Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikke T3
#1
Jeg er ved at overveje at købe en Tikka T3 i 270 win eller 300win mag. Jeg kan dog ikke ikke finde ud af hvilken jeg skal undersøge nærmere mht priser mm. Jeg skal bruge en med plastik skæfte og der er 3 der ser interessante ud.

Lite
Varmint
Tatical(Fåes dog kun i 300 win mag)

Det eneste reelle forskel jeg har kunne finde var vægte på et kilo mere på Varmint og tatical og justerbar kindpude på tacticalen. Der står ved disse 2 at man får en tungere pibe.

Nogen af jer der kan hjælpe mig med forskellen på disse 3 og hvilken jeg skal undersøge? Altså udover den dejlige gang salgsludder om hvor fantastiske de der står på tikka hjemmeside?

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#2
Det kommer meget an på, hvad du skal bruge den til. Som du selv skriver, så er varmint og tactical med tung pibe. Det forbedrer præcitionspotentialet, og giver mulighed for at skyde flere skud inden piben bliver varm. Til gengæld er den ikke så handy til pürshjagt. Er det til almindelig jagt på "danske afstande", så plejer Tikka ikke at have ry for at sprede mere end de kan bruges til det [Wink]. De har oftest meget fin "out of the box" præcision.
Prøv at holde dem i hånden. Der stod indtil for nylig både en lite og en varmint i Aktiv Fritid i Køge. Jeg ved ikke om de står der mere, ring til dem hvis du har mulighed for at komme forbi.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#3
Jeg har kun offenligt transport og bor i hillerød. Ved ikke lige hvordan det kan hænge sammen. Kender ikke lige S-tog.

Men det er ikke på danske afstande jeg er interesseret. Det skal være til skud på 150-200 meter.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#4
Det mener jeg også er danske afstande [Wink]. Hvad skal du ramme derude? er det en buk eller en skade?

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Kronvildt på højlands jagt i skotland forhåbenlig Smile Og hvad der ellers tilbyder sig af jagt muligheder på lange skudhold

Må indrømme inden for min begrebs verden dækker danske forhold ikke ud på så lange afstande eller det er i hvertfald ikke mange der har muligheden for at få afgivet et forsvarligt skud på den afstand.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#6
Så ville jeg klart vælge liten, den er noget rarere at bære rundt på. Og hvis du ikke kan ramme en kronhjort i træfområdet på 250 meter med den, så kan du heller ikke med de andre. Du skal bare væreopmærksom på hvor blødt forskæftet er, hvis du vil skyde med bipod. De billige plastikskæfter er ikke alle lige gode [V]. Eller også er det lige det de er [Big Grin].
S-toget går forresten lige til køge, og så kan du gå til Aktiv Fritid på 5 minutter. Men ring da lige til de butikker der ligger tættere ved først.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#7
Til hoejlandsjagt bliver vaegten af vaabnet en vaesentlig faktor...Det ene kilo til halvandet bliver meget i loebet af en dag...Og 150-200 kraever ikke en varmint-riffel, saa jeg tror du skal ud paa laengere afstande foer end den ekstra vaegt giver en fordel.
Vaer obs paa at T3 lite i 300 winmag er noget naer ren og skaer ondskab, pga. rekylen (jeg talte med en der havde en)....

Ikke for at lede dig paa afveje, men har du overvejet en ruger MkII? Samme pris, men dem jeg har staaet og rodet med virkede langt mere "faste" i deres plastic-finish end tikkaerne, ikke saa meget der knirkede.

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#8
ujensen min plan er at smække en æstetisk flot bipod på[:o)]

Æstetisk glemmer vi vist lige for det bliver de aldrig, men jeg vil have en bipod på og havde lidt svært ved at tolke det du skrev om billige plast skæfter?

Modo: Det må jeg indrømme jeg ikke har. Kan ikke genkalde mig jeg har set en. Valget er faldet fordi jeg har skudt med en 270 win og det var en god oplevelse og det fungerede.

En varmint vejer ikke mere end 3,6 kg og min sauer 202 i træ vejer 3,4 eller der omkrind. Det er 200 g forskel, så det med vægten og bærer rundt bør ikke være det afgørende i den sammehæng. Der i mod er det mere interessant at den sparker som et æsel om man må være så fri i Lite med 300 VM.

