Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren


Jeg tror Thomas ønsker nogle gode råde, der kan bekræfte ham i at hans ønske om en 300 WM er det eneste sagliggørende.

I den seriøse ende så lad mig spørge

Hvor mange af de jægere/skytter i kender, der kun har en riffel, har en hurtig 300 (WM, Weatherby, RUM eller noget andet) ?

Hvor mange af dem i kender der har en 300 WM har den som riffel 2 eller endnu højere nummer ?

Dem, der har den som nummer 2, hvilken af deres rifler skyder de så mest med ?

Retorik på en lavt plan JA, men svarerne skyldes ikke kun at butikkernes udbud er størst i de små, men at kunderne også efterspørger dem.

Thomas

når nu diverse militære enheder mener en 308 kan bruges et stykke længere end 500 meter til mål der vejer indtil 110 kg, tror du så
ikke de har undersøgt anslagsenergien ved de afstande hvor de vil skyde ?

Der er rigeligt til at slå ihjel med på de kortere hold som jagtskydning sædvanligvis er.

Inden nogen nu finde gamle tråde om min 300 RUM frem for at udhule mit argument, så husk at den er riffel 3 og ikke indkøbt med fornuft
men som næsten ren underholdning og supplement til 223 og 308.

Til dato har jeg ikke skudt noget som helst med riffel, som min første Tikka 595 i 308 ikke kunne have gjort lige så godt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
Nemli...!!!![Big Grin][Smile][Wink]]

Nævner blot 2 jagt venner..(det er jo ved at være for omfattende nok i forvejen[Big Grin][Wink])... som har 300 win.
Nr. 1 har 1 stk 243 og 300win
Nr. 2 har 6,5x55 og 300win

Begge skyder ca 1 gang om året med deres 300. Logisk nok ikke så godt, som med deres andre cal. - da det er dem som bliver brugt mest, pga pris, rekyl og anvendelsemuligheder..!

De taler godt nok meget om deres 300 win, at de skal træne mere og hvilke eksotiske dyr den kan nedlægge, hvilket den også kan (O. Breith er et godt bevis på det !) ...men det bliver til for lidt skydning/ træning med den..[:I][B)]..

DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren



jeg har ikke spurgt nogen tilråd ang 6,5x55 308W

mvh Thomas
ps. og jeg lytter og tager dem også til efterretning[Smile]
men det er jo ikke det samme som at jeg vil bruge dem vel
Sauer Custom
Svar
Jeg tror bare at folk er bymrede for, at du er ved at træffe et utroligt dumt og ufornuftigt valg, når det kommer til alle de faktorer, der er beskrevet på den nu 6 sider lange tråd!!! Måske handler det mere om potens end egentlig skydeglæde og etik - men det er jo ærlig sag [Big Grin]

J.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren



jeg har ikke spurgt nogen tilråd ang 6,5x55 308W

mvh Thomas
ps. og jeg lytter og tager dem også til efterretning[Smile]
men det er jo ikke det samme som at jeg vil bruge dem vel



Du har ikke overvejet som første riffel at købe en 6,5x55/308w eventuelt 30-06 og så næste gang købe en potens forlængende kaliber som 300wm, 338wm, 416Rigby eller 700Nitro expres? Istedet for at lægge ud med den potens forlængende kaliber?

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
Nu syntes jeg fan¤%#%"&? I starter med det der kaliber sjov igen,[Smile][Big Grin] jeg trode vi var kommet vidre, men det er vi altså ikke.[Big Grin]
Det må være et ømt emne, siden vi kan skrive 6 sider om det...[Big Grin]

Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal forklare det, og nu prøver for sidste gang. Jeg har en bil der kan kører mere end 80 i timen, men vi må ikke kører mere en 80 i timen, hvorfor har jeg den så?
Fordi jeg måske kommer til at skulle kører mere end 80 engang[?]
Det er det dårligste argument, men jeg kan ikke forklare det bedre.
Man ved jo aldrig hvad fremtiden byder

Det bliver ikke en 300WM som så tit er omtalt, hvis det bliver en anden kal, end 30.06 så bliver det 7mm rem mag, hvad det nok gør.
og jeg har fundet en som kan lade for mig, og det vil sige trænings armo til 5 kr pr stk, og jagt armo til 10 kr pr stk.
Så nu er det jo ikke prisen der skal afgører det længere...[Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Har tænkt på at købe en M97Dl i cal 30 06, men jeg ved ikke, om jeg skal vælge den med længere pibe i håb om at få lidt mere ud af caliberen?
Standard er riffel 600mm, og den "lange" pibe er 650mm, får man noget ud af de sidste 50mm i den caliber?

