Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
S&L 30 06... Kort/lange pibe?
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

hmm...uden at vide det præcist, så tror jeg det har noget at gøre med de afstande man skal skyde på. .223R (standard Nato-kaliber 5x56mm) til de korteste hold - typisk i bymæssig bebyggelse hvor afstandene er under 100 meter. .308W på afstande ud til 5-600 meter og 300WM/338LM hvis det går ud til 1000+ meter. man tænker jo nok en del på rekyl her også...og hvorfor bruge 30-06 istedet for 308W når 308 kan nøjagtig det samme på den givne afstand??? Det er jo lidt noget andet når man taler jagt, hvor der er stor forskel på det man skal skyde, og man samtidig skal overholde love er regler om kuglevægt/anslagsenergi. Her kan vi bedre tale om en decideret forskel/fordel-ulemper mellem 308 og 30-06...

Det er sikkert mange flere årsager til, at man vælger 308W frem for så meget andet - herunder at det har været en standard NATO-kaliber i mange år (det har 30-06 faktisk også)

J.



Har man også brugt 30.06 som præcision (sniper/snigskytte)[Big Grin] kugle
hvis ja hvad hed det gevær[Big Grin][?]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Remington 1903 A4....

...wow, jeg fik lov til at indvie den 8. side i denne historie...
"You learn something new and depressing every day"
"You learn something new and depressing every day"
Svar
Det oprindelige spørgsmål!

”S&L 30 06... Kort/lange pibe?”

Køb nu bare en med 650 mm pibe! – hvis du senere syntes at den er for lang, kan du låne en Nedstryger af mig. - - - - (og så er den Ged hvis snart barberet) [xx(]

Swift
Svar
Win 70 pre 64 blev brugt i starten at Vietnam og afløst af rem 700 i den første M40 version.Her skiftede man så også til 308.

Denne (M40) blev så siden opdateret med andet skæfte McMillan syntet, da træ ikke er nummer et i fugtige omgivelser.
Af samme årsag gik man over til rusttræge piber.
Der var desuden andre mindre modifikationer.

VH Søren

PS vælger du 30-06 ville jeg foretrække lang pibe, da det må være for at have maksimal hastighed. Bliver den uhandy kan du som ovenfor nævnt korte den ned.

PPS 308 har ikke samme gevinst af lang pibe, som 30-06 og Tactical Operations korter eksempelvis konsekvent piben på rem 700 police versionen ned fra 26 til 20 tommer da de mener det giver bedst præcision.

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Swift

Det oprindelige spørgsmål!

”S&L 30 06... Kort/lange pibe?”

Køb nu bare en med 650 mm pibe! – hvis du senere syntes at den er for lang, kan du låne en Nedstryger af mig. - - - - (og så er den Ged hvis snart barberet) [xx(]

Swift



ja det er gó humor[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
1-0 til Swift.

Og som Swift så klogt sagde.... Så er den gnu gnubbet.....!!!!

Mvh. A-frame.

SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...
SWAG! We use it a whole lot in long-range shooting...
Scientific Wild-Ass Guess...

Svar
og køb så den 30-06'er, det er det bedste allround kaliber af de tre, og så kommer der nok snart nogle og hævder, at 308 win er lige så godt, men det mener jeg så bare ikke [8D] Og rekylen, den kan du sagtens lære at håndtere.

Lab
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

Har man også brugt 30.06 som præcision (sniper/snigskytte)[Big Grin] kugle
hvis ja hvad hed det gevær[Big Grin][?]

mvh Thomas



Garand M1C/M1D
http://www.jouster.com/articles30m1/Variations.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
hej Thomas

30-06 blev udviklet af det amrikanske forsvar til at virke i M1903 springfield.

30-06 er blevet brugt af scoped marskmen og sniper`s i følgende våben (i USA)
- M1903 springfield (model A3 og A4) i første og anden verdenskrig og i Korea.
-M1 garand (model C og D) i Korea og vietnam.
-Winchester M70 i Vietnam.

Mvh Loft
Svar
okay mange tak for svarene[Big Grin]

mvh 12cm
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jamen er det en hybrid mellem 308 og 30-06 du leder efter, som kan gøre jobbet på alt fra råvildt til hjort og gris, hvad så med 270W????? God balistic, masser af energi og lavere rekyl end 30-06 (lidt mere end en 308W). Kuglen er en 7 mm - 7,036mm for at være helt præcis. Du får et relativt stort kugleudvalg til den, da den er meget populær i USA...Den er helt sikkert også billigere i fabriksammo end 7mmRM og 300WM for den sags skyld...

