Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til valg af kikkert
#1
Hej Gruppe

Jeg har fået mulighed for at få en kikket hjem fra USA, så nu har jeg brug for lidt gode råd.

Det er naturligvis relevant at vide hvad kikkerten skal bruges til – I første omgang er det til jagt i DK, men på sigt skulle det gerne blive til noget elgjagt i Sverige….

Umiddelbart har jeg kik på Leupold VX-III serien. Og der er tale om enten:
3,5-10*40
3,5-10*50

Hvad vinder jeg ved at gå fra 40mm til 50mm i optik-diameter??

Hvilket trådkors skal man vælge Duplex, Heavy-duplex, Boone & Crocket – eller et belyst sigte??

For at gøre forvirringen total så har jeg bemærket at ”Zeiss Conquest” er i samme prisleje som Leupold VX-III serien, burde jeg overveje denne??

Jeg ser frem til en masse gode råd

Jørgen
Svar
#2
Kan det betale sig at få den hjem fra USA ??

Kig her : http://www.gunsandpowder.dk

Mvh

Zoli
Mvh


Svar
#3
Hej Gruppe

Var det for mange spørgsmål[Smile]

Er der nogen som har meninger om kvalitetsforskellen mellem ”Zeiss Conquest” og Leupold VX-III serien[?][?]

Det kan vist ikke betale sig at bestille dem hjem fra USA selv med mindre man kan få den i en kuffert hjem [Big Grin]

/Jørgen
Svar
#4
Læs her - der er menge meninger om Leupold contra Zeiss Conquest [Big Grin]
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1117

Speedy
speedy@dralf.dk
Gode råd er noget man giver, hvis man er for gammel til at gå forud med et dårligt eksempel!
Svar
#5
Hej

Jeg modtager i morgen en VXIII 3.5-10x40 med tysk nr. 4 (egen low-cost import [Big Grin][Big Grin][Big Grin]). Tysk nr.4 giver lidt kraftigere trådkors, men efter som standard duplex er extremt tyndt efter min smag er nr.4 helt perfekt for mig.

Mine overvejelser svarede nok til dine hvis du skifter den svenske elg ud med en buk og jeg kom frem til at den begrænsede fordel med 50mm objektiv ikke stod mål med den højere pris, montage, vægt, størrelse osv. Jeg bryder mig ikke om decideret natjagt eller skud under meget dårlige lysforhold så sandsynligheden for at jeg fik brug for 50mm eller værrer er begrænset.

Om 3.5-10 er specielt velegnet til elgjagt er jeg mere tvivlende over for men det afhænger jo også af selve jagtformen og terrænet.

mht Conquest så fik jeg prøvemonteret en af slagsen og den er efter min (personlige og meget lidt objektive) mening***uharmonisk så den droppede jeg. At det er en Zeiss betyder jo heller ikke at den optisk er identisk med de "rigtige" Zeiss ...

Per [^]
Svar
#6
Hej jsc

Der er ingen tvivl om, at du vinder en del lys ved at bevæge dig fra 40-50 mm, men igen, så kommer det meget an på, hvilke typer jagt du skal bruge den til.
Hvis det fortrinsvis er til jagt i DK samt elgjagt, så er det min personlige mening, at du er ganske godt stillet selvom du "nøjes" med de 40 mm.

Jeg har selv en 40 mm, og jeg har ingen problemer med jage helt til svenske lukketid på råvildt og hjorte.

Jeg har hørt meget godt om Leupold VX-III serien, så der er formodentligt en ganske fornuftigt køb.
Men du skal bestemt heller ikke ryste på hånden vedr. køb af Zeiss Conquest serien, jeg har en i 3-9x40, og jeg er ovenud tilfreds. Jeg er rent faktisk blevet positivt overrasket over den, jeg havde egentlig ikke forventet så meget af en kikkert til ca. 3.500,-

Jeg bruger selv et meget tyndt trådkors (sigte 20), og er meget glad for det. Der er fordele og ulemper ved de forskellige trådkors, et tyndt trådkors forsvinder lidt lettere i skumringen, og kan resultere i lidt langsommere skudafgivelse. Næste gang jeg skal på kikkertkøb, vælger jeg dog stadig det tynde kors.

Michael

___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
___________________________________________________________________
"Med stor tvivl kommer stor forståelse, med ringe tvivl ringe forståelse."
Svar
#7
Hej igen

Tak for tilbagemeldingerne - Jeg er efterhånden ret lun på en Zeiss Conquest 3.5-10x44 - Det er vist også et passende kompromis mellem 40mm og 50mm [Smile]

Mvh.

Jørgen
Svar
#8
Hej jsc
Godt valg [Big Grin] - selv om M@X udtaler "Jebs- Zeiss Conquest er samlet af mexikanske grænseoverløbere" [Big Grin][Big Grin]
De skal jo også leve [Wink]

Speedy
speedy@dralf.dk
Selv når alle eksperter er enige, kan det tænkes, at de tager fejl!!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by jsc

Hej igen

Tak for tilbagemeldingerne - Jeg er efterhånden ret lun på en Zeiss Conquest 3.5-10x44 - Det er vist også et passende kompromis mellem 40mm og 50mm [Smile]

Mvh.

Jørgen


Hej Jørgen!
Købte du Zeiss'en eller blev det Leupold? Kan man få lidt feed back på dit valg efter den første jagtsæson?

Jeg overvejer selv at købe ny kikkert og er usikker på valget mellem Zeiss Conquest 3,5-10x44 og Leupold VX-III 3,5-10x40.

Hvilken montage skal man for øvrigt vælge til S&L M97
- møllerens originale evt. med "eftermontering" af udfræsninger i låsestolen?
- Leupold QR?
- Gammeltofts SAKO optilock?
- Andre?

mvh Lars

P.S. Tillykke med fødselsdagen idag, ID [Wink]

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#10
Hej Lars

Mit lille "import-stunt" gik i vasken, og så endte jeg med at få en Zeiss 3,5-10*48 MC ind i handlen med min S&L M97-DL til en rigtig god pris.... Jeg valgte Leupold QR-motager.

Jeg er rigtig godt tilfreds med sættet - Riflen har et super aftræk!! Der er lidt skønhedsfejl som egentlig ikke burde forekomme på en riffel i den prisklasse (Der kommer et tydeligt slidmærke på den brunerede del af låsen). Nu er det jo ikke nogen pyntegenstand, men en brugsgenstand...

Mht. til kikkerten, så er jeg bare blevet hooked på Zeiss, så det vil være mit primære valg fremover....

Mvh.

Jørgen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)