Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
#41
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jamen er det en hybrid mellem 308 og 30-06 du leder efter, som kan gøre jobbet på alt fra råvildt til hjort og gris, hvad så med 270W????? God balistic, masser af energi og lavere rekyl end 30-06 (lidt mere end en 308W). Kuglen er en 7 mm - 7,036mm for at være helt præcis. Du får et relativt stort kugleudvalg til den, da den er meget populær i USA...Den er helt sikkert også billigere i fabriksammo end 7mmRM og 300WM for den sags skyld...

J.



Husk nu på at Jamo's 270 bruger kugler med diameteren .277.
7x64 og 7 mm Remington magnum bruger .284.
Dette indlæg er kun for at imødegå eventuelle misforståelser for udenforstående [Wink]

JPL
JPL
Svar
#42
Hej

Hvis du overvejer en riffel til det hele og det skal være i kaliber 308 vil jeg anbefale 308 win(specielt til danske forhold)fremfor de andre nævnte da den smadrer mindre og så er den med både hjemmeladet og fabriksammo så ulideligt nem at få til at skyde godt.

I en S&L kan du jo senere gå opad i en veksel pibe.

Skal det ikke være i 308 er 6,5, 260 rem eller 7mm-08 glimrende bud, men 6,5 og 260 er lidt svagere end 308 og derfor ikke helt så all-round alligevel. diverse 7mm patroner kræver hjemmeladning hvis du vil skyde meget for de koster.

Jeg har skudt buk med både 30-06 og 300 win(et stk) det sidste sker ikke igen. Men med 30-06 og en tung kugle går det også uden totalødelæggelse.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#43
Citat:quote:

Originally posted by Trotyl

Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jamen er det en hybrid mellem 308 og 30-06 du leder efter, som kan gøre jobbet på alt fra råvildt til hjort og gris, hvad så med 270W????? God balistic, masser af energi og lavere rekyl end 30-06 (lidt mere end en 308W). Kuglen er en 7 mm - 7,036mm for at være helt præcis. Du får et relativt stort kugleudvalg til den, da den er meget populær i USA...Den er helt sikkert også billigere i fabriksammo end 7mmRM og 300WM for den sags skyld...

J.



Husk nu på at Jamo's 270 bruger kugler med diameteren .277.
7x64 og 7 mm Remington magnum bruger .284.
Dette indlæg er kun for at imødegå eventuelle misforståelser for udenforstående [Wink]

JPL



S&L skriver 7mm rem mag. SÅ i mit tilfælde kan der vel ikke være tvivl om at det er .284

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#44
hvad er det for noget vås! det kommer helt an på hvilken kugler man vælger det kan fuldstændig være lige godt om det er 308 30.06 el300 winschester magnum der er bare flere muligheder desto kraftiger ikke altid billigere
vælg en langløbet og tung pipe god stabilitet & precision

men prøv at lyfte den føler du den er tung få en kort tung pibe

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#45
vil det sige at du mener at man sagten kan jage i dk med 300 Win mag[?]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#46
Hvis du vil jage råvildt som det primære og så en enkelt hjort og en gris en gang imellem er 300wm overkill hvordan du end vender og drejer det uanset kuglevalg. Det kan de fleste erfaringsmæssigt genkende.

Har selv både 308 og 300wm. Skal jeg jage hvor der tillades at skyde råvildt kommer 300wm ALDRIG på tale, uanset kuglevalg. Det vil jeg personligt ikke byde en jagtherre der inviterer[Wink]

Med en en 30-06 har du middelvalget, selv om den nok også er overkill til råvildt. Om det er 308 eller 3006 er ganske rigtigt bedøvende ligegyldigt. Den usle forskel der er på de to er helt enkelt ikke værd at diskutere.

