Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
forskellen på classic og M97 DL
#41
Hej Karoma,

På M97 Classic er pibe og låsestolen krympet sammen,
så det er absolut et bøssemager job, at udskifte piben.
På M97DL er det eneste du behøver en umbrakonøgle og 2 minutter,
det er meget nemt og ligetil.

Knæk og bræk
Flemming
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#42
Thomas

Teoretisk set er der ingen forskel, men i praksis kan der være lidt,
men ikke noget der har den store betydning i praksis.

Hvis man er så uheldig, at have en noget følsom pibe, skal man være
ekstra opmærksom på, om træet rør ved piben. Når skæftet er længere
er der større chance for, at problemet kan opstå. (Jeg springer helt over kapitlet, hvor piben er spændt fast i skæftet)

Derudover kan det være lidt sværere, at skyde med en kort pibe, men det har ikke noget med præcisionen at gøre.

Karoma

97 eren har integrerede baser - skæftetræ er en smagssag, men jeg finder at de generelt er flotte. Det er jo levende materialer, og der
vil jo være forskel fra skæfte til skæfte, og fra sending til sending,
men der kan jo tilkøbes skæftetræ i forskellige klasser - det er vist kun fantasien der sætter grænsen [Wink]

Det er ufattelig let at skifte løb på M 97 DL, men det er en anden
sag på 97 classic. Som jeg har forstået det, skal løsestolen varmes
op, idet den er krympet i. Det er overhovedet ikke noget problem,
men jo ikke et vekselpibe system.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Thomas

Teoretisk set er der ingen forskel, men i praksis kan der være lidt,
men ikke noget der har den store betydning i praksis.

Hvis man er så uheldig, at have en noget følsom pibe, skal man være
ekstra opmærksom på, om træet rør ved piben. Når skæftet er længere
er der større chance for, at problemet kan opstå. (Jeg springer helt over kapitlet, hvor piben er spændt fast i skæftet)

Derudover kan det være lidt sværere, at skyde med en kort pibe, men det har ikke noget med præcisionen at gøre.

Karoma

97 eren har integrerede baser - skæftetræ er en smagssag, men jeg finder at de generelt er flotte. Det er jo levende materialer, og der
vil jo være forskel fra skæfte til skæfte, og fra sending til sending,
men der kan jo tilkøbes skæftetræ i forskellige klasser - det er vist kun fantasien der sætter grænsen [Wink]

Det er ufattelig let at skifte løb på M 97 DL, men det er en anden
sag på 97 classic. Som jeg har forstået det, skal løsestolen varmes
op, idet den er krympet i. Det er overhovedet ikke noget problem,
men jo ikke et vekselpibe system.

Mvh. AB



men det vil sige hvis jeg forstår dig rigtig, at hvis man kan holde træ fri af piben så er der ingen præcision forskel..?
Men hvad så ude i enden af skæftet er piben heller ikke fast gjort der? ( jeg snakker self om nye rifler )

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#44
Piben er kun fastgjort til låsestolen og låsen. Den er ikke i kontakt med skæftet. Låsestolen er derimod i god kontakt med skæftet idet der er lavet en bedding der gør at låsestolen passer helt præcist ned i skæftet. Skæfte og låsestol er så skruet sammen med 2 skruer.
Mvh.

Yeti
Svar
#45
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Piben er kun fastgjort til låsestolen og låsen. Den er ikke i kontakt med skæftet. Låsestolen er derimod i god kontakt med skæftet idet der er lavet en bedding der gør at låsestolen passer helt præcist ned i skæftet. Skæfte og låsestol er så skruet sammen med 2 skruer.



ok, så hvis man har to rifler, en med halv og en med fuldskæfte. Så er de fuldstædig ens, på nær at den fuldskæftede har skæfte hele vejen ud til pibens munding, men uden på nogen måde at have mere kontak med piben, låsestolen osv end en halvskæftet riffel har. Er det rigtig forstået?
Hvis man nu engang skulle være så heldig, at få fat i sådan en fuldskæftet. Hvad kaliber mener I så det skulle være, er 30.06 for stor ( for meget krudt til det korte løb )???

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#46
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Piben er kun fastgjort til låsestolen og låsen. Den er ikke i kontakt med skæftet. Låsestolen er derimod i god kontakt med skæftet idet der er lavet en bedding der gør at låsestolen passer helt præcist ned i skæftet. Skæfte og låsestol er så skruet sammen med 2 skruer.



ok, så hvis man har to rifler, en med halv og en med fuldskæfte. Så er de fuldstædig ens, på nær at den fuldskæftede har skæfte hele vejen ud til pibens munding, men uden på nogen måde at have mere kontak med piben, låsestolen osv end en halvskæftet riffel har. Er det rigtig forstået?
Hvis man nu engang skulle være så heldig, at få fat i sådan en fuldskæftet. Hvad kaliber mener I så det skulle være, er 30.06 for stor ( for meget krudt til det korte løb )???

mvh Thomas



Jeg er ikke ekspert i fuldskæftede rifler, men det er ikke dem du ser flest af til feltskydningerne. Nogle synes at de er smukke andre ikke og til jagt på 'danske afstande' er de også præcise nok. Om det så er fordi det yderligere skæfte er i vejen i skudøjeblikket, eller fordi piben har sværere ved at komme af med varmen det ved jeg ikke, men jeg er sikker på at der er nogle her inde der har et meget godt bud...
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)