Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
#81
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

det er meningen at jeg vil have en pibe mere på en tidpunkt eller måsken riffel nummer to

mvh Thomas




Så er det jo oplagt at starte med den 6,5x55/308 og supplere med 300/338 mag når behovet/lysten opstår. Så er chancen for at du får skudt en masse skud også størst.
Der fik jeg vist lavet et ordentligt indhug i min kvote af //// [:o)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#82
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

det er meningen at jeg vil have en pibe mere på en tidpunkt eller måsken riffel nummer to

mvh Thomas




Så er det jo oplagt at starte med den 6,5x55/308 og supplere med 300/338 mag når behovet/lysten opstår. Så er chancen for at du får skudt en masse skud også størst.
Der fik jeg vist lavet et ordentligt indhug i min kvote af //// [:o)].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



ved du så hvad for en cal. der passer sammen med 7mm rem mag??

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#83
Citat:quote:

Jo - og jeg vidste at jeg ville få lidt øretæver for den udtalelse
Det er i sin enkelthed - som STROM kommer mig til undsætning med; at en 30.06 stort set kan klare alt - bortset fra decideret storvildt. Men meget er den lige i overkanten til = 95% af det danske vildt og temmelig meget er den kun næst- eller trediebedst til - MEN STADIG FULD ANVENDELIG.
Samtidig kan den bruges til træningsskydning, men efter det som jeg har set på skydebanen, er den slet ikke den mest optimale at skyde mange skud med. Som andre har anført er der stor forskel på hvordan man opfatter rekyl, men det ser ud til, at de fleste ikke bryder sig voldsomt meget om den efter mange skud.

mvh
Korthår

--------------------------------------------------------------------------------

30-06 er da optimeret til "Jagt" på det farligste "vildt" af dem alle , efter en doktrin hvor den skal være effektiv ud til omkring 1000 meter.
7,62x54R, 8x57IS og .303 er sammenlignelige kalibre, designet til samme "vildt"

30-06 kombineret med en M1 Garand er en dejlig kaliber, også efter 250 skud på ret kort tid(Pas dog på tommelfingeren...)



Vel talt, Jesper Rex! Og hvad angår bagkappen på Garand er der som bekendt ikke engang spildt de store kræfter på nymodens stødabsorberende materialer... [Wink]

Nej, godt ord igen, korthår - jeg forstår udmærket hvad du mener - min egen (noget mere positive) mening er dog nok, at jeg betragter 30.06 som en meget alsidig "work horse" og jeg er ikke i tvivl om, at det ville være det kaliber der stod i skabet hvis jeg (gud forbyde det!) kun måtte eje een riffel. Ikke eksotisk? Helt enig - men det betyder intet for mig. For voldsom til næsten alt dansk vildt? Ret uenig. Det afhænger fuldstændigt af hvad man føder riflen med og så længe ingen af os skal leve af det vi nedlægger kommer hurtigste og sikreste ombringelse af vildtet i min verden forud for hensynet til omfanget af blodudtrædninger på "bagerste" bov. Det sagt er der naturligvis ingen mening i at sønderskyde vildt og mange husker måske billedet i et nummer af Jæger for år tilbage hvor en buk træffes med 300WM og nærmest eksploderer. En hel dag på skydebanen? Jeg skyder 10-12 skud med 30.06'eren og resten (mange![}Smile]) med 6,5x55. Bottom Line: der er meget religion og "moderen eller datteren" i det her og heldigvis for det!

Nå, det blev lidt langt men så igen - det er tråden vist alligevel blevet... [8D]

God weekend.
Svar
#84
Citat:quote:

Originally posted by Klaasehaans

Nej, godt ord igen, korthår - jeg forstår udmærket hvad du mener - min egen (noget mere positive) mening er dog nok, at jeg betragter 30.06 som en meget alsidig "work horse" og jeg er ikke i tvivl om, at det ville være det kaliber der stod i skabet hvis jeg (gud forbyde det!) kun måtte eje een riffel. Ikke eksotisk? Helt enig - men det betyder intet for mig. For voldsom til næsten alt dansk vildt? Ret uenig. Det afhænger fuldstændigt af hvad man føder riflen med og så længe ingen af os skal leve af det vi nedlægger kommer hurtigste og sikreste ombringelse af vildtet i min verden forud for hensynet til omfanget af blodudtrædninger på "bagerste" bov. Det sagt er der naturligvis ingen mening i at sønderskyde vildt og mange husker måske billedet i et nummer af Jæger for år tilbage hvor en buk træffes med 300WM og nærmest eksploderer. En hel dag på skydebanen? Jeg skyder 10-12 skud med 30.06'eren og resten (mange![}Smile]) med 6,5x55. Bottom Line: der er meget religion og "moderen eller datteren" i det her og heldigvis for det!

