Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tikka T3 Vs Remington 700 CDL Cal. 243w.
#1
Hejsa.

Er langt om længe kommet frem til at det skal være en 243w der skal være nr 2 riffel.
Men står nu med spørgsmålet om det skal være Tikka T3 eller Remington 700. Pris mæssigt ligger de rimelig ens ved min lokale våben pusher, og ville blive forbavset hvis han ikke er til at handle med med dem begge 2. Der skal jo også lidt at kigge i. [8D]

Kan se der er både positivt og negativt om T3'ren men hvad med Remington 700 CDL[?]

SteF.

CG 3000 30.06
Zeiss 3-12x56

Der er nu ikke noget som en sauer lås.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#2
Jeg har ingen erfaringer med T3 - kun hvad jeg har hørt og læst om den. Der meget delte meninger, men tror at den største kritik af den går på, at den indeholder for meget "plastic" - på trods af, at det aldrig har set skyggen af plastic. Der er jo tale om noget glasfiber-armeret kompositmateriale, som er enormt stærkt. Udtalelserne om "plastic" er ofte fremsat af folk, der bedst kan lide træ og stål (og dermed den gamle model M595/M695 eller ældre). Du kunne jo evt. se om du kunne finde en M595 (kort lås) - så er du da sikret rigtig god kvalitet!!!

Remington er en super riffel. Jeg har selv en 700LTR og er meget glad for den. Den virker gedigen og har en super låsegang. Det er en "No Nonsens-riffel", som virker hver gang. Jeg mener dog, at det var en 700CDL, der deltog i en svensk "overtrykstest" hvor der skete en sprængning af bundstykket eller noget i den stil... Andre rifler klarede testen noget bedre. Jeg ville dog ikke være nervøs for at købe en CDL!

Har du kigget på en S&L Classic? Det er også en super fed riffel til 8.000 kr.

Jamo
Svar
#3
Citat:quote:

Udtalelserne om "plastic" er ofte fremsat af folk, der bedst kan lide træ og stål

Ja, salige er de fattige i ånden[Big Grin][Big Grin]

Nej, de rent sagligt tekniske negative ting omkring T3 er nu ret begrænsede!

Når det kommer til en diskution om smag er vi alligevel langt ud over hvad der kan kaldes "saglig teknisk kritik".

Personligt foretrækker jeg noget der er så absolut vedligeholdelsesfrit og præsist som muligt.
I min verden handler det nok når alt kommer til alt mest om det der sker på "skiven". Resten er, for mig, sekundært.

Vil lige tilføje at jeg aldrig har haft en T3´er, men var ret tæt på at købe en af de fede rusttræge modeller til snegedejagten i canada[Wink]

Remington´en var rent faktisk også inde i overvejelserne.
Har haft den i hænderne og "fedtet" lidt med den. Den virker rigtig robust og har den fordel, i min verden, at den kan lades ovenfra.
Det er nok en af de features på en riffel jeg nødig ville undvære.

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Hejsa.

Tak for input.

Om det lige skal være en CDL er jeg ikke klar over. Jeg har kun haft den i hånden ganske lidt. Må op til pusheren og kigge noget mere.

Hvad prisleje ligger 700 LTR i ? og fåes den også i 243W?

Det der fangede mig ved 700 CDL og T3 var vægten og størrelsen. De fylder/vejer ikke så meget.
Jeg vil gerne lidt ned i vægt da den jeg har i dag vejer godt (4,65 kg)

Har også set den test af 700 CDL men det er nu ikke noget der afskrækker mig.

Har ikke kigget på S&L Classic. Tror faktisk ikke at min pusher har dem stående.

Om den har løst magasin eller hængslet brønd betyder ikke det store. Har i dag løst magasin og er godt tilfreds. Bruger sjældent mere end 1 skud [:I]

Har så samtidig kig på en Zeiss Conquest 3-9x40 til at komme på. Igen for at holde vægten nede.

Hvordan ligger de med syntetisk skæfte kontra træ rent vægt mæssigt ??

SteF.

CG 3000 30.06
Zeiss 3-12x56

Der er nu ikke noget som en sauer lås.
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by SteF_H

Hejsa.

Tak for input.

Om det lige skal være en CDL er jeg ikke klar over. Jeg har kun haft den i hånden ganske lidt. Må op til pusheren og kigge noget mere.

Hvad prisleje ligger 700 LTR i ? og fåes den også i 243W?

Det der fangede mig ved 700 CDL og T3 var vægten og størrelsen. De fylder/vejer ikke så meget.
Jeg vil gerne lidt ned i vægt da den jeg har i dag vejer godt (4,65 kg)

Har også set den test af 700 CDL men det er nu ikke noget der afskrækker mig.

Har ikke kigget på S&L Classic. Tror faktisk ikke at min pusher har dem stående.

