Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
Citat:quote:

og så syntes jeg at du er flottet syntes jeg

mvh Thomas


[?][?][?]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
Citat:quote:

Originally posted by mp

Citat:quote:

og så syntes jeg at du er flottet syntes jeg

mvh Thomas


[?][?][?]

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]



ja, der skulle stå at jeg syntes at DÉ, altså fuldskæftede rifler er flotte[8D][Big Grin][Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Hvad for en af de tre std kalibere, altså 30.06, 308W og 6,5x55, mener i har den bedste præcision( laver den midste skud gruppe ).
Eller har præcision ingenting med kugle at gøre, men kun med rekyl og skytte[?].
Der er måske nogle kaliber der "flyver" bedre end andre[?]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Der er en tendens til at præcisionskalibrerne for tiden er korte og tykke. På den baggrund er 308 win det oplagte valg. Med den har du også et noget større udvalg af kugler end i 6,5x55. Især af kugler der lovligt må bruges til kronvildt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Der er en tendens til at præcisionskalibrerne for tiden er korte og tykke. På den baggrund er 308 win det oplagte valg. Med den har du også et noget større udvalg af kugler end i 6,5x55. Især af kugler der lovligt må bruges til kronvildt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men da både 30.06 og 308W
har kaliberen .308 så ville jeg mene, at de flyver ens, og enda at 30.06 flyver lidt bedre ( mindre modtagelig for vind ) da den har lidt mere fart på, men det passer måske ikke[?][?][?]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Der er en tendens til at præcisionskalibrerne for tiden er korte og tykke. På den baggrund er 308 win det oplagte valg. Med den har du også et noget større udvalg af kugler end i 6,5x55. Især af kugler der lovligt må bruges til kronvildt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



Det kan godt være jeg spørger lidt dumt, men da både 30.06 og 308W
har kaliberen .308 så ville jeg mene, at de flyver ens, og enda at 30.06 flyver lidt bedre ( mindre modtagelig for vind ) da den har lidt mere fart på, men det passer måske ikke[?][?][?]

mvh Thomas



Jo det er sådan at hvis den samme kugle når skiven hurtigere bliver den påvirket af vinden i kortere tid = mindre vind afdrift og samtidig
mindre kuglefald.

Men et kort hylster brænder alt andet lige mere ensartet( = præcision) fra gang til gang, derfor har 308 en tendens til at lave mere jævne (ensartede)hastigheder og derfor skyde mere præcist end 30-06, men derfor kan du sagtens få meget præcise 30-06´ere.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
@Thomas12mm,

Nej, du kan ikke konkludere på den måde. Det har bl.a også at gøre med hvordan krudtet forbrænder. Det tyder på, at korte og tykke hylstre medfører en mere ensartet forbrænding, hvilket har en positiv effekt på præsisionen. Endvidere, kan man konstatere, at en .308 er stort set fyldt op med krudt (nogle ladninger er endda komprimeret), mens der er god plads i f.eks. en 30.06 eller 6.5x55. Det medfører, at krudtet ikke ligger ens fra gang til gang. Dette kan også medføre, at forbrændingen ikke er helt ens fra gang til gang.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@Thomas12mm,

Nej, du kan ikke konkludere på den måde. Det har bl.a også at gøre med hvordan krudtet forbrænder. Det tyder på, at korte og tykke hylstre medfører en mere ensartet forbrænding, hvilket har en positiv effekt på præsisionen. Endvidere, kan man konstatere, at en .308 er stort set fyldt op med krudt (nogle ladninger er endda komprimeret), mens der er god plads i f.eks. en 30.06 eller 6.5x55. Det medfører, at krudtet ikke ligger ens fra gang til gang. Dette kan også medføre, at forbrændingen ikke er helt ens fra gang til gang.

mvh
hjemmeladeren



okay, det giver jo også lidt mening, hvis man ser på 308 og 30.06, de har næsten samme balistike data.
Tak for det fine svar

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@Thomas12mm,

Nej, du kan ikke konkludere på den måde. Det har bl.a også at gøre med hvordan krudtet forbrænder. Det tyder på, at korte og tykke hylstre medfører en mere ensartet forbrænding, hvilket har en positiv effekt på præsisionen. Endvidere, kan man konstatere, at en .308 er stort set fyldt op med krudt (nogle ladninger er endda komprimeret), mens der er god plads i f.eks. en 30.06 eller 6.5x55. Det medfører, at krudtet ikke ligger ens fra gang til gang. Dette kan også medføre, at forbrændingen ikke er helt ens fra gang til gang.

