Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drivjagt Polen
#1
Hej i kloge hoveder[Smile].Hvordan sikrer man sig at man kommer med på en drivjagt, hvor de gør noget ved eftersøgning af anskudt vildt [?]. Jeg har oplevet at være på drivjagt et sted i tre dage hvor de sletingen hunde havde med [:0]. Der lå 20-30 cm sne. På mit spørgsmål på hvor deres hunde var , kom der et meget kontant svar , det var der sku da ikke brug for , de kunne da saktens se om de var truffet eller ikke i den sne !! [Sad!] . En kammerat med en 9,3x62 skød til to hinder der kom i frit skudfælt i noget højskov. Da der var blæst af, kom polakkerne og så efter. "Nicht getroffen" var deres mening , rend og hop , nu kommer i sku med her og så går vi der ud og kigger efter , sagde min kammerat (han kan sku skyde godt ,har været meget på hjortebane med ham). 350 meter ude ligger der så to døde hinder , der var kun blod de sidste 50 meter[}Smile]. Så er det jo at jeg efterhånden ikke har den store tillid til deres vilje mere . Når der så kommer en stor gris ud til mig i sidste uge, man skydder til den , men finder ikke noget på stedet . Der bliver sat en hund på , og der bliver sagt at der blev fundet masser af blod , men de kunne ikke finde den efter hele 10 minnutters eftersøgning så er det sku ikke morsomt længere.[V] Som jeg kan læse kan det også forgå anderledes , men hvordan finder man de rigtige steder at jage på.Det er sådan en spændende jagt form , men jeg mister lysten hvis man gang på gang oplever sådan noget[Sad!] . Hilsen A-bolt
Svar
#2
Hvem er det dog der arrangerer dine drivjagter[?]Har godt nok kun været 11 gange på drivjagt i polen og skal igen på torsdag[Big Grin]Har aldrig oplevet hvad du beskriver der. Vi er to hold fra det sønderjyske og et fra djursland som er i polen hvert år, igennem mange år. De polske foreninger vi jager hos er kun interesseret i at finde så meget vildt som muligt. De bliver afregnet pr stk vildt vi nedlægger af det polske bureau der arrangerer jagten. Lad os endelig høre noget mere, der er mange erfarne drivjægere her i dette forum. Jeg bruger megen tid på div. skydebaner men sætter heller ikke altid en perfekt kugle. Så derfor har jeg valgt en magnum kaliber og kugler der får lukket op for masser af schweiss. Vi får trods alt ikke kødet med hjem[Wink]
mvh Don Bums

Svar
#3
Hej Pretholm. Jeg må jo ikke nævne nogle firmaer uden at de kan kommentere mit indlæg , det er hellerikke nødvændig. Ved min sidste jagt, var der en med på jagten fra rejse bureauet, alle 3 dage.Vi fik en snak om de mangelfulde eftersøgninger.Han sagde at det var en form for extra betaling , de tog til sig selv .De henter vildet når ingen ser det , så har de kød til mange måneder.Det kan jeg sku da ikke bruge til noget, men "sådan er det bare" sagde han!.(har det noget at gøre med om det er forenings jagt, eller statsjagt [?]).Angående kaliber , jeg har et etisk problem ved at blæse det halve af brystkassen væk ved mindre vildt, men ingen tvivl om at det er effektivt[xx(].Det er bare en skam når jeg nu har en fiks drivjagt riffel med 50 cm løb i 30.06 .Jeg tænkte på at skifte løbet ud til cal.35 , men med en 358nm i skabet, tror jeg den bliver brugt næste gang(har lige solgt den gamle tunge 358(4,2kg) , og fået lavet en der er mere fiks(3,6kg) med mundingsbræmse.Har ikke skudt så meget med den inu ). Hilsen A-bolt
Svar
#4
Hej A-bolt.

Mange undskyldninger må man lægge øre til, men er det holdningen fra rejsebureauet er der reelt kun en ting at gøre. Find et andet, og her bør du forespørge om hvorledes proceduren er og bedst er det selvfølgeligt at have det på skrift.

