Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
grise-tænder/drivjagt
#1
Er lige kommet fra tyskland i går aftes, og har snuden af min første gissebasse med hjem.[Smile] men hvordan får jeg tænderne ud, skal de bare trækkes forsigtig ud med en tang eller skal der koges suppe først?
Har været 3 dage syd for Berlin på drivjagt, 1. dag fik jeg nedlagt 2 kronkalve og sidste dag en 40-50 kg. gris.
Så må nok være tilfreds, jeg havde .375HH med, kalvene var skudt perfekt, men grisen kom jeg lidt langt tilbage på, heldigvis gav min nabopost den et fangst skud, så vi skulle ikke ud og lede.[Smile]
Så det var en god start på året.

Mit überleufer grüsse
Lady
Svar
#2
Tillykke med reaultatet[Smile] Det må have været en god tur!

Hvordan fungerer det egentlig på de der tysklandsjagter?
Kan man købe kødet med hjem, eller er det fast standard, at vildthandlere aftager vildtet?

.....nu også ejer af en 9,3x62 :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Tillykke med keileren [Big Grin]

Ja de skal koges, så trækkes "masseres" frem og tilbage, evt. brækkes noget af benet rundt om forsigtigt væk. Jo større tænder jo nemmere, sagde polakken der gjorde det for os.

Hilsen Steen
Svar
#4
Dine tænder er 5-10 cm alt efter om det er en "han/hun" gris.
Jeg har ikke kogt kæberne på disse, blot som Just shot skriver rokket dem frem og tilbage - ind og ud, og evt. skåret lidt af kæben omkring tænderne.

Når du har fået tænderne ud, så husk at fjerne nerverne med f.eks et søm og hæld derefter flydende glyserin i hullerne, inden du sætter dem på plade.

Mvh.

mp

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Nu også med .17 HMR, 22 Lr, 6,5x55, 6,5-284, 308Win, 300WinMag og 9,3x62.[Image: u87.gif]
Mvh.

mp
Svar
#5
Waidmannsheil Lady

Kog dem 1 1/2 til 2 timer og så kan du som Just Shot skriver brække kæben i skykker omkring tanden. med en spids/fladtang. Husk også tænderne fra overmunden de hører også med til trofæet.

MFG

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#6
Og lad os da se resultatet, når de er monteret [Smile]

Stort eller småt, betyder intet når jagten gik godt [8D]

Der lettes på min fedtede kasket herfra [Wink]

Mvh Takleberry

[Image: 24092007003.jpg]

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar
#7
og hæld derefter flydende glyserin i hullerne
jeg bruger hellere epoxy

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#8
jeg koger kæberne - men uanset det så er det svært at få dem ud - dem jeg har tumlet med kunne kun komme ud ved at brække af kæben.... pas på den del af tænderne som har lagt dybest - det er den blødeste del...
Jeg hældte trælim i...

[Image: topp_vinter.gif]
Svar
#9
Tillykke med trofæet!

De skal koges alle sammen, lad være med at voldtage dem, da den nedreste tynde del kan sprække.

De samme kan sker, hvis man koger dem for voldsomt.

Trælim er vist det bedste at hælde i, siger de kloge!

Husk at koge dem længe nok, så det ikke er nødvendigt at brække noget af knoglerne af. De skal gå relativt læt ud, ellers skal de koge mere.

Hilsen Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
WWW://bubajagt.dk
/Buba

Dubravko

Svar
#10
@Buba
Jeg håber du ved hvad du gør for om 14 dage kommer du til at koge en helvedes masse grisetænder - for mig og de andre formænd[^]

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#11
Kan man få trælim i 200 l. tromler [:p]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
Hvis det er en lille keiler 10-15 cm kan det være nødnendigt at brække i kæberne fordi deres tænder er mere koniske end en stor keiler. Ved en stor keiler er det nok bare at koge og så rykke tænderne frem og tilbage i tandhullet.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#13
Hej Lady oth
Tillykke med udbyttet.
Tænderne/kæberne skal koges 1-1½ time, derefter skal du tage hansker på da tænderne er skarpe, tryk tænderne tilbage i kæben og derefter drejer du dem ud i den retning de peger, håber du forstår[Smile]
Mvh.
Michael
Erzähle es mir und ich vergesse
Zeige es mir und ich erinnere
Lass es mich tun und ich verstehe.
Svar
#14
Tillykke med svinet...

Et lille fif er, at hælde lidt sæbe til en opvaskemaskine i kogevandet! Det nedbryder fedt og hinder og gør det hele mere hånterbart.
Ellers kan jeg kun tilslutte mig de øvrige råd.

K&B
Rune
Svar
#15
Hej alle.
Tak for en masse gode råd.[Smile]
Tænderne er ude, ved kogning.
Det var bare en lille hun-überlaufer, så de var ikke så store ca. 5cm. Men syntes det var lidt sjovt, da det var min første gris.

Knæk og bræk til alle, ses vel snart på skydebanerne.[Big Grin]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)