Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster vejning
#1
Hej
Nogen der har erfaring med hylster vejning hvor meget kan man tillade de er forskellige
Og hvor stor betydning har det?
Jeg snakker selvfølgelig hylstre fra samme fabrik & type!
Svar
#2
hej clausen.

min erfaring med at veje hylstre fra samme fabrikat er at det er waste of time... i hvertilfælde når vi snakker jagtbrug...
denne vejning bliver mest praktiseret af folk der gerne vil associere sig med supermatch, benchrest skytter som har læst for mange amerikanske våbenblade...

det er uden tvivl flatterende at blive stemplet som superlader, men det er ikke nødvendigt at veje hylsterne. du kan selv tjekke det ved at udvikle nogle gode præcise ladninger til din riffel, og der efter kan du veje dine hylstre, for at se variationen...

motto'et "lykkelige er de uvidende" er måske ikke helt malplaceret her, selv om det måske i nogens øjne lyder negativt...

når vi snakker om jagtammunition, kan vi vel være enige om at det ikke spiller nogen rolle om skudgrupperne hedder 10, 15, eller 20 mm...

få mennesker er i stand til at udnytte dette, og det er vel mest for at forøge selvsikkerheden at man maser den sidte præcision ud af patronerne...

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#3
Jeg har praktiseret det med at veje hylstre i lang tid, og til dels må jeg give "Doktoren" ret, til almindelig brug er det spild af tid, HVIS!!!!
1. hylstrene man bruger er af samme fabrikat og nogenlunde fra samme årti..[Smile] Helst selvfølgelig samme lot nr./ Æsker

2. hylstrene er fra samme type ammo! Jeg har set eksempler på f.eks. Lapua hylstre der fra jagt-ammo med tunge kugler var meget lette og dermed tynde i godset, og hylstre fra billig spidsskarp trænings-ammo der helt sikkert var "Militær-specificeret" = tunge hylstre som var tykke i godset og hårde.

Vejningen kan MÅSKE redde én fra den dumme situation at man har ladet nogen 6.5'ere "godt op" i en posefuld Lapua-hylstre af blandet alder og herkomst. Her imellem kunne der jo godt være et "tykt" hylster der dermed kan bringe trykket ubehageligt meget op, både på grund af tykke vægge (og dermed mindre plads til krudtgasserne)og hårdt hold på projektilet på grund af stor tykkelse i halsen.
Lægger man så en temperatur-stigning til så har man problemet[Sad]
Det er jo ikke sikkert at der er noget der flækker, men man kunne godt få en meget besynderlig "flyver" langt udenfor "gruppen"
(tænk hvis det skete den dag du følte dig sikker nok på hånden til af tage den store buk ude i græsset med et skud på halsen[xx(])

3. billige amerikanske hylstre som man gerne vil bruge til et præcist våben. Der kan være ret stor variation på f.eks Remington hylstre. også stor nok til at man kan få samme problemer som beskrevet ovenfor.

Lader man moderat og med f.eks hylstre fra Norma jagt-ammo så er vejning helt spild af tid.

Selv med BR kalibrene og PPC kan man fint tillade op til 2-3% variation i hylstervægten uden at det har indflydelse på "de små grupper"

F.eks har nye Norma hylstre ikke en variation der berettiger sortering. (ca. 1% max)

En god metode er at "pensionere" hylstre der har givet anledning til en "flyver" fra en ellers god gruppe

Og så lige til sidst en stikpille til Doktoren.....

Præcision er MÅLET i sig selv ved Benchrest. Ensartethed i ALLE detaljer er MIDLET... ALLE DETALJER.... (Hvis jeg skulle skyde BR ville jeg veje mine fænghætter!!![Wink])

på 1000 m er variationen i V(nul) ligeså vigtig som 5 mm i gruppestørrelse på 100 m

Don't settle for "I believe" DARE TO KNOW!

Jagt ammo til Bambi og Kron-Bambi er jo helt ok med 20-30 mm spredning, men hvor mange er i dag tilfredse med 60 mm eller 70?
Skal jeg række ud til kragen eller rævepelsen på langt hold, så skal præcisionen være i orden.... 20 mm er M@X[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

min erfaring med at veje hylstre fra samme fabrikat er at det er waste of time... i hvertilfælde når vi snakker jagtbrug...

når vi snakker om jagtammunition, kan vi vel være enige om at det ikke spiller nogen rolle om skudgrupperne hedder 10, 15, eller 20 mm...



stikpillen er passeret videre til en der kan bruge den... [Big Grin]

fordi jeg refererede kun til jagtammo...

engang, når jeg skal til at lave super-duper-hul-i-hul-match ammo, så vil jeg også begynde at veje hylsterne... men den tid, den sorg...

jeg tror nu ikke at jeg vil veje hver hængfætte, da jeg ikke er klar over om det er drivmidlet eller materialet i hængfætterne jeg får vejet variationen af...[:0]

en gang med tiden når min benchrestriffel lander, skal jeg prøve at se hvad det har at sige mht afvejning...
ventetiden er det værste...[Sad]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

en gang med tiden når min benchrestriffel lander, skal jeg prøve at se hvad det har at sige mht afvejning...
ventetiden er det værste...