Men er du ligeglad er 300 win mag et glimrende kaliber[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#47
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Jeg har lige været inde og se på norma´s hjemmeside, og hvis man går ind i deres balistik program/skema, og prøver 7mm rem mag 9,7g og en 300 win mag 9,7g, så har de fulgstændig den samme balistik, og fuldstændig sammen joule nemlig små 3700J det rager kun 15J,
Så jeg lige da sige med den smule erfarring jeg har at de "slår" lige hårdt, så hvis I mener at man godt kan jage i DK 7mm mag, så kan man vil også med 300 mag

Eks..........300win mag nosler bst 9,7g.....7mm Rem mag Scirocco 9,7g
afstand v 200m......-80mm....................-83mm
energi.....................3386J....................3438J
hast.......................836m/s...................842m/s

efter min mening er det det samme

mvh Thomas
ps 7mm slår enda hårdere


Sauer Custom
Svar
#48
Hej Thomas.

Jeg kan se du overvejer 7mm Rem Mag og 300wm. Jeg vil anbefale dig at du tager ud og skyder med en sådan en kaliber før du køber, hvis du skulle blive meget interesseret i det. Begge rifler ligger i den tungere ende med hensyn til rekyl og der vil ikke være noget mere æv end at købe en riffel og opdage at det simplethen bare ikke fungere. Specielt hvis det er den eneste riffel man har.

Undskyld mig folkens men på dette forum har jeg lagt mærke til en vis begejstring for hårdere ladet kalibre frem for standard kaliber 6,5x55, 308w og 30-06. Der er en grund til at disse kalibre er specielt populære. Der er billig træning ammo, stort udvalg i færdig ladet ammo, og 6,5x55 og 308w er der ikke ret mange der bliver rekylskræk for. Hvis man kommer op i 30-06 er der lidt flere der udvikler problemer med rekylskræk. Udover det må man i danmark nedlægge alt jagtbart vildt med disse. Så længe man sætter en kugle på bladet er det altså sjælent man ikke får sit dyr og jo mindre rekyl jo lettere er det at placere den kugle perfekt på bladet.

Thomas jeg ved ikke hvilke planer du har om jagt i udlandet, men medmindre du har planer om direkte bjergjagt vil mit forslag til dig være at tage en af disse standard kalibre.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#49
Ren energimessigt er det det samme, men de to kgler opfører sig ikke helt ens når de rammer noget.

Som jeg skrev før, er en 7mm kugle mere taknemlig, og knap så hård ved råvildet, i gennemsnit.

Som Gammeltoft skriver, er begge kalibre i overkanten til råvildt, men giver dig mulighed for at jæge alt du kan blive stillet for, også i udlandet.

Det handler om at gøre sig klar om, hvad riffelen skal bruges til, og købe ind derefter.

Som mange fornuftige hoveder skriver, med den rigtig hastighed og kuglekonstruktion kan det meste bruges.

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#50
Okay. af en eller anden grund heller jeg mere til 7mm rem mag end til 30.06.
hvis nu jeg vælger 7mm rem mag, hvad for en kugle skal jeg så gå efter til de danske forhold...? så der ikke bliver tale om "overkill"
altså vægt, spids, hastighed osv...[?]
ps må 7mm rem mag skyde bjørn og andre eksotiske dyr?

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#51
Jep, den kan det hele!

Mit første stk. vildt med min 7mm var en lille brunbjørn på ca 130 kg i år 1990[Smile].

Der fik jeg jagttegn, og dertil fulgte en gave fra min far.
Det var nemlig en sprit ny 7mm Rem Mag, og en bjørnejagt i bosnien. Det var tider!

I Kroatien, i hvert fald, er 7mm den mindste lovlige kuglediameter til vildt større end råvildt(tror der er det samme i østrig).

7mm er ikke for vanskelig at lade til, mange kugler virker ok i den.

Man burde nok ikke vælge de blødeste af slagsen, da det går ok stærkt.

Ellers finde først og fremmest en der går godt i din riffel.

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#52
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Hej Thomas.

