Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kal .222 med Næsehornskugler
#1
Ladedata søges:
Rhino 50 grs.kugler og enten V 130 eller Norma 202 pulver bagved.
Hjælp-og gerne lidt kvikt-jeg sidder ved pressen[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#2
Hej ULG,

Vitha N130, 22 grs. COL 53mm til en SAKO Vixen var den der gav den mindste spredning hos mig.

mvh
Hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#3
Det er netop i en Vixen de skal brændes af.Tak for tippet[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Så har jeg rullet nogle håndfulde-og brugt middagspausen på et par prøveskud.Efter skydningen fjernede jeg et par af projektilerne fra den store huggeblok der var skive-holder.Nu har jeg jo ingen erfaringer med dem i vildt endnu-men eet er sikkertBig Grine holder altså rimeligt godt sammen på sig selv[:0]

[Image: P1120283-copy.jpg]

Projektilet til venstre vejer efter affyrring 49,5 grs.-det til højre vejer stadig nøjagtig 50 grs.Restvægt på 100% er da rimeligt OK[Smile]

[Image: P1120285.JPG]

Nu bliver det spændende at prøve dem på vildt.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Hej ulrik.
Hvor købte du Rhino kuglerne - jeg skal vist prøve dem i min 22-250`er...
Svar
#6
Hej
De har dem bl.a. i Hunters House i København.

Jeg er ikke i tvivl om, at de holder ganske godt sammen på sig selv. Det er en ganske hård kugle og jeg er ikke sikker på den svamper så fint op ved passage af et stykke råvildt. Den er helt sikkert fin i større kalibre til større vildt f.eks. i Afrika.

Jeg er dog ikke særlig imponeret af præcissisionen. Jeg kunne ikke få 5 skud under 1" på 100m. Med en .222 er dette ikke imponerende og kuglen har da også en balistisk koefficient på højde med en halv pakke Koberg rugbrød.

Hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#7
Jeps,de er købt i HH.Præcissionen kender jeg ikke så meget til,jeg har kun skudt et par kontrol-skud.Og effekten kender jeg heller ikke endnu.

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#8
Der skrives lidt om .22 kugler fra Rhino i denne artikkel

http://www.jaegerforbundet.dk/files/pdf/...kommer.pdf
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Så er de første erfaringer med kuglen høstet.Dyret(rå på 19 kg,brækket vægt) stod på en afstand af ca 50 meter.Den stod lidt skævt,så indgangshullet(første billede)er på bladet,og udgangshullet er noget længere tilbage.Efter skuddet løb dyret ca.75 meter,og forendte i en afvandingskanal(hvor langt mon det var nået,hvis det ikke var faldet i kanalen?)
I begge sider var der gennemskud af ribben,og lungerne var temmeligt medtagede.Det var et godt tydeligt schweiss-spor(udsædvanligt for .222)
Så ved dette første dyr med disse kugler var der-på minussiden: Lang flugtafstand,store blodudtrækninger-på trods af en relativt moderat ekspansion.
På plussiden var der:Gennemskud og tydeligt schweiss

[Image: P1120402-copy.jpg]

[Image: P1120405-copy.jpg]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Hej Ulrik

Det ligner meget mit skud som jeg have med Sierra 55 gr i min 222 på et lam. Det var også blodbudding[V]

Dog have jeg ikke gennemskud
I didn't come this far to miss!
Svar
#11
Du ULG, hvorfor bruger du ikke din 308 med en tung langsom kugle???
Eller du synes bare godt om "blodbudding"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Hej ULG. Meget interresant indlæg, det ser ud som om der er "lige" gennemskud. Dvs rhino ændrer ikke retning i dyret??[Smile] Jeg er nemlig lidt på jagt efter en kugle, der går igennem næsten uanset, hvad den rammer!(Jeg har selv en vixen)[8D]
Nu da du har prøvet den hvordan med aflejringerne i løbet? Skal du rense løb hele tiden eller er kan man skyde 20-30 skud eller flere inden hovedrengøring?
Mht til flugtafstand kunne det jo være at hvis kuglen var placeret 5 cm længere fremme med samme skudvinkel var den blevet på pletten?????
Lange flugtstrækninger giver altså også tit store blodudtrækninger, uanset kugle og kaliber.[:I]
Svar
#13
Citat:quote:

Nu da du har prøvet den hvordan med aflejringerne i løbet? Skal du rense løb hele tiden eller er kan man skyde 20-30 skud eller flere inden hovedrengøring?