Øhmmm..Dr. Jeg tror der er sket en fejl 40, da jeg i sidste uge fik at vide fra 'den røde baron' i Østjysk vaffen, at de havde aflyst ordren...Noget med at de ikke endeligt kunne få dig til at bekræfte ordren og betale 50% med det samme. Har du misset noget der ?

[:o)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

Ps. Jeg skal til Na'nadia...Honeymoon !
Great Dane

Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Great Dane

Citat:quote:

Originally posted by Dr. Strangelove

en gang med tiden når min benchrestriffel lander, skal jeg prøve at se hvad det har at sige mht afvejning...
ventetiden er det værste...



Øhmmm..Dr. Jeg tror der er sket en fejl 40, da jeg i sidste uge fik at vide fra 'den røde baron' i Østjysk vaffen, at de havde aflyst ordren...Noget med at de ikke endeligt kunne få dig til at bekræfte ordren og betale 50% med det samme. Har du misset noget der ?

[:o)]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

Ps. Jeg skal til Na'nadia...Honeymoon !



[Image: th_angryman.jpg]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#7
I går aftes gjorde jeg den "gode gerning", at size, trimme/reife (med 3-way cutter), rense med børste, polere (1½ time i hylstertumbler), rense fænghættelommer, prikke granulat ud af hylsterhullerne og aftørre med klud: 300 førstegangsafskudte hylstre af 3 forskellige fabrikater i kaliber 308 win.[^]
Derefter udtog jeg 3 stikprøver, bestående af 50 normahylstre, 50 lapua hylstre og 50 FNM Target hylstre (FNM meget billig ammo).
Alle har fået identisk behandling - dvs. samme dies er brugt, samme 3way cutter er brugt, så de har fået ensartet trimning - kort sagt, så ens, som det overhovedet er muligt.....

Her til formiddag har jeg så lavet en kontrolvejning på digitalvægt (nøjagtighed 0,1 grains), og nåede frem til følgende (overraskende) resultater:

Normahylstrene:
Minimumvægt: 154,3
Maximumvægt: 165,4
Afvigelse: 11,1[:0]
Gnm.snit: 162,2
Vægtene lå jævnt fordelt hen over intervallet.

Lapuahylstrene
Minimumvægt: 171,1
Maximumvægt: 174,0
Afvigelse: 2,9[Big Grin]
Gnm.snit: 172,6
Vægtene lå jævnt fordelt hen over intervallet.

FNM Target hylstrene
Minimumvægt: 175,5
Maximumvægt: 179,7
Afvigelse: 4,2[Smile]
Gnm.snit: 177,9
Vægtene lå jævnt fordelt hen over intervallet.

Altså en mærkbar forskel i hylstrenes ensartethed fra fabrikat til fabrikat. Overraskende nok var der størt afvigelse på Norma hylstrene, som vi ellers normalt forbinder med den bedste kvalitet!!

Jeg har oplevet at sidde på skydebanen med hjemmerullede træningspatroner: 9,7 g. kugle + 45 grains N150 i cal 308 win, CCI fænghætte i normahylstre, hvor der ved en fejl har sneget sig to Lapua hylstre ind i flokken, som er blevet ladet med samme ladning.
Begge Lapuahylstre gav et par ubehagelige klemmere, så der måtte bruges mange kræfter(og svedperler på panden) til at få åbnet låsen.[xx(]

Den ekstra hylstervægt (=mindre plads til krudtet) har formentlig været årsag til klemmerne, idet patronkonfigurationen ellers har været ens...

Men hvis det er tilfældet, må den store spredning i Normahylstrenes vægt da have en betydning for præcisionen/sikkerheden eller hvad??
(Spredningen i de målte normahylstre er så stor, at forskellen fra letteste til tungeste hylster er lige så stor som forskellen mellem gennemsnitsvægten på norma og Lapua Hylstre..[:0])

Mht. FNM-hylstrene, kan jeg så berette, at de kører lige så let i pressen, som Norma og Lapua....måske nogle gode hylstre at genanvende?? (også den en mærkbar mindre afvigelse i hylstervægt taget i betragtning).[Smile]

Sellier og Bellot hylstre er til sammenligning meget mere bøvlede at køre i pressen - de er for sprøde og for hårde at arbejde med, sammenlignet med de tre andre mærker...

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej "ran"

Jeg har gjort lidt den samme erfaring med Norma hylstrene, tager man dem over en bred kam, altså uden at sortere for hvor de kommer fra (Engangsafskudt jagt-ammo, bane-ammo og over en årrække) så udviser de stor variation.

De billige Norma skytteforenings træningsammo er meget uens.