Afhængigt af hvor dyret er truffet, kan der være stor forskel hvornår du kan finde sweiss.
Ved gennemskud og træf i hjertet eller lavt i lungerne, vil der ofte være sweiss med det samme, og det i så rigelige mængder at selv jeg kan følge sporet.
Er der derimod tale om en træffer som sidder højt i lungerne, kan der selv ved gennemskud gå temmelig lang tid inden det første sweiss er at finde, bortset fra det der er suget med ud, da kuglen passerede igennem. (Dette sted bør dog kunne findes hvis det er på 20-30 cm sne.)
Sweissen vil blive i brysthulen, hvor den vil fylde lungerne, og først når dyret begynder at sweise gennem næsen vil det være at finde igen. I det tidsrum kan dyret nå at tilbagelægge mindre eller større distancer, afhængigt sårkanalens størrelse og dens placering.

Sårkanalens placering kan vi selvfølgelig gøre noget ved på træningsbanen, hvorimod st størrelsen af samme, kun kan ændres ved at vælge rigtig kaliber/kuglekonstruktion.

[Image: 11JPG.jpg]

Billedet viser en kaliber .416, 400 grains Hornady Interbond med en restvægt på 93%. Anslagshastigheden er ca. 680 m/sek. Den anden er en kaliber .308 kugle, 150 grains Nosler Partition Gold, restvægt 92% og en anslagshastighed på 830 m/sek. Det er vist tydeligt at de to kugler vil give forskellige størrelse af sårkanalen. Derfor vil et større kaliber, efter min mening, være at foretrække, men det kræver også en velegnet kugle,

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#5
Hvad er det for en kugle i cal. 30 der er på billedet? Hvor tung var den fra starten, og hvor hurtigt gik den i pågældende riffel?

Den ser nemlig nydelig ud.

Ang. kalibervælg:

Efter min mening er der ingen tvivl om, at til drivjagt burde man vælge et større kaliber, som giver lidt større sikkerhedsmargin ved mindre heldigt placerede kugler(og dermed tænker jeg ikke på 308 [xx(]).

Og det er absolut ikke for at håne de mindre erfarne indenfor denne jagtform.
Sådan nogle skud vil altid forekomme når det går så stærkt, og man er nødt til at tage nogle chancer, uanset hvor mange gange ma har prøvet det.

Det er altid billigere og nemmere for jagtarrangører med lidt mere ødelagt kød, end bruge en masse krafter og timer på eftersøgninger(det vil jeg i hvert fald hellere på mine jagter).

Så tag du bare den største bønne du kan få fat i med på sådan nogle jagter, og smadre lille smule kød.
Jeg er sikker på, at dyrene hellere vil slås ihjel hurtigt, end rende rundt med en 6,5mm kugle i maven i flere timer.
Buba

P.S. Så slipper du for de elendige polakkes,kroaters eftersøgninger, og hvad ellers du kan blive udsat for[Big Grin].

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#6
Buba nu siger du man skal tage den største bønne med... Den er jeg nu ikke helt enig i.

Hvis du nu siger den største kaliber man kan håndtere vil jeg være langt mere enig med dig, for har set en del på skydebane og min personlige mening er at jo større kaliber folk får i hånden jo dårligere skyder de vel og mærke gennemsnitligt. Nogen kan håndtere en stor kaliber og andre kan ikke. En blad kugle fra en 6,5x55 er nu engang bedre end et waid skud selv med en 416Rigby.

Iflg de kloge hoveder jeg har snakket med efterlader kronvildt næsten aldrig særligt meget sweiss hvis man har ramt dem ordenligt og det kommer ikke så meget an på kaliber. Så man behøves ikke være alt for ked af man ikke finder sweiss med mindre man heller ikke finder dyret[Wink]

Alle meninger udtrykt af undertegnet er undertegnets egne meninger og giver ikke udtrykt for tidligere eller nuværrende arbejdsgiveres holdninger.
Mvh
Christensen
Svar
#7
Det har du fuldkommen ret i!

DEN STØRSTE KALIBER MAN KAN HÅNDTERE er løsningen.

Men jeg troede det var underforstået, at det ikke nytter noget med en 20mm kanon, hvis man ikke kan ramme med den.[Wink]

Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Hej i kloge hoveder[Smile].Hvordan sikrer man sig at man kommer med på en drivjagt, hvor de gør noget ved eftersøgning af anskudt vildt [?].