Jeg kan se du overvejer 7mm Rem Mag og 300wm. Jeg vil anbefale dig at du tager ud og skyder med en sådan en kaliber før du køber, hvis du skulle blive meget interesseret i det. Begge rifler ligger i den tungere ende med hensyn til rekyl og der vil ikke være noget mere æv end at købe en riffel og opdage at det simplethen bare ikke fungere. Specielt hvis det er den eneste riffel man har.

Undskyld mig folkens men på dette forum har jeg lagt mærke til en vis begejstring for hårdere ladet kalibre frem for standard kaliber 6,5x55, 308w og 30-06. Der er en grund til at disse kalibre er specielt populære. Der er billig træning ammo, stort udvalg i færdig ladet ammo, og 6,5x55 og 308w er der ikke ret mange der bliver rekylskræk for. Hvis man kommer op i 30-06 er der lidt flere der udvikler problemer med rekylskræk. Udover det må man i danmark nedlægge alt jagtbart vildt med disse. Så længe man sætter en kugle på bladet er det altså sjælent man ikke får sit dyr og jo mindre rekyl jo lettere er det at placere den kugle perfekt på bladet.

Thomas jeg ved ikke hvilke planer du har om jagt i udlandet, men medmindre du har planer om direkte bjergjagt vil mit forslag til dig være at tage en af disse standard kalibre.

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



Der er vel ikke noget i vejen med de lidt kraftigere kalibere, det er jagt vi snakker om, og det handler om at dræbe dyret så hurtigt og så smærtefrit som muligt, efter min mening. Ja det kan en 6,5x55mm da sagten bevars, men derfor er det ikke ens betydende med at man lige nødvendigvis skal tage den kaliber, bare fordi at flertallet har den, eller 308W for den sags skyld.
Vi må jo også kun kører 130 på motorvejen i dk, men derfor vil vi jo gerne have en porsche....ik[8D] for så har vi jo mulighed for at kører 230 hvis muligheden byder sig[Big Grin][}Smile][:p]

Nej spøj til side, jeg vil bare gerne have en god kaliber, og jeg skal tage et valg, inden jeg bestiller riffelen. Det koster det sammen lige meget hvad kaliberen heder, der for har jeg, for min egen skyld forsøgt at finde ud af hvad for en kal. jeg godt kunne tænke mig. I stedet for at stå nede i butikken den dag jeg skal bestille, og så hverken vide buu eller bææ, for derefter at få den kaliber som lige ekspitienten synes er god, men fordi at han synets, den er god, er jo ikk det sammen som, at jeg syntes at den er god.
Derfor har jeg spurgt lidt til det, her inde, og har fået nogle fine svar. Folk er meget enige om at 300WIN MAG er for stor/kraftig, men ingen har skrevet at 7mm rem mag er for stor så derfor kunne det meget vel blive den.[Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#53
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jep, den kan det hele!

Mit første stk. vildt med min 7mm var en lille brunbjørn på ca 130 kg i år 1990[Smile].

Der fik jeg jagttegn, og dertil fulgte en gave fra min far.
Det var nemlig en sprit ny 7mm Rem Mag, og en bjørnejagt i bosnien. Det var tider!

I Kroatien, i hvert fald, er 7mm den mindste lovlige kuglediameter til vildt større end råvildt(tror der er det samme i østrig).

7mm er ikke for vanskelig at lade til, mange kugler virker ok i den.

Man burde nok ikke vælge de blødeste af slagsen, da det går ok stærkt.

Ellers finde først og fremmest en der går godt i din riffel.

