Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
6mm BR vs 6mm XC
#1
Historik: I 2002 købte jeg en Sako Varminter i 6mm PPC det var dengang det store kaliber i bænkskydning i USA. Kort tid efter kunne norma’s ammunition ikke længere skaffes af sædvanlig vej, og for et par år siden stoppede Sako produktionen af fabriks ammunition og hylstre. Vanskeligt tilgængelige hylstre, lette kugler med dårlig BC og trangen til at prøve noget nyt har overbevist mig om, at det er tid at skifte til et andet kaliber. Jeg har indkøbt en Sako 75 Varminter 22-250 der skal ompibes i 6mm BR eller 6mm XC. Præcisionen i begge kalibrer er i top, det der taler til 6mm BR’s fordel er at den efterhånden er velafprøvet, men jeg har dog allerede hørt rygter om udfasning i løbet af få år. 6mm XC’ern har en højere udgangshastighed med tilsvarende kuglevægt, og skulle føde bedre fra et magasin (det bliver dog næppe det store problem i Sako’ens tilfælde), så argumentet for at vælge 6mm Xc’ern skulle være troen på at den er mere fremtidssikret.

Hvad mener I - er 6mm XC fremtiden, eller blot en wildcat der har stukket næsen op over vandet for snart at forsvinde igen?

Hilsen JM – Råd mig nu ikke til at købe en 6,5x55 jeg har en!
Svar
#2
Hvad er der egentlig i vejen med .22-250´eren?

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#3
Der er intet i vejen med 22-250’ern jeg foretrækker bare en 6mm kugle, tungere, højere BC og efter min mening mere velegnet til jagt. Står du og mangler en næsten ubrugt 22-250’er pibe er der snart en til salg.

Hilsen JM
Svar
#4
Nej tak, jeg sværger selv til .243 win[Big Grin]

MVH Anders
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#5
Hej 6mm

Har selv haft en søgen på at bygge den perfekte 6mm udaf min 243w.
Det ville jo være spændende med en mere eksotisk kaliber 6mm end 243W

6ppc er jo genial indtil 300m, så tager 6br over. Ja, men vi snakker bænkskydning. Jagt og feltskydning vil man ikke kunne mærke forskel. Har lavet 3 skudsgrupper på 12 mm på 100 m med min 243w med fast anlæg, altså ikke i bænk. Desuden slipper du for korte hylster og repertere problemer. Hylster er billige og nemme at få fat i.
summa summarum er at jeg har beholdt 243W.

Har du haft problemer med at repertere med 6ppc??

Her en god hjemmeside, som du måske kender.

http://www.6mmbr.com/6XC.html

6XC kan jeg se du vil bygge, jeg ønsker dig held og lykke, glæder mig til at høre mere om den fra dig.
I didn't come this far to miss!
Svar
#6
Der er ingen problemer med repetering i Sako 6mm PPC. Magasinet er tilpasset hylstrets korte længde.

Angående 6mm PPC’ern så er jeg enig i at det på mange måder er det ideelle kaliber til præcisionsskydning, blot mener jeg at distancegrænsen går ved 200m. Med en BC for match kugler 0.270 er vindfølsomheden meget stor på længere afstande, det kan let koste de sidste 10 point ved en feltskydning (hypotetisk i mit eget tilfælde - da jeg vil få langt flere point ved at lade være med at skyde på nabo skiven).

Nærmere følger når 6mm XC’ern er færdigbygget.

Skød for øvrigt selv med en 243 før jeg skiftede til 6mm PPC.

Hilsen JM
Svar
#7
Tag det også som misundelse, og ikke en løftet pegefinger[Big Grin]
Jeg er bare kedelig og fornuftig (læs fattig) og forsætter med 243w

Hvilken stigning vælger du på løbe og hvor langt?
I didn't come this far to miss!
Svar
#8
Jeg er også fattig og jo mere jeg skyder des fattiger bliver jeg....men det er sjovt!

Hilsen JM
Svar
#9
Stigning: 1-8" længden har jeg ikke helt bestemt endnu 58-62 cm.

Hilsen JM
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)