Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata til 6.5x55 med Hornady 140gr sp
#1
Jeg er ret ny inden for genladning, men det er da blevet til et par hundrede bønner efterhånden, men jeg er ikke helt tilfreds med præcisionen i det jeg har ladet, det sidder nok inden for en diameter på ca. 4-5cm på 100m, så det går jo lidt galt når jeg kommer ud på 200m!

Jeg har ladet til min 6.5x55 og ladedata er følgende:

Norma hylster
vihtavuori N150
CCI 200 fænghætter
Hornady 140gr sp interlock
Krudt mængde: 36gr
Total længde på færdig ammo: 74.1mm

Jeg har læst en masse steder efterhånden, for at finde nogle egnede ladedata, men alle steder anbefaler de at man skal bruge N160 krudt i stedet, men nu fik jeg så noget N150 da jeg var ude og købe ind for første gang og spurgte i butikken hvad de ville anbefale, jeg havde ikke rigtigt undersøgt noget på forhånd, så jeg tog bare hvad de bød mig. Men næste gang jeg skal have noget krudt tror jeg nok jeg køber noget N160.

Er der andre der bruger hornady's 140gr sp, der kan anbefale nogle ladedata der giver en bedre præcision, eller har i et forslag til hvad der giver bedre præcision?

Hvor meget tror i krudttypen har at sige for præcisionen?

Mvh Glock
Svar
#2
Hej

Jeg lader 6,5x55 med 10,1 gram Lapua Mega kugle
og med 45 grain Norma MRP krudt. Den ladning er meget præcis.

Claus the Dane

Vi ses tilDRALF12 marts på Langeland 2005.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Glock

Jeg er ret ny inden for genladning,

Norma hylster
vihtavuori N150
CCI 200 fænghætter
Hornady 140gr sp interlock
Krudt mængde: 36gr
Total længde på færdig ammo: 74.1mm

ve noget krudt tror jeg nok jeg køber noget N160.

Er der andre der bruger hornady's 140gr sp, der kan anbefale nogle ladedata der giver en bedre præcision, eller har i et forslag til hvad der giver bedre præcision?

Hvor meget tror i krudttypen har at sige for præcisionen?

Mvh Glock



Hej Glock
Hvis du hos din pusher oplyste hvad du skulle lade, synes jeg du er blevet dårligt vejledt, for ikke at sige godt vildledt.
N150 krudt i den kombination du beskriver, mener jeg ikke er for begyndere (undskyld udtrykket). Jeg ved godt at der hos VV kan findes ladedata for pågældende, og at du sparer nogle få ører ved at anvende denne alt for hurtigtbrændende krut. Disse ladedata kom frem, vel for 25 år siden, da man gennem skytteforeningen kunne købe N 150 til aldeles fornuftige priser, og ladedataerne var nok også tænkt til folk der dyrkede skydning i deres regi. Ofte bliver der i skytteforeningsregi tale om adskillige tusinde skud pr år, hvorfår nogle ører i besparelse pr. stk. selvfølgelig havde en vis betydning.
Da jeg antager at dit forbrug vil ligge noget lavere vil jeg tillade mig at råde dig til at anvende langsommere krudttyper. Selv bruger jeg Norma MRP, 48,0 grains og en længde på 76,5 mm. Denne ladning er sikker i min riffel og skyder lige så godt som jeg gør.
Du kan også vælge at bruge Norma 204 eller VV 160. I alle tilfælde er testede ladedata tilgængelig på de respektive hjemmesider.
Hvor meget krudttypen bedtyder i netop din riffel kan kun praktiske tests give etendegyldigt svar på. Min erfaring siger Norma MRP

Med jægerhilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber
Svar
#4
hej glock...

der er absolut intet i vejen for at du bruger v150... et ganske udmærket valg, faktisk.

som udgangspunkt er en patronlængde på omkring 76 mm ok.
dernæst laver du 3 patroner med 36 grains v150.
dernæst laver du 3 patroner med 37 grains v150.
dernæst laver du 3 patroner med 38 grains v150.
etc.
etc.
indtil du har nået grænsen for hvad der er sikkert.

finder du ikke en tilfredsstillende precision, starter du forfra med samme krudtdata som før, men med en ændring i patronlængden... f.eks 77 mm.
halve og hele mm samt grains er nemmere at huske.

at kunne arbejde systematisk og målbevidst er en kæmpefordel...[Big Grin]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
I VihtaVuori's egne lade data finder du flg.
for en 140 grs Sierra 'Hollow Point Boat Tail' kugle
(Patronlængde 79 mm)
N150 36,3 - 39,1 grs
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
I Ladeboken fandt jeg flg. for en
140 grs Nosler Patition (Partronlængde 78 mm)

N150 39,0 - 41,0 grs

De skriver også (under 6,5x55):
Lette Kugler kan med fordel lades med f.eks. N150 eller N140

Deres ladedata er noget højere end VihtaVuori's
Men de nævner også at ladedata er beregnet til jagtrifler som Mauser 98 og ligende nyere modeller.
Ved ældre modeller som M94 eller M96 bruge lidt lavere ladedata.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#7
hej glock
jeg har været ved at kikke i min opskrift bog med hjemmeladning

6,5 x55
140 grs hornady sp
48 grs vv n560
total L:79,2
841 m/s i min 98mauser

eller

6,5x55
140grs hornady sp
44grs vv n160
total L:77,2
98 mauser

håber det kan bruges
hilsen hatting

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#8
Jeg har ladet N150 i 6,5 55 med 140 SIerra Gameking Boattail. Det giver god præcision. Men det giver ikke så høj hastighed som med Norma MRP. Jeg tror N150 er god hvis man vil have en lidt svagere ladning til råvildt herhjemme i DK, hvor man som regel ikke skyder råvildt på mere end 150 m.
mvh. Johannes
Svar
#9
Det er en mauser 98 jeg har, men jeg syntes jeg har søgt mange steder uden at kunne finde nogle svar jeg kunne bruge til noget, så det er helt kanon med alle jeres svar.