Buba

okay, det var da ikke lige den værste gave at få...[Smile]

mvh Thomas

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk


Sauer Custom
Svar
#54
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm
Der er vel ikke noget i vejen med de lidt kraftigere kalibere, det er jagt vi snakker om, og det handler om at dræbe dyret så hurtigt og så smærtefrit som muligt, efter min mening. Ja det kan en 6,5x55mm da sagten bevars, men derfor er det ikke ens betydende med at man lige nødvendigvis skal tage den kaliber, bare fordi at flertallet har den, eller 308W for den sags skyld.
Vi må jo også kun kører 130 på motorvejen i dk, men derfor vil vi jo gerne have en porsche....ik[8D] for så har vi jo mulighed for at kører 230 hvis muligheden byder sig[Big Grin][}Smile][:p]

Nej spøj til side, jeg vil bare gerne have en god kaliber, og jeg skal tage et valg, inden jeg bestiller riffelen. Det koster det sammen lige meget hvad kaliberen heder, der for har jeg, for min egen skyld forsøgt at finde ud af hvad for en kal. jeg godt kunne tænke mig. I stedet for at stå nede i butikken den dag jeg skal bestille, og så hverken vide buu eller bææ, for derefter at få den kaliber som lige ekspitienten synes er god, men fordi at han synets, den er god, er jo ikk det sammen som, at jeg syntes at den er god.
Derfor har jeg spurgt lidt til det, her inde, og har fået nogle fine svar. Folk er meget enige om at 300WIN MAG er for stor/kraftig, men ingen har skrevet at 7mm rem mag er for stor så derfor kunne det meget vel blive den.[Smile]

mvh Thomas



Jeg startede med en 6,5x55, og skiftede den ud (fordi den ikke var links) med en 7mm rem mag (fordi det var den jeg fandt riflen billigt). Da jeg blev træt af at betale horrible summer for ammunition, blev jeg hjemmelader. Da jeg blev træt af at blive øm i skulderen, solgte jeg den og købte en 6,5x55 (i links) til råvildt og det der er mindre og en 30-06 til resten. 6,5x55 er god og billig at træne med og jeg træner med det våben jeg oftest har med på jagt. Jeg har ikke hjort på min jagt, men jeg synes at det er rart at have muligeden for at gå lidt op i kaliber når jeg får muligheden. Det er muligt at 30-06 ikke er optimal til drivjagt på elg, gris og hjort, men den skal nok klare jobbet med en 180-200 grains kvalitetskugle. Og får jag muligheden for at komme på bjergjagt, er det bare at sætte en 165 grains kugle i med en god ballistisk koefficient i hylstret. Så skal den nok klare det i samarbejde med en afstandsmåler og en kliktabel.
Jeg kunne sagtens klare mig med 30-06éren til det hele, men jeg holder så meget af 6,5top dollar.

Held og lykke med valget.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#55
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Der er vel ikke noget i vejen med de lidt kraftigere kalibere, det er jagt vi snakker om, og det handler om at dræbe dyret så hurtigt og så smærtefrit som muligt, efter min mening. Ja det kan en 6,5x55mm da sagten bevars, men derfor er det ikke ens betydende med at man lige nødvendigvis skal tage den kaliber, bare fordi at flertallet har den, eller 308W for den sags skyld.
Vi må jo også kun kører 130 på motorvejen i dk, men derfor vil vi jo gerne have en porsche....ik[8D] for så har vi jo mulighed for at kører 230 hvis muligheden byder sig[Big Grin][}Smile][:p]

Nej spøj til side, jeg vil bare gerne have en god kaliber, og jeg skal tage et valg, inden jeg bestiller riffelen. Det koster det sammen lige meget hvad kaliberen heder, der for har jeg, for min egen skyld forsøgt at finde ud af hvad for en kal. jeg godt kunne tænke mig. I stedet for at stå nede i butikken den dag jeg skal bestille, og så hverken vide buu eller bææ, for derefter at få den kaliber som lige ekspitienten synes er god, men fordi at han synets, den er god, er jo ikk det sammen som, at jeg syntes at den er god.
Derfor har jeg spurgt lidt til det, her inde, og har fået nogle fine svar. Folk er meget enige om at 300WIN MAG er for stor/kraftig, men ingen har skrevet at 7mm rem mag er for stor så derfor kunne det meget vel blive den.[Smile]