Ud på hvor lang afstand begynder det at have betydning at det er en varmint for jeg kommer aldrig til at ligge og lave hurtig skydning med den.
Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#9
Problemet med nogle af de billige skæfter er først og fremmest at de er for bløde. Det vil sige at man i uheldige situationer kan få skæftet til at ramme piben. Især ved brug af bipod er det vigtigt, da hele riflens vægt hviles på et punkt meget langt ude på skæftet. Den bedste måde at checke det på er nok at skyde med den mens man presser fra forskellige retninger. Det er nok mere realistisk at klemme/vride/presse på det i forretningen og jeg mener at man får et ret godt billede af det ved at mærke på det. Man kan jo have en med, der hele tiden prøver om der kan være et stykke papir mellem pibe og skæfte.
Jeg kender ikke litens skæfte, men jeg synes at det virker fornuftigt på varminten. Jeg har selv haft en dårlig oplevelse med en Savage, men det er da blevet rimeligt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#10
Hehehe Christensen....jeg er muligvis inhabil i dette spoergsmaal, men det du leder efter er jo en steyr scout....Let (2.9kg), med fint punch (308w, lav rekyl) og med indbyggede stoetteben, evt. med intigreret skinne saa du kan smide et par Harris Bipods paa....

"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Modo

Hehehe Christensen....jeg er muligvis inhabil i dette spoergsmaal, men det du leder efter er jo en steyr scout....Let (2.9kg), med fint punch (308w, lav rekyl) og med indbyggede stoetteben, evt. med intigreret skinne saa du kan smide et par Harris Bipods paa....

"You learn something new and depressing every day"



De er jo grimme som arvesynden[xx(] Håber ikke jeg fornærmer dig alt for meget[Big Grin]

Men er rimeligt sikker det skal være en tikka T3.

Men hvor langt skal man ud før man får glæde af varmint piben?

Ved i hvor meget sådan riffel ca. skal koste? Har fået et tilbud på 7200 og 7600 for henholdvis 270 w og 300wm

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#12
Hvis jeg stod i din situation, ville jeg vælge udfra disse kriterier.

Skotsk kronvildt er ikke større, end de kan skydes med en 243, på endog meget lange hold. Derfor ville jeg vælge 270'eren.

Den har ikke så meget rekyle som en 300WIN, så derfor ville jeg vælge en med tynd pibe, for så er den let at bære rundt på.

Med en bipod, så skal det være meget, meget lange hold, før den ekstra stabilitet den tykke pibe giver, kan bruges til noget.

Jeg vil nærmest kalde det ikke jagtrelevante afstande.

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Jeg vil nærmest kalde det ikke jagtrelevante afstande.


Jeg er helt enig, men ikke for at lokke: Tør du definere det?[Big Grin]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#14
Hej Skovfogedelev!

Varmint-udgaven fås også i en Super Varmint. Den har samme skæfte som Tactical-udgaven, men med stainless pibe og lås. Hvis du vil have den ned i vægt kan du jo vælge den med 20" pibe - det reducerer da vægten en del!!!

Nu er jeg ikke den store langdistanceskytte, så jeg ved ikke hvor meget selve matchpiben rent fysisk har at sige for præcisionen, men udmiddelbart tror jeg det er meget lidt. Forskellen ligger nok mere i en bedre balance og varmeafgivelse... Jeg har selv stået med en Super varmint i hånden, dog med den lange pibe (24" tror jeg det er). Den føltes noget næsetung. Samme opfattelse havde jeg af en Remington 700P med 26" pibe. Da jeg så fik en 700 LTR med 20" pibe i hånden var det en helt anden sag - perfekt balance - den har jeg så købt [Big Grin]

Tilbage til din kommende Super Varmint... Du skal ikke være bange for at præcisionen bliver dårligere med den korte pibe - der skal du ud på LANGE afstande før det ses. Til jagt ud til 300 meter er det intet problem - slet ikke i en 270'er!

Det at det er en kort riffel gør det også nemmere at skjule i S-toget [Smile]

Sidst men ikke mindst, så er det jo rart med rustfrit stål i det skotske højland...[Wink]

Brug en 130 grains kugle - evt. Hornady SST, så har du en lækker cocktail med en 270'er (taler af erfaring [8D])

...overvejede at skifte min S&L ud på et tidspunkt - netop til fordel for en Tikka T3 Super Varmint i .308W - derfor gjorde jeg mig en smule research om den...
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Claxel
Jeg vil nærmest kalde det ikke jagtrelevante afstande.


Jeg er helt enig, men ikke for at lokke: Tør du definere det?[Big Grin]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



UUUUUUUUUHHHHHHHH

Jeg prøver [^]

Hvor bred er en snæver vending ¿¿

Hvad er højest, et tordenskrald eller rundetårn[?][^]

Det er ikke til at sætte facit på begreber, det er op til den enkelte ...

Jeg mener stadig at: En riffelkugle kan dræbe, på længere hold end de fleste kan anskyde!!!!

Men et eller andet sted derude, går efter min mening, grænsen mellem jagt og præcisionsskydning ...

Når først man skal til at kompensere for vind, temperatur, afstand, vinkel, kanting og hvad ved jeg, så skulle man måske overveje at begynde jagten og snige sig nærmere.

