Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
#61
Hørt, nu kom Lani først - men jeg tror ikke jeg var den eneste, der var ved at lade op til en verbal øretæve.

Thomas du har været langt omkring, og det finder jeg helt i orden,
hvis man er i tvivl, er det godt at få det hele vendt [Smile]

Du kan selvfølgelig ikke vide, hvor erfarne dine rådgivere er, men jeg kan fortælle dig, at du har fået gode råd fra meget erfarne folk.
Om du vælger at lytte [Wink] - det er op til dig.

Det du skal have er en Schultz og Larsen M 97 DL i 6,5 x 284, den skyder som en drøm, er "lidt eksotisk" og har en virkelig god virkning - uden nævneværdig rekyl [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm
Hvorfor skal man altid tage det mest gænse?



Fordi der er billig trænnings ammo!

Og ja det betyder en hel del.

Taget fra korsholms hjemmeside. Trænningsammo eller hvad der var billigst
6,5x55 100skud 325kr 3,25kr per styk
308w 50skud 225kr 4,50kr per styk
7mm Rem Mag 50skud 765kr 15,3 kr per styk
300wm 20skud 298kr 14,9 kr per styk
30-06 50skud 359kr 7,18kr per styk
Mvh
Christensen
Svar
#63
Citat:quote:

30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.


Hej Korthår

Ku' du ikke lige være rar at uddybe den her lidt?
Svar
#64
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hørt, nu kom Lani først - men jeg tror ikke jeg var den eneste, der var ved at lade op til en verbal øretæve.

Thomas du har været langt omkring, og det finder jeg helt i orden,
hvis man er i tvivl, er det godt at få det hele vendt [Smile]

Du kan selvfølgelig ikke vide, hvor erfarne dine rådgivere er, men jeg kan fortælle dig, at du har fået gode råd fra meget erfarne folk.
Om du vælger at lytte [Wink] - det er op til dig.

Det du skal have er en Schultz og Larsen M 97 DL i 6,5 x 284, den skyder som en drøm, er "lidt eksotisk" og har en virkelig god virkning - uden nævneværdig rekyl [^]

Mvh. AB



ja ja verbal øretæve, fint nok. Det er lidt imporende at folk koger sådan af, over en sølle kaliber snak...

Men jeg takker mange gange for de mange råd, er ikke blevet så hel... meget om de kaliber jeg har efter spurgt, men tilgengæld kender jeg nu priser på trænings armu.[Smile]
Ja jeg har været langt omkring, men jeg håber da ikke jeg har taget for meget af folks dyrebare tid, jeg mener, det er jo kun et forum, og det er jo helt frivilligt om man deltager eller ej.
Jeg er nød til at drage mine egen konklusioner, og så må vi jo se hvad for en kal det bliver.

mange tak
mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#65
30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.

i min opfattelse er det en kaliber der kan bruges til næsten alt, men ikke er optimal/specificeret til den enkelte opgave eller vildtart.

vedr kalibervalg er det jo religion. og religion er svær at diskutere.
at der er forskel på priserne på træningammo er et fakta.
at magnumkalibrene kan levere et ødelagt og uetisk stykke vildt er et fakta.
at magnummerne er bedre hvis skuddet er er i den bagerste halvdel af dyret (drivjagt eller bare et dårligt skud ) synes jeg er et fakta.

bare mine 5 cent

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#66
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hørt, nu kom Lani først - men jeg tror ikke jeg var den eneste, der var ved at lade op til en verbal øretæve.

Thomas du har været langt omkring, og det finder jeg helt i orden,
hvis man er i tvivl, er det godt at få det hele vendt [Smile]

Du kan selvfølgelig ikke vide, hvor erfarne dine rådgivere er, men jeg kan fortælle dig, at du har fået gode råd fra meget erfarne folk.
Om du vælger at lytte [Wink] - det er op til dig.

Det du skal have er en Schultz og Larsen M 97 DL i 6,5 x 284, den skyder som en drøm, er "lidt eksotisk" og har en virkelig god virkning - uden nævneværdig rekyl [^]

Mvh. AB



ja ja verbal øretæve, fint nok. Det er lidt imporende at folk koger sådan af, over en sølle kaliber snak...