mvh Thomas



Hej igen

Nu er forskellen på dig og mig nok at jeg ikke betragter kaliber som noget med porsche eller pral effekt. Hver kaliber har nogle fordele og ulemper, her under ser jeg på rekyl, kugle bane, hastighed på kugle udvalget, kugle vægt, pris på træning ammunition, udvalg af jagt ammunition i færdig ladet da jeg ikke er selvlader.
Når jeg skal vælge en kaliber til en riffel jeg skal have, finder jeg ud af hvad den skal bruges til. Så finder jeg ud af hvad der er mest hensigtmæssigt med hensyn til anvendelsen, fx om den skal have flad kuglebane, kugle størrelse og vægt, hvor meget rekyl jeg er villig til og hvor meget det skal benyttes på træningbane og der med hvor meget trænings ammunitionen pris betyder(der med ikke sagt at nogen rifler aldrig kommer på træningsbane men grund træning laver jeg helst med billig trænings ammunition) og der ud fra laver jeg vudering over hvilken kalibre der passer bedst til formålet. Hvor efter jeg går ud og køber en riffel. Hvis jeg ønsker porsche effekt over min riffel så vælger jeg en med flottere skæfte træ og flottere graveringer.

Men der er vi jo så forskellige. Knæk og bræk med din nye riffel, jeg håber du får købt en der passe til dig.
Mvh
Christensen
Svar
#56
Hej Thomas

Jeg er ikke nogen ekspert eller særlig religiøs omkring de forskellige kalibre, men har efterhånden set og hørt meget dels på hjortebanen i Ulfborg og dels på utallige jagter i det vestjyske, hvor der forekommer både rå- og kronvildt og skytterne derfor ofte er bevæbnet med lidt af hvert (læs forskellige kalibre og våbentyper).

Lidt forenklet kan jeg konkludere, at jo større kaliber, jo mindre træning, jo dårligere skydning.

En god jagtkammeret som har drevet mere jagt både i Dk og Sverige end de fleste, havde på et tidspunkt både en 22-250, 6,5x55 og 30.06 i våbenskabet.
Da jeg forleden spurgte ham til hvad han brugte mest svarede han 6,5x55 - de andre havde han solgt - han brugte dem ALDRIG.

Selv har jeg drevet rigtig meget jagt på både kron- og råvildt samt ikke mindst ræv, og bruger udelukkende 6,5x55 - har dog 9,3 som kun bruges til drivjagt med skud på kort hold.

Masser af topskytter som skyder rigtig meget i Ulfborg bruger kun 6,5 eller 308 til trænings- og jagtskydning.
På intet tidspunkt har jeg personligt manglet et større kaliber end 6,5 til jagt i Dk.
Da det er din 1. riffel og du vælger et mærke, hvor du kan skifte løb/kaliber, vil jeg uden skelen til dine sammenligninger med porsche og andre bilmærker iøvrigt - helt klart anbefale at du begynder med 6,5 - evt. 308 og så senere, hvis du stadig har de lyster[Big Grin] udbygger med et større kaliber.
Ellers tror jeg, det kan ende med at du får brug for det 3. sæt løb, som du tidligere skrev du ville undgå.

30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.[^][B)]

Og ja - jeg véd godt, at dette ikke er nogen tråd om valg af kaiber, men nu har jeg fået det sagt[8D]

mvh
Korthår
(lidt af en rekyllig)
Svar
#57
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Der er vel ikke noget i vejen med de lidt kraftigere kalibere, det er jagt vi snakker om, og det handler om at dræbe dyret så hurtigt og så smærtefrit som muligt, efter min mening. Ja det kan en 6,5x55mm da sagten bevars, men derfor er det ikke ens betydende med at man lige nødvendigvis skal tage den kaliber, bare fordi at flertallet har den, eller 308W for den sags skyld.
Vi må jo også kun kører 130 på motorvejen i dk, men derfor vil vi jo gerne have en porsche....ik[8D] for så har vi jo mulighed for at kører 230 hvis muligheden byder sig[Big Grin][}Smile][:p]

