Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leveling Tool
#1
Er der en her på forummet, der kender en god metode til at nivellere trådkors/sigtekikkert?

Er der nogen der har erfaring med dette værktøj fra Midway - Wheeler Engineering Level-Level-Level Scope Crosshair Leveling Tool?

Hilsen JM
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Er der en her på forummet, der kender en god metode til at nivellere trådkors/sigtekikkert?

Ja, det gør jeg men jeg må ikke skrive om det for M@X [V]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]
Svar
#3
kom med den, jeg tager skraldet fra Brobøl

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by 6mm

Er der en her på forummet, der kender en god metode til at nivellere trådkors/sigtekikkert?

Ja, det gør jeg men jeg må ikke skrive om det for M@X [V]


Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Gri5A.jpg]



Sagde manden, hvis forfader kantede sekstanten og fandt Amerika i stedet for Indien[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Kom bare med den I.D. Det kan være du har lært at regne siden sidst[Wink]

Her ses en lille waterpass som jeg lægger på basen først. Evt kan man spænde piben fast i en skrustik og dreje riflen så basen er i "watter"
[Image: PC260050.jpg]

Derefter lægger jeg kikkerten i ringene og drejer den indtil den osse er i "watter". Derpå spænder jeg lågene på og tjekker til sidst om det er i orden.

Det lille waterpass har jeg bare pillet ud af et alm. hvor den ene libelle var gået i stykker. PS: fundet på genbrugspladsen.
[Image: PC260051.jpg]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Prøv at kig i denne gamle tråd Canting.
Så kan det jo også være at du kan fortælle mig hvorfor M@X skriver at jeg ikke kan regne????

Husk efterfølgende at kontrollere med en firkanttest i f.eks. sådan en her.
[Image: Skydebnk.jpg]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#6
Jeg skal til at montere 2x Leupolle - og efter den megen debat tidligere følger jeg mig presset til at nivellere med vaterpas[Wink]. Sidst fik jeg en som er "bøssemager" til at montere kikkerten på min S&L for at den skulle side 100%.... Men det sad [}Smile]skæv.. så jeg justerede den selv på plads med mit indbyggede øjemål...[^]

Men jeg vil gerne have mine Leupolle til at sidde 113% - så jeg ikke kan bruge det som undskyldning når jeg ikke kan ramme på 300 meter [Wink]
For at være helt sikker vil jeg forsøge mig med en opspænding så jeg kan tjekke korset i kikkerten ved at teste det mod en snor som hænger ude i haven, og som er i lod.
[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#7
Det var vist salt i et gammelt sår…!

Tak for svarene – opspændingen minder meget om min egen metode, det korte vaterpas ser ud som en god ide, så jeg må i gang med nedstrygeren. Jeg mente i første omgang ”reticle cant” men har nu fået lidt mere at tygge på.

Men hvordan i alverden anvendes den grønne trækasse til firkanttest, er en firkanttest ikke noget med at afgive skud mod et punkt, og derefter klikke på tårnene med efterfølgende skud, og så måle afstanden mellem de fire skudgrupper???

Hilsen JM
Svar
#8
Pladen nivelleres op således at det gule vaterpas er i vage - min riffel har en lige bund som gør at når den hviler på vaterpasset så er riflen i lod/vage.
Man tager et stykke papir/pap og markerer fire træfpunkter i en firkant hvor afstanden imellem træfpunkterne svarer til f.eks. 20 klik på kikkerten på den afstand man vil skyde - papiret pappet anbringes på den afstand man ønsker at skyde.
Indskyd f.eks. på punktet nederst i venstre hjørne/klik 20 klik op og skyd et skud - man sigter stadig på punktet i nederste venstre hjørne/klik 20 klik til højre og skyd - man sigter stadig på punktet i nederste venstre hjørne/klik 20 klik ned - samme procedure/klik 20 klik til venstre - samme procedure.
Der skal sidde 2 skud i punktet i nederste venstre hjørne og 1 i hver af de andre - træfpunkterne skal tegne en tydelig firkant hvor siderne er i lod og vage.

[center][Image: Squaretest.jpg][/center]
Skiven ses nederst til højre i billedet og herunder. Du bemærker selvfølgelig at dette billede er taget før jeg fik sat det gule vaterpas permanent fast.

[center][Image: Firkanttest.jpg][/center]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#9
Mange tak for de meget udførlige svar samt de illustrative billeder. Jeg vil straks gå i gang og gøre nogle praktiske erfaringer.

Med venlig hilsen JM
Svar
#10
Hvorfor stoler i på vaterpas med en tolerance på 0,5mm - 0,8mm pr meter? ID jeg troede du var superpræcisionsfanatikergrænsendetildetsindsyge - Køb et maskinvaterpas med en tolerance på 0,02mm pr meter [^]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

ID jeg troede du var superpræcisionsfanatikergrænsendetildetsindsyge - Køb et maskinvaterpas med en tolerance på 0,02mm pr meter [^]


En gang imellem må man la' sig begrænse af virkeligheden (selv om det ikke bekommer mig vel).......................................
Man kan ikke nivellere op efter et maskinvaterpas på en skydebane - første gang man skyder er libellen væk - 0,02 mm er simpelthen en for lille tolerance at arbejde med i felten (det er afprøvet).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)