Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Resultat fra JBM ballistic software ;-)
#1
Jeg har i dag brugt JBM's ballistic software:

http://www.eskimo.com/~jbm/ballistics/tr...basic.html

Min mening med denne tråd er at give mit resultat. Det kan godt være, at andre vil sige "ja selvfølgelig", men jeg er nu glad for det, og vil gerne dele den gode oplevelse med andre [Big Grin]

Lidt oplysninger først..

Riffel: Sauer 202 Advantgarde Gold .308 links

Kikkert: Zeiss 6-24 x 56

Montage: EAW sving

Kugle: Lapua Mega 12 gr. 720 m/s

Indskydningsafstand: 200 m på prof riffelbane med fast anlæg for og bag.

Historie: Jeg har indskudt min riffel på en 200 m bane, da det var det eneste, jeg ku komme i nærheden af. I morgen skal jeg så ud og skyde en då på en farm... Ikke fordi jeg jager på den måde ;-) Men ejeren mente jeg lige så godt selv ku skyde den og gøre den i stand.. MEN jeg manglede et "zero" på de 100 m også. Derfor gik jeg ind på JBM's side og indtastede mine oplysninger.
Jeg målte en 100 m bane ud herhjemme med en Leica Geovid 8x56, og lå med riflen i en omvendt trebenet jagtstol med en sæk under kolben.
De første to skud er med kikkerten indstillet på de 200 m.

[Image: IMG_1166k.jpg]

Derefter stillede jeg kikkerten 19 klik ned, som JBM foreskrev og affyrede to skud mere..

[Image: IMG_1168k.jpg]

Jeg må indrømme, at jeg er godt tilfreds med resultatet.. Så jeg kan kun anbefale dette redskab [Big Grin]

Mvh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#2
Det ser fornuftigt ud, og hvis mønten ikke havde været der, kunne du
have sigtet efter midten [Big Grin][Wink]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
nitten klik
det er dæleme godt at jeg aldrig har haft en .308 win[:I]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by STROM

nitten klik
det er dæleme godt at jeg aldrig har haft en .308 win[:I]

mvh
Strom



Nu eksisterer der også ammo til 308 der er lidt mere strømlinet end mega[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Når jeg går fra 100 til 200 meter med 168 scenar er det kun 9 klik der skal flyttes eller 13 cm, men når bare man ved det er det jo ligegyldigt.

VH Søren

PS Strøm du skal snart have en 308

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#5
PS Strøm du skal snart have en 308
nix, goe herre. min .25 har et overslag på 5 cm og krydser først ved 240 meter[Big Grin]

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
De herrer STROM og 308 komp - når man har nullet på 200 meter og skal ned til 100 meter, er det ikke det samme som når man har nullet på 100 meter og skal op til 200 meter (for ikke at tale om hvad de forskellige kikkerter klikker pr. klik).
Men noget kunne tyde på at den gode herr tooms kanter riflen eller også sidder kikkerten ikke lige............eller måske har M@X en helt 3. mulighed i ærmet [8D]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#7
Citat:quote:

De herrer STROM og 308 komp - når man har nullet på 200 meter og skal ned til 100 meter, er det ikke det samme som når man har nullet på 100 meter og skal op til 200 meter

Forklar venligst[?]
Svar
#8
Ja det undrer mig at Tooms har skiftet skiven ud. De 2 skud der er skudt først rammer jo ikke skiven, så der er jo ingen grund til at skifte skiven.
På billede 2 sidder sømmet et andet sted.

@I.D. Jeg hælder til at skiven hælder eller at der har været sidevind.

--
mvh M@X.
DRALF champion 2005.
The first one ever.
Murphy's far brugte kondom.
[Image: caveman-fred.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#9
Den opmærksomme læser har da opdaget hvilken kikkert, det drejer sig om - 0.5 cm. per klik.

Ja ID der er vist lidt skiftende sidevind, eller noget af en nutation - måske som du siger noget helt andet galt.

Nu er det jo en Sauer - der kommer kuglerne jo sommetider lidt sidelæns ud. Det passer fínt med, at den trækker til højre på længere hold. Når så den er indskudt på 200, vil træfningen sidde til venstre
på 100.

Mvh. AB [Smile]
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#10
halløj ID
jeg kan ikke se forskellen?

det er det samme antal klik om du skal fra 200 til 100 m: 19 klik ned. eller fra 100 til 200 meter: 19 klik op.det er stadigvæk en raserende kuglebane det topper på ca 10 cm på 100 meter

at vi er enige om at et klik på 5 mm v 100 meter er 10 mm på 200 meter er en anden sag, men ikke aktuel her.

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#11
aaaargh!!

En kuglebane er IKKE en perfekt del af en cirkel og HELLER ikke en perfekt del af en parabel (på grund af luftmodstanden)selvom det TEORETISK er en "kaste-parabel"

Derfor!

(kuglebanen krummer simpelthen bare mere og mere jo længere man kommer derudaf...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#12
halløj Dravis
ja, kuglen bliver langsommere og langsommere og banen krummer mere og mere,
men hvad har det at gøre med klikkene mellem træfpunkterne 100 og 200 meter ?

mvh
Strom
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#13
Når jeg har nul på 100 meter klikker jeg 9 gange op og den passer på 200 meter.

Når jeg går fra 200 meter tilbage til 100 meter bruger jeg ligeledes 9 klik bare ned. Ellers kommer jeg ikke tilbage til udgangspunktet, som er mit 100 meter nul.

Hvis antallet af klik ikke var ens ville jeg vel på et tidspunkt løbe tør og tromlen være i bund/top

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
Hej igen.. fedt at se så mange svar på mit indlæg, det er bare dejligt. Ja jeg har måske ikke fået sigtet helt det samme sted på de to skiver, eller kantet riflen ;-) Men idet mindste det samme sted ved de to skud pr gang ;-)

Ja det giver forskelligt resultat mht klikkene om riflen er indskudt på 100 eller 200 m.

Men resultatet idag blev at jeg skulle aflive tre stykker dåvildt.. Han ville ha dem skudt i hovedet, så der ingen kødødelæggelse var.. Den første blev sendt i jorden på ca 100 m med et skud gennem øjet. Samme skæbne led nr. 2 på ca. 80 m, mens den sidste fik en kugle ca. 1,5 cm under øjet på ca. 90 m. Så alt i alt var jeg rigtig godt tilfreds ;-)

Vh. Tooms
"Total overbevisning er forbeholdt dem på sidelinien"
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by Ex Cop

Den opmærksomme læser har da opdaget hvilken kikkert, det drejer sig om - 0.5 cm. per klik.

Nu er der jo 3 andre der har kommenteret før jeg kom ind og det er jo ikke sikkert at de alle har den samme kikkert [Wink]
Med hensyn til forklaringen fra 100 til 200 og visa versa har dravis kommenteret.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by dravis

aaaargh!!

En kuglebane er IKKE en perfekt del af en cirkel og HELLER ikke en perfekt del af en parabel (på grund af luftmodstanden)selvom det TEORETISK er en "kaste-parabel"

Derfor!

(kuglebanen krummer simpelthen bare mere og mere jo længere man kommer derudaf...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu med .376Steyr



Du har fuldstændig ret, og derfor er overslaget på 100 meter mindre ved en 200 meter nul, end faldet fra 100 til 200 meter ved en 100 meter nul.

Men antallet af klik er altså det samme.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)