Hej Ultra Light,jeg har ikke skudt mere en 5 skud med disse kugler endnu,så det ved jeg ikke noget om endnu.Skulle de være slemme til at sætte aflejringer?

Citat:quote:

Lange flugtstrækninger giver altså også tit store blodudtrækninger, uanset kugle og kaliber.

Ja,dét har du ret i,der er ofte begrænset udtrækning,når dyret går ned i knaldet.

Og Gammeltoft-ja du har jo ret mht.tung/langsom kugle.Men nu ville jeg bare gerne finde en god ladning til den lille riffel-den er jo så sød[Wink]
Forresten-fik du "telefon-ræven"?[Big Grin][Big Grin]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Jeps, og så skød jeg forbi på en anden 2 gange i rap[xx(]
Nå men hvad f.....

Citat:quote:

Lange flugtstrækninger giver altså også tit store blodudtrækninger, uanset kugle og kaliber.


Ikke ubetinget.

Med en kuglekonstruktion med en stor temporær sårkanal (eller hvad det nu er det hedder) er fænomenet meget udpræget.
Med trægt og/eller mindre voldsomt ekspanderende kugler er fænomenet næsten ikke eksisterende.
F.eks kugler med "scharfrand" er der næsten aldrig blodbudding i samme stil som på billedet.

De værste kugler jeg selv har oplevet med dette fænomen er Hornady´s Interbond og den gamle Swift Scirocco I.
Jeg er lidt spændt på de nye accubond og remingtons ultrabonded.
Dem synes jeg man hører vidt forskelligt om.

Mht til Rhino´en er min egen vurdering at de generelt er for hårde til europæisk vildt, men væsentligt mere egnede til afrikansk vildt.
Man hører næsten altid om hvor meget længere dyrene løber med velplacerede kugler selv med voldsomt kraftige kalibre anvendt på det forholdsvist spinkle vildt vi har her i europa.
Har lavet lidt forskelligt til kunder og tilbagemeldingerne er generelt som ovenstående.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
Hej Ulrik.

Min viden er også begrænset, to bukke i to skud. Den første gik ca.20m
Den første havde også opdaget mig og var på vagt.
[Image: bukkenfra22-5kl.1945009.jpg]
Den anden gik lige ned i skudet, men den gik også roligt og nippede til nogle blade.
[Image: bukkenden31.5033.jpg]

Nogle ræve er det også blevet til men de ryger bare ned.
Men når de 100stk jeg fik ladet er brugt op vil jeg få dem ladet med en Rhino soft.
Cal. som jeg har skudt med er en 223R.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#16
de trælse blodudtrækninger kommer mere af en lang flugtstrækning end selve kuglens virkning, så en for hård kugle er ikke løsningen.
ps. de to bukke ser nu ikke ilde ud.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#17
Uenig kære STROM,

da jeg for år tilbage blev forbudt at anvende Interbond på jagten i sverige var der enorme hæmatomer forårsaget af den store temporære sårkanal disse projektiler forårsagede.

Hvordan kan jeg sige det?? jo, fordi ikke alle dyrene løb nogen steder.

De kugler der hurtigt ekspanderer til store diametre synes at have større tendens til disse enorme hæmatomer uagtet stor restvægt.

Når vi nu diskuterer emnet kunne det være sjovt med billeder som ULG´ens, altså skinnede dyr, så vi kunne lave nogle visuelle sammenligninger kugler/kallibre/hastigheder imellem.

Det var nemlig det der snød mig med dåvildtet, da ind og udgangshuller så virkeligt nydelige ud[B)]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
halløj Gammeltoft
var du bagved skulderbladet?

jeg har haft mere blod ved 60 gr SP i .223 end i 25-06. flugtstrækningen var heller ikke så lille (altså ved træf bag skulderbladet)

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Citat:quote:

var du bagved skulderbladet?



I nogle af tilfældene, ja.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Gammeltoft

Du ULG, hvorfor bruger du ikke din 308 med en tung langsom kugle???
Eller du synes bare godt om "blodbudding"[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"



Det var jo sådanset det jeg prøvede i august, med samme resultat. Det var med en 180 gr Oryx ud af 308'eren. Jeg har bu ladet nogle patroner med AccuBond, men er ellers også stemt for en 22-250'er og så skal jeg nok for alvor til at tænke i en god kugle....
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)