Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedning og fritligning af pibe
#1
Har efterhånden fået så mange modstridende oplysninger om dette emne, så jeg ville sætte pris på, at de folk der udtaler sig i tråden, ved hvad de snakker om og ikke tror/har hørt et eller andet sted. Så folk der er uddannet bøssemager, please inform me here....

Spørgsmålet går på bedning og fritligning af pibe. Man har altid hørt, at en riffelpibe skal være fritliggende og ikke må røre skæftet, så den "svinger" ens, når man skyder med riflen og dermed skyder det "samme" sted. Nu har jeg så "hørt", at på super præcise bench-rest rifler bedder man riflen hele vejen ud, det må jo så betyde at piben ikke er fritliggende mere og det skulle være godt for præcisitionen?????? Det fatter jeg ikke en skid af, er der en der kan forklare mig det, eller er det det værste gang sludder.....

Mvh.

Kelle
Svar
#2
Har efterhånden fået så mange modstridende oplysninger om dette emne, så jeg ville sætte pris på, at de folk der udtaler sig i tråden, ved hvad de snakker om og ikke tror/har hørt et eller andet sted. Så folk der er uddannet bøssemager, please inform me here....

jamen så tier jeg da stille

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#3
Også jeg, måske Kelle skulle gå til en proff og betale for vedkommendes tid - her inde er vi vel folk med blandede erfaringer der hjælper hinanden det bedste vi kan, diskuterer det der interesserer os og frem for alt hygger os.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Hej Kelle!

Hvis du kan finde mere end 3 RIGTIGE Benchrest rifler i USA (vel at mærke nogen der har vundet konkurrencer...)hvor piben er bedded hele vejen ud, så giver jeg dig en gratis bedding OG fritlægning af ALLE dine rifler[Big Grin]

Nå--ja jeg må jo heller holde min mund, jeg ved jo ingenting om rifler[:I]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#5
så så, Dravis
hva pokker ved en geolog om skydning[:I][Big Grin][Wink][:o)]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Citat:quote:

Har efterhånden fået så mange modstridende oplysninger om dette emne, så jeg ville sætte pris på, at de folk der udtaler sig i tråden, ved hvad de snakker om og ikke tror/har hørt et eller andet sted. Så folk der er uddannet bøssemager, please inform me here....



Hmmm, nu ved langt de fleste her på forum, bøssemagere eller ej, godt hvad de snakker om[Wink], jeg tillader mig at tvivle på at ret mange bøssemagere har prøvet det du beskriver og derfor kan de vel også kun udtale sig ud fra hvad de tror[B)]

Citat:quote:

Også jeg, måske Kelle skulle gå til en proff og betale for vedkommendes tid - .


Eller endnu bedre, testskyde en riffel og derefter bedde hele vejen og testskyde igen, så er der jo mindst en der ved hvad han snakker om[}Smile][:p][Big Grin]

Citat:quote:

her inde er vi vel folk med blandede erfaringer der hjælper hinanden det bedste vi kan, diskuterer det der interesserer os og frem for alt hygger os


Nemlig[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Jeg er ikke fejlfri,men det er så tæt på at det skræmmer mig.
Svar
#7
jøsses der var nok nogle der følte sig trådt over tæerne der.....

Kelle
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Kelle

jøsses der var nok nogle der følte sig trådt over tæerne der.....

Kelle



Kan vi konkludere at der ikke findes uddannede bøssemagere herinde, så du har spurgt i det forkerte forum [Wink]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Nu er jeg en af dem, som på et tidspunkt havde problemer med et forskæfte, der klemte på piben, med deraf følgende "vildskud". Bagefter kom jeg til at tænke på, hvordan et fuldskæftet våben egentlig kan holde præcisionen. Nogen bud?

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Nu er jeg en af dem, som på et tidspunkt havde problemer med et forskæfte, der klemte på piben, med deraf følgende "vildskud". Bagefter kom jeg til at tænke på, hvordan et fuldskæftet våben egentlig kan holde præcisionen. Nogen bud? panthera


Dek kan de normalt heller ikke [Wink]

MVH Anders

(Der er dog undtagelser)

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Panthera

Nu er jeg en af dem, som på et tidspunkt havde problemer med et forskæfte, der klemte på piben, med deraf følgende "vildskud". Bagefter kom jeg til at tænke på, hvordan et fuldskæftet våben egentlig kan holde præcisionen. Nogen bud?

Panthera

Sic bisquitus disintegratum
______________________
Tikka RH 590 308 Win m. Leupold VXII 3-9x40
SKB 500 Special Edition
Toz 78-4 22LR m. Nikko 3-9x40



Jeg er heller ikke bøssemager, så jeg vil ikke skrive noget om hvor meget der kan og skal beddes.

Men da min fuldskæftede jagtriffel havde problemer, beddede jeg låsen, så løbet ligger HELT frit.

Siden har den skudt upåklageligt.

Men sådan er der så meget .... [^]

K&B Clax [Wink]
Tidligere nordisk mester i kombineret træskodans
The first dane ever ...
[Image: hunt-an3.gif]

Er mere til Guns end roses ... Cum insantientibus fuere necesse est
En riffelkugle kan dræbe på længere hold, end de fleste kan anskyde [Image: 0d035906.jpg]
K&B Claxel Wink




Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)