Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kaliber 8
#1
Daws

En af mine udmærkede kolleger sad idag og snakkede om et gammelt arvestykke han har i våbenskabet.... En haglbøsse i kaliber 8.
Jeg blev lidt nysgerrig og prøvede at finde lidt om hvad et er for noget, hvad de har været brugt til osv... men synes ikke lige det har givet det store resultat.
Kollegaen ved heller ikke rigtigt noget om kaliberen og han kunne også godt tænke sig at komme til at skyde med den, men det er jo ikke ligefrem standard i jagtforretningerne.
Er der nogen af jer der kender til forhandlere? Eller skulle han prøve at høre en eller anden sortkrudtsforening om de har ekspertisen?

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#2
Hej Jimmy.
Hvilket fabrikat er kanonen??
Kaliber 8 er ikke lovlig til jagt her i DK,og man kan heller ikke købe ammo til den.Men sjov-dét er sådan en stor skyder[Smile] Kan du ikke tage et par billeder af den og poste dem her?

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#3
Han har også en speciel tilladelse til den, og jeg skal nok få fat i nogle billeder på et tidspunkt og få spurgt til mærket, men vi arbejder på Grønland og hans våben er i DK så der kommer til at gå lidt inden de ligger her .-)

Jimmy

17 HMR, 30.06, 416 Rigby
Svar
#4
Hej Jimmy

Jeg ved, at kaliber 4 blev brugt til havjagt. Den blev monteret i
en gaffel i stævnen af skydeprammen, og blev anvendt til at "skyde på
flok"

Sansynligvis har 8´eren haft samme anvendelse !

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#5
Prøv at søg på "Punt gun" på nettet.Dét er alvorlige haglbøsser![B)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)