En, eller max to ting skal man i min verden højest kompensere for, hvis det ikke er decideret bjergjagt man er på ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#16
- det kunne jeg ikke være mere enig i!!!!!!!!!!! Jeg glemte måske at tilføje, at jeg aldrig kunne finde på at skyde andet end papir eller dets lige ud på de 300 meter.
Svar
#17
Jeg købte en tikka T3 hunter 270win med træpind, spritny til 4000 hos østjysk sidste år[Wink]. Den skyder uhyggelig godt out of the box. Med bipod kunne jeg sætte 9 a 10 skud så de indbyrdes alle rørte hinanden[:p], der var en flyer[B)] men ikke mere end 2 cm væk, så mon ikke det er ok til de længere afstande også. Den slår lidt men ikke noget man bliver pylret af, jeg har afskudt 50 skud på en formiddag uden problemer. Man får meget riffel for pengene, især hvis man kan finde den til en god pris[Big Grin]

+GONE2HUNT+


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hej Skovfogedelev!

Varmint-udgaven fås også i en Super Varmint. Den har samme skæfte som Tactical-udgaven, men med stainless pibe og lås. Hvis du vil have den ned i vægt kan du jo vælge den med 20" pibe - det reducerer da vægten en del!!!

Nu er jeg ikke den store langdistanceskytte, så jeg ved ikke hvor meget selve matchpiben rent fysisk har at sige for præcisionen, men udmiddelbart tror jeg det er meget lidt. Forskellen ligger nok mere i en bedre balance og varmeafgivelse... Jeg har selv stået med en Super varmint i hånden, dog med den lange pibe (24" tror jeg det er). Den føltes noget næsetung. Samme opfattelse havde jeg af en Remington 700P med 26" pibe. Da jeg så fik en 700 LTR med 20" pibe i hånden var det en helt anden sag - perfekt balance - den har jeg så købt [Big Grin]

Tilbage til din kommende Super Varmint... Du skal ikke være bange for at præcisionen bliver dårligere med den korte pibe - der skal du ud på LANGE afstande før det ses. Til jagt ud til 300 meter er det intet problem - slet ikke i en 270'er!

Det at det er en kort riffel gør det også nemmere at skjule i S-toget [Smile]

Sidst men ikke mindst, så er det jo rart med rustfrit stål i det skotske højland...[Wink]

Brug en 130 grains kugle - evt. Hornady SST, så har du en lækker cocktail med en 270'er (taler af erfaring [8D])

...overvejede at skifte min S&L ud på et tidspunkt - netop til fordel for en Tikka T3 Super Varmint i .308W - derfor gjorde jeg mig en smule research om den...



Det med S-tog plejer ikke være det store problem... Det er mere når man går rundt med en stor aflang grøn taske på ryggen på KBH hovedbanegård man føler sig lidt speciel[^]

Problemet med Super Varmint er jeg ikke rigtigt kan lide rustfrit stål som riffel pibe.

Lyder som en rigtig god handel du har gjort dig der Tommy Jeg bliver helt misundelig Smile

En af grundende til jeg overvejer en 300WM er at der ser ud til at være et større og billigere kugle udvalg til denne kaliber frem for 270W

Edit:Så vidt jeg kunne se var Super varmint kun tilgengængelig med 23½" pribe

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#19
...sorry - det er mig, der har set forkert. Varmint med 20" pibe laves kun i den almindelige udgave og i Tactical! Jamen så skal det da bare være en almindelig Varmint med 20". M.h.t. kalibervalg, så kan jeg ikke hjælpe dig, da jeg aldrig har skudt med en .300WM. Jeg kan dog sige, at jeg er meget glad for min .270W pga. den relativt lave rekyl (hvis du skyder med 130 grains).

M.h.t. priser på ammo, så er 270'eren rimelig billig i jagtammo. Jeg fik 100 stk. Hornady 130 grains SST for 800 kr... Grunden til, at jeg overvejde at skifte til .308W var udelukkende den billigere træningsammo. I mellemtiden har jeg dog fundet en, der hjælper mig med at lade, så prisen kan holdes nede...

Personligt har jeg ikke brug for adskillige kugletyper - jeg synes det er sjovere at lære en - to rigtig godt at kende (hhv. 130 grains og 150 grains). Med disse to kuglevægte er jeg rigtig godt kørende. Ind til videre er det SST jeg satser på - den leverer altså varen!

Glæder mig til at høre hvad det bliver til [Big Grin]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Jamo
Ind til videre er det SST jeg satser på - den leverer altså varen!

Glæder mig til at høre hvad det bliver til [Big Grin]


Hvis du smider en krone mere per kugle får du den bondede udgave (Interbond). Det kunne måske være en ide at få lavet nogle af dem, hvis du skal skyde på vildt der er større end rådyr.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)