Nå, det blev lidt langt men så igen - det er tråden vist alligevel blevet... [8D]

God weekend.



Hej Klaasehaans

Ikke noget med "godt ord igen" - det har da været godt hele tiden[Smile]

Og som jeg læser det - er vi næsten helt enige[8D]

@Thomas:
Prøv at læse tråden helt fra starten og opsummer så alle de velmente kommentarer.
Ikke fordi jeg tror nogen vil pådutte dig noget - det kan vi heldigvis heller ikke[:o)], men hovedparten tager udgangspunkt i de erfaringer og/eller fejltagelser man har gjort.
Kunne du drage fordel af nogen af disse, var det vel ikke så dårligt. Beslutningen er din og kun din - held og lykke med købet - men vi forventer at høre det endelige resultat[Big Grin]

Også god week-end herfra
Korthår
Svar
#85
I skal nok få en slutning

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#86
1. Når det er første gang du skal have riffel er det vigtigt at få trænet MEGET!
2. Erfaringsmæssigt får de færreste trænet meget med en kalibre der dels sparker som heste og koster det hvide ud ad øjnene...det siger sig selv
3. De fleste der har magnumkalibre (300WM og lign.) har flere rifler - min. 1 i en mindre kaliber som de træner med og skyder ræv, råvildt og endda kronvildt med.
Med mindre du er aldeles velhavende og har en naturlig robusthed, der kan tage imod hvad som helst, herunder sparket fra en 7mm RM eller en 300WM, så gør dig selv den tjeneste at købe 308 eller 6,5 - fordi du får trænet mere, du bliver med stor sikkerhed ikke bange for den, og du bliver dermed med sikkerhed en langt bedre skytte! Og det jo det det handler om når man er helt grøn!!!
4. at man køber en 300WM fordi man vil være sikker på at vildtet lægger sig ned når/hvis man rammer det i maven eller i køllen er skammeligt i mine øre! Lad være med at skyde, hvis ikke I kan placere en en ordentlig kugle!!! Holder man sig til det - ja så er 308W alt rigeligt

My 50
Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

1. Når det er første gang du skal have riffel er det vigtigt at få trænet MEGET!
2. Erfaringsmæssigt får de færreste trænet meget med en kalibre der dels sparker som heste og koster det hvide ud ad øjnene...det siger sig selv
3. De fleste der har magnumkalibre (300WM og lign.) har flere rifler - min. 1 i en mindre kaliber som de træner med og skyder ræv, råvildt og endda kronvildt med.
Med mindre du er aldeles velhavende og har en naturlig robusthed, der kan tage imod hvad som helst, herunder sparket fra en 7mm RM eller en 300WM, så gør dig selv den tjeneste at købe 308 eller 6,5 - fordi du får trænet mere, du bliver med stor sikkerhed ikke bange for den, og du bliver dermed med sikkerhed en langt bedre skytte! Og det jo det det handler om når man er helt grøn!!!
4. at man køber en 300WM fordi man vil være sikker på at vildtet lægger sig ned når/hvis man rammer det i maven eller i køllen er skammeligt i mine øre! Lad være med at skyde, hvis ikke I kan placere en en ordentlig kugle!!! Holder man sig til det - ja så er 308W alt rigeligt

My 50



nu er det snart ved at være sivet ind at I er mange der syntes at jeg skal vælge 6,5x55 ell 308W, så hold nu med det...[Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#88
Vi kan godt se at du har forstået at vi mener du skal vælge en 6,5x55 eller en 308w.

Ikke for at fornærme dig men det ser ikke helt ud som om du forstår HVORFOR vi mener du skal vælge en 6,5x55 eller 308w. Det er derfor vi bliver ved med at nævne det.

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#89
jo jo den er også længe sevet ind, ingen rekyl, billig armo og ingen "smadrede" råbukke... ect
Det har jeg forstået hvad i mener

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
#90
Har du prøvet at skyde med en rekyl tung kaliber? Ellers hvis du er i nærheden af struer kan du få lov at skyde med min .338wm og 6,5x55. Godt nok overveje du ikke 338wm men den giver et bedre begreb om hvad en rekyl tung kaliber er

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#91
4. at man køber en 300WM fordi man vil være sikker på at vildtet lægger sig ned når/hvis man rammer det i maven eller i køllen er skammeligt i mine øre! Lad være med at skyde, hvis ikke I kan placere en en ordentlig kugle!!! Holder man sig til det - ja så er 308W alt rigeligt

halløj Jamo

den jæger der på drivjagt altid sætter alle sine skud i den forreste halvdel findes ikke ( eller også er han en løgnhals )

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#92
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Har du prøvet at skyde med en rekyl tung kaliber? Ellers hvis du er i nærheden af struer kan du få lov at skyde med min .338wm og 6,5x55. Godt nok overveje du ikke 338wm men den giver et bedre begreb om hvad en rekyl tung kaliber er

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



Er det fordi din 338 er "tung i rekylen" at du overvejer en 300?

