værd.
Bortset fra det, så synes jeg det er langt mere interessant at bemærke, at netop det truende blyforbud yderligere favoriserer de "gammeldags" grove kalibrer. Netop disse er jo istand til at lave et tilstrækkeligt hul i stort set hvad som helst med ikke ekspanderende kugler, så mon ikke der vil blive arbejdet en hel del mere på udvikling i denne kalibergruppe?
(Jeg har selv fundet en foreløbig favorit i Lazzeronis .416 Short Magnum, der passer i en 2.8" lås - der kan man da tale om en markant teknisk udvikling i forhold til kalibertypen fra sidst i 1800-tallet)

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#5
I TALER OM BLYFORBUD SOM OM DET VAR EN REALITET ?
FORELØBIG ER DET JO KUN DE DUMME SVENSKERE DER ØNSKER DET ?
OG DESUDEN VIL DER VEL OGSÅ OPSTÅ GODE ALTERNATIVE MATERIALER NÅR DET DET DREJER SIG OM KUGLE PATRONER, SÅSOM DEM VI FIK TIL HAGLPATRONER ELLER HVAD ???
LEIF R.
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#6
Alt det der med at skyde med stadig hurtigere og mindre projektiler er jo stort set kommet som en reaktion på 3 ting:

1: rekyl-tolerance eller mangel på samme...[xx(]
2: Den misforståelse at det gælder om at "overføre" så stor en mængde energi til "dyret" som muligt, og at det på en eller anden magisk måde (Det må være magi, for det er ikke lykkedes nogen at bevise det endnu) skulle være det afgørende når "dyret skal dø"

3: Det at det skulle være en for stor mental belastning for en jæger at tage hensyn til kuglebanens krumning på jagtligt relevante afstande.

Et eksempel: Jeg har mødt mange "jægere" der har udråbt min 6.5x55 til at "ikke at skyde fladt nok"... gad vide hvad de ville sige om en 45-70[Big Grin] De samme jægere har ofte selv en 300Wm som de fodrer med 180 grains projektiler.... go figure.......[^]

Til sommer agter jeg at teste en 458Lott med 540 grains bly til en eller to nordsjællandske bukke! (ca. 1800fps)
Jeg ejer endnu ikke en 45-70 ... meeen hvem ved?

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#7
Nej, det er desværre ikke kun de "dumme svenskere" der bringer emnet på bane. Formanden for paraplyorganisationen for europæiske jægerforbund Yves LeCoque er meget aktiv i samme spørgsmål (Man fristes til at kalde ham et af de meget få internationale ord foruden Coca-Cola...ordet jeg tænker på begynder med et i....)
Iøvrigt er da ingen tvivl om, at der kan findes alternative materialer....det kommer nok bare til at få vidtrækkende konsekvenser for jagten - bl.a. er det på nuværende tidspunkt svært at forestille sig økonomisk træning af små kommende jægere, hvis blyet i kaliber .22 lr skal væk!

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)