Mvh Thomas



Hvis du nu er gået bort fra trådstarten, så synes jeg du skal starte en ny der hedder 30.06 versus 7mm Rem Mag.

Så skal jeg komme med nogen argumenter hvorfor du ikke skal købe en 7mm RM. Specielt hvis du vil skyde meget på f.eks. hjortebanen. Så kan du brænde din 7mm ud på et års tid.

Nå men start nu en ny tråd[8)]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
så går vi det

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren



jeg har ikke spurgt nogen tilråd ang 6,5x55 308W

mvh Thomas
ps. og jeg lytter og tager dem også til efterretning[Smile]
men det er jo ikke det samme som at jeg vil bruge dem vel



Du har ikke overvejet som første riffel at købe en 6,5x55/308w eventuelt 30-06 og så næste gang købe en potens forlængende kaliber som 300wm, 338wm, 416Rigby eller 700Nitro expres? Istedet for at lægge ud med den potens forlængende kaliber?


Det virker heller ikke, jeg kunne ihvertfald ikke mærke nogen potensforandring, hverken da jeg fik min 416R eller .338W [Wink][:o)][:I]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



MVH
Mugge

[Image: BenelliArgo.gif?t=1199288111]

Now with handicaploader
Almost as fast as a B-----
MVH
Mugge

Svar
Citat:quote:

Originally posted by Mugge

Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by WSM

Hej Thomas
Hvorfor spørger du om råd når du alligevel ignorerer dem?
Hvilket svar søger du?
Lyt til folk der har mere end 10 års riffelerfarig!

Søren



jeg har ikke spurgt nogen tilråd ang 6,5x55 308W

mvh Thomas
ps. og jeg lytter og tager dem også til efterretning[Smile]
men det er jo ikke det samme som at jeg vil bruge dem vel



Du har ikke overvejet som første riffel at købe en 6,5x55/308w eventuelt 30-06 og så næste gang købe en potens forlængende kaliber som 300wm, 338wm, 416Rigby eller 700Nitro expres? Istedet for at lægge ud med den potens forlængende kaliber?


Det virker heller ikke, jeg kunne ihvertfald ikke mærke nogen potensforandring, hverken da jeg fik min 416R eller .338W [Wink][:o)][:I]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.



MVH
Mugge

[Image: BenelliArgo.gif?t=1199288111]

Now with handicaploader
Almost as fast as a B-----

det kunne ellers være rart med lidt forlængelse[Big Grin]

mvh Thomas


Sauer Custom
Svar
Nå har jeg gået og tænkt lidt over alt det her kaliber snak, i efter hånden ret lang tid.
Og det kan jo godt være at jeg burde vælge en kal 6,5x55, 308w eller 30.06 springfejder...
Jeg mener, der er jo aligevel en hel´ del, der mener at jeg har gang i noget "lort" med alt det der magnum og hva har vi...
Og et eller andet sted har jeg jo stort set ingen pratisk erfaring med jagt, jeg ved jo næsten kun det folk siger til mig, og så det jeg har læst min til ( riffel, kal osv. )
Men nu ser jeg lige hvad der sker i den nye tråd, som jeg har lavet på opfordring fra M@X, og hvis det igen kun bliver std kal det kommer til at handle om så giver jeg mig[B)][Sad!][xx(][Sad][}Smile][Wink]
Så bliver det 30.06

mvh Thomas
ps er der efter hånden også ved at være lidt træt af at diskutere mit kaliber valg, på min første riffel. D[Wink]et er der gået meget godt tid med
Sauer Custom
Svar
hvad kan en ny tråd gøre som ikke kunne ordnes på 6 sider i denne[?][?]
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....
The Shootist
"Live and let live"

Svar
Citat:quote:

Originally posted by The Shootist

hvad kan en ny tråd gøre som ikke kunne ordnes på 6 sider i denne[?][?]
Leif R.

