Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06 eller 35whelen
#1
Ved årets drivjagt i Polen ,har jeg igen oplevet den manglende lyst ved polakkerne til at eftersøge påskudt(anskudt) vildt.[Sad!] Jeg skød til en orne som bare løb videre. Der blev sat en hund på sporet , men vi skulle jo hurtig videre. Men fra min næste post kunne jeg se hundeføreren komme tilbage efter 15 minnutter , det er sku ikke meget eftersøgning man kan nå på 10 minnutter!!. Der blev fundet masser af blod men de kunne ikke finde den[:0] sagde de. Så er det jeg tænker , jeg må sku lave nogle større huller i de svin så man kan gå hen og sige til de hunde folk , der ligger den[Big Grin] så kan de vel ikke slippe for at slæbe dem ud . Er en 35whelen den rette medicin eller er det mig der er for pjattet[:o)].... Alle positive som negative udtalelser er velkommene!!. Hilsen A-bolt
Svar
#2
Det er nemlig det rigtige middel mod "dårlig" skydning. Helt klart et større kaliber[Big Grin][Big Grin]

Er det for at få lidt nørderi til ladebordet så klart et eksotisk kaliber[^] jo støtrre jo bedre.
De vildsvin er altså ret store, helt op til 100kg har jeg hørt[:0][Big Grin][Big Grin]

knæk og bræk

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#3
JA ja, vi kan jo ikke alle være mesterskytter[Big Grin] når blodet pumper og der er 3 meter til at skyde på [Sad]. 35 whelen fordi jeg har en 358nm (jeg synes den er for voldsom , klodset, til drivjagt), så kan jeg bruge de samme kugler
Svar
#4
Er du rar at komme med en beretning om din jagttur, eventuelt i en ny selvstændig tråd under jagtrejser eller praktisk jagt. Rent personligt ville min dag være ødelagt, hvis jeg vidste at der var et anskudt dyr.

Har du forøvrigt kigget på hastighed på 358 NM kontra 35 rullestol - Så stor forskel er der altså ikke at det vil ændre meget, svarer vel til 308 kontra 3006.

Mit råd vil være at træne lidt mere med 3006'eren og eventuelt suplere lidt med din 358 NM. Den sidstnævnte kan du jo få ported a la M@X, og så vil den fremstå lidt blidere.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#5
Hej . Jeg er på hjortebane ca 3 gange om året og var oppe ved korsholm inden det brændte af. Jeg behøver ikke skamme mig over min skydning , træfsikkerhed på banen. Bare ikke for at ligne et helt fjols[Wink]... Hilsen A-bolt
Svar
#6
Hej a-bolt. Vi er en flok der er på drivjagt i polen et par gange om året. Må sige at polakkerne altid finder vores keilere ved eftersøgning.Men det har helt sikkert noget at gøre med at vi betaler trofæafgift på keilere og hjorte[Wink]Halvdelen af holdet skyder med 6,5*55, 308, og 30.06. den anden halvdel med 300w, 338w, og 375hh. Når jeg ser tilbage, må jeg sige at vi har betydelig færre eftersøgninger når de store kalibre har gjort deres arbejde. Kan nævne at vi har fundet hjort 3km fra skudstedet med mavekugle, skudt med 308. Hvorimod 300win lagde en anden hjort ned efter 25 m med samme kugle. Jo, jeg er absolut stor tilhænger af magnum [xx(]kaliber til drivjagt.
[Image: IMG_0021.jpg?t=1199037769]
Sådan går det grisene når de møder en 375HH[xx(]
mvh Don Bums

Svar
#7
Hej A-bolt

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage 358'eren med på drivjagt. Evt trimme den, så den ikke virker klodset. (Hvad mener du i øvrigt med det[?][?][?])

Use enough gun[8D]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar
#8
Citat:quote:

JA ja, vi kan jo ikke alle være mesterskytter når blodet pumper og der er 3 meter til at skyde på . 35 whelen fordi jeg har en 358nm (jeg synes den er for voldsom , klodset, til drivjagt), så kan jeg bruge de samme kugler


Hej, det var nu ikke ment sådan[B)] sorry,

Der ses bare en underlig tendens til at man absolut skal bruge et sted mellem 5000- og 8000J for at nedlægge vildt på mellem 50 og 150 kg. Det er altså vildt overdrevet.

Jeg har lige selv solgt min 358NM da jeg aldrig brugte den mere.

Men bevares en .30-06 eller en 35 Wheelen er da absolut brugbare kalibre.

Et eller andet sted så skal du altså træne væsentligt mere med de store kalibre for at blive lige så godt skydende som med lidt mindre resonable kalibre.

Som tillæg til Pretom´s beretning kan jeg kun sige at det vildt jeg selv skød med 358´eren rent faktisk løb længere end godt var, selv med ret velplacerede skud[B)]

358 eren vil vel alle dage give mere rekyl med samme kuglevægt end "Wrææælen" da den grundet det større hylster er nødt til at brænde mere krudt af for at opnå samme hastighed.

Mht hastigheden så er mine erfaringer at det ikke var noget problem i min pibe at opnå 865m/s. Der skal "Wrælen" vel voldlades ret pænt for at komme derop???
Mon ikke 800 er toppen generelt med mindre man bruger 75cm piber[Big Grin]

/Gammeltoft
Shoot low, they might be crawling !!!!
"Boltlift forever......"
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hej Claxel. Jeg er igang med at lave en special 358nm efter mine ønsker.Solgte min gamle 358nm (4,2kg langt løb).Den nye mere kompakt med mundingsbræmse 3,6kg.Har kun haft den i et par måneder,træ til nyt skæfte ligger klar, så det hele kommer til at passe mig perfekt![:p](bedre balance til hurtige skud)Den gamle blev jeg aldrig god ven med , selv om den var behagelig at skyde med. [}Smile]... GAMMELTOFT , jeg går ikke så meget efter den større anslags energi eller hastighed.Det er mere diameteren jeg tænker på! Der skydes jo på korte afstande og sønderskudt vildt bryder jeg mig ikke om.Udtalesen om at vi jo ikke selv skal have kødet , bryder jeg mig ikke om!..Måske kunne et kugle skift give mere blod? 200gr oryx nu , har nogen erfaring med Hornady 220gr interlock [?].. Godt nyt år... A-bolt
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)