mvh
hjemmeladeren



Netop det at krudtet ikke ligger ens giver de udsving i hastighed jeg referede til. Men finder man en krudttype, der fylder godt i fx et 30-06 hylster vil man opnå lignende/samme effekt. Derfor er jeg tilhænger af langsomt krudt, da dette oftest fylder hylsteret(ofte komprimeret) bedre end de lidt hurtigere typer. Selvom dette giver en lidt lavere hastighed end det, der måske kan opnåes med det hurtige krudt.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
Ulempen ved langsomt krudt er alt andet lige, større mundingsflamme/rekyl og slid af piben.

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
Teoretisk set er der ingen forskel - alle 3 kan potentielt skyde meget små grupper.

Fakta er, at det er lettere, at skyde godt med den mindste rekyl. Der er selvfølgelig en nedre grænse, for hvornår rekylen ikke længere har betydning. Den er individuel og meget afhænging af træning.

Efter at have prøvet så meget andet er jeg vendt tilbage til 6,5x55
til skydning. Jeg har som så mange andre forsøgt af opfinde den dybe
tallerken igen.

Hvis jeg "kun" skulle have 1 riffel er der ingen tvivl 308 W -
men hvis jeg skal have 2 eller flere er der heller ingen tvivl om,
at en af dem skal være 6,5 x 55.

De grønlandske fangere, der overlever på jagt, bruger stort set ikke
andet end 222 til sæl, ren, moskusokse og isbjørn, og det med fuldkappet ammo.

Svenskerne har overvejende brugt 6,5 x 55 til elg i en menneskealder.

Det er jo ikke fordi, at de er uvidende - tværtimod.

Jeg kender en farmer i Namibia - indtil for et par år siden skød han, hvert år, omkring 2500 springbukke og oryx - med hvad - 243 selvfølgelig.

UPS - tilbage på sporet

Teoretisk set er der jo rigtigt, at jo hurtigere en kugle flyver, jo
kortere tid er der til at påvirke den.

Men det er ikke helt så simpelt. Det er et spørgsmål om stabilitet,
og der er nogle fysiske grænser, at forholde sig til.

Grunden til at 6,5x55 altid har skudt så godt, er at kuglerne er forholdsvis lange i forhold til diameteren. Det giver en god anlægsflade i piben og en god stabilitet.

Min oplevelse er, at 9 g kuglen er langt mindre sidevindsfølsom, end
f.eks 6,5 g selv om hastighedern er forholdsvis højere, ved den lette.

Det er kun rígtigt at en kugle med samme vægt, der når hurtigere frem,
er mindre påvirkelig, hvis kuglen er stabil.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
AAARRRRGGGGGHHHHHHHHH#&¤/&%&%#%¤"#(#(

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

vil du mene at jeg skal skråtte 30.06, og så tage enten en 6,5 eller 308. Jeg skal have flere piber/rifler på en tidspunk, ville du så aligevel tage 308 som den første, hvis du var mig?.


Hvor ofte vil der være mulighed for at der kan dukke større dyr end rådyr op der hvor du går på riffeljagt?
Jeg spørger fordi jeg ville vælge 6,5x55 hvis svaret er sjældent og 308 win hvis svaret er af og til.
Grunden til dette er at du vil være låst til tunge kugler i 6,5x55 hvis du altid vil have muligheden for at skyde hjort. Det ville jeg være irriteret over, da kugleudvalget er meget begrænset.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Men så er der lige det aber dabei:

Mange steder i Sverige, må du ikke skyde svin med 6,5'eren, jagtarrangørerne mener den er for lille ...

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
Citat:quote:

Originally posted by M@X

AAARRRRGGGGGHHHHHHHHH#&¤/&%&%#%¤"#(#(


Hvis du nu bare tager to af de grønne og en af de røde og så ligger dig ned stille og roligt, så kommer der snart nogen og henter dig [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
Reelt ved almindeligt jagtskydning bland os dødelige vil jeg umiddelbart ikke tror du kan finde nogen forskel. Hvis man kan sætte 5 inden for 18 mm på 200m kan det godt være... men så er man helle ikke længere i bland os dødelige

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

[quote]Originally posted by Thomas12cm

vil du mene at jeg skal skråtte 30.06, og så tage enten en 6,5 eller 308. Jeg skal have flere piber/rifler på en tidspunk, ville du så aligevel tage 308 som den første, hvis du var mig?.


