Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er det her for en? Remo Drilling...
#1
Hej

En af mine bekendte vil gerne skille sig af med hans Drilling. Jeg har selv først lige set den nu, og jeg må sige at den er både flot og let. Her er oplysningerne:
Kaliber 16 / ?? samt 9,3x72R
Alle 3 løb er som nye indvendig, hvilket må siges at være imponerende alderen taget i betragtning.
1 sted på løbet står der trykt REMO og det samme gør sig gældende på box-låsen - den kan så kun være fremstillet på REMO Gewehrfabrik i Suhl skulle jeg mene.

Jeg har googlet alt hvad remmer og tøj kunne holde, men ikke fundet noget brugbart udover en gammel Lauritz-auktion med en drilling i netop denne specifikation - jeg kan dog hverken se billede eller vurdering desværre.

Sikringen på siden af kolbehalsen betjener halgløbene. Kolbesikringen betjener riffel-løbet. Som en smart feature vipper der automatisk en sigte-kærv op når riffelløbet er afsikret. Sikres løbet vipper kærven på plads igen og er plan med sigteskinnen.
Jeg har kun billeder uden forskæftet på plads desværre men prøv at se nedenstående:

[Image: RemoDrilling1of11.jpg]

[Image: RemoDrilling2of11.jpg]

[Image: RemoDrilling3of11.jpg]

[Image: RemoDrilling4of11.jpg]

[Image: RemoDrilling5of11.jpg]

[Image: RemoDrilling6of11.jpg]

[Image: RemoDrilling7of11.jpg]

[Image: RemoDrilling8of11.jpg]
Her sammenligner jeg ammunitionen 9,3x72R med min egen 30.06

[Image: RemoDrilling9of11.jpg]

[Image: RemoDrilling10of11.jpg]
Bemærk kærven på løbet. Den flipper op når man afsikrer kugleløbet

[Image: RemoDrilling11of11.jpg]
Geværet åbnes ved at trykke håndtaget ned. Derved spændes hanerne også.

Det var det!

Hvad kan sådan en fætter være værd - er der nogen, der har set vurderinger på lignende???

Tak for hjælpen.

Mvh

Michael
Svar
#2
I princippet er den det værd som nogen vil give, men både hagl og riffelkalibrene er meget lidt anvendt efterhånden. Kal.16 er fuldt brugbar men riffelkaliberen er ret svag og stort set umulig at få andet end hjemmeladet til. Prøv at google kaliberens ballistik og energi - ikke noget at skrive hjem om...

Såøhh giv ikke for meget for den. Nærmere kan jeg ikke komme.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Såøhh giv ikke for meget for den. Nærmere kan jeg ikke komme.[/green]



Nej for pokker - det er slet ikke noget for mig. Jeg roder i en Rem700 med AI-skæfte, men den historie hører ind under et andet kapitel...[Big Grin]

Mvh

Michael
Svar
#4
Fin detalje med patronopbevaringen i skæftet det kunne jeg godt bruge i mine rifler og BBFén. Ved desværre ikke noget om våbnet [V].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#5
Kuglekaliberen er heller ikke bare 9,3 mm (.366") men .364", så det kan godt give lidt overtryk med den lidt større kugle i en lidt svag konstruktion, selvom ca 5/100 dele ikke er ret meget.
Det er vel også kun RWS som laver spidser til den. Ifølge ball.tabellen kan den bringes op på 670 m/sek med den 12,5 grams kugle fra RWS.

MVH
Mugge

[Image: BenelliArgo.gif?t=1199288111]

Now with handicaploader
Almost as fast as a B-----
MVH
Mugge

Svar
#6
De handles til priser mellem 2500-7000 kr jævnfør de sidste der har været solgt på auktioner mm. Det eneste der eventuelt vil kunne trække prisen op, vil være hvis det kan dokumenteres at den eventuelt skulle have tilhørt historiske personer. Patronlåget er ikke originalt og bør faktisk trække ned i pris set med samlerøjne. Disse anordninger kunne i hvert fald stadigt købes omkring 98 hvor jeg sidst så dem i et Frankonia-katalog.

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com
Skype : gunsandlead
Great Dane

Svar
#7
Til alle!

Mange tak for input´ene. Jeg havde forberedt ham på at de ikke handles for deres vægt værd i guld. Riffelkaliberet må da også siges at være uddateret!!

Mvh

Michael
Svar
#8
Kaliberet er oprindeligt udelukkende til blykugler. Derfor er de mere moderne patroner forsynet med en meget tynd kobberkappe eller nikkelbelagt kobberkappe, der tilmed kun berører riffelfelterne med den begrænsede tykke del. Derfor er det en meget dårlig ide at lade den med kugler i kaliber .366
Det er en klasse 2 kaliber, altså max. råvildt [Wink]

JPL
JPL
Svar
#9
Klasse 2-kun råvildt, det er en halv sandhed.

Med europæisk ammo ja - men der findes et sydafrikansk produkt der overholder kravene.

Prisen er 30-35 kr. pr. stk. og så garanterer de at din drilling flyver om ørene på dig, hvis den ikke er i rigtig god stand.
Svar
#10
Hej Otterup
Flot Drilling, er du helt sikker på at sidesikringen kun virker på haglløbene. Min fars Drilling har samme placering men sidesikringen virker på begge aftrækker, og kolbeknappen er en omskifter til kugleløb der samtidig rejser en kærv på sigteskinnen, bare et spørgsmål.[8D]
S&B laver fabriksammo til denne Cal.
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)