J.



Jeg skal prøve at fatte mig i korthed[Big Grin]
Men jeg har lige hele tråden igennem igen, og faldt over dette indlæg. Vil bare lige hører om er er andre end Jamo der syntes godt om 270W til dansk jagt
Det lyder jo fint, lav rekyl, højt anslag...
men hvad prisen på trænings armo??? kan godt se at jagt armo er lidt dyrer

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
270win er en god kaliber, men jeg mener ikke forøgelsen af træning og jagt ammo prisen står i forhold til den forbedring 270win giver i forhold til 6,5x55 og 308win

Fundet hos korsholm ligesom de andre priser jeg fandt til dig.( http://www.korsholm.dk/)
Norma .270 Win - 8,4g FMJ(=fuldmetal jacket) 50 STK. 499.00kr dvs 10 per styk
Mvh
Christensen
Svar
Jeg er fuldstændig enig med skovfogedeleven. Jeg har selv en 270W'er som jeg er meget glad for - men skulle jeg kun have en riffel til det hele blev det uden tvivl 308W - den opfylder alt hvad man kan ønske m.h.t. kugleudvalg (enormt), billig jagt og træningsammunition, moderat rekyl (afhængig af riffel), evt. kort lås, masser af energi, god til stort set alt jagtbart vildt i norden...og så er gensalgsværdien en smule højere, da det er betragteligt nemmere at komme af med 308'er i forhold til en 270'er (ved godt at man ikke sælger sine køre små, men hvis nu...[Big Grin])

Altnerativt ville jeg købe en 6,5'er, men så ville jeg over tid helt sikkert komme til at mangle lige den ekstra mængde energi...
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg er fuldstændig enig med skovfogedeleven. Jeg har selv en 270W'er som jeg er meget glad for - men skulle jeg kun have en riffel til det hele blev det uden tvivl 308W - den opfylder alt hvad man kan ønske m.h.t. kugleudvalg (enormt), billig jagt og træningsammunition, moderat rekyl (afhængig af riffel), evt. kort lås, masser af energi, god til stort set alt jagtbart vildt i norden...og så er gensalgsværdien en smule højere, da det er betragteligt nemmere at komme af med 308'er i forhold til en 270'er (ved godt at man ikke sælger sine køre små, men hvis nu...[Big Grin])

Altnerativt ville jeg købe en 6,5'er, men så ville jeg over tid helt sikkert komme til at mangle lige den ekstra mængde energi...



OK[Big Grin]

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Hej igen

Jeg har lovet at fortælle hvad for en riffel jeg endte op med
at købe. Jeg har købt en Sauer 202 clssic i kal. 308W med svingmontage ( den var da lidt halvdyr, sådan en svingmontage [B)][:0] ) og en Zeiss victory 3-12x56

END OF STORY[Smile]

Og tak for den megen vejledning

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Et glimrende sæt og et meget fornuftigt kalibervalg til din første riffel. Hver eneste gang du lader riflen vil du glæde dig over den eminente låsegang i 202'eren...

Held og lykke med skyderen.

Guns are no more responsible for killing people than the spoon is responsible for making Rosie O'Donnell fat.
Svar
Tillykke ! done deal - done well !!

...øh...Shootist...du har vel bemærket, at det blev en 308 win[Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D]..Ikk`..??!! [Wink]

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere have været afsted med riffel eller fluestang "

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
Tillykke med købet.
Godt valg. Den er næste magen til min første riffel [Big Grin]

Mvh
Christensen

Naturnærskovdrift? Tror du os på nisser?
Mvh
Christensen
Svar
yes... så kom jagttegnet i hus[Smile] og riflen er bestilt ( STOR DAG I GÅR [8)][8)][8)] )

mvh Thomas
Sauer Custom
Svar
Citat:quote:

Originally posted by Thomas12cm

yes... så kom jagttegnet i hus[Smile] og riflen er bestilt ( STOR DAG IGÅR [8)][8)][8)] ) ydermer fortalte min onkel mig, at på den grund/jagt vi skal gå på, så han i tirsdags 5 stykker kronvildt på nabogrunden, vi trode kun der var råvildt så det var en STOR STOR dag igår[Big Grin]

mvh Thomas


Sauer Custom
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)