Køber man f.eks. 60 stk NYE tomme norma-hylstre af samme lot nr. så er de ENS.

Eksempel: 60 stk nye 22-250 Norma. Efter "pre-sizing", trimning og rejfning, ensetning af fænghætte -hul og indvendig rejfning af fænghul.

Forskellen fra letteste til tungeste hylster var under 2 grains, jeg kan huske at jeg regnede det ud til 0,5% variation.

Jeg skal hjem og gennemgå 100 stk engangs-afskudte Norma hylstre i 6,5x55 (Fra Samme lot nr i jagt-ammo) så bliver det interesssant om jeg ser samme store variation som du så.

Lapua hylstre købt som nye hylstre er også meget ensartede.
(en bekendt med en 6mm PPC købte 100 stk .220 Russian, de vejede alle det samme indenfor 0,8 grain[8D])

Fra samme lot i Scenar match-ammo er de også meget ens.
Hej har jeg dog kun erfaring fra 60 stk 9 grams Scenar i 6,5x55

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ran

I går aftes gjorde jeg den "gode gerning", at size, trimme/reife (med 3-way cutter), rense med børste, polere (1½ time i hylstertumbler), rense fænghættelommer, prikke granulat ud af hylsterhullerne og aftørre med klud: 300 førstegangsafskudte hylstre af 3 forskellige fabrikater i kaliber 308 win.[^]
Derefter udtog jeg 3 stikprøver, bestående af 50 normahylstre, 50 lapua hylstre og 50 FNM Target hylstre (FNM meget billig ammo).
Alle har fået identisk behandling - dvs. samme dies er brugt, samme 3way cutter er brugt, så de har fået ensartet trimning - kort sagt, så ens, som det overhovedet er muligt.....

Her til formiddag har jeg så lavet en kontrolvejning på digitalvægt (nøjagtighed 0,1 grains), og nåede frem til følgende (overraskende) resultater:

Normahylstrene:
Minimumvægt: 154,3
Maximumvægt: 165,4
Afvigelse: 11,1[:0]
Gnm.snit: 162,2
Vægtene lå jævnt fordelt hen over intervallet.

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej Ran.

Er du sikker på, at du ikke har fået et Norma hylster med, som er produceret hos RWS.
Dette tema er tidliger diskuteret her i forummet, og jeg har et par billeder liggende hvor du kan se forskellen.

Lad som ingenting

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#10
Jeg har stadig den nypudsede bunke hylstre for sig selv, så det er let at kontrollere, hvis du poster billederne...
Jeg synes nu de ser ret ens ud.....men vil da meget gerne gå dem lidt mere omhyggeligt efter i sømmene, hvis jeg har et brugbart sammenligningsgrundlag....

Ved du i øvrigt, om det er Norma, der laver hylstre til sako ammo?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by ran

Jeg har stadig den nypudsede bunke hylstre for sig selv, så det er let at kontrollere, hvis du poster billederne...
Jeg synes nu de ser ret ens ud.....men vil da meget gerne gå dem lidt mere omhyggeligt efter i sømmene, hvis jeg har et brugbart sammenligningsgrundlag....

Ved du i øvrigt, om det er Norma, der laver hylstre til sako ammo?

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)



Hej Ran.

Billederne ligger her på forummet. Jeg kan ikke huske hvor, og jeg ikke umiddelbart finde dem.
diskutionen gik dengang på noget 300 Win. Mag i Norma hylstre produceret henholdsvis i Åtmotfors og i Dyskland.

Det er meget muligt at Norma laver hylstre til SAko. De laver til mere end 40 forskellige kunder. F. eks. er Federals 416 Rigby hylstre produceret i Sverige. Jeg fandt en gang en stemplet Federal. De 19 øvrige var stemplet Norma, og det var en Norma æske.

Jeg har i øvrigt lige kontrolvejet to af de hylstre jeg henviser til, og vægtforskellen indikerer at jeg har ret.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#12
Hej billederne af de omtalte hylstre ligger her...

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1127

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by Sako

Hej billederne af de omtalte hylstre ligger her...

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...IC_ID=1127

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!



Tak Sako.

Hej Ran.
Lad høre fra dig når du har tjekket billederne.

Venlig hilsen

375ras

Rigtige autister har deres eget kaliber.
Svar
#14
Hej 375ras

Jeg må hjem og tjekke...... (lyder sq næsten som en EDC-mægler [8D])

Såfremt der var tale om en sammenblanding af 2 forskellige modeller; burde vejningen så ikke afsløre to forholdsvis ensartede grupperinger i hylstrenes vægt?
(Vægtene var rimelig jævnt fordelt.....)

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#15
Hejsa

Nu har jeg tjekket alle hylstrene. De er allesammen ens - dvs. produceret af Norma med det rigtige "a" ..... [:0]

.....når bare man har nok penge og krudt.....så går det ikke aldrig helt galt :-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)