Nej spøj til side, jeg vil bare gerne have en god kaliber, og jeg skal tage et valg, inden jeg bestiller riffelen. Det koster det sammen lige meget hvad kaliberen heder, der for har jeg, for min egen skyld forsøgt at finde ud af hvad for en kal. jeg godt kunne tænke mig. I stedet for at stå nede i butikken den dag jeg skal bestille, og så hverken vide buu eller bææ, for derefter at få den kaliber som lige ekspitienten synes er god, men fordi at han synets, den er god, er jo ikk det sammen som, at jeg syntes at den er god.
Derfor har jeg spurgt lidt til det, her inde, og har fået nogle fine svar. Folk er meget enige om at 300WIN MAG er for stor/kraftig, men ingen har skrevet at 7mm rem mag er for stor så derfor kunne det meget vel blive den.[Smile]

mvh Thomas



Hej igen

Nu er forskellen på dig og mig nok at jeg ikke betragter kaliber som noget med porsche eller pral effekt. Hver kaliber har nogle fordele og ulemper, her under ser jeg på rekyl, kugle bane, hastighed på kugle udvalget, kugle vægt, pris på træning ammunition, udvalg af jagt ammunition i færdig ladet da jeg ikke er selvlader.
Når jeg skal vælge en kaliber til en riffel jeg skal have, finder jeg ud af hvad den skal bruges til. Så finder jeg ud af hvad der er mest hensigtmæssigt med hensyn til anvendelsen, fx om den skal have flad kuglebane, kugle størrelse og vægt, hvor meget rekyl jeg er villig til og hvor meget det skal benyttes på træningbane og der med hvor meget trænings ammunitionen pris betyder(der med ikke sagt at nogen rifler aldrig kommer på træningsbane men grund træning laver jeg helst med billig trænings ammunition) og der ud fra laver jeg vudering over hvilken kalibre der passer bedst til formålet. Hvor efter jeg går ud og køber en riffel. Hvis jeg ønsker porsche effekt over min riffel så vælger jeg en med flottere skæfte træ og flottere graveringer.

Men der er vi jo så forskellige. Knæk og bræk med din nye riffel, jeg håber du får købt en der passe til dig.



Hej
Ja det med Porsche var jo bare lidt en spøj[Smile]
Jeg syntes bare at det hele er det samme, folk kan kun blive enige om 6,5x55 og 308W er en god kal. og har lidt på fornemmeren ( med mulighed for at blive havlet ned nu) at det er fordi de ikke kender til andre kalibere, kun enkelte er kommet med egne erfaringer blandt andet med 300Win mag på 40m afstand og det er noget der siger noget syntes jeg. For det er sq nemt nok at anbefale det mest gænse, tilstrækkelige, og ikke mindst det billigste ( 6,5x55 og 308W )
Hvorfor skal man altid tage det mest gænse?
Det er en hobby, og efter min mening behøver det ikke at være gratis, men igen det er bare min mening
Jeg syntes bare ikke jeg finder de gænse kalibere særlig spændende, derfor har jeg forsøgt at "søge andre græsgange"
Og jeg kan prøve igen med bilerne, nogle er til mazda andre toyota. hvad kører bedst det er det er forskellig fra pars. til pers. og kan ikke måles i tal, man mange vil dog gerne anbefale det mærke/kaliber de selv har.

mvh Thomas[Smile]
Sauer Custom
Svar
#58
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Hej Thomas

Jeg er ikke nogen ekspert eller særlig religiøs omkring de forskellige kalibre, men har efterhånden set og hørt meget dels på hjortebanen i Ulfborg og dels på utallige jagter i det vestjyske, hvor der forekommer både rå- og kronvildt og skytterne derfor ofte er bevæbnet med lidt af hvert (læs forskellige kalibre og våbentyper).

Lidt forenklet kan jeg konkludere, at jo større kaliber, jo mindre træning, jo dårligere skydning.