Om den har løst magasin eller hængslet brønd betyder ikke det store. Har i dag løst magasin og er godt tilfreds. Bruger sjældent mere end 1 skud [:I]

Har så samtidig kig på en Zeiss Conquest 3-9x40 til at komme på. Igen for at holde vægten nede.

Hvordan ligger de med syntetisk skæfte kontra træ rent vægt mæssigt ??

SteF.

CG 3000 30.06
Zeiss 3-12x56

Der er nu ikke noget som en sauer lås.



Hej SteF,

jeg havde en Tikka T3 .308W m/Zeiss Conquest 3-9x50, og den var rigtig fin. Aftrækket var stillet perfekt og præcisionen kan ikke blive meget bedre.
Alt i alt en god riffel og kikkert til en pæn pris, som jeg varmt kan anbefale. Selvom det "kun" er en Conquest, så synes jeg rigeligt den dækkede mine behov til jagt her i DK - og lidt til.

Jeg fik den desværre stjålet, så har den ikke mere Sad

Mvh
Lasse
Svar
#6
Nej desværre så fås LTR ikke i 234W. Den fås i .223R, .308W og 300R SA Ultra Mag... Hvis det er en bukke/ræve-riffel du skal bruge ville jeg nok lige kigge lidt på .223R og en 700LTR! Jeg ved godt, at du havde besluttet dig for 243W, men overvej det lige [Big Grin]

Jeg har selv haft en Tikka M595 i 243W engang - lækker lækker sag!!!

Jamo
Svar
#7
Hvis man søger på VTF så kommer der ca 1799 hits [Wink]
Kima har vedhæftet dette link tidligere på T3 http://www.jaegerforbundet.dk/files/pdf/...ornuft.pdf

Her på siden er det forbudt at tale ondt om Tikka [Wink]

Gammeltoft har en pointe i at det er interessant om skidtet kan skyde godt, og det kan den - men prøv nu at holde den i hænderne - jeg ville hellere købe en Sako og få det gode magasin med...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by halvautomat
jeg ville hellere købe en Sako og få det gode magasin med...



Det magasin der er på min Sako 85 Bavarian er nu ikke noget at råbe hurra for - det er et krydsmagasin og der kan være 5 eller 6 skud i , men den har sommetider svært ved at "tage" de 3/4 når man genlader ... træls!

Sorry for OT, men jeg mener også en SAKO er væsentligt dyrere end det budget der er lagt op til - ihvertfald hvis det skal være en ny riffel.

Hvis jeg skulle have en ny riffel og mit budget var til en riffel omkring 6-7000, så ville jeg ikke have problemer med at vælge Tikka T3, jeg synes den er dejlig - og let at have med.-
Svar
#9
Som Gammelpot skriver er vi ude i diskusioner der ender i fluekn....

Men her alligevel lidt subjektivt propaganda!

Hvis du vil have en riffel der kan genlades fra oven med mere end
et skud af gangen skal du ikke købe en Tikka!
Hvis den skal kunne aflades i sikret tilstand er det NO GO for Tikka!
(Dette ser jeg personligt ikke som et sikkerhedsproblem)
En kort patron som 243eren fortjener også en kort lås!!![B)]
Derfor er T3eren uinteressant. Model 55, 590 og 595 er det rigtige!

Remington har jeg ingen personlige erfaringer med, så det vil jeg overlade til andre autister!!

Søren med Costum Tikka 590 i 6.5x55Træls,270WSM og 338WSM [^]
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Nej desværre så fås LTR ikke i 234W. Den fås i .223R, .308W og 300R SA Ultra Mag... Hvis det er en bukke/ræve-riffel du skal bruge ville jeg nok lige kigge lidt på .223R og en 700LTR! Jeg ved godt, at du havde besluttet dig for 243W, men overvej det lige [Big Grin]

Jeg har selv haft en Tikka M595 i 243W engang - lækker lækker sag!!!

Jamo



Godt nytår til alle.

Det jeg søger er en kombi bukke/ræve/bæver riffel.

Men har søgt lidt rundt på nettet og kan se at .223 også blir brugt til bæver.
Har kigget lidt på den 700LTR.. Den er sq lidt lækker må jeg sige.

Men skal over Kuglevægt min. 3,2 g; Anslagsenergi min. 800 joule V/100 m til bæver.

Kunne godt være jeg skulle overveje den .223 igen...

Typisk.. [xx(] havde lige troet jeg havde fundet hvad jeg skulle, og så skal i straks komme med nye ideer og forslag.

Men hva. Hvis jeg ikke ville have jeres mening og forslag havde jeg jo ikke spurgt.

SteF

CG 3000 30.06
Zeiss diavari 3-12x56

Der er nu ikke noget som en Sauer lås
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#11
Hvad med en Remington model Seven? Den er lille og handy og fås både i .223 og .243.

