Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boganmeldelse: Den nye danske bog om genladning
#1
På opfordring har jeg lavete en uddybende anmeldelse af bogen "Genladning af Jagtammunition" af Lasr Thune Andersen og Mads FLinterup.
Forlag: Danmarks Jægerforbund/Jagtforlaget

Førstehåndsindtrykket af bogen er godt Et nydeligt indbydende forside/omslag.

Bogens opbygning er pædagogisk god (arbejder til dagligt med undervisning - dog ikke i genladning) - derfor er den, jeg fristes næsten til at skrive "selvfølgelig", også blevet godkendt som undervisningsmateriale på Jægerforbundets ladekurser. Bogens gennemgang af genladningsprocessen er langt bedre illustreret og beskrevet end i de materialer, jeg fik udleveret på ladekursus i august 2004 - så der er tale om en bog, der kan betegnes som en tiltrængt fornyelse. Fagligt bevæger bogen sig dog ikke længere ud i materien, end førnævnte materialer´. Som læser skal man derfor ikke forvente at få mere fagligt ud af bogen, end man fik på kurset. (Selvfølgelig under forudsætning af at man har været vågen under kursusforløbet og tilegnet sig det præsenterede stof [8)])

Bogen er indelt i 2 dele, hvor de første 100 sider omhandler ladning af riffelpatroner og de sidste godt 25 sider omhandler ladning af haglpatroner.

Fælles for begge dele af bogen er, at de gennemgår genladningsprocessen fra start til slut godt illustreret med billeder og forklaringer på hvorfor man nu gør som man gør, forskellige steder i ladeprocessen. Dog med hovedvægten lagt på ladning af riffelpatroner, hvilket også afspejles i fordelingen af siderne.

For den del, der vedrører genladning af riffelpatroner, kan forløbet kort skitseres:

Bogen begynder med lidt betragtninger om hvorfor man kan genlade og lidt om trykudvikling ved skuddets afgang. Derefter beskrives i ord og billeder lidt om hvordan riffelpiben er opbygget, løbslængde, friflugt og stigning.

Kapitlet om riffelpatronens enkeltkomponenter er meget grundigt beskrevet - eller i hvert fald så grundigt, som det bør være beskrevet, når man tager i betragtning, at målet med bogen nok har været at fremskaffe nye egnede undervisningsmaterialer til kurserne. Der introduceres til forskellige krudt, hylster, fænghætte og projektiltyper, dog ikke på et dybere niveau, end at jeg stadig føler mig lidt på bar bund, som førstegangslader....for hvilke projektiler kører bedst sammen med hvlke hylster og krudttyper osv...
Det siger sig selv, at man ikke kan skrive en bog, der fyldestgørende beskriver alle forskellige kombinationer af komponenter, hvilket der heller ikke er forsøgt på i denne bog. Det er der jo heller ingen grund til, i og med materialet er forsøgt udviklet til undervisningsbrug.

Det nødvendige udstyr til genladningsprocessen beskrives i et efterfølgende kapitel, og i det 6. kapitel beskrives genladningsproceduren. Genladningsproceduren er rigt illustreret med fotos, og undervejs i kapitlet er der lavet små orange tekstbokse, der giver en kortfattet trin fortrin instruktion, så man efter at have læst bogen i fuld omfang, hurtigt kan komme igennem en ladeprocedure, uden at skulle lede efter de konkrete trin for trin instruktioner. En god servicefunktion for bogens brugere.

Efter beskrivelsen af genladningsproceduren bruges lidt plads på efterfølgende vurdering af patronerne, når man er på skydebanen og teste resultatet. Et OK lille kapitel, der beskriver de væsentligste ting man skal være opmærksom på, f.eks. for højt/lavt tryk ved skudafgang, fladmaste fænghættelommer osv.... ligesom det efterfølgende kapitel meet kort behandler lidt om fejlfinidng ved f.eks. revnede hylstre, løse projektiler, ødelagte hylstre og klikkere.

Alt i alt en meget grundig, men grundlæggende, introduktion til genladning. Et godt materiale til undervisningsbrug men ikke noget nyt for erfarne genladere.

Bogens del om ladning af haglpatroner er knapt så grundigt. Det beskriver lidt om de forskellige materialer man bruger til genladning af hagl, ligesom ladeprocessen på overordnet niveau gennemgås. Udgangspunktet for haglladningsprocessen er en 5-stationers ladepresse og kapitlet afsluttes med lidt om prøvesydning af haglpatroner.

Det er muligt, at jeg, der ikke ved ret meget om genladning af haglpatroner, måske har for store forventninger til hvad der kunne skrives i en bog om genladning af hagl - eller med andre ord, at der bare ikke er så meget at skrive om det, som jeg kunne ønske mig....jeg ved det faktisk ikke, men min oplevelse på det genladningskursus, som jeg selv deltog på i 2004 var, at ladning af hagl gjorde man ikke så meget ud af, da det nok var marginalt, hvor meget genladning der finder sted af den slags.....muligvis det skyldes at der ikke undervises nok i det?....uagtet at de dyre priser på skovhagl nok gør det billigere at købe færdigladede skovpatroner ved den lokale våbenhandler...
På den anden side, så nedlægges langt det meste vildt i DK med hagl, og problematikker med skudafstande, haglhastigheder og størrelser m.m. kunne der nok komme noget interessant ud af, specielt, når man på visse hjemmesider kan læse, at der kan lades haglpatroner med hasitigheder på op til 525 m/sek ved at putte færre hagl i en patron og samtidig opnå et finere skudbillede uden alt for mange randhagl...noget der burde interessere jægere/genladere, specielt da udstyret til haglladning jo ikke behøver at koste en bondegård...men nok om det.......

Alt i alt en flot bog, der i sig selv er et betydeligt løft af undervisningsmaterialet på genladningskurserne, og som kan bruges til genopfriskning for dem, der var på kursus for længe siden, og som først på et noget senere tidspunkt kom i gang med hjemmeladning.

Men heller ikke mere end det......

De som kom i gang med hjemmeladning og som hen ad vejen har opnået/udvekslet erfaringer med andre om emnet skal nok kigge andre steder efter viden, hvis målet er at opnå mere viden end den, de fik på kurset i sin tid. For den yderligere viden findes ikke i bogen...

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)