En god jagtkammeret som har drevet mere jagt både i Dk og Sverige end de fleste, havde på et tidspunkt både en 22-250, 6,5x55 og 30.06 i våbenskabet.
Da jeg forleden spurgte ham til hvad han brugte mest svarede han 6,5x55 - de andre havde han solgt - han brugte dem ALDRIG.

Selv har jeg drevet rigtig meget jagt på både kron- og råvildt samt ikke mindst ræv, og bruger udelukkende 6,5x55 - har dog 9,3 som kun bruges til drivjagt med skud på kort hold.

Masser af topskytter som skyder rigtig meget i Ulfborg bruger kun 6,5 eller 308 til trænings- og jagtskydning.
På intet tidspunkt har jeg personligt manglet et større kaliber end 6,5 til jagt i Dk.
Da det er din 1. riffel og du vælger et mærke, hvor du kan skifte løb/kaliber, vil jeg uden skelen til dine sammenligninger med porsche og andre bilmærker iøvrigt - helt klart anbefale at du begynder med 6,5 - evt. 308 og så senere, hvis du stadig har de lyster[Big Grin] udbygger med et større kaliber.
Ellers tror jeg, det kan ende med at du får brug for det 3. sæt løb, som du tidligere skrev du ville undgå.

30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.[^][B)]

Og ja - jeg véd godt, at dette ikke er nogen tråd om valg af kaiber, men nu har jeg fået det sagt[8D]

mvh
Korthår
(lidt af en rekyllig)



Der er ingen tvivl om at 6,5x55 kan skyde det hele i dk.
Men det lidt lige som om at man er "total idiot" hvis man ikke tager en af de to ( 6,5 el. 308... ) og at det er total overkill.

mvh Thomas
ps men tak for at du skrev din mening[Smile]
Sauer Custom
Svar
#59
Hej Thomas nu synes jeg snart du begynder at lyde ligesom en kælling der ikke kan bestemme sig for hvilken kjole hun skal have på til fest. Den man kan holde varmen i eller den der har en stor udskæring.

Du har fået at vide at det er koldt, men alligevel hælder du til kjolen med en store udskæring.

Sagt på en anden måde....som shootisten tidligere skrev... man kan trække hesten til truget, men man kan ikke tvinge den til at drikke.

Du henvender dig som uerfaren og får en masse råd og vejledning fra folk som ved hvad de taler om, alligevel bliver du ved og ved og ved og ved med at hyle op om at din kaliber skal være spændende og den må godt være dyr at skyde med og bla. bla. bla....
Det virker ikke til at du har tænkt dig at træne ret meget med din riffel. Med mindre du er IT millionær så bliver du hurtigt træt af at brænde bønner af på skydebanen til 10-20 kr. stk.

Jeg tror du skal købe dig en Bl...r i kaliber 338WM så bliver du nok tilfreds...

Prøv at spørge dig selv om hvorfor mon 6,5x55, 308w og 3006 er de mest gængse kalibere ??

Og svaret er nok ikke, som du selv antyder at det er fordi de ikke har prøvet andet.....

Hvor herre bevares...

LANI

Surgeon fever....
Mvh.LANI



Svar
#60
ja men jeg kan jo ikke svare på hvorfor det er sådan, indlæget hedder S&L 30.06 og spørsmålet var om det skulle være med kort eller lang pibe..? og den vej igennem. Så var der en der nævte 7mm og den havde jeg ikke haft inde i mine overvejelser. Derfor gik det den vej, jeg har ikke spurgt til 6,5 og 308... men jeg har spurgt til om der var andre kal, som jeg kunne have overset, og derefter har masser af indlæg på 6,5 og 308W. De to har jeg jo ikke overset!
Jeg har sådan set taget en beslutning, men det er lige som om 7mm ikke rigtig er accepteret, for man skal jo i dk skyde med 6,5mm og 308W.[:0]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)