The Shootist
Man kan lede et æsel til vandet men man kan ikke tvinge det til at drikke....



Leif!!
Thomas på 12cm har selv ændret mening siden han startede tråden. Derfor opfordrede jeg ham til at starte en ny. Så behøver du heller ikke læse 6 sider for at finde ud af at det nu drejer sig om noget andet end det gjorde fra begyndelsen af.[8)]

PS: er du på ferie endnu?

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Hej Thomas 120 mm. !

Få nu købt den sk... 308w/30-06, og kom så igang med at træne....

En lille opsang herfra...

Mvh A-frame.

(Magnum er for folk der ikke kan ramme [B)], de har nemlig brug for en MEGET høj "splatter" effekt. Så er chancen størrere for at de skam-skudte dyr bliver på stedet.)[xx(]

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
Citat:quote:

Originally posted by A-frame

Hej Thomas 120 mm. !

Få nu købt den sk... 308w/30-06, og kom så igang med at træne....

En lille opsang herfra...

Mvh A-frame.

(Magnum er for folk der ikke kan ramme [B)], de har nemlig brug for en MEGET høj "splatter" effekt. Så er chancen størrere for at de skam-skudte dyr bliver på stedet.)[xx(]

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...



ja ja rolig nu[Smile], jeg skal da lige bestå den jagt prøve inden ik[Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Hehe

Ja det lyder som en god ide Thomas at få et jagttegn [Big Grin]
Det var godt vi fik dig drejet væk fra 7mm... - og køb så en 6,5x55 eller 308w i stedet for den 30.06 [Big Grin][Big Grin]

Vi skulle jo nødig have dig til at få et våben/skud fobi som Bubber har med pumpgunnen i nyeste indslag fra vildmarken - jeg var blevet tosset hvis det var mit jagtgevær der bare blev smidt i sandet...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hehe

Ja det lyder som en god ide Thomas at få et jagttegn [Big Grin]
Det var godt vi fik dig drejet væk fra 7mm... - og køb så en 6,5x55 eller 308w i stedet for den 30.06 [Big Grin][Big Grin]

Vi skulle jo nødig have dig til at få et våben/skud fobi som Bubber har med pumpgunnen i nyeste indslag fra vildmarken - jeg var blevet tosset hvis det var mit jagtgevær der bare blev smidt i sandet...

[Image: topp_vinter.gif]



ja helt sikkert det var jeg også[Sad!]
jeg skal ud og skyde riffel med min jagt "lærer" her engang inde for ikke så længe, skal skyde 6,5 308 og 30.06, og det er faktisk først der jeg tager den endelige beslutning om hvad for en det skal være.

har heller ikke besluttet om det skal være fuld eller halvskæftet endnu[?]
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om det er for bøvlet og "upræcis" at have en fuldskæftet. Men jeg syntes det godt ud specielt det billede der er blevet lagt ind i den anden tråd af en S&L 97 fuldskæter[:p]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
halvskæftet....!!! eller det er min personlige holdning...Der er mindre risiko for træet slår sig, og det er lettere for piben at afgive varme ved gentagende skud.

Udover det har jeg aldrig rigtigt forstået pointen i en fuldskæftet... Måske derfor jeg aldrig har overvejet at købe en, og derfor jeg anbefaler dig en halvskæftet [Wink]
Mvh
Christensen
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Skovfogdeelev Christensen

halvskæftet....!!! eller det er min personlige holdning...Der er mindre risiko for træet slår sig, og det er lettere for piben at afgive varme ved gentagende skud.

Udover det har jeg aldrig rigtigt forstået pointen i en fuldskæftet... Måske derfor jeg aldrig har overvejet at købe en, og derfor jeg anbefaler dig en halvskæftet [Wink]



Fuldskæftet har vel lidt med tradision af gøre?
og så syntes jeg at du er flottet[:p] syntes jeg

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)