Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
parallakser, hvordan?
#1
Der må være nogen her der har en god forklaring på mit problem.

Jeg købte en kikkert brugt, og inden jeg overtog den, lagde jeg den op på taget af min bil, så den lå fast og tjekkede at træfpunktet ikke forandrede sig, når øjet blev flyttet i forhold til okularet.

Dette gjorde jeg på ca. 100 meters afstand, og jeg kunne ikke konstatere at der var noget galt. Korset blev samme sted.

Da en af mine venner havde brug for en kikkert, så lånte jeg den til ham, men da jeg fik den tilbage, meddelte han at der var parallaksefejl i den. Og det er der, det er nemt at se.

Men hvordan opstår sådan en "skade", kan det være som følge af vold? Noget jeg ikke tror han har udsat den for. Jeg har prøvet at justere på fokuseringen, men det ændrer intet, den er helt ustabil ved alle forstørrelsesgrader.

Har I en god forklaring, den med at jeg nok har set forkert da jeg selv prøvede den første gang, den køber jeg ikke ... [B)]

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar
#2
Hvad er det for en kikkert?

mvh. Johannes
Svar
#3
Hvis det er en Baush &lomb er det meget normalt[}Smile]. Paralaxe kan justeres ved at skrue forreste linse frem eller tilbage, for at få kikkerten paralaxefri på en given afstand. Det han evt opstå ved at kikkertrøret bøjer, eller at forreste linse går løs pga rekyle.

jbn
Svar
#4
Ja, hov jeg burde have skrevet hvad det er for et "dyr"

Det er en seeadler 3-9 x 56, altså ikke en af de dyre kvalikikkerter, men en der skulle være brugbar.

Jeg har tre kikkerter med parallaksejustering, men desværre er der ingen på seeadleren. Der er heller ingen løs linse, som IG. nævner som en mulighed.

Jeg har i øvrigt en gammel Pecar, som har fået vandskade, (desværre var der ingen garanti der dækkede). Da jeg fik den tilbage fra fabrikken kunne jeg se at den havde været adskilt, derfor skruede jeg den fra hinanden og tørrede den i solen. Da den blev samlet igen, var der parallakser, men det kunne jeg justere væk ved at flytte objektivlinsen. Den fungerede stadig perfekt, var klikfast, men er ikke siden kommet fast på en riffel, da det vil være tåbeligt at få ødelagt endnu en jagttur pga. dug i kikkerten.

K&B Clax [Wink]

Er mere til Guns end roses ...
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)