Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jagtmoral????
#1
Hej alle

Forleden (i sidste uge) var der kronvildtjagt i en nærliggende statsskov.
Jagten blev afholdt som såkaldt stortryk, og der blev nedlagt ca. 12 stk. kronvildt på statens arealer.
Så vidt - så godt.

Men en nabojæger havde sat sig i skellet og skød 7 (syv) stk. kronvildt som blev presset ud fra statens arealer.

Hvad synes I - er det OK eller hva'?

I kan nok regne min holdning ud - ellers havde jeg nok ikke bragt det frem.

mvh
Korthår
Svar
#2
Han skulle have et skridtspark lige på stedet [xx(]

7 stykker kronvildt er da vist lige i overkanten - selv for en skeljæger [:0]

Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#3
Jeg kan godt forstå at han benytter sig af trykket til at skyde et stykke kronvildt. Om det er rigtigt eller forkert, kan jeg ikke vurdere. MEN SÅ SLUTTER FESTEN FANDME! Han burde trækkes ind til en kammeratlig samtale, hvor han skulle forklare rimeligheden i det han har gjort.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#4
Citat:quote:

Men en nabojæger havde sat sig i skellet og skød 7 (syv) stk. kronvildt som blev presset ud fra statens arealer


Det er bare for[Image: u0102.gif],1 eller 2 havde været fint, efter min mening[^]

Citat:quote:

selv for en skeljæger

Tja, hvad er en skeljæger?, manden kan jo i princippet være ejer af flere hundrede ha.
Jeg synes IKKE at det er ok at skyde 7, men vi har et lidt andet syn på kronvildt herovre, specielt indenfor landbruget.

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#5
Jeg kan godt forstå at han benytter sig af trykket til at skyde et stykke kronvildt.
det forstå jeg ikke: alene det at sætte sig på post når naboen driver på sit areal, er til at brække sig af.

ps. dette sker også på Djursland[Sad!]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Det er enormt sørgeligt at sådan noget finder sted, jeg har selv været på jagt i den pågældenne statsskov en del gange, og ved af personlig erfaring at distriktet og vildtforvalteren gør ALT for ikke at støde naboerne, samt driver en fin afskydnings politik med hensyn til alder og køn af dyrene, men dette gengældes helt klart ikke, desværre er det jo sådan at det kan ses på distriktets hjemmeside når der afholdes jagt, måske skal man undlade at gøre det i fremtiden. Desuden vil jeg mene at det her ikke drejer sig om jagt men om avlivning, fy for s...n[xx(][xx(]
Leif R.

The Shootist
.45 forever
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#7
Ja nu skal man jo passe på hvad man siger/skriver.... men at folk opfører sig sådan er sku en skændsel, indiskutabelt!
Folk der opfører sig således må ubetinget være langt uden for pædagogisk rækkevidde[xx(]

På et område i udlandet, hvor jeg ofte kommer, er det helt normalt og direkte accepteret at naboerne ringer til hinanden når de hver især holder trykjagt, for det første for at få dækket stykkerne ordentligt af og for det andet for at få sikkerheden på plads.

Her hjemme ville det nok være utænkeligt og relativt naivt at stole på folk på den måde men bevares, man har da lov at drømme[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
På et område i udlandet, hvor jeg ofte kommer, er det helt normalt og direkte accepteret at naboerne ringer til hinanden når de hver især holder trykjagt, for det første for at få dækket stykkerne ordentligt af og for det andet for at få sikkerheden på plads.

for en måneds tid siden var jeg inviteret på noget lignende nede i Eifel området:
6 naborevirer holdt tryk fra 1000 til 1400 på samtlige 3000 ha. hvert revir skulle så drive med 2 hundekobler.
det var ret voldsomt da skydningen begyndte at runge i bjergene.
resultat på 4 timer var 170 stk vildt

men dette var organiseret samarbejde og ikke hegnskyderi

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#9
Skeljægerne skød ca 25 skud, men de var der også på de tre tidliger jagter der har været afholdt.
Svar
#10
Hvad gør man egentligt ?
Mam er taget tidligt hjem fra festen igår, for at kunne tage tidligt afted næste morgen. Bruger 15-20 minutter på at liste sig til det rigtige sted, hvorefter man efter en halv time hører der bliver blæst "Jagt begynd" fra en af de omkringliggende naboer.

Går man øjeblikkeligt fra stedet ?
Sidder man lige 5 minnutter ?
Bliver man siddende, for lige at se hvad der kommer forbi ?
Sidder man bare lige for at få ondt i røven af de skud der falder hos naboen ?

(Dette er ment som et debatemne) Jeg er selv i tvivl om hvad det etisk korrekte er !!!

Hilsen Steen
Svar
#11
Citat:quote:

Hvad gør man egentligt ?
Mam er taget tidligt hjem fra festen igår, for at kunne tage tidligt afted næste morgen. Bruger 15-20 minutter på at liste sig til det rigtige sted, hvorefter man efter en halv time hører der bliver blæst "Jagt begynd" fra en af de omkringliggende naboer.

Går man øjeblikkeligt fra stedet ?
Sidder man lige 5 minnutter ?
Bliver man siddende, for lige at se hvad der kommer forbi ?
Sidder man bare lige for at få ondt i røven af de skud der falder hos naboen ?

(Dette er ment som et debatemne) Jeg er selv i tvivl om hvad det etisk korrekte er !!!