Hvor ofte vil der være mulighed for at der kan dukke større dyr end rådyr op der hvor du går på riffeljagt?
Jeg spørger fordi jeg ville vælge 6,5x55 hvis svaret er sjældent og 308 win hvis svaret er af og til.
Grunden til dette er at du vil være låst til tunge kugler i 6,5x55 hvis du altid vil have muligheden for at skyde hjort. Det ville jeg være irriteret over, da kugleudvalget er meget begrænset.

Uffe

Det sted jeg skal gå på jagt, er prima Råbukke, men jeg skal da ikke kunne sige, at der ikke kommer et krondyr forbi i ny og næ[}Smile]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Citat:quote:

Originally posted by ujensen

[quote]Originally posted by Thomas12cm

vil du mene at jeg skal skråtte 30.06, og så tage enten en 6,5 eller 308. Jeg skal have flere piber/rifler på en tidspunk, ville du så aligevel tage 308 som den første, hvis du var mig?.


Hvor ofte vil der være mulighed for at der kan dukke større dyr end rådyr op der hvor du går på riffeljagt?
Jeg spørger fordi jeg ville vælge 6,5x55 hvis svaret er sjældent og 308 win hvis svaret er af og til.
Grunden til dette er at du vil være låst til tunge kugler i 6,5x55 hvis du altid vil have muligheden for at skyde hjort. Det ville jeg være irriteret over, da kugleudvalget er meget begrænset.

Uffe

Det sted jeg skal gå på jagt, er prima Råbukke, men jeg skal da ikke kunne sige, at der ikke kommer et krondyr forbi i ny og næ[}Smile]

mvh Thomas



Nu er jeg måske ikke videre sofistikeret, men en 10,1 grams mega fra lapua i 6,5x55 er måske ikke det optimale til alt men den kan vælte både kronvildt og råvildt så længe man holder sig på bladet. Det samme kan Oryx og Vulkan sikkert i 10,1 grams og kald mig bare barbar men jeg bruger en kugle til alt så behøver jeg ikke bekymre mig om riflen nu er skud ind til den rigtige kugle.

Så for mig er det ikke det store problem at kugle udvalget i 6,5x55 i 10,1 grams er begrænset når man også skal kunne skyde de 3 større danske hjorte arter.

Det skal lige bemærkes min begejstring for mega'en falder når vi når ud på 150 og der ud over. Den er lige hård nok bygget. Når alt skal være fair.
Mvh
Christensen
Svar
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

@Thomas12mm,

Nej, du kan ikke konkludere på den måde. Det har bl.a også at gøre med hvordan krudtet forbrænder. Det tyder på, at korte og tykke hylstre medfører en mere ensartet forbrænding, hvilket har en positiv effekt på præsisionen. Endvidere, kan man konstatere, at en .308 er stort set fyldt op med krudt (nogle ladninger er endda komprimeret), mens der er god plads i f.eks. en 30.06 eller 6.5x55. Det medfører, at krudtet ikke ligger ens fra gang til gang. Dette kan også medføre, at forbrændingen ikke er helt ens fra gang til gang.

mvh
hjemmeladeren



Jeg har lagt mærke til at langt de fleste tactical våben fra bla. Tikka, Sako, Remington osv ikke fås i 30.06 men i .308W istedet. Er det pga. af den bedre forbranding/præcisinon, eller er det bare pga. 308W/7,62x51 er den gense militær kal i dag?

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
hmm...uden at vide det præcist, så tror jeg det har noget at gøre med de afstande man skal skyde på. .223R (standard Nato-kaliber 5x56mm) til de korteste hold - typisk i bymæssig bebyggelse hvor afstandene er under 100 meter. .308W på afstande ud til 5-600 meter og 300WM/338LM hvis det går ud til 1000+ meter. man tænker jo nok en del på rekyl her også...og hvorfor bruge 30-06 istedet for 308W når 308 kan nøjagtig det samme på den givne afstand??? Det er jo lidt noget andet når man taler jagt, hvor der er stor forskel på det man skal skyde, og man samtidig skal overholde love er regler om kuglevægt/anslagsenergi. Her kan vi bedre tale om en decideret forskel/fordel-ulemper mellem 308 og 30-06...

Det er sikkert mange flere årsager til, at man vælger 308W frem for så meget andet - herunder at det har været en standard NATO-kaliber i mange år (det har 30-06 faktisk også)

J.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)