Nu er problemet bare at jeg vil hjem og lege med mit genladning, men jeg er på arbejde [Sad]

Der skal lades og testskydes til den store guldmedalje i næste uge [Big Grin]
Svar
#10
Hej Glock

Jeg har ladet Interlock til 6.5 x 55 som følger:

Norma MRP - 48 gr.

Længde 76 mm.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk [Image: a1071.gif]
De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#11
Hej.

Jeg har brugt den omtalte kugle.

46,5 grains mrp
cci 200
længde 76,5

Den blev aldrig helt præcis i min riffel, men denne ladning var det bedste jeg kunne komme frem til. Jeg fik aldrig målt hastighed på den.

Held og lykke med det.
Henrik.
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Rex

I Ladeboken fandt jeg flg. for en
140 grs Nosler Patition (Partronlængde 78 mm)

N150 39,0 - 41,0 grs
De skriver også (under 6,5x55):
Lette Kugler kan med fordel lades med f.eks. N150 eller N140

Deres ladedata er noget højere end VihtaVuori's
Men de nævner også at ladedata er beregnet til jagtrifler som Mauser 98 og ligende nyere modeller.
Ved ældre modeller som M94 eller M96 bruge lidt lavere ladedata.



Hej Rex. og Dr. Stranglove

Jeg er tilbøjelig til at give jer ret i at N 150 kan være et godt valg til lettere projektiler, men da jeg ikke anser 140 grains 2630 som hørende hjemme i den lette ende, vil jeg fastholde at denne krudttype er mindre egnet til dette formål med mindre man har betydelig erfaring i genladning.
Jeg har en bekendt, i hvis Tikka riffel 36 grains N 150 gør det umuligt at åbne bundstykket uden brug af slagkraftigt værktøj.
At Ladeboken opgiver højere ladedata end diverse ladetabeller fra Norma og Lapua undrer mig ikke. Jeg kan i nogle tilfælde også gå højere op i mine rifler uden at der tilsyneladende er problemer, Forskellen er, tror jeg, at man på de to fabrikker har trykmåleudstyr, og at man bruger det. Jeg føler mig overbevist om at balistikkerne på de to fabrikker har glemt mere om tryk, end vi nogensinde har lært.

Så melder spørgsmålet sig. Hvad er det helt præcist at jeg opnår ved at bruge N 150 i stedet for f. eks. N 160.
Oplysninger fra Vithavuori ladebog, 3. udgave opgives følgende
9 grams Scenar foran 37,0 grains N 150. 720 M/sek. Tryk 380 MPa. Dette er maks ladningen.
9 grams Scenar foran 41,2 grains N 160. 720 m/sek Tryk oplyses ikke da det er startladningen.
Maks tryk på 380 MPa giver med N 160 en hastighed på 785 M/sek.
Besparelsen ligger da på 4,2 grains krudt pr. patron, hvilket betyder en merudgift ved brug af N160 på 12,24 ører pr. patron.
Vel lever vi i et skatteplaget lille land, men efter min opfattelse skal der et patronforbrug til, noget ud over det sædvanlige, for at begrunde dette valg.

Vel kan der da være andre grunde til at man med sin 6,5 er ønsker hastigheder i området mellem 640 og 700 M/sek, men som jeg læser nogle af indlæggene i dette forum, er det snarere i området mellem 1640 og 1700 M/sek det bliver interessant.

Med ønske om at alle må lade gode og sikre patroner.

375ras.

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#13
Hej Glock

krudt typen har ikke det store at sige i forb. med præcision og det er så heller ikke..... Forvirret...? join the club. genladning er IKKE en eksakt videnskab. Den opskrift der virker for en riffel, virker ikke nødvendigvis for den næste. Du skal køre en systematisk "trial and error" proces for hver eneste kugle du ønsker at optimere præcisionen på.
Jeg har selv, efterhånden fået rimelige resultater i gennemsnit og fremragende ind i mellem.
Et af de største kvantespring jeg gjorde i min søgen efter ultimativ præcision var efter jeg havde læst "making the target bigger". Det er den bedste genlader bog jeg har og mit råd, helt gratis.. er at du skaffer dig et eksemplar og læser den grundigt.

A man can never have too much red wine, too many books, or too much ammunition. -
R. Kipling
Svar
#14
Hej 375Ras,
jeg har ladet 140 grains Sierra GKBT i 6,5-55 med 41 grains N150. Det er maks ladning. Jeg har ikke haft nogen som helst problemer med stram oplukning. Din kammerats riffel, vil jeg mene har et eller andet problem. JEg vil ikke argumenterer for at N150 er bedre en N160 eller MRP, hvad angår hastighed eller præcision. Det skal kun være fordi man ønsker en lidt svagere patron.

mvh. Johannes
Svar
#15
Hej
Jeg ville nu ikke bruge 150 krudt; men vv 160 istedet

en god moderat ladning med Hornadys 140 gr. er 43,8 gr. N-160, sæt til at starte med projektilet til krimperillen, det er ikke den hurtigste ladning; men den har vist sig meget præcis i de fleste rifler, og har en god virkning.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)