Men jeg takker mange gange for de mange råd, er ikke blevet så hel... meget om de kaliber jeg har efter spurgt, men tilgengæld kender jeg nu priser på trænings armu.[Smile]
Ja jeg har været langt omkring, men jeg håber da ikke jeg har taget for meget af folks dyrebare tid, jeg mener, det er jo kun et forum, og det er jo helt frivilligt om man deltager eller ej.
Jeg er nød til at drage mine egen konklusioner, og så må vi jo se hvad for en kal det bliver.

mange tak
mvh Thomas



Du må endelig poste billeder af det færdige resultatet og skrive hvad hul diamenteren i jernstokken bliver[Big Grin]

Ps. kaliber valg er ligesom religion Smile
Mvh
Christensen
Svar
#67
Det er en done deal, jeg skal nok poste et billede engang

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#68
Hej Thomas

Tag det nu ikke så tungt - der meget sjældent nogen der koger over her [Smile]

Det er ikke bare et forum, og det er ikke en sølle kalibersnak -
folk her er generelt meget seriøse, og meget hjælpsomme "i deres fritid"

Jeg håber da også, at du har fået "nogle gode" svar på dine spørgsmål, selv om du måske ikke er enig [Wink]

De sidste 50 mm. kan give dig en minimal højere hastighed, ved kalibre med lidt større krudtvolumen.
Det kan også give dig lidt mere stabilitet ved skydning, og nedsætte
den følte rekyl - pga. den øgede vægt.

Til almindelig praktisk jagt - total ligegyldigt.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#69
Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Citat:quote:

30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.


Hej Korthår

Ku' du ikke lige være rar at uddybe den her lidt?



Jo - og jeg vidste at jeg ville få lidt øretæver for den udtalelse[Smile]
Det er i sin enkelthed - som STROM kommer mig til undsætning med; at en 30.06 stort set kan klare alt - bortset fra decideret storvildt. Men meget er den lige i overkanten til = 95% af det danske vildt og temmelig meget er den kun næst- eller trediebedst til - MEN STADIG FULD ANVENDELIG.
Samtidig kan den bruges til træningsskydning, men efter det som jeg har set på skydebanen, er den slet ikke den mest optimale at skyde mange skud med. Som andre har anført er der stor forskel på hvordan man opfatter rekyl, men det ser ud til, at de fleste ikke bryder sig voldsomt meget om den efter mange skud.

mvh
Korthår
Svar
#70
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hej Thomas

Tag det nu ikke så tungt - der meget sjældent nogen der koger over her [Smile]

Det er ikke bare et forum, og det er ikke en sølle kalibersnak -
folk her er generelt meget seriøse, og meget hjælpsomme "i deres fritid"

Jeg håber da også, at du har fået "nogle gode" svar på dine spørgsmål, selv om du måske ikke er enig [Wink]

De sidste 50 mm. kan give dig en minimal højere hastighed, ved kalibre med lidt større krudtvolumen.
Det kan også give dig lidt mere stabilitet ved skydning, og nedsætte
den følte rekyl - pga. den øgede vægt.

Til almindelig praktisk jagt - total ligegyldigt.

Mvh. AB



Ved pürch i skov eller krat er der nogen der synes de ekstre 5 cm har tendens til at sætte sig fast i alt. Dette er en ting man nok også skal tænke over.

Ps. Thomas jeg håber du føler vi har behandlet dig godt selv om vi måske ikke lige er kommet med de svar ønskede
Mvh
Christensen
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Hej Thomas

Tag det nu ikke så tungt - der meget sjældent nogen der koger over her [Smile]

Det er ikke bare et forum, og det er ikke en sølle kalibersnak -
folk her er generelt meget seriøse, og meget hjælpsomme "i deres fritid"

Jeg håber da også, at du har fået "nogle gode" svar på dine spørgsmål, selv om du måske ikke er enig [Wink]

De sidste 50 mm. kan give dig en minimal højere hastighed, ved kalibre med lidt større krudtvolumen.
Det kan også give dig lidt mere stabilitet ved skydning, og nedsætte
den følte rekyl - pga. den øgede vægt.

Til almindelig praktisk jagt - total ligegyldigt.

Mvh. AB



Ved pürch i skov eller krat er der nogen der synes de ekstre 5 cm har tendens til at sætte sig fast i alt. Dette er en ting man nok også skal tænke over.

Ps. Thomas jeg håber du føler vi har behandlet dig godt selv om vi måske ikke lige er kommet med de svar ønskede



jo det gør jeg da, jeg tager det ikke så tung[Smile][8D]
og tak for svaret

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#72
Citat:quote:

ja ja verbal øretæve, fint nok. Det er lidt imporende at folk koger sådan af, over en sølle kaliber snak...