Citat:quote:

Originally posted by A-bolt

Vi fik en snak om de mangelfulde eftersøgninger.Han sagde at det var en form for extra betaling , de tog til sig selv .De henter vildet når ingen ser det , så har de kød til mange måneder.


Hej A-bolt.

Du svarer næsten selv på dit spørgsmål.

Udgangspunktet for flere jagt revirer er at det skal være en så udbytterig jagt oplevelse for alle medvirkende jægere, derfor bliver der ofte ikke brugt energi på at lave eftersøgning medens jagten står på, Men som du skriver så hentes /eftersøges vildtet senere, Det nedlagte vildtet repræsenterer trods alt en værdi både for jagt forenings revirer samt stats revirerne.

En af forskellen på de 2 typer jagt revirer er, hos stats revirerne er det ofte lokale jægere fra de omkring liggende jagt klubber der er med som aktører (driver/vildt indsamler) mod betaling, og derfor kan en kontakt fra en dansk deltager til en af de på dagene ansatte være en oplevelse som efterlader et indtryk af tilsyneladende manglende engagement, dette kan også skyldes at den pågældende der er rette henvendelse til, som i princippet er daglejer, ikke ønsker at komme i en større dialog på et andet sprog om hvorledes jagten er planlagt, man får i bedste fald kun oplyst det halve af det man spørger til.

Men netop fordi der er kontakt til diverse omkring liggende jagt klubber så er der naturligvis også mulighed for at trække på kyndige hunde folk, dette er kun et spørgsmål om vilje og engagement.

It was hard to resist, my eyes all a fix, as I thumbed at the safety on the 30-06
Svar
#9
Hej. For at der ikke kun kommer sure opstød og negative ord fra mig , lige lidt mere fra sidste jagt.Det var dag 1. jeg ikke var så heldig , vi var på et andet revir hver dag . Dag 2. kom vi ned til et stort sivområde.Der var lavet 20 meter brede spor i sivet som vi blev fordelt på. Jeg fik en post som nr. 3 fra søen. Nr.2 og jeg kunne kun skyde bagud , nr.1 kan jeg ikke se men det kan nr.2. Nr.1 kan skyde 50 meter rundt om sig , med ryggen mod søen. Der går en lille afvandings grøft hen til hans plads. Ca. 15 min efter drevet er begynt , kommer det første skud ude fra nr.1 , 10 min senere 2 mere og igen 10 min senere 2 mere. Så begynder nr.2 at fægte med armene . Sådan som skudene kom og han fægter med armene , er jeg sikker på at han prøver på at aflive et anskudt stykke vildt.[Wink]... 5 min senere kommer der igen skud fra ham [?][?][:0] hvad laver han dog...Såten blæses af efter at vi har været på post lidt over en time , jeg har ikke set en skid.. Så går vi hen til nr.1. Hvad laver du , du kan da bare gå hen og aflive den gris, siger nr.2. Han har sletikke set at det var forskellige grise der blev skudt til , der ligger 3 stk 30 kg grise med lidt mellemrum [Big Grin] , og han har skudt til en stor orne [:0][:0]... De var alle sammen kommen i den lille afvandingsgrøft. Nu stod der efterhånden 15 mand rundt om og et par stykker gik på sporet af ornen. Vi kørte vidre til næste såt. Da den var færdig kom de ag sagde at de havde fulgt sporet en kilometer og ville ikke gå længere fordi det snart blev mørkt.De ville søge imorgen tidligt igen(ja ja ,den har jeg sku hørt før , tænkte jeg). Dag nr.3 skete der ikke meget, der blev skudt et vildsvin og nogle rådyr.Om aftenen blev der så afregnet med revirene. De havde fundet hans orne om morgenen, den var gået en kilometer længere end de var kommet dagen før , med en kugle i maven. Og jeg kan sige jer det var tænder i banan størrelse[:0][:0][:0]. Det var ikke nogen de havde fundet i en pose , de var friske. Nogen er mere heldig end andre [Big Grin] Sådan kan det også gå.[Smile]
Svar
#10
lidt billeder, ornen er ikke den der er omtalt.[Image: DSCN0250.jpg?t=1199287537]. [Image: DSCN0254.jpg?t=1199287639]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)