Hilsen Steen


Man går over og siger til jagtlederen at de lige må finde en anden dag , eftersom at du altså er på jagt og ikke vil have at de skyder det vildt som bliver trykket ind på deres jord[Big Grin][Big Grin]

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#12
Hvad gør man egentligt ?
Man er taget tidligt hjem fra festen igår, for at kunne tage tidligt afted næste morgen. Bruger 15-20 minutter på at liste sig til det rigtige sted, hvorefter man efter en halv time hører der bliver blæst "Jagt begynd" fra en af de omkringliggende naboer.

da jeg selv holder af at kaste med sten, skal hjorten være meget stor før riflen løftes. alligevel bliver jeg nok siddende for uset at observere hvad de satans naboer laver af ulykker[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Just Shoot,

du bliver da selvfølgelig siddende og kommer der et stykke vildt skyder du.

Der hvor kæden for længst er hoppet af er f.eks det tilfælde tråden startes med[xx(]

Personligt ville jeg da ikke forlade min egen jagt fordi naboen begynder at jage på sin jord. Aldrig.
Derimod kunne jeg heller aldrig drømme om at skyde som beskrevet, under nogen omstændigheder.

jeg synes dog oftere og oftere man oplever/ser/hører om lignende grådige nedskydninger. Hvad er det der sker i hovedet på folk???

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by STROM

Jeg kan godt forstå at han benytter sig af trykket til at skyde et stykke kronvildt.
det forstå jeg ikke: alene det at sætte sig på post når naboen driver på sit areal, er til at brække sig af.


Jeg skriver at jeg forstår det, jeg skriver ikke at jeg synes at det er i orden.
Jeg er ikke opvokset med jagt, og har derfor ikke mesterlæreuddannelsen. Derfor mangler jeg en del nuancer, som man ikke får på et jagttegnskursus.Samtidig giver det en mulighed for at se tingene lidt på afstand, og ikke være så bundet af "sådan har vi altid gjort". Jeg kender ikke til skeljægerproblematikken på min jagt, men har ofte været irriteret over reglen omkring jagtstigers afstand til skel. Jeg kan nu se hvorfor den er der. Jeg synes bare at det er en mærkelig måde at regulere det på. Hvis der står et træ, må man jo gerne klatre op i det. Desuden er det jo ikke et problem med kuglefang i kuperede områder.
Problemet er jo ikke at han sidder i skellet, og skyder, problemet er at han gør det når naboen driver jagt, og dermed udnytter det tryk.
Det er altså ikke i orden at udnytte tryk fra andre jagter
Det er åbenbart heller ikke i orden (ifølje DJ) at udnytte tryk fra landbrugsmaskiner (i DK)
Er det i orden at udnytte tryk fra et motionsløb?
Det er åbenbart i orden at udnytte tryk fra vind/bølger (andetræk
Det er åbenbart i orden at udnytte tryk fra hunde og børn med kæppe [Big Grin].
Det er ikke helt let.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#15
Uffe nu er du ikke seriøs, "tryk fra børn" lad manden gå på jagt på sin side men at skyde så mange er ren grådighed, faktisk så lavt at jeg får kvalme ved tanken, når man ved at dem der jager på statsskovdistriktet overholder en parole med hensyn til størrelse mm. og så sidder han bare og slagter krondyr på samlebånd..ÆKELT
Leif R.

The Shootist
.45 forever

Ps. mit fromme ønske er at han skyder med Bl.... og at en kugle sætter sig i løbet....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Uffe nu er du ikke seriøs, "tryk fra børn" lad manden gå på jagt på sin side men at skyde så mange er ren grådighed, faktisk så lavt at jeg får kvalme ved tanken, når man ved at dem der jager på statsskovdistriktet overholder en parole med hensyn til størrelse mm. og så sidder han bare og slagter krondyr på samlebånd..ÆKELT
Leif R.

The Shootist
.45 forever

Ps. mit fromme ønske er at han skyder med Bl.... og at en kugle sætter sig i løbet....


Den med børnene var en lille joke, derfor: [Big Grin]
Men det er da interessant hvad der gør at noget er i orden, og noget andet ikke er.
Med hensyn til antallet er jeg ikke uenig [xx(].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Ps. mit fromme ønske er at han skyder med Bl.... og at en kugle sætter sig i løbet....



Jeg er helt ny på goinge forum men har kigget lidt og det her er da et af de værste indlæg jeg har læst [xx(]
Svar
#18
Hej Alle

Jeg kan kun tilslutte mig, at det lyder forkasteligt - Det ser ud til at vi kan blive enige om, at forarges i fællesskab. Sjovt nok så var holdningerne noget mere splittede da det gik på at udnytte, når majsen (eller andre afgrøder) bliver høstet. Jeg må tilstå, at jeg ikke kan se den store forskel. Er det antallet eller måden det bliver gjort på, der er afgørende??

Og hvad gør man så når naboen starter jagten, når man selv at ude og kikke efter et stykke vildt. Jeg har oplevet det et par gange - Det har ofte resulteret i, at der hurtigt er kommet et stykke råvildt forbi, som jeg har skudt. Så har jeg så stoppet jagten, da jeg har fået hvad jeg kom efter....

Mvh.

Jørgen
Svar
#19
Jeg er helt ny på goinge forum men har kigget lidt og det her er da et af de værste indlæg jeg har læst

lad mig rediger Leif´s indlæg: måtte han have taget fejl af MRP og R1

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej Alle
Og hvad gør man så når naboen starter jagten, når man selv at ude og kikke efter et stykke vildt. Jeg har oplevet det et par gange - Det har ofte resulteret i, at der hurtigt er kommet et stykke råvildt forbi, som jeg har skudt. Så har jeg så stoppet jagten, da jeg har fået hvad jeg kom efter....


Der går din grænse mellem rigtigt og forkert så. Min ligger ret tæt på.
Hvad er det nu man kalder folk der ikke kan skelne mellem rigtigt og forkert...

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)