Men jeg takker mange gange for de mange råd, er ikke blevet så hel... meget om de kaliber jeg har efter spurgt, men tilgengæld kender jeg nu priser på trænings armu.
Ja jeg har været langt omkring, men jeg håber da ikke jeg har taget for meget af folks dyrebare tid, jeg mener, det er jo kun et forum, og det er jo helt frivilligt om man deltager eller ej.
Jeg er nød til at drage mine egen konklusioner, og så må vi jo se hvad for en kal det bliver.

mange tak
mvh Thomas



Du efterlyser erfaringer med de ting du går overvejer.
Her er mine:
Jeg har en S&L M97-DL med en 300WM ..... og lad det være sagt med det samme, jeg elsker den!! [Big Grin]
Købte den primært til jagt i Norge på elg og hjort. Jeg havde mange grunde til at vælge 300WM (undskyldninger om du vil) relativt lange skud, flad kuglebane, store dyr etc. etc. , og jeg har aldrig fortrudt skiftet fra 308W til dette formål!!
Jeg har også skudt rådyr med 300WM ....... også uden at totalskade hele dyrekroppen, lave begge bove til hakkekød og hvad folk ellers fortæller af skræk historier. Det handler meget om hvilken kugle du vælger, personligt har jeg gode erfaringer med Hornady 165Gr Interbond til 300WM. Der findes helt sikkert andre bud på patron/kugle valg, men dem har jeg ingen personlig erfaring med.

Rekyl har jeg aldrig lagt mærke til på jagt, men det kan godt blive noget drøjt for skulderen efter en dag i Ulfborg [Smile][B)]

Trænings ammunition er svinedyrt til 300WM!! der er tidligere i tråden givet udmærkede eksembler på priser. Det kan i flere tilfælde være billigere at træne med jagt ammunition end med spidsskarp.

De to sidste udsagn er den primære årsag til at jeg også har en 6,5*55 pibe til min S&L. Begge mine piber er "lange", og jeg kan kun sige at de begge to skyder kanon godt [Big Grin] 0g for mig har det ikke været noget problem at "liste" rundt med riflen, men det handler måske også lidt om krobsbygning og statur [Smile][V].

Hvis det er en 300WM du ønsker dig, så prøv den og køb den!! (i nævnte rækkefølge).
Med dit valg af riffel, som jeg i øvrigt fuldt ud kan tilslutte mig, har du mulighed for senere at købe en "tillægs pibe", og det er jo relativt simpelt at regne ud hvor mange trænings skud der skal til før det kan betale sig [Wink].

Stanton
/Stanton
Svar
#73
Citat:quote:

og hvad folk ellers fortæller af skræk historier.


Skrækhistorier NEJ, personlige erfaringer JA[Wink]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#74
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Citat:quote:

30.06 er vel det kaliber der kan bruges til mest, men er bedst til mindst.


Hej Korthår

Ku' du ikke lige være rar at uddybe den her lidt?



Jo - og jeg vidste at jeg ville få lidt øretæver for den udtalelse[Smile]
Det er i sin enkelthed - som STROM kommer mig til undsætning med; at en 30.06 stort set kan klare alt - bortset fra decideret storvildt. Men meget er den lige i overkanten til = 95% af det danske vildt og temmelig meget er den kun næst- eller trediebedst til - MEN STADIG FULD ANVENDELIG.
Samtidig kan den bruges til træningsskydning, men efter det som jeg har set på skydebanen, er den slet ikke den mest optimale at skyde mange skud med. Som andre har anført er der stor forskel på hvordan man opfatter rekyl, men det ser ud til, at de fleste ikke bryder sig voldsomt meget om den efter mange skud.

mvh
Korthår



30-06 er da optimeret til "Jagt" på det farligste "vildt" af dem alle [Wink], efter en doktrin hvor den skal være effektiv ud til omkring 1000 meter.
7,62x54R, 8x57IS og .303 er sammenlignelige kalibre, designet til samme "vildt"

30-06 kombineret med en M1 Garand er en dejlig kaliber, også efter 250 skud på ret kort tid(Pas dog på tommelfingeren...)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#75
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

[quote]
Det handler meget om hvilken kugle du vælger, personligt har jeg gode erfaringer med Hornady 165Gr Interbond til 300WM. Der findes helt sikkert andre bud på patron/kugle valg, men dem har jeg ingen personlig erfaring med.

Stanton



Sjovt nok lige den kombination jeg skød den tidligere nævnte eneste buk med. Resultatet hvor tyndt et statistisk grundlag det end er, gav ikke anledning til flere forsøg. Den havde en knytnæve stort udgangshul og havde end ikke ramt ben eller knogle, men kun maveskind(dårligt skud jeg ikke er stolt af, men glemme det kan jeg ikke).

Jeg er af den opfattelse at Interbonden er den blødeste af alle de bondede projektiler. Skulle jeg være tvunget til at bruge 300 WM til
mindre dyr end hjortene ville jeg bruge en tungere a-frame.

Men jeg er da ikke uenig i at kombinationen 300 WM og 6,5 eller 308 er glimrende, men en 300 WM som solist og ovenikøbet den al skydeteknikken skal læres med, ja det svarer til da jeg ville lære at skyde håndvåben med en S&W 586 i 357.