Conquest er vel ikke ligefrem en let kiggert. Så vidt jeg husker er det den tungeste i Zeiss serien, eller er jeg forkert på den?
Så ville en Leupold letvægtskikkert da være sjovere.

Mvh
Simon
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by DonSimon

Hvad med en Remington model Seven? Den er lille og handy og fås både i .223 og .243.

Conquest er vel ikke ligefrem en let kiggert. Så vidt jeg husker er det den tungeste i Zeiss serien, eller er jeg forkert på den?
Så ville en Leupold letvægtskikkert da være sjovere.

Mvh
Simon



Næppe den tungeste da den bruger " rør.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#13
Jeg kan jo kun klappe i mine små hænder over, at du overvejer 700LTR i .223R!!! Det er det bedste riffelkøb jeg har gjort til dato... Den har et lækkert skæfte fra H.S. Precision, der er fuldt alu-bedded og super stift. Den har ekstra studs til Bipods. Piben er 20", hvilket gør den enormt handy, og er desuden fluted. Og så til det vigtige...den er uhyggelig på skydebanen. Med Lapua SP, 55 grains (3,6 gram) er det kun mig selv, der sætter begrænsingen for, hvor små grupperne skal være (har haft den i bænk = hul i hul på 100m)

J.
Svar
#14
@Jamo

Jeg har osse en Rem 700 i cal.223
Jeg er FORBANDET over at bundstykket kan køres så langt tilbage at når jeg vil lade en patron i magasinet og får den lagt bagerst i udkasteråbningen, så kan jeg ikke trykke den ned fordi bagenden af patronen lægger sig på det blik der er svejset i magasinet for at tilpasse magasinlængden til den korte patron.

Hver eneste gang der er nogen der lovpriser deres Remington 700 i cal.223 er der ikke en eneste (ud over mig) der nævner dette iritationsmoment.

Prøv at fylde magasinet hurtigt uden at kigge. Hvis patronen havner bagerst, kan man ikke trykke bagenden ned.[xx(] Hvis patronen kommer en smule for langt frem, kan man ikke trykke forenden ned[Sad!]

Derfor: Inden man køber en Remington 700, så prøv at lade den hurtigt og hvis man kan leve med denne konstruktionsbetingede dårligdom, så køb den. Jeg har i hvertfald fortrudt at jeg ikke opdagede dette inden jeg købte.

PS: Jeg har kontaktet Remington, men de har aldrig hørt om det før. Heller ikke anden gang jeg henvendte mig[:0]

PSS: Det er samme problem på Remington Seven

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg kan jo kun klappe i mine små hænder over, at du overvejer 700LTR i .223R!!! Det er det bedste riffelkøb jeg har gjort til dato... Den har et lækkert skæfte fra H.S. Precision, der er fuldt alu-bedded og super stift. Den har ekstra studs til Bipods. Piben er 20", hvilket gør den enormt handy, og er desuden fluted. Og så til det vigtige...den er uhyggelig på skydebanen. Med Lapua SP, 55 grains (3,6 gram) er det kun mig selv, der sætter begrænsingen for, hvor små grupperne skal være (har haft den i bænk = hul i hul på 100m)

Hej Jamo.

Har været nede i weekenden ved pusheren og have LTR 700 i hånden....[^][:p] Den er sq lidt lækker. og kunne høre på ham han også var til at handle med til en fornuftig pris. Og så en S&B Zenith 1,5-6x42 m. lys kunne han godt lave et godt tilbud på.[}Smile]

Kiggede også både Zeiss og Leupold dernede, men syntes helt klart S&B var den med det bedste lys i. Zeiss var egentligt det samme men også godt 2-3K dyrere. Og hvorfor så betale for at der står Zeiss ? [8)]

Men hvordan er .223 med gennemskud på råvildt ?

Ved ikke om du er hjemmelader eller der er andre der er og ved hvor tunge kugler man kan lade .223 med?

Havde også ved en 700 SPS Stainless som egentligt også er en lækker sag, men den kan jeg se der er lidt knurren over herinde med at man mener den er for blød i forskæftet hvis man sætter en Bipod på den. Det er der ihvertfald ikke noget problem med LTR'en. SPS'en kan jo også fåes i en 243w.

Don Simon.

Havde også ved Rem Seven dernede, men den syntes jeg er for kort i det. Den er såmænd lækker nok men den falder forkert til undertegnede.

J.