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#93
Nej det er fordi 300wm er mere flat skydende end en 338wm er med standard ammo(færdig ladet), hvis det var til mig spørgsmålet var rettet` mp?

Mvh
Christensen
Mvh
Christensen
Svar
#94
For at komme lidt tilbage til det oprindelige spørgsmål omkring kaliberen.

Skulle jeg vælge én allround kaliber primært til jagt i Danmark/skandinavien, så blev det en 3006 fremfor 300WM. Den har rigelig power og rekyl er acceptabel, samt mulighed for billig ammunition, så man får trænet. (Jeg startede selv med en 3006)

I dag er jeg endt med flere kaliber og det er så blevet en løsning med 6,5*55 primært til træning og 9,2*62 til elg og det der er større end råvildt. 6,5'eren og 9,3'eren er en M97DL (bukkejagten bliver så klaret med en 223'er [Wink]).

Jeg er ikke sikker på at jeg ville vælge et vekselsystem igen, da det "ofte" er den forkerte pibe der sidder på og der går for meget tid med indskydning - Jeg har forskellige kikkerter til de enkelte piber, men der skal kontrolskyder ved pibeskift.....

Mvh.

Jørgen
Svar
#95
Citat:quote:

halløj Jamo

den jæger der på drivjagt altid sætter alle sine skud i den forreste halvdel findes ikke ( eller også er han en løgnhals )

mvh
Strom


Det har du helt ret i - jeg synes bare at det er forkert at skrive andet til en kommende riffeljæger, der måske kunne foranlediges til at tro, at det er ligegyldigt hvor man rammer - bare kalibren er stor nok. Jeg oplever desværre jægere - og folk der overvejer at tage jagttegn - der har den holdning at "lortet bare skal nakkes". Derfor er jeg lidt pirrelig lige hvad angår dette emne...især fordi der er andre en lige jægere, der kigger med i disse tråde og måske kunne få bekræftet deres værste fordomme ved at læse sådan noget [:o)]
Svar
#96
Det har du helt ret i - jeg synes bare at det er forkert at skrive andet til en kommende riffeljæger, der måske kunne foranlediges til at tro, at det er ligegyldigt hvor man rammer - bare kalibren er stor nok. Jeg oplever desværre jægere - og folk der overvejer at tage jagttegn - der har den holdning at "lortet bare skal nakkes". Derfor er jeg lidt pirrelig lige hvad angår dette emne...især fordi der er andre en lige jægere, der kigger med i disse tråde og måske kunne få bekræftet deres værste fordomme ved at læse sådan noget
undskyld jeg misforstod dig[:I]
jeh er helt på linie med det quote´de

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#97
Hej Thomas

Hvis du vil må du gerne prøve at skyde med mine rifler i de kalibre jeg har.
Jeg bor i jelling ved vejle
243 win Remington 700 (selvom du ikke overvejer den kal.)
6,5x55 S&L m 97dl
300 win mag. Tikka T3 stainless varmint

Men hvis det var mig der skulle min første riffel ville jeg vælge kal 6,5x55.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.
Svar
#98
Nå, i har rigtigt moret jer siden jeg tog på ferie,5 sider, men når jeg læser div. indlæg er i ikke kommet en s... videre[}Smile][Wink].
30-06 rules[Big Grin]
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
#99
Citat:quote:

Originally posted by vejle jægeren

Hej Thomas

Hvis du vil må du gerne prøve at skyde med mine rifler i de kalibre jeg har.
Jeg bor i jelling ved vejle
243 win Remington 700 (selvom du ikke overvejer den kal.)
6,5x55 S&L m 97dl
300 win mag. Tikka T3 stainless varmint

Men hvis det var mig der skulle min første riffel ville jeg vælge kal 6,5x55.

Der skal mange erfaringer til at gøre et helt liv.



hej
jeg vil meget gerne prøve at skyde med din 300WM, for det er jo en af dem vi har snakket lidt om

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

Nå, i har rigtigt moret jer siden jeg tog på ferie,5 sider, men når jeg læser div. indlæg er i ikke kommet en s... videre[}Smile][Wink].
30-06 rules[Big Grin]
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....



ja, det er gået ret godt[Big Grin][8D] vi har været vidt omkring[Big Grin][Big Grin]
vi er jo kommet frem til at 308 og 6,5 er det billigste og de brugte kal i dk. Jeg er kommet frem til at jeg er nød til selv at vudere hvad for en kal jeg skal have. Jeg har fået mange god råd, men tror nu ikke det bliver hverken 6,5 eller 308.

så langt er vi nået[Wink]

mvh Thomas
ps håber du har haft en god ferie
Sauer Custom
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)