Så køb enten 6,5x55, 308 eller til nød 30-06 til en start og så kan der ved behov suppleres med 300 eller 338.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#76
Citat:quote:

Originally posted by Stanton

Citat:quote:

ja ja verbal øretæve, fint nok. Det er lidt imporende at folk koger sådan af, over en sølle kaliber snak...

Men jeg takker mange gange for de mange råd, er ikke blevet så hel... meget om de kaliber jeg har efter spurgt, men tilgengæld kender jeg nu priser på trænings armu.
Ja jeg har været langt omkring, men jeg håber da ikke jeg har taget for meget af folks dyrebare tid, jeg mener, det er jo kun et forum, og det er jo helt frivilligt om man deltager eller ej.
Jeg er nød til at drage mine egen konklusioner, og så må vi jo se hvad for en kal det bliver.

mange tak
mvh Thomas



Du efterlyser erfaringer med de ting du går overvejer.
Her er mine:
Jeg har en S&L M97-DL med en 300WM ..... og lad det være sagt med det samme, jeg elsker den!! [Big Grin]
Købte den primært til jagt i Norge på elg og hjort. Jeg havde mange grunde til at vælge 300WM (undskyldninger om du vil) relativt lange skud, flad kuglebane, store dyr etc. etc. , og jeg har aldrig fortrudt skiftet fra 308W til dette formål!!
Jeg har også skudt rådyr med 300WM ....... også uden at totalskade hele dyrekroppen, lave begge bove til hakkekød og hvad folk ellers fortæller af skræk historier. Det handler meget om hvilken kugle du vælger, personligt har jeg gode erfaringer med Hornady 165Gr Interbond til 300WM. Der findes helt sikkert andre bud på patron/kugle valg, men dem har jeg ingen personlig erfaring med.

Rekyl har jeg aldrig lagt mærke til på jagt, men det kan godt blive noget drøjt for skulderen efter en dag i Ulfborg [Smile][B)]

Trænings ammunition er svinedyrt til 300WM!! der er tidligere i tråden givet udmærkede eksembler på priser. Det kan i flere tilfælde være billigere at træne med jagt ammunition end med spidsskarp.

De to sidste udsagn er den primære årsag til at jeg også har en 6,5*55 pibe til min S&L. Begge mine piber er "lange", og jeg kan kun sige at de begge to skyder kanon godt [Big Grin] 0g for mig har det ikke været noget problem at "liste" rundt med riflen, men det handler måske også lidt om krobsbygning og statur [Smile][V].

Hvis det er en 300WM du ønsker dig, så prøv den og køb den!! (i nævnte rækkefølge).
Med dit valg af riffel, som jeg i øvrigt fuldt ud kan tilslutte mig, har du mulighed for senere at købe en "tillægs pibe", og det er jo relativt simpelt at regne ud hvor mange trænings skud der skal til før det kan betale sig [Wink].

Stanton



tak for din erfaring[Smile]
så er 300WM altså ikke helt ude at spillet endnu[8D]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#77
køb det du har lyst til og så skal du nok få den til at fungere om det er 6,5x55 eller 300WM

Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Hatting er min våbenguru

Nu også Olie-Sheik
Svar
#78
Jeg skød de første mange stykker vildt med en .300 WM (Ruger M77). Træningen klarede jeg for størstepartens vedkommende med en 6,5x55. På en safari blev min .300 beskadiget under transport og jeg lånte en .338'er (.416 undtaget - ved særligt festlige lejligheder). Den var behageligere at skyde med og virkningen på de større arter var markant bedre. Siden har jeg aldrig rejst uden for Europa med anden end en .338'er. Hjemme skyder jeg råvildt med enten 30-06 eller 6,5x55. Sidstnævnte er behageligere at skyde med, førstnævnte fungerer bedre på vildsvin (som er det jeg skyder mest af). I min verden er .300 WM et overstået kapitel, da den ligger for tæt op ad f.eks. .30-06 og ikke kan være med .338'eren, når en af de store skal ned at ligge.

Med henblik på træning er det grænsende til tåbeligt IKKE at eje enten en 6,5x55 eller en .308. Er der tale om den første riffel, eller vil man kun have en, kan det kun anbefales at springe på en af disse to.

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#79
det er meningen at jeg vil have en pibe mere på en tidpunkt eller måsken riffel nummer to

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#80
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

det er meningen at jeg vil have en pibe mere på en tidpunkt eller måsken riffel nummer to

mvh Thomas



Du kan aldrig få for mange [Big Grin] (Kæresten er nu af en anden mening....)

(Godt de ikke har opfundet våbetilladelser heroppe, der står 14 stk. i skabet)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)