CG 3000 30.06
Zeiss diavari 3-12x56

Der er nu ikke noget som en Sauer lås
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Jeg kan jo kun klappe i mine små hænder over, at du overvejer 700LTR i .223R!!! Det er det bedste riffelkøb jeg har gjort til dato... Den har et lækkert skæfte fra H.S. Precision, der er fuldt alu-bedded og super stift. Den har ekstra studs til Bipods. Piben er 20", hvilket gør den enormt handy, og er desuden fluted. Og så til det vigtige...den er uhyggelig på skydebanen. Med Lapua SP, 55 grains (3,6 gram) er det kun mig selv, der sætter begrænsingen for, hvor små grupperne skal være (har haft den i bænk = hul i hul på 100m)

Valget faldt på en 700 LTR 223R. med en S&B 3-12x50 og leupold montage.

Fik sq en rigtig god pris ved min Pusher. [Wink] så var det om at slå til.

J.



CG 3000 30.06
Zeiss diavari 3-12x56

Der er nu ikke noget som en Sauer lås
[Image: asgaard.gif]

Fordi jeg kan.
223Rem
300 AAC Blackout, 
260AI, 308Win, 9.3x62
 

Svar
#17
Tillykke med den - det er godt nok et lækkert sæt! Jeg har en Leupold Mk4 2,5-8x36 m. belyst TMR på min... Du vil ikke fortryde dit køb. Jeg kan godt følge indlægget vedr. fyldning af magasinet - men nu har jeg ikke brug for at lade det hurtigt, så det har aldrig været et problem!

M.h.t. kuglevægt, så kan du formentlig gå op til 70-75 grains med 1:9" stigning som 700LTR har. Jeg er helt nyudlært hjemmelader, så jeg ved ikke så meget om det endnu, men det kommer forhåbenligt!

M.h.t. præcision, så har jeg rigtig gode erfaringer med Lapua 55 grains - de går hul i hul på 100 meter. Jeg har ikke nedlagt råvildt med den endnu, men andre har skrevet om den samme kugle i .223R og de har rigtig gode erfaringer med den - også m.h.t. gennemskud!. Det eneste problem er, at patronen er lidt lang. Det betyder at kuglen når ind og får fat i riffelgangen = låsen er lidt træg at lukke uden at jeg dog skal bruge vold! Det er ikke optimalt, men jeg har talt med to forskellige yderst kompetente våbensmede, der ikke vil lægge for meget i det siden jeg ikke skal bruge vold for at lukke låsen.

Jeg overvejer at lade lidt selv med Sierra Gameking 65 grains - den har også fået rigtig gode anmeldelser!

En anden der er i mine overvejelser er Nosler Partition 60 grains. et sidste oplagt projektil er Norma Oryx i 55 grains - den kommer til foråret!!! Det bliver interessant!!!

et sidste godt bud der burde testes i riflen er Swift Scirocco2, 75 grains. De skriver at den kræver min. 1:8" stigning, men det var da et forsøg værd - det skulle være en rigtig god kugle, der kan håndtere den høje hastighed og dermed bevare en stor restvægt!

Jeg har desuden skudt med remington CoreLokt 55 grains. Præcisionen var ikke helt så god, men efter sigende skulle de have en rigtig god effekt på råvildt. Der er helt sikkert rigtig mange herinde, der kan give dig gode råd og førstehånds beretning om kugler og deres virkning - så lad os håbe de byder ind med lidt visdom... [Big Grin]

Atter engang tillykke med købet - du ar fået dig en uhyggelig præcisions-skydemaskine!!! hvis man kan sige det [:p]

J.
Svar
#18
Det eneste problem er, at patronen er lidt lang. Det betyder at kuglen når ind og får fat i riffelgangen = låsen er lidt træg at lukke uden at jeg dog skal bruge vold! Det er ikke optimalt, men jeg har talt med to forskellige yderst kompetente våbensmede, der ikke vil lægge for meget i det siden jeg ikke skal bruge vold for at lukke låsen.

på trods af de 2 våbensmedes udsagn er det noget, du skal være opmærksom på: du vil alt andet lige få højere tryk når friflugten er 0

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#19
Hej STROM!

Du har fuldstændig ret. Hylstrene er blevet undersøgt, og der er ikke tegn på overtryk. Hvis låsen havde været sværre at lukke ville jeg under ingen omstændigheder bruge ammunitionen!

Når jeg har skudt det af jeg har tilbage, vil jeg prøve noget andet - især nu hvor jeg er blevet hjemmelader [Smile]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Jamoet sidste godt bud der burde testes i riflen er Swift Scirocco2, 75 grains. De skriver at den kræver min. 1:8" stigning, men det var da et forsøg værd - det skulle være en rigtig god kugle, der kan håndtere den høje hastighed og dermed bevare en stor restvægt!


Jeg har ladet med Swift Scirocco 2, og min Savage med 1:9 stigning kan godt stabilisere dem. Der er dog ikke langt fra præcision til overtryk, så vær varsom. [B)]
Jeg har endnu ikke skudt til vildt med dem, så det ved jeg ikke noget om.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)